וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך הביצה - ליאור נרקיס: "אנשים מרגישים שגנבנו להם את המדינה"

חגי אוזן

17.10.2011 / 7:28

כשהוא מחוזק בדת ובמשפחה, ליאור נרקיס יוצא לקרב: יהורם גאון מעניין את התחת, מרגול מדהימה ואצל הרוקרים "אין עבודה ואין כלום". ראיון פתוח עם הזמר המצליח בז'אנר

שנת דבש עברה על ליאור נרקיס. בעוד הז'אנר כולו חווה נמנום מסוים, נרקיס נשאר ערני לחלוטין והפך לאחד משלושת הזמרים העסוקים במוזיקה המזרחית, לצד שלומי שבת ואייל גולן. מכיוון שמעבר לשירים בודדים הוא לא הוציא אלבום השנה, המעמד החדש של נרקיס בא לידי ביטוי בעיקר בהופעותיו, שמספרן גדל ומחירן האמיר.

בימים הקרובים אמור לצאת אלבום המתעד את ההופעה שלו בהיכל נוקיה, שהיוותה את גולת הכותרת של השנה החולפת עבורו. גם אם הקופה של אותה ההופעה לא הציגה רווחים כספיים, התוצאה שלה היתה שנרקיס הפך לזמר עסוק במיוחד שעובד מסביב לשעון. נרקיס, כך נודע ממקורות בהפקה, השקיע כשני מיליון שקלים בהופעה היוקרתית, שמעבר לבמה מפוארת ותזמורת עשירה, כללה גם 12 מצלמות שצילמו את הכל בתלת מימד. "עשיתי משהו שלדעתי הקדים את זמנו בעשר שנים. מכל הבחינות", מתגאה נרקיס בראיון לוואלה! תרבות. "זה היה מופע מושקע גם מוזיקלית, גם בימתית וגם מאוד מתקדם טכנולוגית. אין דברים כאלה. המופע הזה וכל מה שיצא ממנו וייצא בעתיד, יהיה אות כבוד לתרבות בישראל".

ליאור נרקיס בוואלה! Music

ליאור נרקיס מרים את הקהל בהיכל התרבות:

הבחירה להופיע בנוקיה, באולם הענק הזה, היתה נכונה מבחינתך? היית עושה זאת שוב?

"הייתי חייב את זה בשבילי. זה היה קו המחשבה שלי. בגלל שחשבתי על המופע הגדול ביותר בכל הזמנים, הכי הגיוני היה להרים אותו בהיכל נוקיה. היום במבט לאחור אולי לא הייתי עושה את זה שם. הלוקיישן היה בעייתי מבחינתי. נוצר ריחוק עם הקהל, זה מקום ענק שלא נותן לי להרגיש את הקהל ואני חייב להרגיש אותו איתי. אם הייתי חושב על זה שוב, הייתי מרים את המופע הזה בקיסריה".

ומה עם ההשקעה הכספית? השמועות היו שבכל זאת, הפסדת שם כסף.

"אני יכול להגיד לך שיצאנו Break Even. יצאנו מאוזנים, לא הפסדנו ולא הרווחנו ובראיה לטווח רחוק ההשקעה משתלמת ועוד איך. מההתחלה יצאנו מנקודת הנחה שהמטרה היא לאו דווקא להרוויח כסף מיידי, אלא לסמן נקודת שיא בכל מה שקשור להופעות בישראל. דבר כזה לא היה ויהיה קשה מאוד לשחזר בקרוב אם בכלל".

אחרי ההופעה הזאת הפכת לזמר עסוק מאוד וזה קרה דווקא בשנה בה נוצר הרושם שהז'אנר הוריד הילוך.

"קודם כל אני שמח שהיום אני קוצר את הפירות של שנות השקעה ארוכות. השקעתי המון כדי להגיע למצב הזה ואני מודה לאל על כך כל יום. דבר שני, אני בכלל לא חושב שהמוזיקה המזרחית דעכה בשנה האחרונה. זה אולי רושם מבחוץ, אבל אני מרגיש את השטח, אנחנו הזמרים חיים ערב ערב מול קהל חם ואוהב שמתרחב מדי יום. יכול להיות שבהשוואה לשנה הקודמת אין את ההתרגשות הגדולה, כי כבר התרגלנו להופעות בקיסריה, אבל זה בדיוק ההישג הגדול. שזה נהיה רגיל לגמרי, כולם כבר יודעים שהמוזיקה הזאת היא הפופולרית במדינה".

ליאור נרקיס. נמרוד סונדרס
לא פוחד להודות בטעויות. גם בהצלחות לא. ליאור נרקיס/נמרוד סונדרס

מצד שני היה הרבה רעש מסביב ולא מכיוונים מחמיאים. חקירות מס הכנסה, פרשת מרגול ועוד כמה אירועים שלא הוסיפו כבוד.

"לגבי מרגול, העניין עדיין באוויר. לפי מה שאני יודע ומכיר, מרגול היא אישה מדהימה שאני מאמין שהיא תצא מזה. חקירות מס ההכנסה מגיעות מכיוון שיש הרבה כסף ועבודה. חוקרי מס ההכנסה לא יחקרו איפה שאנשים לא עובדים. במוזיקה המזרחית יש תעשיה, דברים זזים, עבודות, הופעות וזה מה שגורם לחוקרי מס הכנסה לרחרח כל הזמן. הם לא ילכו לחפש אצל הרוקרים, איפה שאין עבודה ולא קורה כלום".

ומה לגבי הביקורות על הטקסטים והאמנות הנמוכה? יהורם גאון דיבר על "זבל שלא ברא השטן" והעיד אולי על תחושה יותר רחבה; לפני כן נינט טייב דיברה על זה שהמוזיקה המזרחית מכוונת לרגליים ולא לראש.

"אז מה אתה רוצה שאגיד לך, שהדברים שיהורם גאון מעניינים לי את התחת? זה מה שאתה רוצה? אז הוא אמר. אנחנו עושים מוזיקה עממית, פופ שהקהל אוהב. יכול להיות שהצלחנו יותר מדי. יכול להיות שלאנשים האלה התאים שנשאר בתחנה המרכזית, בגטו שהיינו בו ולא נצליח מעבר. אולי עכשיו כשכולם רואים שהמוזיקה הזאת היא הכי ישראלית שיש, מפריע להם שגנבו להם את המדינה. ההצלחה מרגיזה אותם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"'נהפוך את המדינה' נהיה המנון של המחאה החברתית". ליאור נרקיס מופיע בעצרת מחאה בנתניה הקיץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

אפשר להתייחס לטענות הלגיטימיות שהמוזיקה לא מתעסקת בנושאים חברתיים? הרי דווקא אתה שבעבר שרת על נושאים סוציו אקונומיים, כבר לא עושה את זה.

"אני מאוד רגיש לעניין החברתי והגעתי למאהל כדי לתמוך. אני גם מודע לקשיים הכלכליים. בעצמי עברתי אותם על הבשר שלי. אחותי היא אם חד הורית ואני רואה את הקושי שלה. אבל דרך השירים אני מנסה להעביר מסר של אהבה. יש שירים, אגב, שנכתבו על אהבה ולקחו אותם למקום אחר, כמו 'נהפוך את המדינה' שנהיה המנון של המחאה החברתית".

המחירים של ההופעות שלך לא נמוכים. איך זה משתלב?

"תאמין לי שאנחנו עושים הרבה בעניין הזה של המחירים ואם מגיע אלי מישהו שאפשר וצריך לעזור לו, אני עושה זאת בשמחה. אני לא רוצה לדבר על מתן בסתר כי אלו מעשים שמן הסתם צריכים להישאר בסתר. אבל כשמגיעים אלי מעריצים שלי שקשה להם, אנחנו מתחשבים מאוד ואם צריך אפילו מופיעים בחינם".

מצד שני, אתה וזמרים אחרים בז'אנר, לא מתבטאים בעניינים שמעסיקים את המדינה - לא ימין, לא שמאל. יש פחד להביע עמדה בז'אנר?

"אין שום פחד, אני פשוט לא חושב שזה התפקיד שלי. יש לי את הדעות שלי, אני אומר ביני לבין עצמי ועם האנשים הקרובים אלי באמת את הדעות שלי וזהו".

ליאור נרקיס בעצרת המחאה בנתניה: לא רק הדיור יקר, גם הסימילאק

ליאור נרקיס, ספיר נרקיס. שוקה כהן
"אשתי יכולה לסמוך עלי במאה אחוזים". ליאור ואשתו ספיר יוצאים מבית החולים לאחר לידת הבן השני/שוקה כהן

ומבחינה אישית יש לך זמן, התחתנת, אתה היום אבא לשניים ועדיין חי חיי כוכב על כל המשתמע מכך. איך זה משתלב ביחד. אשתך יכולה לישון טוב בלילה?

"אשתי יכולה לסמוך עלי במאה אחוזים. היא החיים והנשמה שלי, מהרגע הראשון שהגעתי אליה הביתה, ידעתי שנתחתן וככה אמרתי להורים שלה. הם צחקו והנה היום, אנחנו הורים לשני ילדים שהם העיניים שלי. לפני שהתחתנתי, ראיתי את כל העולם ובחרתי באשתי. כולן היום יודעות שאני נשוי ואין מקום לטעויות".

זה לא חייב להיות ככה. היו מקרים.

"גם כשהיו מקרים כאלה, ידעתי תמיד לעצור אותן, כשהגיעו כל מיני הודעות, או פרחים ומהלכים שהיו יכולים להתפרש כמשהו רומנטי. אני לא נותן לזה לקרות. אין מצב".

את ראש השנה העברת בקברו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה. זה לא מוזר לעזוב את האישה והילדים דווקא בחג כל כך משפחתי?

"אני עושה את זה כבר כמה שנים ואולי בעתיד אסע איתם. ראש השנה זה חג מיוחד שבו ביקש רבי נחמן מברסלב שנעלה לקברו ואני מקיים את מצוות הרב. זאת תחושה עצומה. צריך להיות שם כדי להבין".

לא עדיף לבלות את החג בארץ?

"אני בארץ הקודש כל השנה ונוסע גם למקומות קדושים כאן. נסעתי לקברו של האר'י הקדוש ובכל הזדמנות שיש לי אני מנצל אותה לטובת ההתחזקות הדתית שלי. זה נותן לי המון ואני גם מרגיש את זה בקריירה. אני לא מופיע בשבתות כבר הרבה מאוד זמן ולאט לאט מתווספים עוד דברים שאני לוקח על עצמי. בצום של כיפור לפני שבוע הלכתי עד הסוף וממש הייתי בבית הכנסת כל היום. מה שהפריע לי זה שאפילו לא צחצחתי שיניים, כי הבנתי שזה אסור".

ליאור נרקיס בוחר את 10 האלבומים ששינו את חייו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully