וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יימס פרנקו מדבר על "כוכב הקופים": המרד" - ראיון בלעדי

טלי שולץ

10.8.2011 / 10:13

אף אחד לא האמין בו שיהיה שחקן, ואולי בגלל זה ג'יימס פרנקו מרגיש שהוא חייב להיות חכם ועסוק יותר מכולם. ראיון בלעדי עם הסטאר של "כוכב הקופים: המרד", האיש שלא ישן

בחוץ כמעט ארבעים מעלות, אך בעוד בסנטרל פארק הסמוך אנשים נוטפי זיעה מסתובבים בגופיות ומכנסיים קצרים ומשוועים לקצת בריזה, המזגן במלון ריץ קרלטון עובד שעות נוספות כדי לאפשר לג'יימס פרנקו להיכנס לחדר במעיל עור מבריק. בתזמון מושלם של 35 שניות לפני כניסתו לחדר של אחד מהחתיכים המובילים בהוליווד, דאגה אחת העוזרות לצייד את השולחן העגול בחדר המלון המפואר בכוס קפה שחור חזק ומהביל, שיתעורר. הוא מגיע למנהטן כדי לקדם את הסרט החדש שלו, "כוכב הקופים: המרד", פריקוול בסגנון "באטמן מתחיל" ללהיט השימפנזות מהסיקסטיז שהפך לקאלט. אחרי שנים כסייד-קיק של ספיידרמן עכשיו הגיע תורו של פרנקו לנסות להציל את העולם ואז להחריב אותו בטעות.

בסרט החדש "כוכב הקופים: המרד" פרנקו הוא וויל רודמן, מדען מסור שמציב לעצמו כמטרה למצוא תרופה למחלת האלצהיימר. בדרך, כראוי לסרט הוליוודי קיצי, הכל כמובן משתבש. הקופים המשמשים לניסויים קמים על יוצריהם ותובעים לקבל את המגיע להם עם קצת עזרה ממחלקת האפקטים המיוחדים שהביאה איתה טכנולוגיה מתקדמת של לכידת תנועה בה השתמשו ב"שר הטבעות" ו"אווטאר".

"חשוב לזכור שזה 'סרט קיץ' עם פעלולים וטריקים מדעיים שנפוצים גם בסרטי גיבורי-על שם תמיד איזה מוטציה מדעית גורמת להיוולדות הגיבור", מספר פרנקו. "עם זאת, הדמות שלי היא לא מעין מדען מטורף, זה בסך הכל בחור צעיר שמנסה למצוא תרופה לאלצהיימר. הוא אולי קצת יותר מדי אובססיבי בנוגע לתוצאות בגלל שאביו חולה במחלה אז הוא בהחלט עושה דברים שאולי מעלים שאלה אתית". כראוי לאינטלקטואל עם דיפלומות כדמותו בסרט, פרנקו מקפיד לענות תשובות ארוכות ומפורטות.

"למה הנושא של 'היבריס מדעי' כל כך נפוץ?", הוא ממשיך. "העולם שלנו משתנה בין אם נרצה או לא, ויש כל הזמן כל כך הרבה פיתוחים בגלל טכנולוגיית מחשב וזה תמיד קצת מפחיד כשמשהו חדש מופיע אז על ידי המצאת עלילות המתקשרות לשאלות כמו 'מה אם הלכנו רחוק מדי עם זה? לאן בעצם אנחנו הולכים?' אלו תמיד שאלות שיעניינו אנשים". זה נכון, אבל נראה שמה שמעניין אנשים קצת יותר, זה ג'יימס פרנקו.

ג'יימס פרנקו עם אן האתווי. GettyImages
דוקטורנט דוקטורנט, אבל אפס בכימיה עם אן האת'ווי. ג'יימס פרנקו עם אן האת'ווי מנחים את טקס האוסקר האחרון/GettyImages

את פניו היפות של פרנקו מקשטים עיגולים שחורים מסביב לעיניו החומות. זה לא מפליא, לאור העובדה שמדובר אולי באחד האנשים העסוקים על הפלנטה. רק השנה למשל, הוא הספיק לפרסם ספר סיפורים קצרים על התבגרות מנומנמת בעמק הסיליקון, להציג תערוכת יחיד של עבודות האמנות שלו בגלריה ניו יורקית, לככב בווידאו ארט, לסיים תואר שני בכתיבה יוצרת באוניברסיטת קולומביה בזמן שהוא עדיין דוקטורנט מן המניין באוניברסיטאות הנוצצות ייל ובראון. וגם, כן, לככב באופרת סבון "ג'נרל הוספיטל" בתפקיד אמן מופרע ופתיין סדרתי העונה לשם השרמנטי, 'פרנקו'.

בתוך התמהיל הלא שגרתי הזה אין ספק שהשנה פרנקו ייזכר כמי שלבש שמלה ורדרדה בסגנון הדיווה הגדולה של הוליווד מרילין מונרו כשהנחה את טקס האוסקר לצידה של אן התאוויי, הנחיה משותפת שזכתה ללא מעט תגובות מופתעות וגם מזועזעות לאור היעדר הכימיה הבולט בין שניים מהיפים והצעירים של הוליווד, גיג שהוא הספיק להתנצל עליו כל כך הרבה, שרק המילה "אוסקר" גורמת לו לחשוב על סרטי קיץ אודות קופים.

"אני בהחלט מתעניין בדברים רבים", הוא מסביר, "מעניין אותי לעשות הרבה דברים ופשוט הגעתי לנקודה לפני חמש-שש שנים בה נראה כי החיים שלי סודרו בצורה כזו שאנשים מצפים ממני לשחק וזה כל מה שהם בעצם מצפים ממני. אבל פעם, לדוגמא, אף אחד לא אמר לי לשחק. אני הייתי היחיד שהאמין שאני יכול להיות שחקן, ולמדתי את זה ופשוט עשיתי את זה. אז חשבתי לעצמי, יש לי עוד תחומי עניין נוספים שעשיתי אותם עד כה לבדי, ככה בצד, כמו אמנות או בימוי או כתיבה. אז למה לא לקחת את הדברים האלו ברצינות כמו שאני מתייחס לקריירת המשחק שלי?"

ואולי אתה פשוט רוצה להיות זה שעושה הכל. גיבור על.

"אני עושה את כל זה כי אלה דברים שמעניינים אותי והם מציעים עבורי ערוצים שונים של ביטוי, אני חושב שהם מעשירים את ההופעה שלי כשחקן ואני חושב שהחוויה שלי כשחקן מעשירה את הדברים הנוספים הללו. זה לא כאילו אני עושה אותם בשביל ליצור איזה תדמית מסויימת כ'איש רנסנס' או משהו כזה. אני פשוט עושה אותם כי הם באמת ובתמים מעניינים אותי ואני נהנה לעשות אותם".

ג'יימס פרנקו. Jason Merritt, GettyImages
כנראה שהוא לא ישן הרבה. ג'יימס פרנקו זוכה בפרס על סרטו "127 שעות"./GettyImages, Jason Merritt

"כוכב הקופים: המרד" הוא סרט שמשלב היטב אלמנטים של סרט קיץ עם מימדים רגשיים מעניינים שבין חלשים וחזקים והקופים בו הם משל לא רע למהומה החברתית השוררת בעולם כרגע, מהעולם הערבי דרך גל המחאה הישראלי ועד למה שקורה בלונדון ממש עכשיו. נראה שהגיוס של פרנקו ככוכב הראשי שלו נועד כדי שגם לנשים יהיה במי לבהות.

אבל כדי שלא רק הן יהיו מרוצות, גויסה לסרט גם פרידה פינטו, שבמציאות מוכיחה שדברים יקרי ערך מגיעים כנראה באריזות קטנטנות, וגם מצליחה לספק תובנה מעניינת על פוזת הכל יכול של פרנקו: "הוא כמובן שחקן מוכשר מאוד וכולם יודעים את זה, רק מלהסתכל על כל הדברים שהוא עושה". מנדבת פינטו אבחנה לגבי הקולגה שלה.

"אני לא יודעת איך הוא עושה את כל מה שהוא עושה", היא מוסיפה. "התיאוריה שלי היא שהוא לא ישן. הוא קורא הרבה ודי מתבודד, עסוק בעניינים שלו ובעיני זה היה 'אוי, הוא תמיד עם איזה ספר ביד, מה הוא קורא?'. אבל יותר חשוב מזה, כשקוראים 'אקשן' הוא ישר מתייצב מול המצלמה ומפגין את ביצועיו ושוב הולך. זה לא ממש מפריע לו, הבדידות הזו. אני חושבת שלפעמים עם שחקנים, כמו עם ג'יימס, אתה צריך ללמוד להיות גמיש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'יימס פרנקו מהרהר: "איך אנחנו נגדיר את עצמנו כבני אנוש? מי בעצם החיה ומי בן האנוש? מה עושה אותנו אנושיים? החולשה שלנו?" מתוך "כוכב הקופים: המרד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כוכב הקופים" קנה כבר מזמן את מקומו בפנתיאון של סרטי המדע הבדיוני מבשרי הזוועות. בסרט המקורי הבהיל אותנו צ'רלטון הסטון בתור מפקד החללית שהתרסקה על כוכב הקופים בו הם העם הדומיננטי; אחר כך גם טים ברטון ניסה את מזלו לשחזר את הסיפור עם מארק וולברג ושימפנזות המחוכמות. פרנקו, שגדל על הסטון בדמות הקולונל ג'ורג' טיילור כבר ב-1968 מאמין שהקוף עדיין לא עשה את שלו.

"אני חושב שבבסיס, הקונספטים של הסרטים עדיין מאוד חזקים ורלוונטים כיום, זוהי גם אחת הסיבות שהסדרה המשיכה במשך 40 שנים", הוא אומר וממשיך בהעלאת שאלות פילוסופיות, כי זה הוא. "אנשים תופשים את עצמם כעליונים על בעלי חיים, כי יש לנו אינטלקט ברמה גבוהה יותר. אבל מה בעצם קורה כשלבעל חיים יש יכולת לחשוב ברמה זהה לזו של בני אדם והוא גם חזק יותר פיזית?"

אני רואה שזה ממש מטריד אותך.

"בהחלט. איך אנחנו נגדיר את עצמנו כבני אנוש? מי בעצם החיה ומי בן האנוש כאן? מה עושה אותנו אנושיים? החולשה שלנו? הסרטים הללו פורשים לפנינו שאלות רבות בנוגע למי אנחנו כבני אדם ומה מגדיר אותנו ככאלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרידה פינטו וג'יימס פרנקו מתוך "כוכב הקופים: המרד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך איך הסרט הזה מתקשר לקריירה של פרנקו נותרת שאלה פתוחה. בין סרטים עצמאיים לאמנות אוונגרדית פרנקו מחליט לקחת על עצמו תפקיד שיכול להרים או להפיל אותו. ככל הנראה זה לא ממש משנה לו. הוא כבר נמצא עמוק בסרט הבא שם יגלם את דמותו של 'עוץ' בסאגה עטורת הכוכבים בבימויו של סם ריימי, שעבד עם פרנקו גם בסדרת סרטי ספיידרמן. "כן, זה גם יהיה סוג של המשכון מקדים ל'קוסם מארץ עוץ' ואני מגלם את הקוסם עוץ ומה קרה לו בדיוק עד הנקודה בה מתחיל הסרט המקורי", הוא מנדב קצת מידע. "בינתיים אנחנו מצלמים בדטרויט ודי כיף, יש שחקנים מעולים כמו מישל ויליאמס, מילה קוניס ו זאק בראף, יהיה די מדהים".

אבל בינתיים פרנקו שוב הולך בין הטיפות: הוא גם מתכוון ללמד סמסטר באוניברסיטת יוסטון, סמינריון על שירה שקרוב לוודאי יהיה עתיר נוכחות אסטרוגן; במקביל הוא ישחק לצד ניקול קידמן במחזה בברודווי; והזרוע עודנה נטויה. אולי פרנקו הוא פשוט ה''יס מן'' של הוליווד או צעיר שמפחד מלהזדקן בתעשייה הקשוחה הזו ואינו חושש מחשיפת יתר. רק בדבר אחד אפשר להיות כמעט בטוחים: את אוסקר 2012 הוא לא ינחה.

"127 שעות" עם ג'יימס פרנקו - סרט פולחן

היה מביך לצפות בג'יימס פרנקו בטקס האוסקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully