וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש בעקבות אחד: מי צריך לזכות בפרס ספיר 2010?

שני גורקביץ'

22.3.2011 / 16:30

לקראת ההכרזה על הזוכה בפרס ספיר פנינו לחמש נשות ספרות כדי שיספרו לנו מי מבין חמשת המועמדים צריך לזכות ולמה. מבחינתן, יש זוכה - אבל ברוב דחוק

הפעם האחרונה שבה הוענק פרס ספיר לספרות הסתיימה בשערורייה לאחר שהתברר שיו"ר חבר השופטים דאז יוסי שריד הוא דודה של רנה ורבין, העורכת של הספר הזוכה "אחוזת דג'אני" של אלון חילו. הפרס בוטל לאותה שנה (2009), חמשת המועמדים הסופיים פוצו, והמפעל כולו יצא לחופשת התרעננות. עתה, כעבור כמעט שנתיים, ינסה פרס ספיר לצאת לדרך חדשה עם ההכרזה מחר (רביעי) על הזוכה בו לשנת 2010.

חמשת המועמדים הסופיים לפרס השנה הם יורם קניוק ("תש"ח"), ניר ברעם ("אנשים טובים"), לאה איני ("ורד הלבנון"), סייד קשוע ("גוף שני יחיד") ואסף ענברי ("הביתה"). ואילו הזוכה בפרס ספר ביכורים כבר הוכרזה: ענת עינהר, על ספרה "טורפים של קיץ".

לרגל המאורע ביקשנו מחמש נשות ספרות לבחור מי מבין הספרים המועמדים הוא זה שצריך מבחינתה לזכות. כולן הסכימו שבחירת הספרים השנה מוצלחת במיוחד ושהתחרות קשה, אבל מי ייקח את הפרס? כאן כבר הדעות היו חלוקות, אבל עדיין יש מנצח אם כי ברוב דחוק.

נורית גרץ

"הייתי בוחרת ב'גוף שני יחיד' של סייד קשוע בגלל שהוא מראה לנו שבן אדם יכול להיות גם עורך דין, גם בורגני, גם בעל קנאי וגם ערבי. ריבוי זהויות זה משהו שנשכח היום והספר גם כתוב מצוין. הייתי בוחרת גם ב'תש"ח' של יורם קניוק כי הוא הולך לעבר מה שנשכח קצת ומתאר את מלחמת תש"ח גם כמלחמה הכי צודקת שיכולה להיות בהיסטוריה, מלחמה שהיתה בה הרבה הקרבה והרואיות, וגם כמלחמה שהסתיימה בגירוש וכיבוש - גם מלחמת שחרור וגם מלחמת נכבה. אז הייתי בוחרת ב'תש"ח' בגלל הפנים המורכבות של ההיסטוריה שהוא נותן לנו. הייתי בוחרת גם ב'הביתה' (של אסף ענברי - ש.ג.) בגלל שהוא מתאר את המפעל הגדול ביותר, לפחות בהיסטוריה החדשה, אבל גם את הבעייתיות שלו ואת ההידרדרות שלו. הייתי בוחרת בשלושתם, אז יש לי מזל שאני לא שופטת בפרס.

"אבל אם חייבים לבחור אחד, הייתי בוחרת ב'הביתה' רק מהסיבה הזו שההיסטוריה של הקיבוץ קרובה מאוד ללבי וגם אולי בגלל שהוא כתוב בסגנון מיוחד שהוא חצי דוקומנטרי: חצי מבוסס על יומני הקיבוץ וחצי ספרותי".

נורית גרץ היא סופרת וחוקרת תרבות, שהיתה מועמדת לפרס בשנת 2009.

יוכי ברנדס

"מדובר באמת בספרים נפלאים השנה, נהניתי מאוד מהם. אני חושבת שבגלל גילו ומעמדו הייתי מאוד שמחה שיורם קניוק יזכה. אני חושבת שיש עניין של גיל בפרסים ואנשים כמו אסף ולאה הם צעירים, אני מכירה אותם ואני חושבת שיש להם עוד זמן לזכות בפרסים, יש להם עוד הרבה תחרויות להשתתף בהן. זה גם עניין של שיקול כלכלי. הרבה סופרים מתפרנסים גם מהרצאות כמו ניר, אסף ולאה וכמוני, אבל קניוק הוא אדם מבוגר והוא לא מתפרנס מזה. הוא גם מעיד על עצמו שהוא מתפרנס אך ורק מכתיבה. הייתי מאוד שמחה באופן אישי אם הוא היה זוכה".

יוכי ברנדס היא סופרת, מחזאית ומרצה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ליאת אלקיים

"למי שרוצה לקרוא ולבכות אז הבחירה היא לאה איני. אני בוחרת בה כי היא האישה היחידה שמועמדת ומאוד מכעיס אותי שמאיה ערד לא היתה מועמדת על 'אמן הסיפור הקצר'. מלבד זאת, ללאה איני מגיע לזכות במצטבר על הישגיה בעבר וגם כי מדובר בספר שנכתב בדם לבה, אפשר ממש לפתוח את הספר ושהוא ידמם עליך. אוסיף רק שמאוד אהבתי את הספר של סייד קשוע כי הוא מאוד הצחיק אותי, זה היה ספר מענג".

ליאת אלקיים היא מבקרת ספרים ב"הארץ".

רחל פן

"אני הייתי בוחרת ביורם קניוק כי הוא סופר נפלא ו'תש"ח' הוא ספר מעולה וחשוב. כל המעומדים טובים אבל לתחושתי מי שייבחר הוא ניר ברעם, אולי משום שבחר בנושא ממלכתי. הוא עשה מאמץ ספרותי מאוד גדול בספר הזה – להציג תיאור של תקופה בעייתית שלא חי בה וכמעט תמוה שסופר כה צעיר יכול לעשות זאת, והוא עושה זאת בכישרון רב ולפיכך יש לצפות שייתנו לו פרס".

רחל פן היא מייסדת הוצאת הספרים פן.

אליענה יידוב

"בחרו אחלה סופרים, באמת שיש בחירה ממש מצוינת השנה. קשוע כותב נפלא, לאה איני נהדרת, מניר ברעם הופתעתי וקראתי בשקיקה, ו'תש"ח' זה ממש קניוק, זקן הסופרים - ומגיע לו לזכות על מפעל חיים. שמים את קניוק בפרונט, אז איך אפשר לא לתת לו פרס? אבל באמת שקשה לבחור השנה, כל הספרים באמת מעולים. לדעתי מגיע שיחלקו את הפרס - אם רוצים לדעת איך שיפנו אלי, יש לי נוסחה מיוחדת!"

אליענה יידוב היא בעלת חנות הספרים "תולעת ספרים" בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully