וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"100 ספרים. 200 עטיפות": העטיפות המקוריות של הספרים נחשפות

יובל סער

4.6.2013 / 0:03

תערוכה חדשה מציגה עטיפות ספרים שראו אור בישראל - אלה שנפסלו לצד אלו שבסופו של דבר נבחרו להיות הפנים של הספר. אוצר התערוכה, יובל סער, מספר על כמה מהעטיפות הללו

האתגר בעיצוב עטיפות של ספרים משלב בדרך כלל שתי אהבות - קריאה ועיצוב. פעולת העיצוב מאפשרת למעצב להגיד משהו על הספר; לתת לו פרשנות חזותית שניה לפני שהקורא מרים את הספר מהמדף, רגע לפני שהוא מתחיל לקרוא אותו, אבל גם במהלך הקריאה - כשהדימוי ממשיך ללוות את הקורא, וגם שנים רבות לאחר הקריאה כשהספר נמצא על המדף.

כמעט לכל אחד יש את הספר שהוא הכי אוהב, אבל גם את הספר שאת העטיפה שלו הוא הכי זוכר. זו יכולה להיות עטיפה שגרמה לכם לקנות את הספר, שמזכירה רגע משמעותי בחיים, שמלווה אתכם עוד מהילדות, וכן הלאה. זה יכול להיות ספר מקור או תרגום, עיון או פרוזה, ילדים או מבוגרים, שעל העטיפה שלו מופיע איור או צילום או רק אותיות - כל דבר. לפעמים אפילו קורה שלא נצליח להיזכר בעלילת הספר, או מי כתב אותו, אבל נזכור את העטיפה שלו; את הצבע, את התמונה, את האופן שבו צוירו האותיות.

בתהליך ההוצאה לאור של ספר חדש, ההחלטה מה להציג על העטיפה היא אחת ההחלטות הקשות: הספר נכתב, עריכת התוכן והלשון הושלמו, המחיר נקבע וטקסט הגב נחתם. כעת נשאר רק להחליט איזה דימוי יתאים לסיפור העלילה, לתחושות שעולות במהלך הקריאה בספר ולז'אנר שאליו הוא משתייך. למשימה זו נקרא המעצב הגרפי, שנדרש לחשוב על הדימוי שיענה על כל הדרישות האלו ושיהיה אטרקטיבי, שימכור, שיגרום למבקר בחנות הספרים להיעצר ולהרים דווקא את הספר הזה, ושיהיה מקובל על המעורבים בתהליך.

התערוכה "100 ספרים. 200 עטיפות" (שתפתח ביום רביעי בטרמינל עיצוב בת ים של עמותת לצאת מהקופסא), מציגה בפני קהל המבקרים, זו לצד זו, צמדי עטיפות - זו שיצאה לאור וזו שלא התקבלה. כ-40 מעצבים גרפים משתתפים בתערוכה, החל מהוותיקים במעצבי העטיפות בישראל, ועד למעצבים צעירים בראשית דרכם. הספרים שמוצגים בתערוכה יצאו לאור החל משנת 2000 ועד היום, והם ספרי פרוזה בלבד, מקור ותרגום. הנה כמה מעטיפות הספרים שיוצגו בתערוכה:

(מצד ימין העטיפות שנפסלו, מצד שמאל אלו שהתקבלו)

כשהוצאת כתר פנתה למעצבת נועה שניר בבקשה לעצב את עטיפת "הלב", קלאסיקת הילדים מאת אדמונד דה אמיצי‘ס, היא רצתה למשוך קוראים צעירים ולשדר אווירה נוסטלגית, אבל לא קודרת ואפרורית. בתהליך העיצוב עברה שניר מהתמקדות בדמות המספר וחבריו ברחובות איטליה, אל עטיפה יותר מופשטת. לבסוף היא מצאה דימוי שמשלב אווירה תקופתית ונאיבית עם צבעוניות עכשווית ובולטת לעין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נאיביות משולבת צבעוניות היא שזכתה./מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר שהשלים הסופר והמאייר ירמי פינקוס את מלאכת הכתיבה של הרומן האחרון שלו, "בזעיר אנפין", שיצא לאור בהוצאת עם עובד, הוא הכין 10 סקיצות לעטיפה. למרות שפינקוס העדיף איור שכולל ילדה על צב, התחושה המלנכולית שהאיור שידר חייבה אותו לחשוב מחדש על העטיפה. אז עלה בראשו הדימוי של אנשים טובלים בבריכה, שרק מי שיקרא את הספר יקשר אותו עם הסיטואציה הכל כך ישראלית של פארק המים בשפיים, שמככב בספר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא למלנכוליה, כן לישראליות./מערכת וואלה!, צילום מסך

הוצאת כתר ביקשה מעדה ורדי לעצב מחדש את עטיפת הספר "מיכאל שלי" מאת עמוס עוז לציון 40 שנה לצאת המהדורה הראשונה. ורדי זכרה היטב את שמלת הצמר הכחולה של חנה, אחת הדמויות בספר, וחשבה שתוכל לתפקד כדימוי נכון לספר כולו. הצלמת הילה זהבי מצאה בחנות יד שניה שמלה דומה, אבל בהוצאה חשבו אחרת ושלחו אותה לסיבוב נוסף. ורדי חזרה לתחילת הסיפור, לגרם המדרגות בטרה סנטה שעליהן מעדה חנה ופגשה את מיכאל, במקום שבו הכל התחיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המקום בו הכל התחיל נבחר כלב הסיפור./מערכת וואלה!, צילום מסך

אלפרד קינסי פירסם את מחקריו על אודות מיניות הגבר והאשה, והצליח להנהיג מהפכה בתפיסה של המיניות האנושית. "המעגל הפנימי", ספרו של ת"ק בויל שיצא לאור בהוצאת חרגול, מתאר את סיפורו באמצעות עדשה פיקטיבית. כדי להעביר את התחושה של שחרור מיני השתמש המעצב תמיר להב רדלמסר בדמותה של נערת פין-אפ בלבוש מפתה, אולם לעטיפה הסופית נבחר לבסוף צילום שחור לבן של זוג צעיר בעיצומו של אקט אהבים בתוך מכונית חונה, שמעביר בצורה טובה יותר את רוח הספר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על סקס?/מערכת וואלה!, צילום מסך

ספרו של מייקל קנינגהם, "עם רדת הערב", שיצא לאור בהוצאת כתר, מתאר את סיפורם של פיטר ורב??קה, זוג ניו-יורקרים בשנות ה-40 לחייהם, שחייהם משתנים כשאחיה יפה התואר של רבקה מגיע לביקור, ומעמת את בני הזוג עם שאלות של קריירה, נישואים, נאמנות, התאהבות ומיניות. המעצבת טליה בר עיצבה סקיצה עדינה ומרומזת שמציגה דמות מאוירת וצבעונית של גבר שנצמד לאשה מאחור. העטיפה שנבחרה לבסוף מציגה את אותו הזוג אולם הפעם הם מחבקים זה את זה בצורה קונבנציונלית ושמרנית יותר, מביטים אחד אל השני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שנינו ביחד או כל אחד לחוד?/מערכת וואלה!, צילום מסך

"100 ספרים. 200 עטיפות" / תערוכת עיצוב בטרמינל עיצוב, בת ים.


פתיחה: יום רביעי 5 ביוני בשעה 20:00
א'-ד' 10:00-16:00, ה' 16:00-20:00, שבת 20:00-23:00
הגלריה ב"טרמינל עיצוב", רח' אורט ישראל 33 בת-ים – הכניסה חופשית.

* בערב הפתיחה יתקיים בטרמינל "סטודיו פתוח" בחללי העבודה של המעצבים.


מעדיפים את הגרסאות הסופיות של עטיפות הספרים? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully