וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלו בעריכה: למה באמת הודחה מיה מ"מאסטר שף"?

עפר סקר

11.1.2013 / 1:23

ההדחה של מיה, נציגת הטבעונים ב"מאסטר שף", הגיעה אחרי עונה שלמה של התנגשות ערכית בינה לבין הפורמט, ובאה בעיקר להעניש אותה על הניסיון לאתגר את הסדר הקיים

בחודשים שלפני העונה השלישית של "מאסטר שף" נפוצו שמועות על כך שההפקה מחפשת מתחרה טבעוני לתוכנית. הגעתה של מיה אל המסך שלנו, אם כן, אינה תוצאה של צירוף מקרים פלאי – מישהו במערכת החליט כנראה שהחיכוך בין טבעונות ובישול אנין יכול לייצר סיטואציות מעניינות, ודאג שטבעונים יגיעו לאודישנים. אלא שמרגע שמיה הטבעונית הגיעה להיבחן לתוכנית בפעם הראשונה ועד ליום ההדחה שלה, היא עמדה בפני מתקפה בלתי פוסקת ודי חסרת תקדים. המתקפה הונהגה על ידי יונתן רושפלד, שלא רצה לקבל אותה מלכתחילה, אבל הפכה בהדרגה לאג'נדה, למוטיב חוזר בתוכנית. מה היא תעשה עם סטייק? איך אפשר פסטה בלי פרמזן? איזה מין סנדוויץ' מורכב רק מירקות? ובכלל, מה לעזאזל היא חושבת לעצמה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתקפה חסרת תקדים. מיה מ"מאסטר שף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לבסוף, בפרק ההדחה שלה ששודר בתחילת השבוע, מיה החבוטה והאבלה נשברה ובחרה להכין סטייק. אחרי עונה שלמה של נבטוטים ופטריות יער התייצבה נערת הפרחים הלומת הקרב מול חתיכת פרה אימתנית, ומתוך תחושה שהיא חייבת, כהגדרתה שלה, "להוכיח משהו", ביתרה לה את האמא. הייתם מצפים שאחרי סדרת חינוך כה מקיפה, בה מיה נדרשת שוב ושוב להתנצל על הטבעונות שלה ולהודות כבר שאין דבר כזה אוכל מן הצומח, היא תתוגמל ביד רחבה, או לפחות במידה של רחמים, על ההחלטה שלה להישבר ולעשות את הרושפלד. אז הייתם; במקום פרגון, מיה קיבלה הדחה, ולא סתם הדחה אלא אות קלון, על שבחרה לבגוד באמונותיה ולנסות לבשל משהו שהיא בכלל לא אוהבת לאכול. זה היה הלקח האחרון שהיה לפורמט ללמד אותה: אם היה לך בהתחלה ההיבריס לחשוב שאת יכולה על האלים, גם ההתפכחות בסוף לא תציל אותך מעונש.

האקסיומה השגורה אודות הטלוויזיה המסחרית גורסת שזו טלוויזיה ללא ערכים, כזו שמתרכזת אך ורק בייצור רייטינג ולא בשיקולי דעת חינוכיים. אבי ניר, מנכ"ל קשת והמנהיג הבלתי מעורער של הטלוויזיה המסחרית בישראל, אפילו אמר בעבר שההתכווננות שלו היא לטלוויזיה טובה ולא לטלוויזיה ערכית. זו אמירה לגיטימית ומעניינת ששווה דיון, אבל הבעייתיות העיקרית בה היא שאין דבר כזה טלוויזיה בלי ערכים, והמקרה של מיה מוכיח את זה: מתחרים רבים בעונה השלישית של "מאסטר שף" נאלצים להתמודד עם התנגשות לא פשוטה בין עולם הערכים שלהם והקונספט של התוכנית – אצל ג'קי וסלמה, למשל, זו התנגשות עם ערכי הדת – אבל אף אחד לא היה מצוי תחת מתקפה כל כך ממוקדת כמו מיה. האלטרנטיבה שהיא הציעה אפילו לא עמדה למבחן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האויב המר. יונתן רושפלד, מתוך "מאסטר שף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

למה? אולי כי מיה מאיימת על האג'נדה של "מאסטר שף", אג'נדה של נהנתנות ושל קונצנזוס. היא מייצגת מיעוט לא נספר, שנחשב קיצוני ואין לו מקום בתוך המיינסטרים, ויותר מזה, מובלעת בתוך העמדה שלה אמירה שמאירה באור מפוקפק את החגיגה ההדוניסטית של "מאסטר שף". אין כאן הכוונה לנקוט עמדה בויכוח בין קרניבורים וטבעונים; רק להצביע על העובדה ש"מאסטר שף" אימצו מתחרה טבעונית רק כדי להרביץ בה בכל מחיר את תורת הטלוויזיה המסחרית: שחקי לפי הכללים שלנו או שלא תשחקי בכלל. זה לא הזמן לשחוט פרות קדושות.

מה חשבתם על ההדחה של מיה? ספרו לנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • מאסטר שף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully