וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 74: ארבעים אחוז מהבריטים לא אוהבים את שייקספיר

27.4.2016 / 0:00

סקר מיוחד שנערך בבריטניה לציון 400 שנים למותו של המחזאי המוערך, גילה תוצאות מפתיעות. וגם: אספן הספרים שניצח את אל-קאעידה, האב שמוכר את אוסף הקומיקס הנדיר שלו כדי לשלם על לימודי בתו ועוד חדשות ספרות

קווין בייקון יככב בעיבוד טלוויזיוני לספרו של כריס קראוס והצצה לסרט "הבחורה על הרכבת"

קווין בייקון חוזר לטלוויזיה בעיבוד חדש של אמזון לספרו ההיתולי והמשעשע של כריס קראוס "I Love Dick" שראה אור בשנת 1997. את הסדרה תביים ג'יל סולוויי (טרנספרנט) על פי תסריט שכתבה שרה גבינס. טרם נקבע מועד שידור.

השבוע פורסמה גם הצצה ראשונה לעיבוד הקולנועי החדש לרב המכר "הבחורה על הרכבת" שכתבה פולה הוקינס. הסרט הופק ע"י אולפני יוניברסל, כשלתפקיד הראשי לוהקה השחקנית אמילי בלאנט ("השטן לובשת פראדה"). הסרט ייצא לאקרנים ב-7 באוקטובר השנה.

בית המשפט העליון בארה"ב פסק כי גוגל יכולה להמשיך לסרוק ספרים

לפני חודשים אחדים פנתה גילדת הסופרים האמריקאית לבית המשפט העליון בבקשה לשמיעת טענותיה על הפרת זכויות יוצרים במסגרת פרויקט הדיגיטציה של גוגל. במקביל פורסמה עצומה פומבית כנגד הפרת זכויות יוצרים מצד גוגל שעליה חתמו סופרים רבים וביניהם מרגרט אטווד, ג'.מ קוטזי, אורסולה לה גווין, יאן מרטל וטרייסי שבלייה. הטענות על הפרת זכויות יוצרים מצד גוגל החלו כבר בשנת 2005, עם הקמת פרויקט הדיגיטציה של החברה שמטרתו לסרוק ספרים ולהקים את הספרייה הדיגיטלית הגדולה בעולם; בשנת 2015 קבע בית משפט מערכה נמוכה כי גוגל אינה מפרה זכויות יוצרים בפעילותה. השבוע דחה גם בית המשפט העליון של ארצות הברית את טענות הסופרים ופסק סופית כי גוגל אינה מפרה זכויות יוצרים ועל כן יכולה להמשיך בפרויקט סריקת הספרים שלה.

"היום ספגנו הפסד קולוסאלי", אמרה רוקסנה רובינסון, נשיאת גילדת הסופרים האמריקאית. "הגשנו תביעה נגד גוגל כבר בספטמבר 2005 כיוון שהמעשים של גוגל, כפי שהצהרנו אז, הם בבחינת הפרה בוטה וחמורה של זכויות יוצרים. האמנו אז ואנחנו מאמינים היום שסופרים זכאים לפיצוי כספי כשנעשה שימוש מסחרי ביצירותיהם".

טרזן יככב בסדרת ספרי קומיקס חדשה שתתרחש על כוכב הקופים

חברות הקומיקס Dark Horse ו- BOOM! חברו יחד כדי ליצור סדרת ספרי קומיקס חדשה בכיכובו של טרזן – גיבורו האגדי של אדגר רייז בורואוז. אולם בסדרה החדשה העלילה לא תתרחש בג'ונגלים של אפריקה, כי אם בכוכב הקופים. ע"פ ההודעה לעיתונות העלילה מגוללת את סיפורים של טרזן ואחיו סיזאר, שגדלו כאחים אך הופרדו בידי סוחרי עבדים, וכעת הם מתאחדים שוב במהלך המלחמה הגדולה בין קופים לבני אדם, שלאחריה הם יוצאים למסע אל עבר מרכז כדור הארץ.

הגיליון הראשון מתוך חמישה יצא לאור ב-28 בספטמבר. את הטקסט יכתבו טים סילי ודיוויד ווקר, ואמן הקומיקס פרננדו דג'ינו יאייר.

עוד באותו נושא

חיי מדף 73: נבחרה הפסקה האירוטית ביותר בתולדות הספרות

לכתבה המלאה

אספן הספרים שהציל את אוצרותיה התרבותיים של טימבוקטו מידיה של אל-קאעידה

הוולסטריט ג'ונרל פרסם השבוע את סיפורו של עבדל קאדר ח'דירה – ספרן בן 51 ממאלי שהצליח להציל אוצרות ספרותיים של העיר טימבוקטו מציפורניהם של ג'יהדיסטים מקומיים. הסיפור החל בשנת 2012, כשח'דירה חזר הביתה מנסיעת עסקים וגילה שצבא מאלי התמוטט ושכ-1,000 ג'יהאדיסטים המשתייכים לאל-קאעידה השתלטו על העיר טימבוקטו. ח'דירה חשש שהלוחמים יכנסו לספריות הרבות שפזורות בעיר וישחיתו את אלפי כתבי היד הנדירים שנמצאים בהן. ימים אחדים לאחר ההשתלטות על העיר, כינס ח'דירה פגישה דחופה עם חברי איגוד הספריות של טימבוקטו (ארגון שהוא עצמו הקים 15 שנה קודם לכן) ושכנע אותם להוציא את כתבי היד העתיקים מהספריות ולפזר אותם בין בתים שונים בעיר. לדבריו, רבים מכתבי היד הללו עוסקים באסלאם המוקדם והמתון יותר, ולכן הג'יהדיסטים שואפים להשמיד אותם.

אולם היתה לחברי הארגון בעיה לשנע את כתבי היד אל הבתים ולאחר מכן אל מחוץ לעיר. ח'דירה נזכר כי כמה חודשים קודם לכן, הוא קיבל מקרן פורד בניגריה מלגה בסך 12 אלף דולר ללימודי אנגלית באוקספורד; הוא התכתב בדואר אלקטרוני עם אנשי הקרן וביקש מהם להמיר את מלגת הלימודים (שהייתה שמורה עבורו) בעזרה להצלת כתבי היד של טימבוקטו. אנשי הקרן הסכימו, ושחררו את הסכום תוך 3 ימים; ח'דירה וחבריו שכרו תיבות, חביות וקונטיינרים, ובכל לילה שינעו בעזרת חמורים עוד ועוד כתבי יד – בתחילה לבתים בעיר, ובהמשך אל מחוץ לטימבוקטו. המבצע ערך כשמונה חודשים והשתתפו בו אנשים רבים שעזרו להבריח את כתבי היד בדרכים שונות, לא פעם תוך סיכון חייהם. בסופו של דבר, בזכות תושייתו ומאמציו של ח'דירה, אלפי כתבי יד ניצלו, ומתוך 400 אלף כתבי יד עתיקים שהיו שמורים בטימבוקטו, הג'יהדיסטים הצליחו להשמיד כ-4,000 בלבד.

ספריה בטימבוקטו. AP
כך זה נראה בימים הטובים. ספריה בטימבוקטו ב-2013/AP

אב מסיאטל מציע למכירה 5,000 חוברות קומיקס נדירות על מנת לממן את לימודיה של בתו

רשת abc News פרסמה השבוע את סיפורו של אל סנדרס, אספן קומיקס מסיאטל שהחליט למכור 5,000 חוברות מהאוסף שלו על מנת לממן את לימודיה האקדמיים של בתו. "כמו הורים נוספים לילדים בגילאי קולג', התחלנו לחשב את הסכום הדרוש למימון לימודיה של בתנו", סיפר סנדרס, "והגענו למסקנה שהאופציה הטובה ביותר למימון הלימודים היא מכירה של חוברות הקומיקס הנדירות שלי". לסנדרס ורעייתו יש בת יחידה, רוז, שבסתיו הקרוב עתידה להתחיל ללמוד באוניברסיטת פיסק בנאשוויל; כעת הוא מחפש קונה שירכוש את כל החוברות יחד ויהנה גם לקרוא בהן. "האוסף הזה מכיל חוברות קומיקס שקניתי בשביל לקרוא, ומבלי לחשוב על הערך העתידי שלהם, ולכן אני מחפש קונה שיהנה גם הוא לקרוא אותם", הסביר סנדרס. הוא הוסיף כי אין לו שום חרטה על ההחלטה למכור את החוברות על מנת שבתו תתחיל את חייה ברגל ימין.

עד עתה קיבל סנדרס כמה פניות מאספנים שמעוניינים בחוברות, אך טרם מצא את הקונה הנכסף.

אוסף ספרי קומיקס. GettyImages
מה לא עושים בשביל הילדים?/GettyImages

פסל מרציפן ענק בדמותו של סרוונטס הוצג במדריד לרגל 400 שנה למותו

מיגל דה סרוונטס נחשב לאבי הרומן המודרני בזכות ספרו הנודע "דון קיחוטה" שחלקו הראשון ראה אור בשנת 1605 (החלק השני יצא ב-1615). השבוע ציינו בכל העולם 400 שנים למותו, אולם בעיר הספרדית טולדו החליטו לציין את האירוע בצורה קצת שונה, כשיצרו פסל מרציפן ענק (3 מטר גובהו) בדמותו של סרוונטס – שהוא גם פסל המרציפן הגדול ביותר בעולם ויכנס למהדורה הבאה של ספר השיאים של גינס.

ילד בן 8 כתב ספרים אפוקליפטיים שעוסקים בנפיחות

ברשת החברתית imgur פורסמה השבוע תמונה של שני ספרים תוצרת בית שכתב ילד בן 8. מדובר, כך מסתבר, בסדרה אפוקליפטית בהמשכים (שמתוכננת להיות טרילוגיה) שעוסקת בנפיחות ונקראת, איך לא, "הנאד שהרג את כולם".

40 אחוז מהבריטים לא אוהבים או לא מבינים את שייקספיר

סקר חדש של חברת YouGov שנערך לרגל 400 שנה למותו של וויליאם שייקספיר (סרוונטס ושייקספיר מתו באותו יום בשנת 1616) חשף כי 4 מתוך 10 בריטים חושבים שיצירותיו לא מעניינות, לא מובנות ולא רלוונטיות לימינו. הסקר העצום בגודלו נערך בקרב 18,000 אנשים מ-15 מדינות שונות; מתברר כי במדינות כמו הודו, ברזיל, מקסיקו, טורקיה, דרום אפריקה וסין ישנה הערכה גבוהה הרבה יותר לפועלו של שייקספיר, מאשר זו שהבריטים רוכשים לו. 76 אחוז מהמשיבים בכל העולם אמרו כי הם אוהבים את המחזות והסונטות של שייקספיר, כש-69 אחוז הדגישו כי הם חושבים שיצירותיו רלוונטיות גם היום. בבריטניה, לעומת זאת, רק 59 אחוזים מהמשיבים אמרו כי הם אוהבים את יצירתו של שייקספיר – נתון שמיקם את בריטניה במקום ה-11 מתוך 15 המדינות שהשתתפו בסקר בכל הקשור ל-"יחס חיובי כלפי יצירתו של שייקספיר".

אולי כתגובה לנתוני הסקר המדאיגים, התאספו השבוע בעיר הולדתו של שייקספיר כמה מטובי השחקנים הבריטים, וביניהם איאן מק'קלן, בנדיקט קמברבאץ' ודיוויד טננט, והשתתפו במערכון משעשע שדן בשאלה איזו מילה צריך להדגיש במשפט המפורסם של המלט "להיות או לא להיות? זאת השאלה". לקראת סוף המערכון הצטרף לחבורה גם הנסיך צ'ארלס. צפו:

חוות החיות של ג'ורג' אורוול הוא הספר האהוב ביותר על תלמידים בבריטניה

סקר שנערך בקרב 2,000 אזרחים בוגרים בבריטניה ניסה לברר מהו הספר האהוב ביותר מבין הספרים שנלמדים במסגרת תוכנית הלימודים של בתי הספר במדינה. למקום הראשון, עם 27 אחוז מהקולות, הגיע כאמור הספר "חוות החיות" של ג'ורג' אורוול, שמתאר הפיכה שמבצעות חיות חווה כנגד בעליהן. למקום השני הגיע הספר הקלאסי של צ'ארלס דיקנס "תקוות גדולות", עם 20.3 אחוז מהקולות. את העשיריה הפותחת משלימים הספרים "בעל זבוב" מאת וויליאם גולדינג (19.75% מהקולות); "אל תיגע בזמיר" מאת הרפר לי (18.95%); "אנקת גבהים" מאת אמילי ברונטה (17.96%); "מקבת'" מאת וויליאם שייקספיר (17.71%); "רומיאו ויוליה" מאת וויליאם שייקספיר (17.16%); "חלום ליל קיץ" מאת וויליאם שייקספיר (15.71%); "של עכברים ואנשים" מאת ג'ון סטיינבק (13.77%); ו"חוות הקסמים" מאת א"ב ווייט (12.62%).

פרויקט מימון המונים מציע להדפיס את הספרים האהובים עליכם על גבי בגדים

בשנת 2012 יצאה קבוצת מעצבים בשם " "Litographsלפרויקט מימון המונים במסגרתו הציעו לתומכים לרכוש טי-שירט עליה מודפס טקסט קלאסי בשלמותו. מאז פיתחה הקבוצה את השירות שלה והיא מציעה כיום מבחר רב של טקסטים להדפסה על בגדים. אולם כעת החליטו המעצבים לצאת לפרויקט מימון המונים נוסף תחת הכותרת "Custom Litographs: Wear the Words You Love", במסגרתו הם מציעים להדפיס על בגדים כל טקסט שהתומכים יבחרו, במטרה לאפשר לכותבים ומשוררים ללבוש את יצירותיהם ולהציג אותן לראווה (ניתן להדפיס גם טקסטים של נאומים מעוררי השראה).

הפרוייקט שם לו למטרה להגיע לסכום של 15 אלף דולר, ותוך כשבועיים גייס כבר קרוב ל-50 אלף דולר. גיוס הכספים יסתיים ב-12 במאי.

חדשות בשורה

* ב-2 במאי ייערך בחנות הספרים "תולעת ספרים" ערב לכבוד הספר "אוטוטופיה" מאת תמר ברגר (הוצאת הקיבוץ המאוחד). משתתפים: כרמלה יעקבי, יעל דמירל ותמר ברגר. יום שני, 2/5, 20:00, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-3 במאי תיערך במרכז נווה שכטר בתל אביב שעת סיפור בהשתתפות הסופר אשכול נבוא שיקריא מספרו "אבא של עמליה נוסע לאוסטרליה". יום שלישי, 3/5, 17:00, רחוב שלוש 42, נווה צדק, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-3 במאי ייערך באוניברסיטת בן גוריון בנגב יום עיון ביצירתו של הסופר דן בניה סרי. משתתפים: פרופ' צבי כהן, ד"ר חביבה שי, פרופ' יורם מיטל, פרופ' אריאל הירשפלד, ד"ר הדס שבת-נדיר, שמעון אדף, פרופ' יגאל שוורץ, ד"ר יערה שחורי, ד"ר אלמוג בהר ומירה מגן. יום שלישי, 3/5, 14:00-16:00, אולם אורן, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע. הכניסה חופשית.

* ב-3 במאי ייערך ב-"ברדיו איפיג'יבי" בתל אביב ערב לרגל 30 לפטירתו של המשורר ישראל אלירז. משתתפים: אגי משעול, דרור בורשטיין, גבריאל מוקד, אלי אליהו, דוד (ניאו) בוחבוט, חווה פנחס-כהן, נועה שקרג'י, מעין איתן, יונתן ברג, מיכאל וולפה ועודד כרמלי. יום שלישי, 3/5, 20:30, שד"ל 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

ב-3 במאי יערך בחנות הספרים "מילתא" ברחובות ערב לכבוד הספר "מילות גשם" מאת רוזה אאוסלנדר (הוצאת קשב לשירה). משתתפים: המתרגמת דינה פון-שוורצה, המשורר, המתרגם והעורך רפי וייכרט והמשורר תום הדני-נווה. יום שלישי, 3/5, 20:30, יעקב 36, רחובות. הכניסה חופשית.

  • עוד באותו נושא:
  • שייקספיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully