וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמטיקה פשוטה: סטטיסטיקאי מנסה לחזות מי ימות ב"משחקי הכס"

2.10.2014 / 15:51

מתמטיקאי חוזה את עתיד הדמויות של "משחקי הכס", על פי שיטה סטטיסטית המסתמכת על נתוני הספרים הקודמים וגוזרת מהם את הסבירות על אירועים העתידים להתרחש

יח"צ - חד פעמי

"כל אדם חייב למות", כמאמר האימרה הוולריאנית העתיקה, והמתמטיקאי ריצ'רד וייל החליט לנסות לחזות מי יהיו אלה שימותו בסדרה "משחקי הכס". הוא עושה זאת באמצעות סטטיסטיקה בייסיאנית, שיטה הקרויה על שם הכומר המתמטיקאי האנגלי תומאס בייס, ומאפשרת לחשב את ההסתברות לתוצאה מסוימת על פי התוצאות של הההסתברויות המותנות המנוגדות לה. המודל הזה צבר פופולריות בעשורים האחרונים בניסיון לנבא אירועים עתידיים.

וייל כתב מאמר מתמטי (עם אזהרת ספוילר בראשו), ובו ניסה לחזות מי הן הדמויות שיהיו במוקד העניין של שני הספרים הבאים בסדרה "שיר של אש וקרח" של ג'ורג' ר. ר. מרטין, בהסתמך על מספר הפרקים של כל דמות בספרים הקודמים, שהרי כל פרק בהם מסופר מנקודת מבטה של אחת הדמויות. באמצעות המידע הזה מנבא וייל למשל שהסבירות שג'ון לא יזכה לפרקים שיוקדשו לו בספר השישי הם 38 אחוז, ואילו הסבירות לכך בספר השביעי היא 67 אחוז. משמע על פי הניתוח הזה כי ישנה סבירות גבוהה שג'ון סנואו ימות במהלך הספר השישי.

אבל אפילו וייל לא לגמרי סומך על התחזית שלו. "יש לי פסימיות זהירה בנוגע ליכולת של השיטה לספק תחזית מדויקת", הוא אומר. הבעיה העיקרית שלו היא היעדר מידע, למרות חמישה ספרים עבי כרס, בעיקר כי היא לא מסתמכת על תוכן הספרים כלל אלא על נתונים שטחיים יותר. השיטה הזו מנבאת שגם דמויות מתות יזכו לפרקים בשני הספרים שנותרו, ומנגד שדמויות חיות לא יזכו לשום פרק. השמועה שבספר השישי עתיד מרטין לזנוח את מתכונת הפרקים על פי נקודות מבט, הופכת את החישוב של וייל לשגוי מייסודו.

"באופן כללי, התחזיות הטובות ביותר מושגות על ידי שילוב בין השיטה לבין השכל הישר", כתב וייל במאמר שלו. "כאן אנו ממוקדים לחלוטין בשיטה וזונחים את השכל הישר". אז אולי לחזות נכון את ההמשך וייל לא יצליח, אבל לפחות תלמידיו יקבלו דוגמה נחמדה לאופן שבו יש לבנות מודל מתמטי כאשר בידיהם מידע חלקי בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • משחקי הכס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully