וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מה אם מתמודדי "האח הגדול" איומים? העיקר שהם אמיתיים

לילך וולך

25.8.2013 / 0:00

אם יש משהו שאיחד את כל מתמודדי "האח הגדול", הרי שזה השאיפה שלהם לייצג איזו אמת - ותחת כסות ה"אמת" מותר להם לעשות הכל - גם להיות נבזיים, משעממים וריקים

לפי מידת העיסוק האובססיבי שלהם במושג ה"אמת", נדמה שדיירי "האח הגדול" משלימים כולם את התזה שלהם על סוגיות אפלטוניות ואריסטוטליות. אמיתי, מזויף, משוחק, אותנטי – כל אלו מופרחים לאוויר אחת לחמש דקות על ידי הדיירים המפוברקים של הבית המפוברק בתוכנית מז'אנר הריאליטי שהוא בעצמו ממילא רק סימולקרה מסוננת וערוכה. אבל הלא אם יש משהו שנורא נורא חשוב לכוכבי אינסטנט בטעם מרק מחומם, הוא שיהיו "אמיתיים". המסר הוא אחיד - מותר להיות אלים, נוכל, מניפולטור, גזען, אגרסיבי, טיפש, כל זמן שזה נעשה תחת איצטלת ה"מה אתם רוצים? אני הכי אמיתי שיש". אפשר להוסיף לאותה התזה המדומיינת שמנסחים באדיקות משתתפי "האח הגדול" את הפרק "אמת ואופי מחורבן – אליבים תרבותיים בטלוויזיה הישראלית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקוד האתי המדומיין של משתתפי הריאליטי. חמישיית גמר "האח הגדול 5"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגלגול הישראלי של הקוד האתי-לכאורה של משתתפי ריאליטי הוא אחד התמוהים יותר מבחינה סוציולוגית. האמריקאים, שחונכו על ברכי ערכים קפיטליסטיים, הפכו את הריאליטי לעוד כלי שרת בידי תאוריית "אם תרצה מספיק, ותדחוף חזק, תגיע", וככאלו הם אלופי גישת "לא באתי לכאן לרכוש חברים". ישראלים, (יהודים?), שגדלו על האתוס בו בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, אימצו שיטה אחרת בה כדאי לחבור כדי לשרוד. החוקים פשוטים – כולם מעמידים פנים שהם אינם מתחרים זה בזה על כסף. כסף? מה פתאום כסף? טפו, זה הכל בשביל בורא עולם/ אמא / העדה / הילדים בבית שייראו שאבא גיבור. משתתפי הריאליטי נעים בלהקות-לרגע. אף אחד לא רוצה להישאר לבד במשחק הכיסאות המוזיקליים הזה בו צריך לתפוס צד לפני שלא יהיה מקום. עוד חוקים? העיקר שהכל זה מהלב, נשמה. העיקר שזה אמיתי.

מזמן לא נראתה עונת "האח הגדול" חלושה כל כך, וכזו שסיפקה כל כך מעט גיבורי מעמד הפועלים. אפילו לקראת חמישיית הגמר הדלילה טהוניה; איתי; לבנה; לאון ודור קשה למצוא הרבה שיחות ברזייה על "פייבוריט". בסופו של יום זו עונה של ברירות מחדל ונציגים בינוניים של מלחמות על סיגריות וחלווה. אפילו אי אפשר לדבר יותר על צפייה ב"האח הגדול" כצפייה אנתרופולוגית על מסמך סוציולוגי עדכני. אם בכל עונה נדמה שהמלהקים משתדלים לפחות לאסוף ייצוגים שונים של ישראלים שונים, הרי שמהרגע שהם מתרגלים לבית מקרטון ועוברים למוד של מכנסי טרנינג מהוהים ואל.אם לייט תמידי ביד, המכנה המשותף הופך להיות כמה אמיתי בדיוק זה אמיתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכי אמיתי שיש. וזהו, חוץ מזה כלום. מתוך "האח הגדול" 5/מערכת וואלה!, צילום מסך

האימוץ הגורף והמיידי של המושג אמת היה עוד יכול להיות נוגע ללב, לולא סתר כל דבר אחר במציאות שאנחנו מתקיימים בה. כמה אמיתיים הפוליטיקאים שלנו? כמה באמת אמורה לעלות שקית חלב? כמה אמת יש בראיונות עבודה? אבל עזבו אתכם מזוטות, העיקר שהזוכה של "האח הגדול" יהיה זה שהתנצל הכי באמת; והכי אוהב את אמא שלו באמת; והכי לא מעמת אותנו עם האמת – שבעצם אין בו כלום.

מי המנצח שלכם העונה? הצביעו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • האח הגדול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully