וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרה ללימודים: איזו יצירה תרבותית צריכה להיכנס למערכת החינוך?

רוני אפרת

27.8.2012 / 7:52

מנחם גולן מציע את "מבצע יונתן", אסי לוי את בוב דילן, אסף הראל את "הארי פוטר", משה איבגי את סאראמאגו ועוד - יוצרים בוחרים את היצירה שצריכה להיכנס לתכנית הלימודים

בוב דילן, יוספוס פלביוס ו-"Abbey Road": הנה שלושה דברים שעדיין לא נכנסו לתכנית הלימודים בבתי הספר ואם זה היה תלוי בכמה מאמני ארצנו, הם כבר מזמן היו שם לצד תושב"ע וחינוך גופני. לכבוד פתיחת שנת הלימודים הבוקר (שני), וואלה! תרבות פנתה ליוצרים שונים כדי לבדוק אילו יצירות ואמנים חייבים להיכנס למערכת החינוך, או לפחות לבתי הספר של ילדיהם. נו טוב, אם הם לא ייכנעו קודם לשיעורים פרטיים.

משה איבגי: מאלבר קאמי ועד סאראמאגו

משה איבגי. אביב חופי
ספרות אלגורית. משה איבגי/אביב חופי

"לבית הספר היסודי הייתי ממליץ על 'מומו' של מיכאל אנדה, לילדים בבית ספר כמו גם להורים ולמורים. זה אמנם ספר ילדים, אבל בעצם זה ספר לכולנו, כדי להבין לאן החברה הידרדרה, ואולי כדאי ללמד איתו כדי להחזיר את הילדים ואת האנשים למקום שלהם. בבית הספר התיכון כדאי ללמד את 'הדבר' של אלבר קאמי, שמדבר על המשמעות של האדם והקיום, והיא אהבת הזולת. כולנו אחראים פה אחד לשני ולא פועלים אחד נגד השני. באותה נשימה הייתי ממליץ על 'על העיוורון' של סאראמאגו, שמדבר על אובדן של צלם אנוש. לסיום, כספר חובה לכולם הייתי ממליץ על 'תולדות מלחמת היהודים ברומאים' של יוספוס פלביוס, שמסביר איך ההיסטוריה חוזרת על עצמה פעם אחר פעם, ואיך אנחנו לא לומדים כלום מכל מה שקורה".

אסי לוי: בוב דילן

אסי לוי. אביב חופי
איזה סיכוי יש לדילן עם הכיבוש? אסי לוי/אביב חופי

"בארה"ב לומדים את בוב דילן בבתי הספר, וזה מה שהייתי חושבת שהייתי רוצה שילמדו גם כאן. בעיני הוא אחד המשוררים החשובים ביותר, השירה שלו חוצה גבולות ופרצה גבולות, ואני עד היום מתפעלת מהיכולת שלו. היה יכול להיות מאד מנחם ומרגש אם מערכת החינוך הייתה יוצאת קצת מהקיבעון שלה ונפתחת גם לדברים אחרים, אך מצד שני, אם הכיבוש עדיין מתנהל ומתנחלים הולכים להצגות, מה הסיכוי שילמדו את דילן. יש הרבה דברים שהייתי רוצה שייראו אחרת, אבל לא כל פנטזיה רטובה שלי תתגשם. אני חושבת שמה שמשנה באמת הוא לא מה אני רוצה שילמדו, אלא איך הייתי רוצה לראות את החיים שלי בישראל".

מנשה נוי: הלורד ביירון

מנשה נוי. אביב חופי
בקאי ברשת. מנשה נוי/אביב חופי

"הייתי ממליץ ללמד בבתי הספר את הפואמה 'מנפרד' של לורד ביירון, בתרגום דוד פרישמן".

למה?

"כי זה טוב. תקראי, כדאי לך. זה מופיע ברשת".

מנחם גולן: "מבצע יונתן"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסרט מדייק היסטורית. מנחם גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני עוסק בקולנוע, ולכן אני חושב שאת 'מבצע יונתן' חשוב שילמדו בבתי הספר. זה סיפור שקשור למבצע בלתי אפשרי, מבצע שהעולם לא האמין באפשרויות שלו, בחורים יהודים צעירים יצאו מישראל ל-3,000 קילומטר במרכז אפריקה כדי להציל את החטופים. זה היה אחד המבצעים היפים והמצליחים בהיסטוריה של מדינת ישראל, חשוב שילדים יכירו אותו היטב, בעוד הסרט מתאר אותו בדייקנות מרגשת ולכן, לדעתי, חשוב לצפות אותו".

רשף לוי: "Abbey Road"

רשף לוי. אביב חופי
להראות לילדים אמנות גדולה. רשף לוי/אביב חופי

"צריך להשמיע בבתי הספר את "Abbey Road" של הביטלס, ולו רק כי יש בו מוזיקה אלוהית. כל מה שצריך ללמוד בחיים זה את ההבדל בין טוב ורע, גם בענייני מוסר וגם בענייני אמנות. כשאתה מראה לילד אמנות גדולה ואומר לו שהיא כזו, זה כל מה שצריך".

אסף הראל: "הארי פוטר"

אסף הראל. אביב חופי
רק לא יצירת מופת. אסף הראל/אביב חופי

"או במילים אחרות, רק לא יצירות מופת. עד שאתה לא יושב מול פקידים בעירייה או במס הכנסה אין לך מה לקרוא את 'המשפט', ועד שאת לא במערכת יחסים אין לך מה
ללמוד את 'מאדאם בובארי', וגם את עמיחי עדיף לקרוא אחרי שמבינים מה זה להיות בקרבי. אז שלא יהרסו. שלא יגרמו לילדים לשנוא ספרים. שייקראו רק דברים שהם אוהבים - 'הארי פוטר', 'קופיקו', 'משחקי הרעב', 'דמדומים 17' - שיתרגלו לאהוב את הדבר הזה שנקרא ספר, ואת יצירות המופת הם כבר יקראו כמבוגרים".

אורלי וילנאי: שיעורי שלוש הדתות

אורלי וילנאי. yes
מה שר החינוך חושב על זה? אורלי וילנאי/yes

"הייתי נורא רוצה שבבתי הספר יהיה שיעור דת, בו ילמדו את המנהגים והאמונות של שלוש הדתות. את הילדים הערבים הולכים ללמד את הדת הישראלית, אבל זה חייב להיות גם הפוך. חיפשתי ספר שמכיל את המידע הזה, ואין, לכן היה משמח אם משרד החינוך היה לוקח את זה על עצמו. אנחנו מדינה שזו מהות הקונפליקט בה, ובאופן כללי עניין של דת הוא המוקד למלחמות והסיבה לסכסוכים. כדי שנתחיל דיאלוג והבנה, אנחנו צריכים להבין ולדעת. אני כעיתונאית אני לא מכירה את החגים והמנהגים של האוכלוסייה המוסלמית, והייתי רוצה שלפחות הבן שלי יידע. הצעתי את זה הבוקר לשר החינוך, הוא אמר שיחשוב על זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully