וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפיק והמפיץ מיכאל שוילי, מחלוצי תעשיית הקולנוע, הלך לעולמו

22.9.2014 / 15:34

מיכאל שוילי, מוותיקי וממקימי תעשיית הקולנוע בישראל, הלך לעולמו. שוילי חתום, כמפיק וכמפיץ, על הצלחות קופתיות ועל סרטי איכות, וזכה בפרס מפעל חיים בפסטיבל הקולנוע ירושלים

מיכאל שוילי. ארכיון מיכאל שוילי, באדיבות המשפחה
מיכאל שוילי/באדיבות המשפחה, ארכיון מיכאל שוילי

מיכאל שוילי, מפיק ומפיץ סרטים, מוותיקי וממקימי תעשיית הקולנוע בישראל, מת היום (שני), לאחר שסבל ממחלה ממושכת. בן 82 היה במותו. ההלוויה תצא מחר (שלישי) מבית ההספד בהר המנוחות בירושלים, בשעה 12:00. מפעל חייו היה "סרטי שובל", חברה להפקת והפצת סרטי קולנוע וטלויזיה בישראל ובעולם.

הקשר של שוילי עם עולם הקולנוע החל כבר בילדותו כעוזר למקרין סרטים בבתי קולנוע בירושלים. הוא התמנה כמנהל קולנוע ריג'נט בירושלים, ובמסגרת תפקיד זה בחר את הסרטים מחברות ההפצה בתל אביב. לאחר מכן, החל לשכור ולרכוש סרטים להפצה בכל רחבי הארץ. הוא חתום על ההצלחות הקופתיות של "לברלין ובחזרה", אותו ערך שוילי משני סרטים שונים, בכיכובו של ארול פלין.

מיכאל שוילי. ארכיון מיכאל שוילי, באדיבות המשפחה
מיכאל שוילי/באדיבות המשפחה, ארכיון מיכאל שוילי

בצעירותו, כשנסע לראשונה לפסטיבל קאן, כך מספרים, הסתובב בפסטיבל בין חברות ההפצה וההפקה. מכיוון שעדיין לא היה מוכר, פנה למלצר בית הקפה של מלון קרלטון, בו ישבו מפיקים גדולים, סילם למלצר סכום נאה, כדי שיכריז במשך יומיים מדי כחמש דקות "מר שוילי מ'יונייטד שוילי פילמס' לטלפון...". הדבר סייע לקידום עסקיו, והקנה לו כבוד מצד חברות הפצה והפקה.

שוילי נודע כבעל כישרון בפרסום וביחסי ציבור, שהתבטא בין השאר כשקיים הקרנות בכורה על ספינה בלב ים, ערך הגרלות ותחרויות עבור צופיו, והביא לארץ את כוכבי סרטיו, בהם אלן רנה, קלאוס מריה ברנדאוור ופאני ארדן.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מיכאל שוילי. ארכיון מיכאל שוילי, באדיבות המשפחה
מיכאל שוילי עם פול ניומן/באדיבות המשפחה, ארכיון מיכאל שוילי

בשנת 1967 החל להפיק סרטים. כמה ימים לאחר מלחמת ששת הימים יצא לאקרנים סרטו הראשון, "ששה ימים לנצח" שמו וזכה להצלחה גדולה – הוא הביא לאולמות 1.2 מיליון צופים. בהמשך, שוילי הפיק סרטים רבים עם הבמאי ג'ורג' עובדיה, שהיה אז בתחילת דרכו. עובדיה, עולה מפרס, הציע לו להפיק סרט פרסי בעברית, שוילי הודיע לו ש"מתחילים לצלם בתחילת השבוע הבא", וכך היה. שוילי נתן הזדמנויות לעוד הרבה כוכבים בראשית דרכם, בהם עופרה חזה ששיחקה ב"נערת הפרברים", אבי טולדנו ששיחק ב"אריאנה", ואילו וסרט "נחצ'ה והגנרל" הופיעו יעקב בודו, טוביה צפיר, ציפי שביט, דובי גל, גדעון זינגר ועוד.

שוילי הביא לארץ גם סרטים מוערכים כמו "הנס במילנו", "גונבי האופניים", "מצחצחי הנעליים", "המורה לפסנתר", "8 נשים", "סינמה פארדיסו", "אשה טובה", "המלחמה נגמרה", "מוסקבה אינה מאמינה בדמעות", "מפיסטו" ועוד מאות סרטים שזכו להצלחה בארץ. שוילי ייצג חברות הפקה והפצה של סרטי קולנוע בארץ ובעולם וסיפק שעות שידור רבות של תוכן איכותי ומעניין לערוצי הטלוויזיה.

מיכאל שוילי. ארכיון מיכאל שוילי, באדיבות המשפחה
מימין: מיכאל שוילי/באדיבות המשפחה, ארכיון מיכאל שוילי

בשנת 2007 קיבל פרס מפעל חיים של פסטיבל הקולנוע ירושלים, "על חייו שהוקדשו לקולנוע באהבה ובהנאה רבה ועל תרומתו העצומה לתרבות הסינמטית בישראל", כפי שנכתב בחוברת סינמטק ירושלים כשקיבל את הפרס.

שוילי השאיר אחריו אשה, הציירת חנה שוילי, בת, הצלמת אפרת שוילי, והבן בני שוילי, מפיק ומפיץ סרטים.

יהי זכרו ברוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully