וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם הוא שטוח

ענת קם

15.11.2009 / 0:02

למה הבריטים ויתרו עליו? מתי יימאס גם לנו? ומעל הכל, מדוע רק בארץ לא מזדיינים בשידור? רגע לפני העונה החדשה, ענת קם עושה סדר בג'ונגל סביב הווילה

1. איך הבריטים העיזו לוותר על "האח הגדול"?

עשר שנים, 42 גרסאות, למעלה מ-70 מדינות, תוכנית שלישית בישראל שיוצאת היום לדרך (שתי תוכניות לאנשים בשר ודם, עוד אחת לסלבס) וג'ייד גודי אחת. אלו המספרים הבולטים של "האח הגדול", תוכנית הריאליטי שיצאה לאוויר המסך ב-1999 על ידי האם הגאה, חברת אנדמול ההולנדית, והפכה מאז לאחד העוגנים החזקים בלוחות השידורים ברחבי העולם.

עם זאת, האם היסודות עליו בנויים בית האח הגדול יציבים? באוגוסט הודיע ערוץ 4 הבריטי כי לא יחדש את החוזה עם חברת אנדמול, מפיצת הפורמט. האח הבריטי יירד מהמסך מיד בתום העונה ה-11, שתחל בינואר, מתוקף חוזה לשלוש שנים שנחתם עם ההולנדים. הרייטינג של התוכנית החל לרדת בהדרגה בשנים האחרונות. ב-2007 זכתה התוכנית בבריטניה לממוצע של 5.3 מיליון צופים בכל פרק וב-2008 לממוצע צפייה של 4.7 מיליון איש בכל פרק. שיא הצפייה ב"האח הגדול" הבריטי לדורותיו נרשם ב-2002, עם 9.4 מיליון צופים בפרק הגמר, שהיוו 50% מהצופים בטלוויזיה באותה שעה (share). התוכנית סיפקה לערוץ 4 כ-25% מכלל ההכנסות מפרסומות מדי שנה, וב-2006 הכניסה כ-165 מיליון ליש"ט מפרסום. אולם בעונה האחרונה ירד הרייטינג עד ל-2 מיליון צופים והערוץ הודיע שהתוכנית הגיעה "לנקודת סיום טבעית" וטען כי היא "שינתה מהיסוד את הדרך שבה אנו צופים בטלוויזיה. היא הייתה קולו של דור חדש – הדור של שנות ה-2000".

“האח הגדול" סיפקה עניין רב גם לצהובונים הבריטים והביאה לתודעת הממלכה את ג'ייד גודי, שהתמודדה בעונה השלישית של הסדרה וחזרה בהמשך להשתתף בעונת סלבס – לאחר שהפכה לכזו רק בזכות השתתפותה. במרץ שעבר הלכה גודי לעולמה לאחר מאבק בסרטן צוואר הרחם שזכה לסיקור תקשורתי צמוד, מציצני ודוחה למדי. את ההודעה על מחלתה קיבלה גודי, אגב, במהלך צילומים לעונה נוספת של "האח הגדול" – הפעם בגירסת ה-VIP ההודית. בנוסף לעונות הרגילות שודרו בבריטניה שש עונות סלבס וגם "האח הגדול – נוער" ו“האח הגדול – פנטומימה" (מה שאתם שומעים, כלומר רואים). בבריטניה מעריכים כי התוכנית תירכש על ידי אחת מחברות הכבלים, אולם הודעה רשמית על כך טרם פורסמה.

2. האם גם לשאר העולם נמאס מ"האח הגדול"?

נכון לעכשיו, אין סימנים לכך, אף כי נתוני הרייטינג נמצאים בירידה מסוימת. הטלוויזיה האמריקאית לא פספסה את הטרנד ואימצה לעצמה גם גרסה של "האח הגדול", המשודרת מאז יולי 2000 מדי קיץ ברשת CBS. משדר הגמר של העונה ה-11, בספטמבר האחרון זכה לרייטינג של כ-7.8 מיליון צופים. פרק הגמר המצליח ביותר של האח האמריקאי זכה ב-2004 ללמעלה מעשרה מיליון צופים. עם זאת, תוכניות הכשרונות דוגמת "אמריקן איידול" זוכות לפופולריות גבוהה יותר בארצות הברית. לסדרה שודרה עונה אחת של All-Stars, שכללה מתמודדים מהעונות הקודמות ועונה אחת בה שובצו זוגות.

באירופה הופקו לא פחות מ-25 גרסאות של "האח הגדול" פרט לתוכניות הבריטית וההולנדית. בגרמניה עלתה התוכנית בפברואר 2000 ועד היום שודרו תשע עונות, בספרד עלתה התוכנית באפריל 2000 ועתה משודרת בה העונה ה-11, באיטליה התוכנית עלתה בספטמבר 2000 ועד עתה שודרו תשע עונות שלה ובפינלנד התוכנית משודרת מאז אוגוסט 2005 ועתה משודרת בה העונה החמישית. מדינות הגוש הקומוניסטי ויוגוסלביה לשעבר, לא מפגרות אחר המערב וגרסאות של "האח הגדול" מופקות גם בסרביה, קרואטיה, סלובקיה, סלובניה ועוד.

עם חצייתה את האטלנטי הגיעה התוכנית גם לדרום אמריקה, שם הופקה גרסה ארגנטינאית ב-2007. במדינות אפריקה משודרת זו העונה הרביעית גרסה כלל יבשתית, שכוללת מתמודדים ממדינות רבות ביבשת. גרסה מעניינת במיוחד של הפורמט המציצני בשם "אל ראיס" הופקה ב-2004 למדינות ערב ושודרה במצרים, כווית, ערב הסעודית, סוריה, סומליה ועוד. למרות חדר התפילה וההפרדה בין המינים, בוטלה התוכנית לאחר שבוע בעקבות גל של מחאה. מי אמר שלישראל יש יתרון איכותי על שכנותיה?

3. ומה איתנו?

בתעשייה לא צופים שטרנד הריאליטי ישקע כאן כל כך מהר. המפיק אסף גיל, מי שעומד מאחורי "רוקדים עם כוכבים", "קצרים" ועוד, טוען לאנומליה ישראלית ביחס למגמות בעולם. בעוד בארצות הברית, סדרות הריאליטי ה "רגילות" דוגמת "האח הגדול" נמצאות בשקיעה מסוימת ותוכניות הכשרונות כמו "אמריקן איידול" ו"רוקדים עם כוכבים" זוכות לפופולריות רבה יותר (על אף ירידה בצפייה ב"איידול" בעונה האחרונה), בישראל, "כוכב נולד" ו "רוקדים עם כוכבים" הן הוותיקות יחסית ודווקא "האח הגדול" ו"הישרדות" נמצאות עדיין בתחילת דרכן ונחשבות לחידוש מרענן.

“עד שהריאליטי ידעך בישראל, וזה ייקח לפחות שנתיים עד שלאנשים יימאס, סביר להניח שגם אצלנו תהיה נטייה חזרה לדרמות, אלא אם יהיה טרנד אחר בעולם שניישר איתו קו און-ליין", אומר גיל. "בגלל שבריאליטי מדובר בשטאנצים, אז גם בתוכנית כאילו פתוחה כמו 'האח הגדול', שבה ההתפתחויות נקבעות לפי אופי המתמודדים, מדובר בשטאנץ ולדעתי הוא לא יוכל לעבוד לנצח, אבל אנחנו נראה עוד שתי עונות לפחות".

גם אבי ארמוזה, מפיק ובעל חברת הפצת הפורמטים "ארמוזה פורמטס", לא ממהר להספיד את הגרסה הישראלית: “בדרך כלל לתכניות יש שני היבטים כלכליים, של הכנסה והוצאה. ההוצאה המשמעותית ב 'האח הגדול' הייתה חד פעמית ובעיקר בהקמה של הבית. אחרי שעשו את ההוצאה העיקרית, אם העונה הקרובה תמשיך באותו רייטינג זה יצדיק את עצמו כלכלית. זה עדיין לא במקום שזה מיצה את עצמו ובמקומות אחרים זה רץ כמעט עשר שנים. כרגע יש לזה עוד לפחות שנתיים".

- בעולם חוזרים לתוכניות מתוסרטות.

"מה שקורה בטלוויזיה בארץ ובחו"ל זה גלגל, מרגע שז'אנר תופס נוכחות אז יש טרנד ואז הכל עולה ויורד. אם יש ירידה בריאליטי ועלייה בדרמות, בהמשך יהיו פיתוחים טכנולוגיים שיאפשרו לשכלל את הפורמטים ואז תהיה שוב עלייה בריאליטי. יש גל של עלייה, ירידה וגרסה חדשה של אותו ז'אנר. מבחינה כלכלית, הטלוויזיה האמריקאית מיצתה את הז'אנר, הדרמות מכניסות יותר כסף עם הרבה שידורים חוזרים ומוצרים נלווים, על אף הוצאות ההפקה הגבוהות יותר. להערכתי, גם אם הריאליטי יורד והדרמה עולה עכשיו, הריאליטי עוד יחזור".

4. ולסיום, למה התרגשנו כל כך מהוואגינה של עדי נוימן?

לא ברור. האח הגדול האירופי חרמן הרבה יותר מאחיו הקטן הישראלי. בבריטניה נרשמו לראשונה יחסי מין מלאים על המסך כבר ב-2004, שעה שהמתמודדים סטיוארט וילסון ובת זוגו מישל בס הלכו עד הסוף. בכיר במערכת הבריאות הבריטית טען שהדבר עודד צעירים ליחסי מין לא מוגנים, אבל זה באמת כלום לעומת מה שקורה בבית האח הגדול בשוודיה, גרמניה ספרד ומדינות אחרות . בהולנד, אגב, קיימו המתמודדים יחסי מין כבר בעונה הראשונה. כל היופי הזה נמצא מרחק קליק באתר הפורנו הקרוב למקום מגוריכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully