וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טענה: שיר השמאל "הפר זכויות יוצרים"

19.3.2014 / 0:01

פרסום ראשון: תנועת שלום עכשיו "הפרה זכויות יוצרים" בשיר "איזה כיף להיות ימני", לטענת נציגי זכויות היוצרים של להיט מהאייטיז; "שלום עכשיו": "פעלנו בצורה חוקית"

שלום עכשיו

פרסום ראשון: "איזה כיף להיות ימני", שיר השמאל שהפיקה תנועת "שלום עכשיו" והקליפ שלו הפך להיסטריה ויראלית "הפר זכויות יוצרים" בשימוש ללא רשות לכאורה בלחן הלהיט "Got My Mind Set on You" המוכר מביצועו של ג'ורג' האריסון מהביטלס. כך טוענת חברת NMA, המייצגת את בעלי זכויות היוצרים של הלהיט העולמי ההוא מהאייטיז. אתמול (שני) פנתה חברת NMA לתנועת השמאל "שלום עכשיו" בטענה להפרת זכויות יוצרים זו. עמרי דולב, מבעלי NMA, אישר את הפרטים. יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו", מסר לוואלה! תרבות בתגובה: "פעלנו בצורה חוקית וראויה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו"./מערכת וואלה!, צילום מסך

בסוף השבוע שעבר, לקראת חג פורים וברוח השבוע הסוער בכנסת, הפיקו והפיצו בתנועת "שלום עכשיו" ברשתות החברתיות קליפ ביקורתי והומוריסטי, "איזה כיף להיות ימני" שמו, שהפך ללהיט ויראלי. בסרטון, המשלב ביקורת פוליטית והומור, משתתפים אישי ציבור שונים, בהם חמישה חברי כנסת - ח"כ איתן כבל, ח"כ מיכל רוזין, ח"כ משה מזרחי, ח"כ אילן גילאון, ח"כ איציק שמולי, ולצדם ד"ר יוסי ביילין לשעבר שר המשפטים, חבר כנסת וראש מפלגת מרצ-יחד, ואברהם בורג לשעבר יושב ראש הכנסת. כמו כן משתתפים בסרטון יריב אופנהיימר מזכ"ל תנועת "שלום עכשיו" ופעילי התנועה, וסמלי תנועת השמאל מופיעים בקליפ.

הסרטון מבוסס בחלקו על לחן הלהיט "Got My Mind Set on You", תוך שינוי מילותיו בהתאם למסרים בהם דוגלת התנועה. הלהיט העולמי נוצר על ידי רודי קלארק והוקלט במקור על ידי ג'יימס ריי ב1962, אבל הוא מוכר במיוחד מגרסת הכיסוי משנת 1987 שביצע ג'ורג' האריסון יוצא "הביטלס".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

חברת NMA היא בעלת הזכויות הבלעדיות של חברת וורנל צ'אפל בישראל, שהזכויות לשלאגר משנות השמונים הוא חלק מהרפרטואר שלה. עמרי דולב, מבעלי NMA , אמר לוואלה! תרבות: "למיטב הבנתי, 'שלום עכשיו' הפרה זכויות יוצרים. ואני פעלתי כדי לטפל בהפרה. תפקידנו להגן על הזכויות שלנו. כך נעשה גם הפעם. אין לי שום בעיה עם העמדות הפוליטיות של שלום עכשיו, אבל אני בטוח ומאמין שהכל יסתדר כבר בקרוב בצורה הטובה ביותר".

גורם המעורה בדיאלוג בין חברת NMA ל"שלום עכשיו" הוסיף מלים חריפות יותר: "יש פה קמפיין פוליטי של 'שלום עכשיו'. שימוש בתוכן מוזיקלי לקמפיין פוליטי זה יותר חמור משימוש בתוכן מוזיקלי לצרכים מסחריים. הביטלס ואחרים, למשל, מעולם לא היו מסכימים שהיו משתמשים בשירים שלהם לימין או לשמאל לא משנה כמה כסף היו מציעים להם. ומי שלא מקפיד על הדבר הזה אז יש לו בעיה רצינית של הבנה של מה זה זכויות יוצרים. שלא לדבר על זה, שברגע שאתה עושה שימוש בזכויות יוצרים, ואתה משנה את הקונטקסט אתה חייב תמיד לבקש אישור מבעל הזכויות. יש לבעל הזכויות תמיד את הזכות להגיד: אני לא מוכן לקונטקסט הזה. ועשו פה גם שימוש פוליטי. אם שלום עכשיו לא יסדירו את זכויות היוצרים אז NMA עשויים לתבוע אותם".

יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו", מסר לוואלה! תרבות בתגובה: "פעלנו בצורה חוקית וראויה, על פי חוות הדעת שקיבלנו מדובר בפעילות סאטירית שאיננה למטרת רווח ולכן היא נכללת תחת ההגדרה של שימוש הוגן. יחד עם זאת, נושא זכויות היוצרים יקר ללבנו ולכן נתייחס ברצינות לכל טענה, ונדאג להגיע לפיתרון מוסכם ומהיר".

- יש משהו קצת אירוני בכך שחברי כנסת שאמונים על החוק השתתפו בקליפ שלכאורה עובר על החוק.

"קודם כל, מי שהפר זכויות יוצרים באופן שיטתי זה לא חברי כנסת אלא שר בממשלה - נפתלי בנט. מפלגתו כבר הסתבכה פעמיים עם יוצרים ישראליים אחרי שהיא עשתה שימוש בשירים שלהם לא שימוש סאטירי אלא שימוש לתעמולת בחירות. במקרה שלנו מדובר פה בשימוש גם חוקי וגם ראוי, כפי שאנחנו ומבינים אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully