וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 76: יוצרי "משחקי הכס" ו"שר הטבעות" ראש בראש

13.5.2016 / 0:17

ספר חדש יתאר את מה שהתרחש מאחורי הקלעים של "הסמויה", גוגל משפרת את יכולות האינטליגנציה המלאכותית שלה באמצעות למידת רומנים, ספר ילדים מחליף נסיכות בנשים ששינו את העולם ועוד חדשות ספרות

ספר חדש על אחורי הקלעים של סדרת הטלוויזיה "הסמויה"

ג'ונתן אברמס, שמתמחה בכתיבת ספרי "היסטוריה שבעל פה" (Oral History – שיטת מחקר המבוססת על איסוף מידע מעדים) בעיקר בתחום הספורט, הודיע כי הוא כותב בחודשים האחרונים ספר על סדרת הטלוויזיה עטורת השבחים "הסמויה", על פי אותה שיטת איסוף חומרים. "רציתי לצאת מחוץ לגבולות עולם הספורט לזמן מה", הסביר אברמס למגזין אנטרטיימנט וויקלי את ההחלטה לכתוב את הספר. "לדעתי, היסטוריה שבעל פה עובדת הכי טוב כשמביאים כמה שיותר דעות ונקודות מבט על נושא אחד, ואני חושב שהיא מתאימה במיוחד לנושא שבחרתי".

ספר נוסף שעומד להתפרסם בקרוב הוא הממואר " "A Life in Partsשכתב השחקן בראיין קרנסטון, שכיכב בעצמו בסדרה עטורת שבחים אחרת – "שובר שורות". במסגרת הספר קרנסטון מספר על תפקידים שונים שגילם בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע, כמו גם על תפקידים שגילם "בחיים האמיתיים" – החל מעבודתו כמחלק עיתונים ועד נישואיו לאישה שנחשדה ברצח.

בקדמת הספר, שיראה אור ב-18 באוקטובר, מופיעה תמונה עדכנית של קרנסטון, אולם בגב העטיפה מופיעה דמותו המצמיתה של הייזנברג – האלטר אגו של וולטר ווייט, גיבור "שובר שורות".

סטרינגר בל. באדיבות yes,
שלב העדויות. "הסמויה"/באדיבות yes

מהספרים למסך: אופרה ווינפרי תשחק בסרט ע"פ ספרה של רבקה סקלוט ודייזי רידלי תככב בעיבוד קולנועי להמלט

מגזין דדליין דיווח השבוע כי מנחת הטלוויזיה אופרה ווינפרי לוהקה לתפקיד הראשי בסרט "חיי הנצח של הנרייטה לאקס" על-פי ספרה של רבקה סקלוט, שראה אור בעברית בשנת 2011 (הוצאת כנרת זמורה ביתן). ווינפרי אחראית גם על הפקת הסרט יחד עם אלן בול ("עמוק באדמה", "דם אמיתי") ואולפני HBO, כשאת התסריט יכתוב ג'ורג סי. וולף ("מלאכים באמריקה").

סרט נוסף שנמצא בשלבי הפקה ראשוניים הוא עיבוד קולנועי לספר הנוער "אופליה" מאת ליסה קליין שנכתב בהשראת "המלט". ההוליווד ריפורטר דיווח השבוע כי הבמאית קלייר מקארתי ליהקה לתפקידים הראשיים בסרט את השחקניות דייזי רידלי (ריי מ"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר") ונעמי ווטס ("מלהולנד דרייב", "21 גרם"). את התסריט תכתוב סמי צ'לס ("מד מן").

דו"ח ממשלתי מראה על ירידה של 30 אחוז בשימוש בספריות בבריטניה

משרד התרבות הבריטי פרסם השבוע דו"ח שמראה כי בעשור האחרון השימוש בשירותי הספריות ירד בכ-30 אחוזים. ע"פ הנתונים, בשנת 2005 48.2% מהאוכלוסיה הבוגרת בבריטניה עשו שימוש בשירותי הספריות לפחות פעם אחת בטווח זמן של שנה, לעומת 33.9% בשנת 2015 (ירידה של 29.6 אחוזים). קבוצת הגיל שבה חלה הירידה הגדולה ביותר היא 16-24 – ירידה של כ-50% (מ-51% בשנת 2005 ל-25.2% בשנת 2015). "ירידה של 30% בשימוש בספריות תוך עשור, הייתה אמורה להדליק נורות אזהרה, אבל אף אחד מהאנשים שאחראים על התחום לא לוקח אחריות על כך", אמר דזמונד קלארק – מו"ל לשעבר שמנהל קמפיין לחיזוק הספריות הציבוריות בבריטניה.

עוד עולה מהדו"ח כי 25 אחוזים מהנשאלים שהפסיקו להשתמש בשירותי הספרייה הסבירו שהסיבה לכך היא "מחסור בזמן פנוי", 17% טענו כי הם "קונים או משיגים את הספרים במקומות אחרים", ו-12% השיבו כי עברו לקריאה דיגיטלית. נתונים נוספים מראים כי נשים משתמשות בספריה יותר מגברים (38.1% לעומת 29.4%) וכי אוכלוסיות המשתייכות למיעוטים אתניים עושות שימוש גדול יותר בספריה לעומת האוכלוסייה הלבנה (49.3% מול 31.8%).
מארגני הקמפיין למען חיזוק הספריות בבריטניה טוענים כי אחת הסיבות העיקריות לירידה התלולה בשימוש בספריות היא קיצוצים תקציביים וסגירת ספריות; על פי נתונים שפרסם הBBC-, 343 ספריות נסגרו בבריטניה בחמש השנים האחרונות, כש-111 ספריות נוספות אמורות להסגר בשנה הקרובה.

"כאומה, אנחנו צריכים לבחור", הסביר ניק פול, יו"ר איגוד הספריות הבריטי, "או שנקבל את הימצאותנו בתחתית רמת האוריינות בין מדינות ה-OECD, את הירידה בשימוש בספריות ואת הפגיעה הכלכלית שאנחנו משיתים על הדורות הבאים, שלא יוכלו לעמוד בתחרות עם מדינות אחרות; או שנשקיע בכישורים שילדינו צריכים לרכוש על מנתח להשתלב בכלכלה העולמית".

עוד באותו נושא

חיי מדף 75: הספר שמזמין אתכם להפשיט את ג'סטין ביבר ולקשקש עליו

לכתבה המלאה

מאמר חדש מוכיח: דמויותיהם של "הלקחנים" מאת מרי ניוטון לא יכולים להתקיים מבחינה מדעית

"הלקחנים", ספרה הקלאסי של מרי ניוטון שראה אור בשנת 1952, עוסק בבני משפחת שעון – יצורים שגודלם הוא 1/16 מבני האדם, אך בכל דבר אחר הם אנושיים לחלוטין; הם חיים מתחת לרצפת המטבח של בית אחוזה ישן באנגליה, כשאת כל חפציהם – החל מכיסאות עשויים פקקי שמפניה ועד תמונות עשויות בולים - הם "לוקחים בהשאלה" מהאנשים הגדולים החיים למעלה.

אולם לאחרונה פורסם מאמר בכתב העת המדעי "Journal of Interdisciplinary Science Topics" שבו נטען כי דמויותיהם הזעירות של "הלקחנים" אינן אפשריות מבחינה ביולוגית. החוקרים מסבירים כי אדם הקטן פי 16 מבן אנוש ממוצע מגדיל את שטח הפנים שלו ביחס למסה ולא יהיה מסוגל לשמור על חום גוף; יונקים קטנים מתגברים על הבעיה הזו בעזרת חילוף חומרים מהיר במיוחד.

כמו כן, השמיעה של דמות ממשפחת שעון תהיה גרועה במיוחד (ובמיוחד יכולת ההבחנה בין רעשים שונים), בגלל המרחק הקטן בין האוזן השמאלית לימנית, וגם הראייה תהיה חלשה כיוון שהעין צריכה להיות בגודל מסוים (ללא קשר לגודל הגוף) על מנת להצליח לייצר את התהליכים הדרושים לראייה תקינה.

ולבסוף, שימוש במים יהיה כמעט בלתי אפשרי, כיוון שגודלה של טיפת מים אחת יהיה שווה ערך לרבע ליטר של מים עבור בנאדם ממוצע. או כפי שהחוקרים הבריטים ניסחו זאת: "בשביל בני משפחת שעון, הכנת כוס תה עשויה להיות משימה מאתגרת ביותר".

הטריילר ל"הלקחנים" (1997) המבוסס על הספר

ספר ילדים מחליף נסיכות בנשים ששינו את העולם

באתר קיקסטארטר עלה לאחרונה פרויקט מימון המונים חדש שמבקש להוציא לאור ספר ילדים, שמאגד סיפורים קצרים על 100 נשים חזקות ומשפיעות. מאחורי הפרוייקט עומדות בנות הזוג אלנה פאבלי ופרנצ'סקה קאבאלו, שעברו ממילאנו ללוס אנג'לס והקימו חברה בשם "מעבדות טימבוקטו", שמתמחה במיזמים שונים המיועדים לילדים. "סטראוטיפים מגדריים מפעפעים לכל אספקט של התרבות שלנו", אמרה פאבלי להאפינגטון פוסט, "להורים יש מעט מאוד אמצעים להתנגד למגמה הזו ואנחנו ניסנו לעשות משהו בנדון".

הספר, שמיועד להקראה לפני השינה, מכיל 100 סיפורים קצרים בני עמוד אחד על נשים משפיעות כמו האחיות ברונטה, פרידה קאלו, סרינה וויליאמס, האסטרונאוטית מיי ג'מיסון ועוד. לצד כל סיפור מופיע איור פרי עטן של 100 מאיירות שונות מרחבי העולם.

פאבלי וקאבאלו שמו לעצמן למטרה לגייס 40 אלף דולר על מנת להוציא 1,000 ספרים במסגרת הפרוייקט, אך כבר כעת, כשבועיים לפני סיומו, הן גייסו קרוב ל-300 אלף דולר.

גוגל נותנת לתוכנת האינטליגנציה המלאכותית שלה לקרוא רומנים רומנטיים לצורך שיפור מיומנויות שיחה

האתר באזזפיד מדווח כי בחודשים האחרונים גוגל הזינה את תוכנת האינטליגנציה המלאכותית שלה בטקסטים של רומנים רומנטיים, בניסיון לשפר את ההבנה האנושית ואת מיומנויות השיחה שלה. על פי מדענים בחברה, השיטה הזו אכן עובדת, ולאחרונה הם אף הצליחו לגרום לתוכנה לכתוב משפטים מקוריים בעלי דמיון לאותם ספרים. המטרה הסופית של החברה היא לשלב אינטליגנציה מלאכותית באפליקציות הקיימות שלה, ובכך לשפר את חוויית המשתמש, אך לצורך כך התוכנה צריכה לשפר משמעותית את יכולות השיחה שלה. מלבד שימוש בתוכנה במסגרת האפליקציות של גוגל, המתכנתים מפתחים גם שימוש לאי-מייל תחת הפיצ'ר "Smart Reply" שיאפשר לתוכנה להשיב במקומכם על מיילים.

אנדרו דיי, אחד ממהנדסי התוכנה שהובילו את הפרוייקט, מסביר שרומנים רומנטיים מהווים חומר גלם מצוין עבור המפתחים, כיוון שרבים מהם מכילים קווי עלילה דומים (התאהבות בין גבר לאישה ומכשול כלשהו שמונע מהאהבה להתממש באופן מיידי), אך משתמשים במילים שונות לתאר אותה; התוכנה עוברת על הטקסטים הללו ומגלה לאילו משפטים יש את אותה משמעות, וכך היא יכולה ללמוד על שימושים מגוונים בשפה. רומנים רומנטיים, לטענתו של דיי, עובדים טוב יותר מספרי ילדים שמלמדים קריאה ושפה, כיוון שהם מכילים מגוון רחב יותר של שימושים בשפה. במסגרת הפיתוח הנוכחי, החוקרים השתמשו ב-2,865 רומנים רומנטיים שהוזנו לתוכנה, שכאמור הצליחה בסופו של דבר לייצר משפטים מקוריים בעצמה – משפטים שמשמעותם דומה למשפטים שהופיעו בספרים.

כשג'ורג' ר.ר. מרטין וג'.ר.ר טולקין נפגשים לקרב ראפ

ערוץ היוטיוב הפופולרי "Epic Rap Battles of History", שנוהג להפגיש בין דמויות שונות (בדיוניות ומציאותיות) לקרבות ראפ, בחר השבוע להציג קרב ראפ בין שניים מסופרי הפנטזיה הגדולים ביותר בכל הזמנים: ג'.ר.ר טולקין (שר הטבעות) וג'ורג' ר.ר. מרטין (משחקי הכס). את הסופרים מגלמים מקימי הערוץ, הידועים בכינויים "EpicLLOYD" ו-"Nice Peter".

חדשות בשורה:

* הסופר המקסיקני יורי הררה הוא הזוכה בפרס הספר המתורגם הטוב ביותר לשנת 2015 על ספרו "Signs Preceding the End of the World" בתרגומה של ליסה דילמן. הררה גבר על סופרים ידועים ועטורי שבחים כמו אלנה פרנטה וקלריס ליספקטור (גם הסופר הישראלי יואל הופמן נכלל ברשימה הקצרה של הפרס). סכום הזכייה (10,000 דולר) יחולק בין הסופר למתרגמת.

* ב-15 במאי ייערך ב"עלמא" בתל אביב ערב השקה לספר "אישה לבדה" מאת אילנה המרמן (הוצאת אחוזת בית). משתתפים: א"ב יהושע, עמוס עוז, אלונה קמחי, רוית הכט, אילנה המרמן ושרי גוטמן. יום ראשון, 15/5, 19:30, שד"ל 6, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-17 במאי ייערך במוזיאון חיפה ערב מחווה לשירת מחמוד דרוויש. משתתפים: רפי וייכרט, ראובן שניר, סיגלית בנאי, מאג'ד חמרה, יובל יבנה, נעמה לזימי, אמל מורקוס, סלווה נקארה, פאדל עלי ואייל שגיא ביזואי. יום שלישי, 17/5, 20:00, שד' בן גוריון 11, חיפה. מחיר כרטיס: 50 ש"ח (סטודנט 30 ש"ח).

* ב-19 במאי ייערך בבית ביאליק ערב לרגל תרגומו החדש של אהרן שבתאי ל"איליאדה" של הומרוס (הוצאת שוקן). משתתפים: מרגלית פינקלברג, עמינדב דיקמן, רועי צ'יקי ארד, עפרי אילני, אהרן שבתאי ושרה שמש. יום חמישי, 19/5, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. מחיר כרטיס: 40 ש"ח.

* ב-19 במאי ייערך בחנות הספרים "הנסיך הקטן" ערב השקה לספר "מילים, מילים, מילים – על המלט" – קטעים שליקט ותרגם יהודה ויזן וערך אריאל קריל (הוצאת רסלינג). משתתפים: ריקי בליק, אוהד קנולר, עידן צבעוני, פרופ' שמעון לוי, יונתן עוזיאל, יהודה ויזן ואריאל קריל. יום חמישי, 19/5, 20:00, קינג ג'ורג' 19, תל אביב. הכניסה חופשית.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully