וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום לאחר פרסום תחקיר עליו: האמן והמורה בועז ארד התאבד בביתו

המורה והאמן בועז ארד, אשר נחשף בתחקיר שפורסם אתמול כמי שניהל מערכת יחסים עם תלמידה בת 16, נמצא תלוי בביתו בתל אביב. בכתבה עלו גם עדויות ולפיהן ניהל לכאורה רומנים עם תלמידות נוספות שלו

בועז ארד. צילום מסך
בועז ארד/צילום מסך
גורם ב'מאקו': "ביום רביעי בזמן שהכתבת יאנה פבזנר בשן דיברה עם בועז ארד, הוא איים בהתאבדות במהלך השיחה. כתוצאה מכך, קראנו למשטרה שהגיעה לביתו. המשטרה מסרה לנו שאין סכנה לחייו והתחקיר פורסם כמתוכנן".

האמן והמורה לציור בועז ארד נמצא אתמול בבוקר (שישי) תלוי בביתו וללא רוח חיים לאחר ששם קץ לחייו. תחקיר מפורט ולפיו ארד ניהל לכאורה מערכת יחסים עם אחת מתלמידותיו בבית הספר לאמנויות תלמה ילין, פורסם שלשום (חמישי) באתר מאקו. הרומן החל כשהתלמידה הייתה בת 16 וכשארד היה מבוגר ממנה בהרבה. בכתבה עלו גם עדויות ולפיהן ניהל לכאורה רומנים עם תלמידות נוספות שלו.

התחקיר מתאר רומן בן 4 שנים שניהל ארד עם ג', שהייתה באותה תקופה בת 16. המורה דרש ממנה לשמור על הקשר ביניהם בסוד, אך לאחר ששמועות החלו להציף את בית הספר החליטה לשתף את חבריה הקרובים במה שכינתה "אהבה ראשונה". י' מתארת כי נכנסה ליחסים מרצון ובהסכמה, אך בדיעבד היא מבינה שהיו יחסי התעללות. היא מספרת כי המורה נהג להיפרד ממנה בכל פעם שעלה חשד שהקשר נודע לאחרים, ולאחר מכן למדה כי ניהל יחסים עם תלמידות בשנים הקודמות לה וכן בשנים שלאחר מכן.

י' מסבירה כי החליטה לחשוף את סיפורה לאחר שאסף הראל, אף הוא בוגר התיכון, חשף את ההטרדה המינית שחווה מידי מנחם נבנהויז, לשעבר מנצח המקהלה של בית הספר. 18 תלונות נגד נבנהויז הולידו גם לחשיפת עדויות נגד המורה לפיתוח קול, יוני לוקאס, שנהג לגעת באיבריהם של תלמידיו. הכתבה מתארת כי ארד נהג להזמין לביתו תלמידים כדבר שבשגרה, וניצל את הערצתם של תלמידיו כדי לכפות עליהם יחסי מין.

"זאת הייתה מערכת יחסים הכי לא שוויונית, לכן ברור שזה לא יכול היה להחזיק מעמד", מספרת אחת התלמידות. "לקח לי שנתיים להבין את זה. הוא אדם כוחני, שתלטן וידען. התחלתי ללמוד בלימודים גבוהים והוא שנא את זה, שנא שאני לומדת אצל מורים אחרים, רוכשת ידע מהם, מדברת על דברים אחרים, מושפעת ממורים אחרים במובן האינטלקטואלי".

בתחקיר פורסם גם כי ארד הצהיר בפני מאקו שוב ושוב כי "אין טעם לחייו", כך שהאתר שלח לביתו ניידת לוודא שלא פגע בעצמו. השוטרים וידאו כי הוא בחיים ומסרו שלא נשקפת סכנה לחייו. גורם במאקו אישר את הדברים בשיחה עם וואלה! תרבות: "ביום רביעי בזמן שהכתבת יאנה פבזנר בשן דיברה עם בועז ארד, הוא איים בהתאבדות במהלך השיחה. כתוצאה מכך, קראנו למשטרה שהגיעה לביתו. המשטרה מסרה לנו שאין סכנה לחייו והתחקיר פורסם כמתוכנן".

בתגובת שמסר ארד לכתבת יאנה פבזנר בשן נכתב: "תשמעי, הרכילות הזאת דפקה לי את החיים. זה פוגע לי בקריירה, בקשרים עם אנשים, מאז שהתחלת לעשות את התחקיר שלך. אני לא מאשים אותך בכלום, אבל אני לא ישן בלילות בגלל זה, כל החיים שלי הם סביב הדבר הזה, עם הבחורה הזאת שפגעתי בה לא בכוונה. זה לא נותן לי מנוח. אני מסתכל לאחור ואני מבין שדפקתי לה את החיים, אני מתבייש בזה מרגיש רגשות אשם. יש לי מעט חברים, אין לי משפחה, אני משתדל לעשות טוב לסטודנטים שלי, לעשות אמנות. אם את לוקחת את זה ממני אני לא ממשיך ללמד, לא מציג. אין לי טעם לחיות".

ארד לימד בבית הספר לאמנויות תלמה ילין בגבעתיים מ-1983 ועד 2006. עד מותו היה מרצה לצילום בבצלאל ובמדרשה בבית ברל ואוצר הגלריה של המדרשה, והציג עשרות תערוכות. ארד הוא אחד האמנים החשובים והייחודים בישראל. למרות שהחל את דרכו כצייר בשנות השמונים, הוא קידם בשנות התשעים דווקא את אמנות הווידאו בישראל יחד עם גיא בן נר ודורן סולומונס. ארד לא היה נשוי ולא היו לו ילדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בועז ארד/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהל תיכון "תלמה ילין" מסר בתגובה למותו של ארד: "אני לא יודע איך לעכל את הבשורה. אמנם לא הכרתי את בועז, אבל סיום כה טרגי לחיים של אדם זה דבר שמכניס אותך להלם. אני שולח את תנחומיי למשפחתו. תקופה מורכבת עוברת על בית הספר. 'תלמה ילין' הוא תיכון שלא שותק על כל סוג של פגיעה בתלמידים. אני כמנהל פועל דבר ראשון כדי לייצר מרחב בטוח לילדים, לצד מדיניות דלת פתוחה ושיח רגשי שמיועד למנוע מקרים ולזהות אותם בתחילתם.

"הראייה שהתפיסה החדשה של 'תלמה ילין' עובדת - הגיעה כשלפני שנתיים קיבלתי דיווח על מערכת יחסים אסורה עוד בתחילתה. כמובן, מיד פיטרתי את המורה ודיווחתי לעירייה, למשרד החינוך ולמשטרה. תפקידנו כאנשי חינוך הוא דבר ראשון להגן על התלמידים מפגיעה בגופם, אבל גם מפגיעה במרחב החינוכי ובאקלים החברתי בו הם מתפתחים. לכן חשוב להבין שהאווירה בתלמה ילין שונה היום מאוד מהתקופה עליה מדובר במקרים אלו. זה יום קשה, אבל אסור שהוא יפגע במאבק בפגיעות מיניות בפרט, ובפגיעות בתלמידים בכלל. מי שיודע, שידווח. ולאור הטרגדיה של היום, אני חושב שגם חשוב לייצר שיח אחראי".

מבית הספר לאמנות העיצוב 'בצלאל' נמסר בתגובה: "קיבלנו בצער רב את הידיעה על מותו בטרם עת של האמן בועז ארד. הוא היה מרצה במחלקה לצילום ונחשב כאחד האמנים הבכירים בשדה האמנות הישראלי. הסטודנטים המרצים וההנהלה שולחים תנחומים למשפחה".

בהודעה מטעם הפקולטה לאמנויות - המדרשה, נכתב כי הפקולטה "המומה וכואבת עם לכתו בטרם עת של בועז ארד, אמן חשוב, מרצה מוערך ואוצר מקורי. בועז ארד היה מרצה לווידאו בפקולטה וכיהן כמנהלה האמנותי וכאוצר ראשי של "גלריית המדרשה - הירקון 19" בעשר השנים האחרונות. כאוצר נתן במה לאמנים צעירים בראשית דרכם המקצועית. ארד הוא בעל הישגיים אמנותיים רבים הכוללים תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות רבות במוזאונים וגלריות נחשבות בארץ ובעולם.. הוא זכה בפרסים רבים ואצר תערוכות חשובות. עבודותיו נמצאות באוספים מוזיאליים רבים. לכתו של בועז ארד הוא אבדה נוראה לפקולטה לאמנויות המדרשה ולעולם האמנות הישראלי. המדרשה שולחת תנחומים למשפחה".

(עדכון ראשון: 14:48, 02.02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully