וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב: "אמנים פוחדים מאימת גלגלצ"

4.1.2016 / 15:48

במהלך דיון בוועדת החינוך של הכנסת שהוקדש לטענות שהושמעו כנגד הפלייליסט של התחנה הצבאית, קראה שרת התרבות להנהיג עליה פיקוח. רק שני שירים של אביהו מדינה הושמעו במהלך השנה החולפת

מירי רגב בדיון בועדת החינוך בנושא גלגל"צ. נועם מושקוביץ
השרה מירי רגב ויו"ר ועדת החינוך יעקב מרגי במהלך הדיון/נועם מושקוביץ

מעט מאוד אמנים ויוצרים מוכרים הגיעו היום (שני) לדיון המיוחד בוועדת החינוך של הכנסת, שהתכנסה לעסוק בנושא הפלייליסט של גלגל"צ. חלק מהאמנים סירבו להביע את דעתם כנגד התחנה מחשש שהדבר יפגע בהשמעות עתידיות. בין האמנים והיוצרים שהגיעו נמנו אביהו מדינה, קורין אלאל, מאיה בוסקילה, יוסי גיספן. עוד נכחו יו"ר אקו"ם יוריק בן דוד, השדרן ירון אילן ומפקד גלי צה"ל לשעבר משה שלונסקי. מפקד גלי צה"ל, ירון דקל, ומנהל גלגלצ, נדב רביד, בלטו בהיעדרם.

בישיבה הוצגו נתוני חברת "מדיה פורסט" המתייחסים לשנת 2014 ולשנת 2015 עד סוף אוקטובר. על פי הנתונים, 60 אחוזים מהשירים שהושמעו בגלגלצ הינם לועזיים ו-40 אחוזים שירים עבריים; על פי הפילוח בין 5 ל-15 אחוזים בלבד מהשירים שהושמעו בזמן זה בגלגלצ היו של אמנים ים-תיכוניים, ובין 85 ל-95 אחוזים של אמנים שאינם ים-תיכוניים; נתונים אלה מחזקים את טענת השרה רגב על הדרת המוזיקה הים-תיכונית ועל הדרת נשים בפלייליסט של גלגלצ. "אני לא מכיר את הנתונים, הם נעשו רק על גלגלצ", אמר בוועדה בתגובה אודי ירושלמי, ראש מטה ודובר גלי צה"ל.

מירי רגב בדיון בועדת החינוך בנושא גלגל"צ. נועם מושקוביץ
יוסי גיספן, אביהו מדינה ומאיה בוסקילה/נועם מושקוביץ

הפיזמונאי יוסי גיספן הציג בדיון בדיקה עצמאית שעשה לנתוני ההשמעות בגלי צה"ל, מתוך רשימות ההשמעה שנמסרו מהתחנה עצמה, ולפיה המצב חמור אף יותר בכל הנוגע לייצוג המוזיקה המסתלסלת: מתוך כלל השירים העבריים, זוכים האמנים הים תיכוניים ל-5 אחוזי השמעה בלבד. "זאת בעוד שאנחנו לא רק 5 אחוז ממשלמי המיסים וממלאי החובות במדינה". השרה רגב אמרה כי הדברים האלו מוכיחים כי "יש נתק בין אהדת הקהל להחלטות הפלייליסט".

נתון עגום, שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות, חשף כי הזמר והיוצר אביהו מדינה, ממקימי התחנה הצבאית, קיבל לאורך כל שנת 2014 השמעה אחת בלבד לשיר סולו שלו. בשנת 2015 הוא הכפיל את השמעותיו - וזכה לשתי השמעות בלבד. האם נעלבת מהתעלמות משיריך כמבצע בשנתיים האחרונות בגלגלצ, כפי שנחשף בוואלה! תרבות ודובר כאן רבות, שאלתי את אביהו מדינה בתום הדיון. מילותיו לא אישרו את העלבון, אבל פניו הביעו כאב מנתונים אלו. "אני לא יודע מי מפסיד יותר", אמר לוואלה! תרבות. "אתה מכיר את האמירה 'ונער קטון מושל בם'? אז זה מה שמתקיים בגלצ".

עוד באותו נושא

איך הגיבו מושיק עפיה וקובי פרץ כשגילינו להם כי לא הצליחו להיכנס לפלייליסט?

לכתבה המלאה
מירי רגב בדיון בועדת החינוך בנושא גלגל"צ. נועם מושקוביץ
נציגי גלגל"צ משיבים לטענות/נועם מושקוביץ
השרה רגב בדיון: "גלי צה"ל וגלגלצ מנוהלים כאילו הם עסק פרטי. אין ספק ששר הביטחון פספס הזדמנות היסטורית לעשות צדק תרבותי וחברתי עם גלי צה"ל"

בראשית הדיון חשף יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי כי "היה ויכוח אם יש מקום לקיים דיון בוועדה זו של הכנסת". אחריו אמרה שרת התרבות מירי רגב: "אני רוצה לפתוח ולהגיד שלא לחינם אנחנו מקיימים את היום הזה ביום ההולדת לחלוץ השפה העברית אליעזר בן יהודה. ברור לכולנו שאנחנו צריכים לתת מקום לשפה העברית, ולאמנות בשפה העברית. הזמר בשפה העברית, צריך לתת לו ביטוי גדול יותר, בוודאי בכלי תקשורת ציבורי. אני נמצאת פה בשם אמנים שהודרו במשך שנים מהפלייליסט. צדק תרבותי צריך להיעשות. גלי צה"ל היא תחנה צבאית. מרגע שיש גוף שידור ציבורי שנהנה מתמיכה ציבורית, חייב לעמוד בקריטריונים".

"גלי צה"ל וגלגלצ מנוהלים כאילו הם עסק פרטי של אדם כזה או אחר", הוסיפה השרה רגב בכעס. "הגיע הזמן לפקח על גלי צה"ל. אין לי כוונה להתעסק בתכנים. לא מתעסקת בזמר זה או אחר, זה לא ענייני אבל יש לנו מחויבות כרגולטור לבדוק היכן יש חסמים חברתיים, ומי אמור לפקח שאותם חסמים חברתיים לא יהיו בתחנת שידור ציבורית. פנו אליי מספר אמנים ויוצרים, חלקם אינם מוכנים להיחשף משום שהם פוחדים מאימת גלגלצ, האם ימשיכו לשדר אותם או לא, הם פשוט פוחדים מתחת השידור הזה. היחידה שיצאה בקולה, ולכן היא היחידה שלא משודרת שם, והיא פתחה לי את הצוהר, היא מאיה בוסקילה".

רגב סיכמה את טענותיה כך: "יש היעדר שקיפות של ועדת הפלייליסט. מדוע אין שקיפות של החברים? זה מקור לשחיתויות ולניגוד עניינים. בנוסף יש היעדר הנמקה, מדוע לא מנמקים מדוע שיר אחר או כזה נפסל. כל ועדה ציבורית צריכה לתת תשובה לכל אמן, כמו שכל קרן קולנוע נותנים תשובה לכל תסריטאי מדוע הפילו את התסריט. טענה שלישית: בכל גוף ציבורי יש אפשרות לערעור על החלטה. ועדת הפליליסט היא היחידה שלא מנמקת ואין אפשרות ערעור על ההחלטה שלה. דבר רביעי, מינון לא סביר של מוזיקה ישראלית. ודבר אחרון, הדרה של ז'אנרים של נשים ויוצרים וותיקים בגלגלצ. גלגלצ היא התחנה היחידה שאינה מפוקחת. מעולם לא נכתבו כללי פיקוח על גלי צה"ל. זה לא נכון במדינה דמוקרטית שאותה הציבור מממן. צריך שהתאגיד הציבורי יפקח עליה".

מירי רגב בדיון בועדת החינוך בנושא גלגל"צ. נועם מושקוביץ
תכפה את רצונה על שר הביטחון? מירי רגב/נועם מושקוביץ

ח"כ נחמן שי, לשעבר מפקד גלי צה"ל ויו"ר רשות השידור, אמר בוועדה: "אני יכול להעיד שהשידורים של גלי צה"ל נמצאים בפיקוח רשות השידור ויימצאו בעתיד בפיקוח של התאגיד החדש. אני לא רוצה ממשלה ולא רוצה שרים שיכתבו לנו מה לקרוא ומה לשמוע. כדי שלא יכתיבו לנו מה לקרוא ומה לשמוע מתמנים אנשי מקצוע. יש מבחן של רייטינג של האזנה ושל צפיה שמבטא את רצון הציבור. העולם המוזיקלי של מדינת ישראל לא מורכב רק מגלגלצ".

בהיעדר של מפקד גלי צה"ל ירון דקל ומנהל גלגלצ נדב רביד, ביטא אודי ירושלמי, ראש מטה ןדובר גלי צה"ל, את עמדת התחנה: "בשנים האחרונות היה תזוזה של התחנה. הביקורת שנשמעת עלינו מקבלת התייחסות בתוך התחנה, זאת הסיבה שנפגשנו עם השרה כדי לשמוע את הביקורת. ב-5 השנים האחרונות התחנה עשתה שינוי. ועדת הפלייליסט היא ועדת תוכן כמו בכל כלי תקשורת שהוא. החיילים מאזינים לגלגלצ, נקודה. זו תחנה של חיילים, והיא כנראה עושה משהו טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully