וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתנצל בפני מי שחשב שדרכי הוא דופק את הסיסטם" - עוזי וייל עונה לתורמים המאוכזבים לספרו

התמיכה בעוזי וייל התהפכה כאשר קוראים גילו שהספר שתרמו לו, יצא על ידי הוצאת מודן. "מתנצל בפני מי שקנה את הספר לא בגלל שהוא אוהב לקרוא אותי", אמר לוואלה! תרבות

(עדכון אחרון - 20:31)

האם הרשת פונה נגד עוזי וייל? לאחר שהסופר ואושיית הפייסבוק הצליח לגייס למעלה מ-128 אלף שקלים במסגרת עמוד באתר מימון-ההמון הדסטארט שנועד לגייס כסף למימון כתיבת ספרו, "חמישה חלומות", עולות היום טענות כי וייל הונה את האנשים שקנו ממנו את הספר ישירות באמצעות הפרויקט, בכך שלא ציין כי הספר מגובה גם על ידי הוצאת ספרים, מודן, ועתיד לצאת לחנויות גם דרך הצינורות המקובלים.

"חבל שהוא שכח לספר לנו שהספר עומד לצאת בהוצאה מסודרת", כתבה היום (שלישי) הסופרת אסתי סגל בבלוג "מילים מילים", בפוסט שזכה לתפוצה רחבה ברשתות החברתיות. "אפילו לא הוצאה קטנה. הוצאה גדולה ומבוססת. זהשאנחנו חשבנו שזו הוצאה עצמית שלו – זה על אחריותנו בלבד. הוא לא אמר בשום מקום הוצאה עצמית, רק סיפר לנו כמה הוא לא אוהב את הזניית הספרות עם ה'ארבע במאה', על זה כמובן התגולל במיטב מסורת ההומור הויילי, ואנחנו גנחנו ונשפכנו ו… כמובן רצנו לגהץ את הכרטיס באתר ההדסטארט שפתח לצורך העניין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תחת מתקפה. עוזי וייל/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם המתרגמת גילי בר הלל-סמו פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה סטטוס לוחמני בעניין: "וואו. איזה סיפור משונה", כתבה. "אני תוהה אם עוזי וייל ידע שהוא מטעה ומנצל את המשתתפים בפרוייקט מימון-המון שלו, או אם במובן בסיסי מאוד הוא לא מבין שמה שהוא עשה זה נגד האתיקה הבלתי-כתובה של האינטרנט. לעניות דעתי כל מה שנעשה כאן הוא חוקי, ואין עילה לתביעה, ואף על פי כן צודקים מי שתרמו וחשים מרומים. עוזי וייל - במכוון או בשוגג - מכר דרך הקיקסטארטר שלו חלום שקרי. מי שתמך בו חשב לתומו שהוא תומך ביוזמה שחורגת מכללי המו"לות המסורתית ובונה מודל חדש של קנייה ישירה מהסופר. בדיעבד התברר שהם סתם נתנו לסופר כסף במתנה, ויקבלו את הספר באיחור, ובעקיפין גם יתרמו להוצאת מודן, שהיא חלק מהמערכת הרקובה שהם שמחו לעקוף. עוזי וייל, ליכלכת בענק. אני מקווה רק שלא חירבת את אפשרות הקיקסטארטר לסופרים אחרים".

בשבוע שעבר התנצל וייל בעמוד הפייסבוק שלו על כך שהיה עיכוב במשלוח המהדורה המוקדמת של הספר, כפי שהובטח למשתתפים במימון: "התנצלותי הכנה בפני מי שתמך בפרויקט, וציפה לקבל את הספרים לפני כולם. זו היתה הכוונה, אבל כדור השלג הזה התגלגל כל כך מהר וכל כך חזק, שלא הייתה לי שום שליטה על זה. הספר היה אמור לצאת לחנויות בחגים, אבל הוקדם לשבוע הספר, במידה רבה בגלל הצלחת הפרוייקט".

וייל הגיב לטענות שעלו ברשת ואמר לוואלה! תרבות כי הוא מודע לסערה סביב מימון ספרו וכי יגיב עליה בקרוב בעמוד הפייסבוק שלו. "אני מעולם מעולם מעולם מעולם לא אמרתי שאני מוציא את זה בהוצאה עצמית", אמר וייל בתגובה להאשמות לפיהן הונה את הציבור בכך שלא חשף את דבר הוצאת הספר דרך הוצאה גדולה. "אמרתי גם בסרטון, גם בפייסבוק וגם במה שכתוב באתר המימון, שהספר ייצא בהוצאה רגילה במבצעים רגילים בחנויות הרגילות", הוא מסביר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא היה עולה על דעתי לרמות מישהו" עטיפת הספר "חמישה חלומות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני לא יודע מה אנשים חשבו. אמרתי שזה ייצא בהוצאה רגילה ובחנויות הרגילות ומי שרוצה לקנות את זה דרכי יקבל מהדורה חתומה עם הקדשה אישית. זה כל מה שהצעתי וביקשתי את תמיכת הקוראים כדי לפנות את הזמן לגמור את הספר. בעזרת התמיכה של הקוראים התפניתי לחודש עבודה ויכולתי לגמור את הספר. לא היה עולה על דעתי לרמות מישהו", הוא אומר.

- אבל אנשים הניחו שזו הולכת להיות הוצאה עצמית או עצמאית והנה אתה מפיץ את ספרך דרך הוצאה גדולה.

"אני אמרתי בפירוש שאני מבקש את הכסף לתמיכה כדי לגמור את הספר ועוד אמרתי שזה ייצא בהוצאה רגילה. לא אמרתי פעם אחת שזה בהוצאה עצמית. לא חשבתי לציין שמדובר במודן. גם לא אמרתי מה מצב החשבון שלי בבנק ולא אמרתי למה אני צריך תמיכה ולא אמרתי אם אני אגמור תוך שבועיים או חודש. גם בזמן שעשיתי את הסרטון, זה לא היה סגור ולא היה בטוח שהספר ייצא עם מודן. אמרתי שמי שרוצה לקנות מהדורה מיוחדת אז הוא יכול לקנות את זה דרכי".

- זה לא היה נשמע ככה וכעת אנשים מרגישים שהונו אותם.

"אני לא אחראי על איך זה נשמע. אני נורא מצטער, אבל אין לי שום דרך לשלוט במה שההוצאה עושה ובמה שאנשים חושבים. אמרתי בפירוש שאני מבקש את תמיכתם כדי שיהיה לי זמן להתפנות לגמור את הספר, כי הוצאות היום לא נותנות מקדמות שמספיקות לשנת עבודה".

- האם חלק מהכסף שגויס בעמוד ההדסטארט שלך הלך למעשה למודן?

"יכולתי להדפיס בעצמי והלכתי למודן שהם ידפיסו את הספרים. אז כן. זה חסך לי הרבה עבודה. לא נותר לי אלא להצטער בפני מי שחשב שהוא דופק את הוצאות הספרים או את חנויות הספרים. הזעם החברתי פה הוא מפוספס, כי מה שחשוב פה זה שאנשים שתמכו, פינו אותי לגמור את הספר ועכשיו יש ספר. המטרה היתה לגמור את הספר. למה מודן לא איפשרה מקדמות שיאפשרו לי לסיים את הספר? כי עובדה שככה היה המצב. הייתי זקוק לכסף. מי שחושב שמודן הם הרעים טועה. אין לי אלא להתנצל בפני מי שחשב שדרכי הוא דופק את הסיסטם. מי שקנה את הספר לא בגלל שהוא אוהב לקרוא אותי אלא בגלל שהוא רצה להשתתף במרד חברתי, אני משתתף בצערו. בסך הכל הוא תרם לספר".

"תגידו, השתגעתם כולכם?"

וייל הגיב לדברים גם בעמוד הפייסבוק שלו. "הבנתי שחיפשתם אותי, ולא הייתי", פתח את דבריו. "אז קודם כל, סליחה שלא הגבתי - הייתי קבור במחסן ענק, חותם על אלפיים ספרים בשבילכם, מכניס למעטפות ומלקק בולים. אין לכם מושג כמה זה מגעיל לצאת החוצה לאור היום, ולגלות שהעולם התהפך. שהדבר היפה הזה שקרה - תמיכתם של אלפיים קוראים שאיפשרה לי לכתוב את הדבר הכי טוב שכתבתי אי פעם - הפך לגל עכור של התלהמות... לא רימיתי, לא הוניתי, לא עקצתי - תגידו, השתגעתם כולכם?". וייל הדגיש ש"מעולם, חוזר: מעולם! חוזר ושונה וחוזר: מעולם!! לא אמרתי שהספר יצא בהוצאה עצמאית. להפך: שוב ושוב אמרתי, גם בפייסבוק, גם בסרטון, גם באתר עצמו, שהספר יצא בהוצאה רגילה, בחנויות רגילות, במבצעים רגילים. בסרטון אפילו הדגשתי את העובדה שמי שיקנה אותו במבצעי 4 במאה, יקנה אותו יותר בזול. מה שביקשתי זה את תמיכתכם, כדי שאוכל להתפנות ולסיים אותו. זה הכל".

"אמרתי את זה במפורש - אני צריך עוד זמן", כתב וייל. "ובזכות תמיכתם, זה בדיוק מה שקרה - ניתקתי טלפונים, ישבתי וכתבתי, וגמרתי את הספר. בזכותכם". בהמשך הסטטוס הארוך והמפורט של וייל הסביר כי מה שהציע בתמורה למימון היה מהדורה מיוחדת של הספר ולא "הוצאה עצמית או מרד חברתי" והגיב גם לפוסט של בר הלל אותו כינה "מרושע" במילים "אני רק יכול לומר שזה מה שקורה למי שמתעסק כל כך הרבה שנים עם וולדרמורט. תגידי, השתגעת? לשם מה ההסתה הפרועה? למה לא לבדוק קודם?". וייל הגיב גם לטענות הסופרת אסתי גל. "אסתי היקרה, אני מבין שאת מרגישה שעברת שילוב של אונס, רצח, שוד, והתמוטטות כלכלית עקב. אז בבקשה תשלחי אלי חזרה את העותק שתקבלי בימים הקרובים, ואחזיר לך את כספך. אם גם את יכולה להחזיר את התואר 'סופרת' באותה הזדמנות, זה יעזור לכולנו".

בעניין הכסף שגויס לפרוייקט פירט וייל כי "128 אלף שקלים, מינוס 6 אחוז עמלת האתר הדסטארט, מינוס 3 אחוז עמלת סליקת כרטיסי אשראי, פחות 55 אלף מחיר הספרים, פחות 15 אלף דמי משלוח בדואר, פחות 5000 שקל הוצאות הפקה, פחות 18 אחוז מע"מ, פחות 50 אחוז מס הכנסה. תעשו חשבון לבד: 17 אלף שקל. זה מה שיוצא, בסוף, בניכוי הוצאות ומסים. 17 אלף שקל נטו. שבזכותם לקחתי חודש חופש לגמור את הספר".

וייל סיים את דבריו במילים "אני מבין את זעמו של מי שטעה וחשב שמדובר בהוצאה עצמית. אולי הייתי צריך להבהיר את שוב, עוד פעם, נוסף על השמונה פעמים שאמרתי את זה במפורש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully