וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משה איבגי: "מגוחך, מוזר ומעוות שלא בחרו ב'אפס יחסי אנוש' לפרס הסרט הטוב בטקס אופיר"

23.9.2014 / 16:33

משה איבגי כועס שהסרט "אפס ביחסי אנוש" לא זכה בפרס הסרט בטקס אופיר בעוד שזכה ב-6 פרסים, והוא לא לבד. יו"ר האקדמיה לקולנוע: "משה איבגי הוא אבא של דאנה איבגי ובעל אינטרס"

באדיבות ערוץ 10

לאחר שהשחקן משה איבגי התבטא בחריפות בוואלה! תרבות כנגד הכוונה לבטל את הפרס הכספי בטקס פרסי אופיר ואיים להחרים את הטקס, כפי שנחשף כאן (ובעקבות הסערה שעורר הפרסום בוואלה! הוחזר הפרס הכספי לטקס), מר קולנוע ישראלי שוב לא מפחד "לפתוח פה", וגם במקרה זה התקפתו קשורה לטקס האוסקר הישראלי שהתקיים שלשום (ראשון).

הפעם, איבגי מעביר ביקורת נוקבת כנגד החלטת האקדמיה לקולנוע להעניק את פרס סרט השנה ל"גט" של רונית ושלומי אלקבץ, במקום לסרט "אפס ביחסי אנוש" של טליה לביא, כפי שהיה ראוי בעיניו לעשות, לאור העובדה שהסרט של לביא זכה במרבית הפרסים בטקס – לא פחות מ-6 במספר: דאנה איבגי, בתו של משה איבגי, זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר, טליה לביא זכתה בפרס התסריט הטוב ביותר וגם בפרס הבימוי הטוב ביותר, אריק להב ליבוביץ' זכה בפרס העריכה הטובה ביותר, רן בגנו זכה בפרס המוזיקה המקורית הטובה ביותר, ואורית אזולאי זכתה בפרס הליהוק הטוב ביותר.

איבגי רואה בזכיות המרובות הצהרה של האקדמיה שלמעשה "אפס ביחסי אנוש" הוא הסרט הטוב ביותר, וסבור כי הבחירה לא להעניק באופן רשמי את פרס הסרט הטוב ביותר לסרטה של לביא היא "מעוותת, מוזרה ומגוחכת". בנוסף, השחקן המצליח מעלה את החשד שהסיבה לכך היא המחשבה שאולי "גט" ראוי יותר לייצג את ישראל באוסקר, ואומר שאם זה המקרה הרי שמדובר ב"עלבון לקולנוע הישראלי".

משה איבגי. יהושע יוסף,
"זה עלבון לקולנוע הישראלי". משה איבגי/יהושע יוסף

"זה הדבר הכי מוזר שנתקלתי בו מאז שאני במקצוע הזה", אמר איבגי לוואלה! תרבות, "סרט נמדד לפי הפרמטרים השונים: תסריט, בימוי, משחק, עריכה, צילום. לא יכול להיות שסרט שזכה בכל הפרמטרים הכי חשובים לא יזכה בפרס הסרט הטוב, ולעומת זאת סרט שלא זכה בכלום חוץ משחקן משנה יזכה בסרט השנה. זה הדבר הכי מוזר בעולם. אני לא מצליח להבין את החשיבה. אם השיקולים היו שזה סרט יותר מתאים לאוסקר האמריקאי זה עלבון לקולנוע הישראלי.

אתה אומר, אני בוחר סרט שאני אוהב, אבל לאמריקה אני אשלח סרט שאולי אמריקאים יאהבו. מי אתה שתגיד מה אמריקה תאהב ומה לא?! איך אתה יכול בכלל לחשוב מחשבה כזאת?! אני לא מצליח להבין מה עומד מאחורי הדבר הזה. זו טעות איומה של חברי האקדמיה שיש להם חשיבה כפולה וקצת מעוותת: הם מחליטים ש'אפס ביחסי אנוש' הוא הסרט הכי טוב, אבל בוחרים בסרט אחר, 'גט', כסרט הטוב ביותר, כי הם חושבים שהוא ייצג אותנו יותר טוב באוסקר של האקדמיה האמריקאית. איזה מין דבר מגוחך זה?! הם מתביישים בסרט שהם בוחרים?! הם בעצם אומרים: הסרט שאני הכי אוהב לא מתאים לאקדמיה האמריקאית. מה הם אומרים בזה?! הם יודעים איך חברי האקדמיה האמריקאית חושבים? הרי הסרטים שנבחרים כסרטים הזרים הטובים ביותר הם בדרך כלל הסרטים הכי זרים לאקדמיה האמריקאית. אני לא ראיתי את גט, אבל יש פה עניין ברמה העקרונית. צריך לשקול אם לאקדמיה בכלל מותר לעשות דבר כזה, לקחת סרט שלא קיבל (כמעט – ש.ב) שום פרס, ולהגיד: הוא ייצג אותי. בעבר רוב הסרטים שזכו בפרס הסרט הטוב הם הסרטים שקיבלו את מרב הפרסים בטקס אופיר. לכן הייתי בטוח שהסרט 'אפס ביחסי אנוש' יזכה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דאנה איבגי בפרסי אופיר 2014. נמרוד סונדרס
גורם בענף הקולנוע: "איך הרגישו אנשי 'אפס ביחסי אנוש', שנתנו להם לאכול את כל העוגה ואת כל הקצפת רק בשביל לחטוף להם מהיד את הדובדבן?". דאנה איבגי, זוכת פרס השחקנית הטובה ביותר/נמרוד סונדרס

איבגי לא לבד בביקורת זו על הבחירה של חברי האקדמיה. גורמים משמעותיים נוספים בענף הקולנוע חשו מורת רוח בעקבות התהייה המהדהדת: הייתכן שחברי האקדמיה העדיפו לבחור ב"גט" של רונית ושלומי אלקבץ כסרט הטוב ביותר מתוך מחשבה כי הוא ראוי יותר לייצג את ישראל בטקס האוסקר? ואולי הגיע השעה להפריד בין הבחירה בסרט הטוב ביותר לסרט שייצג את ישראל באוסקר?

"אני עדיין רותח ומשיחות שלי עם עוד חברי אקדמיה, אני לא לבד", אומר לוואלה! תרבות גורם בתעשיית הקולנוע המעורה באקדמיה לקולנוע, "מה שהאקדמיה עשתה זה פשוט לחרבן על הפרצוף, גם של הסרט 'גט' וגם של הסרט 'אפס ביחסי אנוש'. לא רוצה לחשוב איך הרגישו האלקבצים כשראו איך הם מושפלים בכל קטגוריה וקטגוריה רק כדי לקבל בסוף פרס, וגם זה לא פרס אמיתי אלא פרס ה'אתם לא קומדיה עם סלנג צבאי אז אולי באמריקה לא יתעלמו מכם'. ואיך הרגישו אנשי 'אפס ביחסי אנוש', שנתנו להם לאכול את כל העוגה ואת כל הקצפת רק בשביל לחטוף להם מהיד את הדובדבן. מה, לעזאזל, הבעיה להפריד בין בחירת הנציג לאוסקר ובחירת הסרט הטוב ביותר?! במדינות קטנות כמו צרפת וגרמניה זה מה שעושים.

אז זה לא טוב לאיתן אבן (יו"ר האקדמיה – ש.ב.) הגאון שהמציא את העולם? יש לנו את אחת מתעשיות הקולנוע הטובות בעולם, ומעליה את האקדמיה הכי מטומטמת בעולם. ככל שהשנה שעוברת על הקולנוע הישראלי טובה יותר, כך אפשר לסמוך על האקדמיה שתקלקל אותה בטקס מגוחך".

פוסטר הסרט אפס ביחסי אנוש.
מפיק הסרט "אפס ביחסי אנוש": "שווה לנסות להפריד את פרס הסרט הטוב מהבחירה בסרט שייצג את ישראל באוסקר". כרזת הסרט

איתן אבן, יו"ר האקדמיה לקולנוע, אמר לוואלה! תרבות בתגובה: "זה שטויות במיץ עגבניות. זה בכל העולם קורה. לי עצמי קרה. הסרט 'מסוכנת' שאני הפקתי, שמי זרחין ביים, ומשה איבגי כיכב בו, זכה ב-7 פרסי אקדמיה, בהם פרסי הבימוי, התסריט, הצילום, העריכה והמשחק, אבל הסרט לא זכה בפרס סרט השנה. יצאתי מאוכזב. אבל אין פה מקום למניפולציות. 69 אחוזים מתוך 900 האנשים בחרו. אם היו בוחרים 20 או 30 אחוז היית יכול להגיד שיש כאן כוחות או קבוצות. מבחינתי הקהל הבשיל והתבגר, מאוד אהב את 'אפס ביחסי אנוש' אבל החליט שהסרט היותר טוב הוא 'גט'. אני מניח שזה קצת צובט בלב של אנשי 'אפס ביחסי אנוש', אבל אי אפשר לבוא בטענות לאף אחד. באשר לעניין ההפרדה בין הסרט הטוב לסרט המייצג באוסקר, מדברים על זה שנים רבות, כל שנה מעלים את זה, כל שנה פוסלים את זה. אם תעשה הפרדה אתה יכול לפספס בגדול. מי אנחנו שנחליט מה טוב להוליווד?"

"משה איבגי הוא אבא של דאנה איבגי ובעל אינטרס, ואני מבין זאת. לגביי אותו אדם שהשמיץ אותי בצורה כל כך מכוערת, אני לא יכול להתייחס להשתפנות שלו ומעדיף שינגב את הרעל משפתיו", מוסיף אבן, "אני מקבל בסבלנות כל תגובה של כל אחד. האקדמיה היא גוף דמוקרטי לחלוטין שכל אדם ואדם, כל בוחר ובוחר נוהג לפי טעמו והבנתו. אין מקום לזיופים. זו בחירה אלקטרונית עם הגנה מאוד רצינית".

דאנה איבגי בפרסי אופיר 2014. נמרוד סונדרס
איתן אבן יו"ר האקדמיה לקולנוע: "משה איבגי הוא אבא של דאנה איבגי ובעל אינטרס". דאנה איבגי מתחבקת עם אביה משה איבגי לאחר שנודע על אחת משתי זכיותיה בטקס פרסי אופיר 2014/נמרוד סונדרס

אילון רצ'קובסקי מפיק הסרט "אפס ביחסי אנוש", מתייחס לשאלה האם ייתכן שהסרט "גט" נבחר רק בגלל שהוא לכאורה הולם יותר לאוסקר ולמרות שחברי האקדמיה אולי חושבים שסרטכם "אפס ביחסי אנוש" טוב יותר? "יכול להיות", משיב לנו רצ'קובסקי, "יש לא מעט פרשנים שיודעים לפרש כל הצבעה, אני לא כל כך יודע. קטונתי מלהבין את דרכה של האקדמיה".

- אתה מבואס שלא בחרו ב"אפס ביחסי אנוש" כסרט השנה?

"כן, זה מבאס, כי זה כיף לגמור ערב של זכיות עם ה-פרס. חד משמעית, אין פה חוכמות. אין פוליטיקלי קורקט בזה. הייתי עוד יותר שמח אם הייתי זוכה בפרס הסרט, אם היו 7 פרסים ולא 6 פרסים. חד משמעית הייתי רוצה לזכות גם בפרס הסרט. להגיד למה זה קרה? אני לא יודע".

- האם לדעתך צריך להפריד את פרס הסרט הטוב מהבחירה בסרט שייצג את ישראל באוסקר?

"אני חושב שאפשר לעשות ניסוי פעם, ללכת על אופציה אחרת ולבדוק. בסוף היום, אחרי שנתיים שלוש, יכול להיווצר מצב שנגלה שזה אותו סרט. שווה לנסות להפריד ויהיה מעניין לראות אם בסוף היום באמת נבחרים סרטים שונים כפרס הסרט הטוב ביותר וכסרט המייצג. גם כשאתה מייצג תהיה ועדה אומה שזה לא יהיה, יהיה מעניין לראות. אני חושב שדרך זה ניתן יהיה ללמוד על מחשבותיה של האקדמיה. לא הייתי מתנגד לבדוק את האופציה של ההפרדה בין שני הדברים".

הסרט "אפס ביחסי אנוש" של טליה לביא. ערן כהן,
"אולי נוצר מצב שסרט שיצא כבר לבתי הקולנוע, סטטיסטית יש לו פחות סיכוי לזכות בפרס"/ערן כהן

טליה לביא, יוצרת הסרט "אפס ביחסי אנוש", נשמעה מאופקת יותר. "אני חושבת", אמרה לוואלה! תרבות, "שכל חמשת הסרטים שהיו מועמדים לפרס הסרט הטוב הם סרטים שהיו יכולים להגיע לאוסקר. יכול להיות שהרבה מהפרסים נבחרו על חודו על קול. לפני הטקס חשבתי שיש מצב שאחרי הטקס הכותרת בתקשורת תהיה 'אפס פרסים'. לא ידעתי מה יהיה שם. כי כל התחזיות לא חזו אותנו. קרו דברים כל כך מדהימים עם הסרט שלנו, אני לא יכולה להיות מאוכזבת ממשהו. כל הערב היה מלא הפתעות, זה היה כמו תסריט עם עלילה מפותלת. אני לא יודעת ממה להיות יותר מופתעת, מזה שזכינו בכל הפרסים האלה, או מזה שלא זכינו בפרס הסרט הטוב".

- האם לדעתך היה ראוי לפצל את פרס הסרט הטוב מבחירת הסרט שייצג את ישראל באוסקר?

"לא הייתי מפצלת את הפרס. גם אם אני נפגעת של צורת החשיבה הזאת, גם אם בחרו ב'גט' בגלל שלדעתם הוא מתאים יותר לאוסקר - ואני לא חושבת שזה מה שקרה, אבל גם אם נניח שזה מה שקרה – עדיין לא הייתי מפצלת את פרס הסרט הטוב מייצוג לאוסקר".

"אבל", מוסיפה לביא, "אולי נוצר מצב שסרט שיצא כבר לבתי הקולנוע, סטטיסטית יש לו פחות סיכוי לזכות בפרס. אני לא יודעת למה זה עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully