וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנהלת האקדמיה פסלה ביצוע שיר של דרוויש בטקס אופיר"

19.9.2016 / 14:28

כך טוענים ארבעה אנשי קולנוע המועמדים לפרסים בטקס, במכתב מחאה חריף ששלחו לאקדמיה שהגיע לידי וואלה! תרבות. "מעשיכם פטרוניים ומתגזענים", כתבו. יו"ר האקדמיה: "לא צינזרנו אף אחד"

יח"צ - חד פעמי

(בסרטון: קטע מהסרט "ג'נקשן 48" בבימויו של אודי אלוני)

seperator
מתוך מכתב הקולנוענים: "שאלתם למה אין אף ערבי/פלסטיני בין חברי האקדמיה הישראלית שהיא בעצם האקדמיה היהודית? התשובה היא כאן, במעשיכם הפטרוניים והמתגזענים"

פרסום ראשון: הנהלת האקדמיה פסלה ביצוע שיר של המשורר מחמוד דרוויש על ידי הרפאר תאמר נפאר והשחקן יוסי צברי בטקס פרסי אופיר שיתקיים ביום חמישי, כך טוענים אנשי הקולנוע, המועמדים לחמישה פרסי אופיר, במכתב מחאה חריף ששלחו היום (שני) לאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה. הארבעה הם נפאר המשחק ב"ג'נקשן 48", סלים שחאדה המעצב האמנותי של סרט זה, למיס עמאר ורובא בלאל עספור המשחקות ב"סופת חול", הפייבוריט לזכייה בפרס הסרט הטוב ביותר ולכן גם מי שאמור לייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית על האוסקר.

במכתב, שהגיע לידי וואלה! תרבות, הם טוענים: "כשמירי רגב קראה לצנזר את מחמוד דרוויש, קפצו עליה כל הצדקנים הישראלים על פגיעה בחופש היצירה של המשורר הפלסטיני הענק. אך לא עברו חודשיים והפעם הצדקנים עצמם מהנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה הם המצנזרים את דרוויש, או יותר מדויק את ההופעה של תאמר נפאר, המועמד לשני פרסי אופיר, וידידו השחקן יוסי צברי במופע המשותף שהכינו במיוחד לטקס וזאת רק בגלל שהוא מכיל את השיר של מחמוד דרוויש. אותו שיר ידוע, 'רשום אני ערבי', שמירי רגב ואביגדור ליברמן צינזרו. אולם בעוד רגב, נתניהו, ליברמן ובנט הם אנשים אידיאולוגים המשרתים נאמנה את אמונתם הפונדמנטליסטית בעליונות הגזע היהודי, חברי הנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה המתחזים לליברלים גרועים מהם וכנראה מזיקים יותר. כי אלו האחרונים, חופש היצירה וההומניזם בגרונם אך צנזורה והתקרנפות בפועלם".

"יש להבהיר שסיבת הביטול היא חד משמעית הרצון שלנו להכניס את מילותיו של מחמוד דרוויש כחלק אינטגרלי מהמופע", מוסיפים הקולנוענים במכתב, "וכל ההתכתבות הפרוצדורלית שנעשתה בדיעבד לא תוכל לשמש אליבי להתנהלות המבישה כלפינו. מה לא ברור לכם, מירי רגב ועוזי דיין הם אורחי הכבוד שלכם אך הם מכחישי הנכבה שלנו, ואתם באקדמיה היהודית לקולנוע משתפים איתם פעולה ומשתיקים את היצירה שלנו. שאלתם למה אין אף ערבי/פלסטיני בין חברי האקדמיה הישראלית שהיא בעצם האקדמיה היהודית? התשובה היא כאן, במעשיכם הפטרוניים והמתגזענים. חברות וחברים, צנזורה עצמית היא האויב הכי גדול של היצירה. אז מי מכם שמתאים לו ולא מפחד, שיבוא לעמוד איתנו במאבק למען חופש היצירה שלנו. וזיכרו את מילותיו של מחמוד דרוויש : 'בואו נלך יחד בשתי דרכים נפרדות, בואו נלך יחד ונהיה לאנשים טובים'. על החתום, המועמדים הפלסטינים, אזרחי ישראל, לחמישה פרסי אופיר. תאמר נפאר, למיס עמאר, רובא בלאל, סלים שחאדה".

ג'נקשן 48.
תאמר נאפר

מוש דנון, יו"ר האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה, אמר לוואלה! תרבות בתגובה: "מי שהזמין את תאמר נאפר לשיר על הבמה של טקס אופיר היה אני. לכן אף אחד לא צינזר אף אחד. הזמנתי אותם לשיר מאוד מסוים מהסרט, כפי שהזמנתי יוצרים נוספים שיעלו קטעים מוזיקליים מסרטיהם. לצערי, מסיבות בעיקר טכניות הדבר לא הסתייע, הם לא היו מוכנים בזמן ואנחנו כבר סוגרים סופית את הליינאפ, צריך לבנות ולהתאים אותו. הם עדיין לא מוכנים. לצערי לא יכולנו - הוועדה שמחליטה לאשר או לא לאשר - משום שלא צפינו בחומר. אנחנו לא יודעים מה אמור היה להיות התוכן, לא ראינו, לא שמענו".

זו אינה הפעם הראשונה שמתעורר עימות בין תאמר נאפר לאקדמיה הישראלית. כפי שפורסם לפני חודש לראשונה בוואלה! תרבות, נאפר ואודי אלוני, במאי "ג'נקשן 48", התקיפו בחריפות את האקדמיה, בטענה כי התעלמו מן הדרמה, שעוסקת בסצנת ההיפ-הופ הפלסטינית בלוד, מסיבות גזעניות ולא קולנועיות. חברי האקדמיה העניקו לסרט לחמש מועמדויות, בהם בקטגוריית השחקן הראשי, הצילום והמוזיקה, אך לא באף אחת מן הקטגוריות שנחשבות המרכזיות והיוקרתיות ביותר. "ג'נקשן 48" לא מועמד לא לתסריט, לא לבימוי וגם לא בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, שהזוכה בה נהנה מן התגמול היוקרתי ביותר שיש לאופיר להציע: הזכות לייצג את ישראל באוסקר.

בשיחה עם וואלה! תרבות לפני חודש טענו השניים כי ייתכן שהסיבה להדרה הזו היא שבאקדמיה הישראלית, בה חברים כאלף אנשי ונשות קולנוע מקומיים, אין אף חבר ערבי לטענתם, וכי עם או בלי קשר לכך, המצביעים בה דוחים יצירה מסוגה של "ג'נקשן 48", המציגה לדבריהם את הנרטיב הפלסטיני. דחייה שבולטת במיוחד לאור ההצלחה של הסרט בעולם: בין השאר, הוא זכה בפרסים של טרייבקה ושל ברלין, נרכש להפצה בשלל טריטוריות וכיוצא בכך. יו"ר האקדמיה דנון לא הכחיש ולא אישר את הטענה כי אין באקדמיה חברים ערבים, ומסר בתגובה: "שמעתי את השמועה הזו, אבל היא אף פעם לא נבדקה. באותה מידה, אף פעם לא בדקנו כמה מחברי האקדמיה הם הומואים, לסביות, פולנים או עירקים. כל מי שרוצה להתקבל מגיש בקשה ובקשתו נמדדת על פי קריטריונים מקצועיים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully