וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוכנים להשתתף בניסוי: ריאיון עם יוצרי "מתים לרגע"

18.8.2014 / 7:44

"הזדעזעתי מזה ש'מתים לרגע' עלתה לשידור בזמן מבצע 'צוק איתן'", אומר גל זייד מיוצרי הסדרה, "פחדתי שזה יהיה בעייתי מאוד וחשבתי שצריך לדחות. המילה 'מתים' לא טובה בשלטי חוצות בזמן זה"

יח"צ - חד פעמי

הדרמה היומית "מתים לרגע" עלתה לשידור בימי הלחימה של מבצע "צוק איתן". החלטת HOT גרמה לאי נוחות בקרב אחד מיוצריה, גל זייד. "הזדעזעתי שהעלו את 'מתים לרגע' בתקופה הזאת, זה לא פשוט", אומר זייד לוואלה! תרבות "אני פחדתי שזה יהיה בעייתי מאוד, אבל HOT הלכו על זה. היא כמובן יצאה בזמן הכי לא טוב, ובגלל זה לא עלו שלטי חוצות, כי המילה 'מתים' לא כל כך טובה בשלטי חוצות בזמן הזה. כל הדבר הזה היה מאוד טעון, העלייה של הסדרה היתה מאוד טעונה. אני חשבתי שצריך לדחות את זה, אבל ב- HOT החליטו לצאת עם זה. בסופו של דבר, כנראה שזאת היתה החלטה נכונה. אני לא יודע אם זה עזר, אבל זה בטח לא הזיק לסדרה, כמו שזה נראה כרגע".

גל זייד. ינאי יחיאל,
"המלה 'מתים' לא טובה בשלטי חוצות בזמן מבצע 'צוק איתן'". גל זייד/ינאי יחיאל

ניתן להתווכח האם ראוי או לא ראוי היה בעת לחימה עם הרוגים רבים בשני הצדדים, להעלות את הסדרה "מתים לרגע" שהיא אסקפיסטית מחד ועוסקת במוות מאידך. עם זאת, נראה שגל זייד צודק באמירתו שהשיבוץ לא פגע בסדרה, המשלבת דרמת בית חולים עם מדע בדיוני. הסדרה זכתה בביקורות חיוביות על פי רוב. גם בזירת נתוני הצפייה המוזמנת נראה כי הסדרה רשמה הישגים, וכבר לאחר כעשרה פרקים נודע עי הוחלט על פיתוח עונה שנייה. על פי HOT, הסדרה המופקת על ידי אנדמול הספיקה לצבור למעלה משלושה מיליון הזמנות ב-VOD.

הסדרה, הנוצרה על ידי זייד, רוני ידור, רותי ויינברג ומיכל אבירם, היא דרמת בית חולים יומית בת 38 פרקים, המגוללת את סיפורה של קבוצת סטודנטים מצטיינים לרפואה (עפר שכטר, אגם רודברג, אביגיל הררי, מאיסה עבד אלהאדי ואדי קבטנר), שמתקבלים לתוכנית התמחות יוקרתית בבית חולים בניהולו של פרופסור נערץ (יובל סגל). בעבר, אותו פרופסור ערך ניסוי בו הצליח להגיע לממצאים פורצי דרך ותודעה בנושא חווית סף מוות, אלא שמשהו גדול מאוד גם השתבש בניסוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הסדרה שלכם עוסקת בניסויים בבני אדם, אבל היא בעצמה ניסוי יוצא דופן, אני אומר ליוצרים ידור וזייד. ניסוי של חיבור בין דרמת בית חולים עם סדרת מדע בדיוני. האם חששתם שהניסוי ייכשל, ובסוף זה לא יהיה מספיק מזה ולא יהיה מספיק מזה? "לגמרי. זה סיכון גדול. הייתי מודע לזה לגמרי", אומר זייד. "אתה יכול לקרוס בגלל שיש פה שילוב בין שני ז'אנרים. אלה שאוהבים דרמת בית חולים יכולים לא להתחבר למדע הבדיוני, ואלה שאוהבים את המדע הבדיוני יכולים לא להתחבר לדרמת בית החולים, ואתה יכול לאכול אותה מכל הכיוונים. זה מצד אחד. מצד שני, עשו הרבה סדרות בית חולים, ואמרנו, אם אנחנו רוצים לעשות סדרת בית חולים אז בוא נעשה את זה אחרת. בוא ניתן טוויסט. אז קיווינו שאלה שאוהבים את בית החולים יבואו, ואלה שאוהבים את המדע בדיוני יבואו, ולא יבריחו אחד את השני. בהתחלה באמת פחדתי, לא ידעתי. זה גם כל הכיף, לעשות דבר שהתמהיל שלו הוא חדש. אני חושב שזה גם מה שבעולם מחפשים, את הדבר הזה, את הדבר החדש. התגובות שקיבלתי עכשיו, מאיזה כנס של אנדמול בברצלונה, היו של התלהבות מאוד גדולה. אני מאמין שיש לזה גם סיכוי ללכת טוב בעולם. יש התעניינות רבה בסדרה".

ידור: "נכון, זה היה כמו לעשות ניסוי בז'אנרים ורק הזמן והצופים יגידו אם זה עובד להם או לא. ביצירת סדרת בית חולים עם טוויסט מדע בדיוני ידענו שזה עירוב של ז'אנרים שאינו מובן מאליו. לשני הז'אנרים יש חוקים מאוד ברורים ומוגדרים. לדרמת בית החולים יש כללים ברורים, למשל שהסיפורים הרפואיים מהדהדים משהו רגשי, משהו בהם גורם לגיבור ללמוד משהו על עצמו. האם יש חשש בערבוב הז'אנרים? אני חושבת שכל שאלה שתתחיל במילים 'האם יש חשש' אני אענה לך שכן. כן, זה היה הימור. רצינו מצד אחד משהו אחר, ועם זאת רצינו שכמה שיותר אנשים יתחברו לזה ויאהבו את זה. היו פרקים שראיתי שראיתי שבסופו של דבר יש גם חלק מאוד קליל ורומנטי וגם חלקים מאוד מאוד אפלים, ואמרתי, שאני מקווה שזה יעבור באיזה אופן... גם אם לא הומוגני, שיעבור בתור חווייה שלמה, ולא כחיה מוזרה וקשה לעיכול. בסופו של דבר כשהסיפור מתחיל לזרום יש לו איזה קצב משלו וקשה להתנגד לו, רק מנסים לפלס את הדרך שזה יעבוד כמו שצריך".

זייד: "המדע הבדיוני הולך ומתגבר ככל שהסדרה מתקדמת, התחלנו עם זה לאט, לא רצינו להפציץ מיד עם המדע הבדיוני. מי שאוהב את זה אוהב את זה, אבל מי שלא זה יכול להרתיע אותו, אז נכנסו למדע הבדיוני לאט"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם קליל וגם אפל. "מתים לרגע"/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת התחקיר לקראת כתיבת הסדרה, ביקרה רוני ידור בחדר מתים, ועוד בזמן שהיתה בהיריון. "הלכתי לחדרי מתים. הצצתי לחלל שמחכה לכולנו. היו שם בתוך צנצנות כל מיני רקמות או תאים. לצערי פתחתי את המקררים. לשמחתי המקרר היה ריק. הייתי קצת מנותקת מהסיטואציה. זה לא המקום המועדף להסתובב בו. נראה שעדיף לחיות. היה גם תחקיר עם מדענים ויועצת רפואית לגיבוי כל הסיפורים הרפואיים, וקראנו המון על חוויות סף מוות ועל חיים אחרי המוות".

- ומה המסקנה שלכם, יש חיים אחרי המוות?

ידור: "זאת גם אחת השאלות הדרמטיות הגדולות שהסדרה שואלת, אם באמת יש חיים אחרי המוות או שמדובר במשהו לא מודע שנמצא בך כל הזמן והמשיכה למוות מאפשרת לזה לצאת. אין לי תשובה לזה. אני חושבת שיותר מעניין מהשאלה אם יש חיים אחרי המוות, מעניין להסתכל על המשיכה למוות שיש בכל אחד. איפה הדמויות נמשכות למקום הזה, שיש בו גם כוח פתייני מאוד, מהלך קסם ומכיר להם צדדים בעצמם שהם לא הכירו, אבל זה גם גובה מהם מחיר, גובה את ליטרת הבשר".

זייד: "אני לא יודע. אני בנאדם די אתאיסט. היה לנו נורא חשוב להשאיר את זה בכמה רמות. שלא יהיה ברור אם יש חיים אחרי המוות או אין, שלא יהיה ברור אם זה קורה בראש או שזה באמת בעולם הבא. למרות שבסוף העונה זה לוקח איזה כיוון".

עפר שכטר, אגם רודברג. ראובן שניידר
אגם רודברג ועפר שכטר/ראובן שניידר

בתהליך הכתיבה ידור וזייד היו יכולים להיעזר גם בנסיונם בתחומים הנושקים ליצירה. זייד הוא שחקן מנוסה ומוערך, וידור היא בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית. האם וכיצד נעזרו בכלים אלו? "הכובע המרכזי שהתחלתי איתו את הקריירה היה משחק. מזה למדתי הכל, וגם למדתי תסריטאות", אומר זייד. "אני חושב שברגע שאני כותב, אני כל הזמן חושב על הסיטואציה, על הדמות, האם בא לי לשחק את הדמות. כל הדברים האלה משמעותיים מאוד באופן שבו אני עוזר בכתיבה".

"אולי הסקרנות מגיעה מאותו מקום בכתיבה ובפסיכולוגיה. הסקרנות שיש לי בבני אדם ובמה שמניע אותם, בחולשות שלהם, במה שהם מוכנים להודות ובמה שהם לא מוכנים להודות. רק שהכתיבה היא יותר התבוננות, לפעמים התבוננות חסרת רחמים במה שאתה מעביר את הדמויות שלך, והפסיכולוגיה זה יותר נסיון הומני להתערב ולשנות ולהביא למקום שאנשים יחיו יותר בשלום עם עצמם".

עפר שכטר, גל זייד. ראובן שניידר
גל זייד ושניים משחקני הסדרה, עפר שכטר ואוהד קנולר/ראובן שניידר

ידור מספרת כי אחד הדברים שחיברו אותה לנושא הסדרה, הוא העיסוק בכוחה של קבוצה. "אני נורא אוהבת סיפורים על הכוח שיש לקבוצה", אומרת היוצרת. "זה קבוצה של אנשים, סטודנטים, הם כאילו אליטה, ומשהו בהתחברות שלהם יחד הולך וסוחף אותם לאיזה חווייה אפלה שגדולה עליהם, ולא בטוח שהם היו נסחפים עליה אם הם לא היו ביחד. יש משהו בכוח החזק של קבוצה, שהוא גם כוח הרסני וגם כוח ללמד אותך משהו על עצמך, אותי תמיד התעניין להעתסק בזה או לקרוא על זה ביצירות של אחרים".

- נדמה שיכולתם להתפרע יותר עם כוחות העל שיצרתם לדמויות שלכם. איזה כוח על הייתם רוצים שיהיה לכם?

זייד: "הייתי רוצה כל מיני כוחות, גם כוח הייתי רוצה, גם שכל הייתי רוצה, גם מהירות הייתי רוצה, וגם לעוף הייתי רוצה. אני צריך לחשוב מה באמת הכי ישתלם לי בחיים".

ידור: "איזה כוח אני רוצה שיהיה לי? אני צריכה לחשוב על זה. בכוונה בחרנו בסדרה כוחות על שהם לא כמו לעוף, כוחות שהם לא חד משמעיים. הלכנו יותר לכיוון הפסיכולוגי, שיהיה אפשר לתהות אם זה כוח או משהו פנימי. בזמן הכתיבה עם גל ורותי השתעשענו במחשבות על כוחות על, וכל כוח שחשבנו עליו היה לו גם צד בלתי נסבל. למשל, האם אתה רוצה לשמוע מחשבות של אנשים אחרים? האם אתה רוצה לדעת מה אנשים חושבים עליך? זה גם נורא מפתה, וזה גם מחריד ורצוי שלא. אולי יש סיבה שאין לנו את הכוח הזה".

"מתים לרגע" משודרת בימים א'-ה' בשעה 20:15 ב-HOT3 וב-HOT VOD

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully