וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: מה הקשר בין דוד בן גוריון לאום כולתום?

5.10.2012 / 2:23

תיעוד מיוחד: דוד בן גוריון מגיע לנאום במעברה, אבל במקום להביא את אום כולתום כפי שציפו התושבים, הוא מאכזב ומגיע מלווה באשתו

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

לצעירים שבינינו, דוד בן גוריון זכור מספרי ההיסטוריה כראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של ישראל, זה שהכריז על המדינה, הזקן שעשה תרגילי יוגה בחוף הים, ההוא שחלם להפריח את השממה בנגב והטביע את הביטוי או"ם שמום, וכן כשם של רחוב ראשי כמעט בכל עיר בארץ. בשונה מכך, דורות מוקדמים יותר יזכרו את האיש הרבה מעבר לכך כמיתוס, כאגדה, כפילוסוף, כמנהיג, מלך - כמי שזרע את זרעי התקווה הראשונים לחיים חדשים בארץ ישראל ולעומת כל אלו, רוני סומק, המשורר והסופר, זוכר כיצד כילד ראה בבן גוריון בעלה של מלכת הזמר הערבי - אום כולתום.

סומק נולד בעירק בשנת 1951 ועלה לארץ יחד עם משפחתו בגיל שנתיים, וכמשפחות עולים רבות אשר הגיעו מארצות המזרח וצפון אפריקה, גם משפחתו התגוררה בראשית שנותיה בארץ, במעברה. על אף שהעלייה בשנותיה הראשונות להקמתה של ישראל הכילה כמעט כמות זהה של עולים מאסיה, צפון אפריקה, אירופה וארה"ב, הרכב העדתי במעברות הכיל לרוב את העולים יוצאי ארצות המזרח וצפון אפריקה (כ-80%). בשונה מהעיר, במעברות בהעדר פרטיות, בשל צפיפות בלתי נסבלת ובשל המצוקה המשותפת של המשפחות, היה צורך למצוא מכנה משותף שיאגד בין אנשים שונים מתרבויות שונות, ומכנה משותף זה נמצא במוזיקה הערבית, כשמכל הזמרים בלטה במיוחד הזמרת אום כולתום - קולה נשמע בוקע מבתי השכנים ושיריה הושמעו בבתי קפה ומסעדות שזוהו כ"בתי הקפה של העולים". כילד, רוני סומק סבר בתמימות שהכי יאה לה להיות אשתו של המלך, הלא הוא דוד בן גוריון.

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com
"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב ב-06.10, 8.10, 9.10, 13.10 ו-14.10, בסינמטק ירושלים ב-6.10 ו-13.10, ובמוזיאון חיפה ב-06.10.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully