וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאי "השכונה VS חייזרים": כך כבשתי את סטיבן שפילברג - ראיון בלעדי

4.10.2011 / 14:09

ג'ו קורניש, במאי "השכונה VS חייזרים" הפגיש בין "אי.טי" לערסים בריטיים והצליח להרשים את כל העולם, גם את אלילו סטיבן שפילברג. ראיון בלעדי

עוד לפני שהחלה הפאניקה ברחובות לונדון, היה "השכונה VS חייזרים", עבודת הביכורים הקולנועית של ג'ו קורניש, לאחד הסרטים הבריטים המדוברים של השנה. אך לאחר שהתפרצו המהומות באנגליה, הוא בכלל נהיה לאחת היצירות הלוהטות של העונה.

הסיבה לכך היא שהלהיט מציג נקודת מבט חדשה בתת הז'אנר השחוק של סרטים על מפגש בין בני אדם ויצורים מן החלל החיצון. הפעם, את הצד האנושי מייצגים חוליגניים משכונות מצוקה באנגליה, כאלה שהממסד המקומי והקולנוע הלאומי לא נוהג להציג כגיבורים, בטח לא כמי שמצילים את העולם. כך, הצליח "השכונה VS חייזרים" לחזות מי תהיה קבוצת האוכלוסייה המדוברת ביותר בחברה הבריטית העכשווית.

בראיון מיוחד לוואלה! תרבות, לא מתבייש קורניש להודות כי התפוצצות חבית הנפץ החברתית איפשרה לו להגיד "אמרתי לכם" להרבה ספקנים. "התסכולים של הצעירים בשכונות היו קיימים במשך זמן רב, אבל מרבית הקולנוענים באנגליה נמנעו מעיסוק בהם", אומר קורניש, שהיה ידוע קודם לכן כאחד הקומיקאים השנונים בטלוויזיה הבריטית. "גם כשהתחלתי לעשות את הסרט ואפילו לאחר הקרנותיו הראשונות, הרבה לא הבינו למה בכלל מעניין להתעסק עם דמויות כאלה ועל מה הסרט בכלל מדבר. עכשיו, אני די בטוח שהם כבר מבינים".

הכל על המהומות בבריטניה

השכונה נגד חייזרים. imdb
"היו אנשים שלא הבינו למה בכלל עשיתי סרט על חוליגנים צעירים. עכשיו הם מבינים". מתוך "השכונה VS חייזרים"/imdb

"הקולנוע של שפילברג דומה לזה של מייק לי וקן לואץ'"

כתוצאה מהבחירה שלך לשלב את זעם השכונות עם החרדה מחייזרים, התוצאה היא מעין התשובה של הערסים הבריטים ל"מפגשים מהסוג השלישי" ול"אי.טי". מאיפה באה לך ההשראה לעשות את ההתכה הזו?

"תראה, אני מודה שהקונספט של הסרט ייחודי, אבל האמת היא שעצם המחשבה לשלב בין ריאליזם ופנטזיה היא לא דבר כל כך מקורי. אם מסתכלים על הסרטים של סטיבן שפילברג משנות השמונים, רואים שהם הזכירו מבחינות רבות את אלה של מייק לי וקן לואץ'".

באמת? אתה אולי הראשון שעושה את ההשוואה הזו.

"אבל זה ממש כך, כי גם נקודת המוצא של שפילברג היתה חיים פשוטים של אנשים פשוטים שגרים במקומות צנועים, ורק מן הבסיס הזה הוא פיתח את הפנטזיה. המציאות שכולנו מכירים היתה נוכחת אצלו, ובגלל זה לי ולעוד מיליוני ילדים כמוני היה כל כך קל להתחבר ל'אי.טי'. אני חייב להגיד שאני מעדיף את סוג העשייה הזה על מה שהולך היום. שפילברג שם את המצלמה בשכונה אמריקאית סתמית והציג רק חייזר אחד, והוא הצליח לרגש הרבה יותר מסרטים עכשוויים שקורים במקומות רחוקים ומופלאים ומציגים אלף חייזרים".

"השכונה VS חייזרים" הוא כמובן לא הסרט היחיד שהושפע באחרונה מ"אי.טי" – היה גם את "סופר 8" של ג'יי ג'יי אברהמס, שאף הופק בידי שפילברג, ואני לא רוצה להביך אותך, אבל שלך טוב בהרבה.

"מקסים מצדך לומר את זה, אבל אני חייב לומר בתגובה שאני אוהב את 'סופר 8' ומפרגן לאברהמס, וזו הערכה הדדית. אהבתי גם את סרט החייזרים האחר שהופק הקיץ בידי שפילברג, 'הפלישה למערב', וגם כאן זכיתי לפרגון הדדי – הבמאי שלו, ג'ון פאברו, אף ניאות להנחות את הערב המיוחד שהתקיים לפני הקרנת הבכורה שלנו בלוס אנג'לס".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מפרגן לג'יי ג'יי אברמהס". ג'ו קורניש בצילומים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני לא אוהב את ההתמסחרות שהוליווד דורשת ממך"

ההבדל הוא שלך היה תקציב של כ-20 מיליון דולר ולו היה פי עשרה מכך. איך הצלחת ליצור חייזרים מרשימים כל כך באמצעים כה דלים יחסית?

"ידעתי מלכתחילה שבגלל המגבלות הכלכליות לא אוכל ליצור את החייזרים במחשב, והאמת שזה לא הפריע לי, כי מלכתחילה אני לא אוהב אפקטים ממוחשבים ומעדיף את הסגנון של פעם, שבו הפיקו מן המועט את המיטב. אז איך בדיוק עשיתי את זה? גם התהיה הזו מחזירה אותי לשפילברג, כי למדתי מ'אי.טי' שלא משנה מה יש לך, הכל טמון בשאלה איך אתה משתמש באור ובמקורות האור, וברגע שאתה עושה את זה נכון, אפשר לגרום להכל להיראות כמו מאה מיליון דולר".

הכל אצלך תמיד חוזר לשפילברג, הא? גם אתה בסוף מצאת את עצמך עובד בשירותו וכותב לו את התסריט של "הרפתקאות טינטין".

"כן, זו באמת היתה סגירת מעגל, מה גם שבנוסף אליו הזדמן לי גם לעבוד עם פיטר ג'קסון, שגם הוא היה אליל שלי. בכל מקרה, לא הרשיתי לעצמי להסתנוור יותר מדי כי ידעתי שזה עלול לגרום לי לחרבש הכל, ואז תלך ההזדמנות שלי. זה לא קרה, ואני שמח לומר שאני מאושר – גם כי פגשתי את הגיבורים שלי וגיליתי שהם אנשים חכמים ונהדרים כפי שקיוויתי שיהיו, וגם כי אני מתרשם ש'הרפתקאות טינטין' יהיה סרט מרגש ומצחיק".

האם העבודה על "הרפתקאות טינטין" מלמדת שהוליווד חטפה גם אותך? יכול להיות ש"השכונה VS חייזרים" הוא הסרט הראשון והאחרון שלך באי הבריטי?

"אני בכלל לא בטוח. אני לא כל כך אוהב את ההתמסחרות שהוליווד דורשת ממך ואת הכיוון שהיא הולכת בו היום, ונוח לי לעבוד באנגליה. יש לי כאן חברת הפקה נהדרת ולא חסר לי כלום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זו היתה הגשמת חלום". מתוך "הרפתקאות טינטין" של סטיבן שפילברג, שקורניש השתתף בכתיבתו תסריטו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני נגד פטפטת בקולנוע. זו אמנות של אקשן"

אבל גם באנגליה אתה יוצא דופן – למשל, העובדה שבניגוד למרבית היוצרים המקומיים, אתה מנסה להתבסס על כמה שפחות דיאלוגים.

"זה נכון, בגלל שאנחנו גדלים כאן על מסורת של תיאטרון ושל תסכיתים ברדיו, יש כאן נטייה לפטפטת. אבל אני מאמין כי קולנוע הוא אמנות חזותית וצריכה להתבסס על פעולות. בגלל זה הסרט הולך ישר ולעניין ואין בו אקספוזיציה וחילופי דברים שנועדו להציג את הדמויות. פשוט, נכנסים לאולם והכל מתחיל לקרות. ככה זה עובד גם בסרטים האהובים עליי, למשל 'ליל כל הקדושים' של ג'ון קרפנטר או 'אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה' של...נו, שפילברג".

טוב, אם כבר חזרת לדבר על יחסי הגומלין בינך והאמריקאים, האם נכונות השמועות שהקהל האמריקאי לא היה מסוגל להבין את השפה של הצעירים הבריטים שבסרט בלי כתוביות, או שזו סתם אגדה אורבנית?

"סתם אגדה אורבנית! גם הקהל בלוס אנג'לס, שנמצא בצד השני של העולם לעומת אנגליה, הבין הכל. אחרי זה אפילו שמעתי אותם יוצאים מהאולם ומחקים בקולם את השפה של הצעירים הבריטים. זה היה חיקוי מזעזע, ולדעתי הוא לא עשה כבוד עם אף אחד מהצדדים, אבל בעיקרון הם תפסו את השפה. אז מה שבטוח, הסיפורים האלה על אמריקאים שלא מבינים בריטים זה סתם אגדה".

השכונה נגד חייזרים. imdb
"לא צריך לפחד מאף אחד". מתוך "השכונה VS חייזרים"/imdb

"אם אפגוש חייזר, אחרבן במכנסיים מרוב פחד"

בוא נדבר כרגע על משהו שהוא כרגע לבטח בתחום האגדות – מה היית עושה אם היית פוגש חייזר?

"בשבילי זה לא משהו מהאגדות, כי כשהייתי ילד והלכתי לספרייה, אז הספרים על מפגשים עם חייזרים תמיד היו במדף של העיון, בצד כל מיני אנצקלופדיות, ובעיני מה שסופר שם היה אמת לאמיתה. מאז ילדותי, אפשרות המפגש עם חייזרים היא משהו ריאלי לגמרי מבחינתי".

ומה היית עושה לו פגשת באחד בסמטה חשוכה?

"הייתי מחרבן במכנסיים! זה כל הנראה היה מכניס אותי להלם משתק, אבל רק לטווח קצר. בסיכומו של דבר, הייתי מתגבר על הפחד, ומפגש עם חוצן זה בהחלט משהו שאשמח לקראתו".

בעיקרון, מה מפחיד אותך יותר – האפשרות שחייזרים יפלשו לבריטניה, או האפשרות שהחברה הבריטית פשוט תחריב את עצמה?

"לא זה ולא זה. גם כי אני כבר בן 42 וזה גיל מבוגר מכדי לפחד ממשהו, וגם כי אני מאמין שעמוק בפנים, כולנו אנשים טובים שרוצים בטוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני מכיר 'ואלס עם באשיר' וכל מיני כאלה, אבל אתם עושים גם מדע בדיוני?" ג'ו קורניש בצילומים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כדאי גם לישראלים לעשות סרטי מדע בדיוני"

לקראת סיום, אני חייב לשאול – האם זה רק מקרי שלגיבור קוראים מוזס, או שזה אלגוריה למשה רבנו? הרי גם כך אפשר לזהות במהלך הסרט שלל אזכורים לתנ"ך.

"אוי, פחדתי משאלה כזו. האמת שהסיבה לכך שקוראים לו מוזס פשוטה: כשעשיתי את התחקיר לסרט ראיינתי צעיר שזה היה שמו, והוא מצא חן בעיני אז דבקתי בו. אמרתי לעצמי שאולי יחשבו בטעות שזה משל למשה רבנו, אבל אז השבתי לעצמי – מה זה משנה בעצם, שיחשבו. הרי גם לי קוראים ג'וזף ואף אחד לא מבקש ממני להיות נגר. אגב, אם כבר העלית את הנקודה היהודית, מסקרן אותי לדעת – עושים אצלכם גם סרטי מדע בדיוני ופנטזיה? אני מכיר את כל הקאנון שלכם, 'ואלס עם באשיר', 'ביקור התזמורת' וכדומה, אבל אני לא מכיר סרטי מד"ב ופנטזיה תוצרת ישראל".

האמת שאין ממש כאלה. עשו השנה לראשונה סרט אימה ישראלי באורך מלא, "כלבת" שמו, והוא גם זכה להצלחה גדולה בעולם, אבל זה עדיין מקרה ייחודי.

"באמת? חבל שכך. אני יודע שאתם במצב מדיני קשה, ודווקא בגלל זה חשוב שתעשו סרטים כאלה, כי הם יכולים להיות דרך מופלאה להתמודד עם המציאות ולטפל בפחדים".

איפה ומתי רואים את "השכונה VS חייזרים"?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully