וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הבמאים הזרים באוסקר: "מגנים את האווירה הפנאטית בארה"ב"

25.2.2017 / 13:15

בהצהרה לתקשורת, עליה חתומים ששת הבמאים שסרטיהם מועמדים השנים בקטגוריית הסרט הזר, נכתב כי הם מקדישים את הפרס לאחדות בין האומות ולחופש האמנות. בתוך כך, נמנעה כניסתו של צלם סורי, שסרטו מועמד לאוסקר, לתחומי ארה"ב

אסגר פרהאדי. Jason Merritt, GettyImages
אסגר פרהאדי האיראני. הפייבוריט לאוסקר יצפה בטקס מהבית/GettyImages, Jason Merritt

טקס האוסקר שייערך בלילה שבין ראשון לשני, צפוי להיות פוליטי מתמיד בעקבות מדיניותו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. אולם עוד לפני נאומי הביקורת, שבוודאי צפויים לנו במהלך הטקס, שחררו ששת הבמאים שסרטיהם מועמדים השנה בקטגוריית הסרט הזר, הצהרה ובה הם מבקרים בחריפות את מה שהם מגדירים כ"אווירת הפנאטיות השוררת בארה"ב".

ההצהרה, שמגיעה כתגובה לצו הנשיאותי שאסר את כניסתם של תושבי שבע מדינות מוסלמיות לארה"ב - ומנע בכך את השתתפותו של הבמאי האיראני אסגאר פרהאדי בטקס - נשלחה אמש (שישי) לכלי התקשורת בארה"ב. היא נושאת את חתימותיהם של פרהאדי עצמו (שסרטו, "הסוכן", הוא הפייבוריט הגדול בקטגוריה); מרטין זנדבלייט (במאי "Land of Mine" הדני); הנס הולם ("אדם ושמו אובה" השבדי); מארן אדה (במאית "טוני ארדמן" הגרמני); ומרטין באטלר וג'פרי דין (במאי "טאנה" האוסטרלי).

מארן אדה. AP
מארן אדה, במאית "טוני ארדמן"/AP

"בשם כל המועמדים, אנו מעוניינים להביע את הגינוי החד משמעי שלנו לאווירת הפנאטיות והלאומנות שבה אנו חוזים בימים אלה בארה"ב ובמדינות רבות נוספות, הכוללת, בחלקה, אזרחים מן השורה, ולאחרונה באופן מצער במיוחד גם בקרב פוליטיקאים מובילים", פתחו הבמאים את הצהרתם. "הפחד שנוצר באמצעות החלוקה שלנו למינים, צבעים, דתות ונטיות מיניות - כאמצעי להצדקת אלימות - מביא להרס של הדברים שעליהם אנו מסתמכים, לא רק כאמנים אלא כבני אדם: הגיוון התרבותי והסיכוי להיות מועשרים בעקבות המפגש עם "זרים", והאמונה שמפגשים בין אני אדם יכולים לשנות אותנו לטובה. החומות הללו מונעות מאנשים לחוות דבר פשוט אך חיוני: ההבנה שכולנו לא כל כך שונים זה מזה.

"יהיה המנצח אשר יהיה, אנו מאמינים שאין מדינה טובה מכולן, אין גזע טוב מכולם ואין צבע טוב מכולם. אנחנו רוצים שהפרס הזה ישמש סמל לאחדות בין אומות ולחופש האמנות. זכויות אדם הן לא דבר שצריך לבקש, הן פשוט קיימות - עבור כולם. לכן, אנו מקדישים את הפרס הזה לכל האנשים, האמנים, העיתונאים והאקטיביסטים שפועלים על מנת לייצר אחדות והבנה, ושומרים על חופש הביטוי וכבוד האדם. ההגנה של אלה חשובה היום מאי פעם. באמצעות ההקדשה הזאת, אנחנו מביעים כלפיהם את הערכתנו ואת הסולידריות שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הטריילר לסרט "הקסדות הלבנות"

ובתוך כך, ועל אף התקווה לעולם טוב יותר שנשקפת מן הצהרת הבמאים, המציאות ממשיכה לטפוח על פניהם. כניסתו של הצלם הסורי חאלד חאטיב, שסרטו "הקסדות הלבנות" מועמד לאוסקר בקטגוריית סרט התעודה הקצר, לתחומי ארה"ב נמנעה ברגע האחרון על ידי המחלקה לביטחון המולדת.

על פי דיווח בסוכנות הידיעות AP, הסיבה למהלך טמונה במה שהוגדר כ"מידע משפיל" שהובא לידיעתה של הסוכנות. ההגדרה המעומעמת הזאת עשויה לכלול קשר לארגוני טרור, ומנגד בעיות טכניות בדרכון. מדוברות המחלקה לביטחון המולדת נמסר בתגובה כי "נדרש מסמך בר תוקף על מנת להיכנס לתחומה של ארה"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully