וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'קי צ'אן חוגג 60: הפנים הלא מוכרות שלו

7.4.2014 / 0:02

ג'קי צ'אן מציין שישים שנים של אנגלית שבורה, עצמות שבורות והמון פעלולים שהתעקש לעשות לגמרי בעצמו. חוץ מאלו יש לו מעריצים שרופים, קריירה מוזיקלית ופרסומת מלחיצה לקונדומים

ג'קי צ'אן. Michael Buckner, GettyImages
כוכב הקונג-פו השני הכי ידוע. ג'קי צ'אן/GettyImages, Michael Buckner

אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים ביותר בהיסטוריה חוגג היום יום הולדת שישים. והוא באמת גדול. כשאתה האליל של מיליארד וחצי בני אדם, אף בראד פיט או ג'ורג' קלוני לא מתקרב אליך. ג'קי צ'אן ידוע אצלנו כסיני הקטן שעושה קונג-פו מרשים ומתקשה לדבר אנגלית; ובטח גם שמעתם על זה שהוא לא משתמש בכפילים. אבל עבור מעריצים הרבים כחול על שפת הים הסיני, הוא הרבה יותר מזה. הנה כמה דברים שכנראה לא ידעתם על ג'קי צ'אן, אם אתם מכירים אותו בעיקר מ"שעת שיא".

ג'קי צ'אן הוא כנראה כוכב הקונג-פו השני הכי ידוע בהיסטוריה. הראשון הוא, כמובן, ברוס לי האגדי. לי מת ב-1973, הרבה לפני שצ'אן הפך לכוכב, ובכל זאת – קיימת סצינת קרב משותפת של שניהם. בערך. ג'קי צ'אן, שהיה אז בן 17, שימש כפעלולן ב-"Enter the Dragon", אחד מסרטיו הידועים ביותר של לי. קשה לומר שהוא מככב בסרט, או שהוא מפגין כישרון רב – אבל כן, אפשר לראות אותו לכמה שניות, כאחד מסדרה של רעים זניחים שאותם ברוס לי מחסל בזה אחר זה. אתם יכולים לאתר אותו בקטע הזה החל מהשניה ה-50.

כמה שנים אחרי צילום הסצנה הזאת, צ'אן כבר הפך לכוכב בפני עצמו, בסרטי קונג-פו שנטו להיות הרבה יותר קומיים ופחות רציניים מסרטיו של ברוס לי. כידוע, צ'אן – שהתחיל כפעלולן – ביצע את מרבית הפעלולים שלו בסרטיו בעצמו, גם כשזה חייב עשרות טייקים, ובמקרים מסוימים תקלות ועצמות שבורות. אחד מסימני ההיכר של הסרטים שלו היה לקט ה"פספוסים" שמגיע תמיד עם הקרדיטים, ומבהיר עד כמה מסובך היה לבצע כמה מהדברים שראיתם בסרט. כדוגמה אחת מרבות, זהו אוסף הפספוסים של "מי אני?", סרטו מ-1998.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ג'קי צ'אן שיכלל את הקומדיה הפיזית – מכות ונפילות וניצול כל אביזר בסביבה – לכלל אמנות, אבל הוא לא היה הראשון. למעשה, הוא הצהיר בגלוי שההשפעה הגדולה ביותר עליו לא היתה אמני קונג-פו, אלא דווקא ענקי הסרט האילם, ובראשם באסטר קיטון. קיטון עשה, הרבה לפני שבסרטים היו צבעים או אפילו סאונד, דברים שהיום לא היו נותנים לאף אחד לעשות מול המצלמה – וכמו ג'קי צ'אן, עשה אותם בעצמו, בלי כפילים ופעלולנים. צ'אן השאיל מקיטון קטעים מסוימים, שכלל קטעים אחרים, ולפעמים פשוט גנב ושיחזר פעלולים אחד לאחד. הקטע הבא מציג כמה מההשפעות של קיטון על צ'אן. אין צורך להתווכח בשאלה מי משניהם טוב יותר – שניהם מדהימים.

כן, הוא יודע להילחם, אבל ידעתם שהוא יודע לשיר? אחד הצדדים בג'קי צ'אן שזוכים להתעלמות כמעט מוחלטת במערב הוא קריירת השירה שלו. צ'אן הוא, בין השאר, זמר – ולא מדובר פה באיזו הקלטה חד פעמית או ניסיון אומלל לבצע שירים במחזמר בהשתתפותו (ע"ע פירס ברוסנן ב"מאמא מיה"). צ'אן הוציא יותר מעשרים אלבומים משנות השמונים ועד היום, מכר מיליוני עותקים, והקליט שירי נושא לעשרות מהסרטים שלו. כאן הוא מבצע בקנטונזית את "I'll Make a Man Out of You" מתוך פסקול "מולאן".

כשאתה כוכב ענק, מתבקש לכתוב את השם שלך על מרצ'נדייז – כמו אייר ג'ורדן או מוצרי פיתוח הגוף של ארנולד שוורצנגר. אבל ג'קי צ'אן לא סתם נתן את שמו למוצר – הוא סופרמרקט שלם. בחנות של המותג Jackie Chan Design תוכלו למצוא חולצות, מגבות וכפכפים, וגם מזוודות כיסויים לאייפון, זכרונות ניידים, תיקים ומתאם חשמל בינלאומי. לרשת מסעדות הסושי שלו היו מספר סניפים ברחבי העולם, וכך גם לבית הקפה שנושא את שמו (רובם נסגרו; נראה שבתחום המסעדנות הוא פחות מצליח מאשר בתחומים אחרים). יש לו רשת של מועדוני כושר והוא מייצר גם עוגיות ושוקולד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג''י צ'אן/מערכת וואלה!, צילום מסך

צ'אן לא מפרסם רק את המותגים של עצמו: כאחד הכוכבים הפופולריים בעולם, מובן מאליו שהוא משתתף גם בפרסומות – אם כי הכמות שלהן בכל זאת מפתיעה. ג'קי צ'אן עושה הרבה פרסומות. ‏לא יאומן כמה פרסומות. ייתכן שמדובר באדם שהופיע בהכי הרבה פרסומות בהיסטוריה חוץ מג. ‏יפית. הוא פרסם (רשימה חלקית ביותר) משקאות קלים, כרטיסי אשראי, מזגנים, טלוויזיות, שמפו, מזון קפוא, רשת ‏מוסכים, אנטי וירוס ושקיות אשפה. למרות הכל, אחת מפסגות קריירת הפרסום שלו בוודאי היה ‏תשדיר השירות הקמבודי הזה לעידוד סקס בטוח, שבו צ'אן מופיע לצד הקונדום הדובר והלוחם.‏

מה תאחלו ליום ההולדת של ג'קי צ'אן? ספרו לנו בפייסבוק

וגם חברת yes חוגגת לצ'אן יום הולדת במסגרת "פסח קורע". השבוע ב-yes2.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'קי צ'אן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully