וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 105: בנו של דונלד טראמפ הפך לדמות קומיקס ביפן

29.11.2016 / 6:24

מאייר יפני לקח את הלגלוג לבארון טראמפ צעד אחד קדימה, 31 סופרים בעצומה למען חנינה לאדוארד סנודן וסאגת בוב דילן מסרבת להסתיים. חדשות הספרות

גילויים חדשים: הספר המוקלט הראשון בעולם נמצא בקנדה וסיפור בלתי ידוע של ה.ג'. וולס יפורסם לראשונה

פרופסור מת'יו רוברי, חוקר ספרות מודרנית מאוניברסיטת קווין מארי בלונדון, מפרסם בימים אלה ספר חדש העוסק בהיסטוריה ובהתפתחות של הספרים המוקלטים, שנוצרו ברובם עבור עיוורים ולקויי ראייה. במסגרת מחקרו גילה רוברי עותק נדיר של מה שנחשב לספר המוקלט הראשון שנוצר אי פעם - סט של ארבעה תקליטים עליהם הוקלטה בשנת 1935 הנובלה "טייפון" מאת ג'וזף קונרד. הספר המוקלט, שנוצר ע"י המכון הלאומי המלכותי למען העיוורים בבריטניה, נמצא בחנות של אספן תקליטים בקנדה, שכלל לא ידע שהוא מחזיק באוצר נדיר. הספרים המוקלטים הראשונים יועדו במקור לותיקי מלחמת העולם הראשונה שאיבדו את ראייתם, והעותק המדובר הגיע ככל הנראה מבריטניה לקנדה יחד עם חייל שהיגר למדינה. רוברי סיפר ל"הגרדיאן" הבריטי כי כבר חדל להאמין שיצליח להשיג עותק של ההקלטות הללו. "זה ממצא אדיר לכל מי שמתעניין בספרות, הקלטות סאונד או המורשת התרבותית של לקויי הראייה," אמר רוברי.

בתוך כך התגלה לאחרונה גם סיפור בלתי ידוע של ה.ג' וולס, מחבר "מלחמת העולמות" ומי שנחשב לאחד מהאבות המייסדים של סוגת המדע הבדיוני. הסיפור, שנקרא "Haunted Ceiling" ולא היה ידוע לחוקריו של וולס, התגלה ע"י עורך מגזין "הסטרנד", אנדרו גילי, שהחליט לחקור את ארכיונו של וולס המוחזק באוניברסיטת אילינוי. וולס מתאר בסיפור, שיתפרסם בשבוע הקרוב ב"הסטרנד", אדם בשם מרדית' שמגלה רוח רפאים בדמות אישה בחדר העבודה שלו. הסיפור נכתב ככל הנראה בעשור האחרון של המאה ה-19, כשוולס היה בערך בן 30.

בנו של דונלד טראמפ הפך לדמות קומיקס ביפן

בארון טראמפ, בנו בן ה-10 של נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, התפרסם בעולם בזכות נסיונותיו החינניים להישאר ער בזמן שאביו נושא את נאום הנצחון שלו. הבעותיו של טראמפ ג'וניור בזמן הנאום הפכו אותו ללהיט רשת ויראלי בקרב מתנגדי הנשיא הנבחר, שחשו כי הוא מבטא את רצונם לעצום עיניים או לחילופין להתעורר מחלום הבלהות. "הטלגרף" הבריטי מדווח כי גם ביפן הפך בארון טראמפ ללהיט ברשתות החברתיות ואף זכה לכינוי "בישונן" שניתן לנערים צעירים ואטרקטיביים בעלי יופי מעודן.

בעקבות הפופולריות של בארון טראמפ ביפן, החליט אמן המנגה יוסוקה הורי ליצור קומיקס סביב דמותו. הוא העלה לרשת את שער הקומיקס, שנושא את השם הארוך "האבא המעצבן והצעקני שלי הוא הנשיא, כך שהחיים השקטים והצנועים שקיוויתי להם נגמרו", ובו נראה בארון עצוב ובוכה בזמן שאביו נואם לאומה. לדברי הורי, הפרק הראשון ייקרא "וגם, אמא שלי ואחותי סקסיות מדי".

בשלב זה לא ידוע מתי הקומיקס יראה אור.

הזדמנות שנייה: בוב דילן יוכל לשאת את נאום הזכיה בפרס נובל לספרות במסגרת הופעה שיערוך בשטוקהולם

אחרי שועדת פרס נובל לספרות הודיעה כי בוב דילן, חתן הפרס לשנת 2016, לא יגיע לטקס הענקת הפרס ב-10 בדצמבר, כעת מתברר כי ייתכן ודילן יקבל את הפרס ואף ישא נאום זכיה במסגרת הופעה בשטוקהולם במהלך 2017.

המגזין "אנטרטיימנט וויקלי" מדווח כי בסוף השבוע שעבר התראיינה מזכירת ועדת פרס נובל לספרות, פרופ' שרה דניוס, לרדיו הציבורי בשוודיה והסבירה כי הכללים באשר לנאום הזכיה בפרס גמישים מאוד. "נאום כתוב, הרצאה ספונטנית, סרט או ביטויים אמנותיים אחרים יכולים להתקבל כנאום זכיה," אמרה פרופ' דניוס. היא הוסיפה שדילן, לכן, יוכל לשאת את נאום הזכיה במהלך ההופעה, אפילו באמצעות שיר.

את נאום הזכיה יש לשאת עד חצי שנה מטקס קבלת הפרס, אולם בעבר כבר אירעו חריגות - בעיקר בשל הימצאות במעצר פוליטי כמו במקרה של אונג סן סו צ'י (שנשאה את נאום הזכיה 21 שנים אחרי שקיבלה את פרס נובל לשלום) ולך ולנסה (שנשא את נאום הזכיה 12 שנים אחרי זכייתו בפרס). כמו כן, בשנת 2004 נמנעה זוכת פרס נובל לספרות אלפרידה יליניק להגיע לקבל את הפרס עקב פוביה חברתית ממנה היא סובלת, אך שלחה נאום זכיה שצולם בוידאו והוקרן במהלך הטקס.

ספר אמריקאי משנת 1998 שחזה את עלייתו של טראמפ זוכה להתעניינות מחודשת ולנסיקה במכירות

המשפטנית ליסה קר מאוניברסיטת קווינס הקנדית העלתה בשבוע שעבר לטוויטר צילום של שלוש פסקאות מתוך ספר בשם "Achieving Our Country" מאת ריצ'רד רורטי שיצא לאור בשנת 1998. בפסקאות הללו חוזה רורטי באופן מדויק להפליא את עלייתו לשלטון של דונלד טראמפ, כמעט 20 שנה לפני שהדבר אירע בפועל. התיאור המדויק והנבואי הפך את הפסקאות הללו לוויראליות תוך זמן קצר.

רורטי, פילוסוף פרגמטיסט שהלך לעולמו בשנת 2007, מתאר באותן פסקאות מצב בעתיד הקרוב בו עובדים מהמעמד הבינוני-נמוך יבינו כי הממשלה שלהם אפילו לא מנסה למנוע את הירידה בשכרם או את ייצוא המשרות; במקביל, הם יבינו שעובדי הצווארון הלבן לא יאפשרו שימסו אותם על מנת לספק תנאים סוציאליים טובים למישהו אחר מלבדם. "בנקודה הזו משהו ייסדק", כותב רורטי, "האלקטורט הלא-פרברי יגיע למסקנה שהמערכת נכשלה ויחל לחפש אחר איש חזק שאפשר להצביע לו - מישהו שמוכן להבטיח להם שברגע שייבחר, הביורוקרטים הזחוחים, עורכי הדין התחמנים, אנשי המכירות שמקבלים שכר מוגזם ופרופסורים פוסט-מודרניים יפסיקו לקבוע את המדיניות שמשפיעה על חייהם".

רורטי אף צופה כי ההתקדמות שנעשתה ב-40 השנים האחרונות בכל הקשור לזכויות שחורים, מיעוטים, נשים ולהט"בים תמחק והמצב יחזור לקדמותו. "הגחכת נשים תחזור לאופנה," חוזה רורטי, "[...] כל הטינה שחסרי השכלה אמריקאים מרגישים כלפי בוגרי קולג'ים שמכתיבים להם מה מותר ומה אסור להגיד תמצא פורקן".

"הניו יורק טיימס" מדווח כי בעקבות ציוצה הוויראלי של קר, "Achieving Our Country" הפך לספר מבוקש מאוד באמזון, ותוך 24 שעות אזלו כל העותקים שעמדו למכירה. דובר הוצאת אוניברסיטת הרווארד שפרסמה את הספר הודיע כי הספר יודפס כעת מחדש כדי לענות על הביקוש.

תפילת חג ההודיה של טראמפ: "לאחות את השברים". רויטרס
הכל היה ידוע מראש? דונלד טראמפ/רויטרס

אתגר בובות חלון הראווה מגיע לספריה הציבורית בניו יורק

אתגר בובות חלון הראווה ("Mannequin Challenge") שמשגע את העולם בשבועות האחרונים הגיע גם לספרייה הציבורית בניו יורק. בסרטון המושקע שהעלו אנשי הספרייה לרשת אפשר לראות אזכורים לסרט "מכסחי השדים", לסדרת הטלוויזיה "סקס והעיר הגדולה" ולספרו של טרומן קפוטה "ארוחת בוקר בטיפאני".

צפו:

מייקל שייבון, אורוסולה לה גווין וניל גיימן מבקשים מאובמה לחון את אדוארד סנודן

31 סופרים, ביניהם מייקל שייבון, ניל גיימן, ג'ויס קרול אוטס, אורסולה לה גווין ושריל סטרייד, חתמו השבוע על עצומה הקוראת לנשיא אובמה לתת חנינה לאדוארד סנודן. הסופרים רואים בסנודן גיבור שלחם למען הדמוקרטיה וחשף את השימוש הפולשני של מנגנוני הבטחון האמריקאי במעקב אחרי טלפונים סלולריים של אזרחים ושל גופים שונים. "לאורך ההיסטוריה האמריקאית החנינה היוותה חלק ממערכת האיזונים והבלמים בין האזרח האמריקאי לרשות המבצעת," נכתב במכתב הפתוח לנשיא אובמה, "סנודן נשבע לתמוך בחוקה האמריקאית ולהגן עליה, וזה בדיוק מה שהוא עשה כשפרסם את המידע על מנת לשמור על חופש העיתונות והזכות לפרטיות, בהתאם לעיקרון שתבע ג'פרסון לפיו כל עוד האזרחים מקבלים מידע מהימן על הנעשה במנגנוני השלטון, הם יכולים לסמוך על הממשלה שלהם'".

הסופרים מצטטים גם את אלכסנדר המילטון, שהחשיב את השימוש בחנינה על-ידי הנשיא כחלק מפעולות חשובות של ממשל פרוגרסיבי. "על-ידי מתן חנינה לסנודן, שתאפשר לו לחזור למדינה שהוא אוהב, הממשל שלך יוכל לשלוח מסר לעתיד לפיו אמריקה נשארת מחוייבת תמיד לטובת הדמוקרטיה, ושהחידושים השונים בעתיד לא יוכלו לכופף או לעקוף את החוקה, אלא יצטרכו לשמר את הזכויות הבסיסיות שהיא מקנה."

10 סופרים שכרו טירה בצרפת על מנת לסיים לכתוב רומן בתוך חודש

מאז שנת 1999 מתקיים בכל שנה בחודש נובמבר פרויקט "Nanowrimo" (National Novel Writing Month) שמזמין אנשים ברחבי העולם לכתוב רומן בן 50 אלף מילים לאורך חודש נובמבר בלבד. השנה החליטו 10 סופרים לקחת את הפרויקט צעד אחד קדימה, ושכרו יחד טירה ציורית בדרום צרפת בשם "Château de Cadrès" על מנת להשלים את משימת כתיבת הרומן. "הבנתי שאם אחלוק את עלות ההשכרה עם עוד 9 סופרים, אוכל לעמוד בזה," אמר ל-CNN הסופר דרק מרפי שיזם את השהות המשותפת, "אני שמח שגרמתי ל-10 סופרים להשלים את הספרים שלהם - שניים מהם השלימו את מכסת 50 אלף המילים של Nanowrimo בתוך פחות משבועיים".

השהות של חבורת הסופרים בטירה תועדה ברשתות החברתיות תחת ההאשטאג nanocastle&src=typd' target='_blank'>#nanocastle. "אם אצליח לעורר עניין משמעותי בפרויקט שלנו, אני מקווה שאוכל לקנות בעתיד טירה משלי ולהפוך אותה למרכז כתיבה ויצירה," אמר מרפי.

חדשות בשורה:

* מחר (רביעי) ייערך בחנות הספרים "קרון הספרים" בקרית טבעון מפגש עם אילנה המרמן לכבוד ספרה "אישה לבדה". יום רביעי, 30 בנובמבר, 20:00, כלניות 2, קרית טבעון. דמי כניסה: 20 ש"ח.

* בין ה-30 בנובמבר וה-3 בדצמבר ייערך בבית אבי-חי פסטיבל השירה השנתי "ימי אהבה לשירה" של כתב העת "משיב הרוח" החוגג 20 שנה להיווסדו בהשתתפות למעלה מארבעים משוררים, יוצרים ואמנים ובהם: נורית זרחי, רוני סומק, אגי משעול, דרור בורשטיין, חדוה הרכבי, סיוון הר שפי, נעם פרתום, עמיחי חסון ועוד. רביעי-שבת, 30 בנובמבר-3 בדצמבר, המלך ג'ורג' 44, ירושלים . הכניסה חופשית.

* ב-1 בדצמבר ייערך בבית הסופר ערב השקה לספר "הקמע של דדה" מאת יוחאי אופנהיימר (הוצאת עם עובד). משתתפים: צביקה ניר, משה רון, חיים באר, שמעון אדף, סמי ברדוגו, אלי הירש, נוית בראל, הדר אופנהיימר וקציעה עלון. יום חמישי, 1 בדצמבר, 20:00, קפלן 6, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-1 בדצמבר ייערך בבית ביאליק ערב השקה לספר "והכלה סגרה את הדלת" מאת רונית מטלון (הוצאת כתר). משתתפים: פרופ' מיכאל גלוזמן, פרופ' נסים קלדרון, דנה אמיר, סיגל נאור פרלמן, דרור משעני, אתי בן זקן, איתן שטיינברג, עודד שוב, טל פדר וקרן קוך. יום חמישי, 1 בדצמבר, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 30 ש"ח.

* ב-5 בדצמבר ייערך בקפה "תמול שלשום" בירושלים הערב "מפני שאין האהבה מתחלקת לשניים - על סיפורי אהבה של עגנון" בהשתתפות ורדה רזיאל ז'קונט, בלהה בן אליהו וג'קי לוי. יום שני, 5 בדצמבר, 20:00, יואל משה סלומון 5, ירושלים. דמי כניסה: 50 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully