וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צלם העיתונות שבתאי טל תובע מהפקת "פולישוק" 250 אלף שקל בטענה להפרת זכויות יוצרים

16.12.2014 / 18:20

צלם עיתונות וותיק תובע את קשת, אולפני הרצליה ושמואל הספרי ב-250 אלף ש"ח, בטענה להפרת זכויות יוצרים בסדרה "פולישוק", בשל שימוש ללא הסכמתו בצילומיו של דוד בן גוריון ושל לחיצת היד בין בגין, קרטר וסאדאת. הנתבעים: נשיב לתביעה בבית המשפט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכי רחוק מדוד בן גוריון. דמותו של פולישוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

צלם העיתונות הוותיק שבתאי טל טוען להפרת זכויות יוצרים בסדרה "פולישוק" בתביעה שהגיש לבית המשפט המחוזי מרכז תביעה כנגד שידורי קשת, האולפנים המאוחדים הרצליה ושמואל הספרי, יוצר, כותב ובמאי הסדרה, כך נודע לוואלה! תרבות. שבתאי דורש מהנתבעים 250 אלף ש"ח.

בסדרה "פולישוק" מופיעות שתי תמונות מפורסמות ששבתאי צילם ואשר לטענתו הוא בעל זכות היוצרים הבלעדי שלהן: אחת של ראש הממשלה לשעבר דוד בן גוריון, שצולמה בוועידת מפלגת העבודה בבניני האומה בירושלים במאי 1971; ותמונה שנייה של לחיצת היד המשולשת בין ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, נשיא מצרים לשעבר אנואר סאדאת ונשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר, על מדשאת הבית הלבן במרץ 1979. בתמונות אלו נעשה שימוש בסדרה, לטענת שבתאי, ללא נתינת היתר, מבלי ששולם לו וגם קרדיט לא קיבל. לדברי שביט, בכך הופרו זכויות היוצרים שלו, התקיימה פגיעה בזכויות המוסריות והנתבעים התעשרו שלא כדין.

"לאחרונה הופנתה תשומת לבו של התובע לכך שבסדרה 'פולישוק' מופיעות שתי התמונות, ברוב פרקי הסדרה בשלוש העונות", נכתב בכתב התביעה, "ולא זו אף זו: לא רק שהתמונות תלויות על הקיר בחדרו של פולישוק, אלא שתמונת בן גוריון אף 'משחקת תפקיד' חשוב: לא אחת מתעכבת המצלמה על התמונה כאשר יש בסדרה קטע חשוב או דרמטי, לאמור, כאילו שואלים מה היה בן גוריון אומר על כגון דא. יתרה מזאת, באחד הפרקים מתייחסת אשתו של פולישוק, המשחקת דמות קומית בעלת מבטא צרפתי, אל תמונתו של בן גוריון כאל 'הזקן' מתוך לעג לזקנים. ואילו בפרק השביעי של הסדרה, בעונה השלישית, מצביע בחור חובש כיפה שכונה בשם אלנקם על תמונתו של בן גוריון התלויה על הקיר ואומר בטון מאיים לפולישוק: 'תסלק את התמונה הזו'. המצלמה מתעכבת על התמונה במשך 3 שניות (...) כך, במהלך מרבית פרקי הסדרה מופיעות שתי התמונות, זו של בן גוריון עשרות פעמים, וזו של לחיצת היד, בצורה פחות מודגשת אך היא מופיעה גם כן פעמים רבות".

שמואל הספרי. משה שי,
שמואל הספרי: "הופתעתי מאוד מהתביעה"./משה שי

"הנתבעים או מי מהם", נטען, "לא פנו מעולם לתובע, לא שלמו לו מאום, לא בקשו רשותו להשתמש בתמונות ואף לא הזכירו את שמו בשום צורה שהיא, הגם שהיו ערים לכך שהוא יוצר התמונות ובעל הזכויות בהן או שהיו חייבים להיות ערים לכך. בעשותם כאמור לעיל הפרו התובעים את זכות היוצרים של התובע, הפרו את זכותו המוסרית, נהגו בניגוד לדין לראוי ולמקובל לגבי מתן 'קרדיט' לצלם, והתעשרו על חשבון התובע שלא כדין. מספיק לציין כי בכל פרק מופיעות בין חמש לשבע פרסומות במספר הפסקות פרסומת, על מנת לקבל רקע להיקפים הכספיים שבהם מדובר ולהכנסות הנובעות מהסדרה (...) הסכום הכללי המגיע לתובע על פי חישוב של 50 אלף ש"ח בגין כל הפרה הנו 2.6 מליון ש"ח. אין ביכולתו של התובע לעמוד בתשלום אגרה בגין תביעה בהיקף מעין זה ועל כן, ומטעמי אגרה בלבד, מעמיד התובע תביעתו של סך 250,000 ש"ח".

בנוסף, דורש שבתאי מבית המשפט לאסור על הנתבעים להשתמש בתמונות ללא אישורו בצילומי פרקים נוספים.

האולפנים המאוחדים הרצליה מסרו בתגובה: "חברת האולפנים המאוחדים מפיקה עשרות סדרות ותמיד פועלת כדין תוך שמירה וכיבוד זכויות היוצרים. כך גם נעשה בסדרה 'פולישוק'. כתב הגנה מפורט יוגש לבית המשפט".

מקשת נמסר בתגובה: "התביעה הוגשה היום, נלמד אותה ונשיב לה בבית המשפט".

שמואל הספרי, יוצר, כותב ובמאי הסדרה "פולישוק" אמר לוואלה! תרבות: "הופתעתי מאוד מהתביעה, למיטב ידיעתי התמונות נרכשו ממרכז ההסברה. נגיב על כך בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully