וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למען האמת: 4 רגעים שהגדירו את העונה השלישית של "האמריקנים"

26.4.2015 / 0:06

דרמת המרגלים הרוסים סגרה עונה שלישית מדהימה שהמשיכה את מגמת ה"כל עונה טובה מקודמתה" ועסקה בווידויים, חשיפת האמת וההשלכות לכך. ספוילרים

האמריקנים (סדרה). FX,
מחיר נפשי כבד. "האמריקנים"/FX

אנליס מוכנסת אל תוך המזוודה

"האמריקנים" לא בחלה בקטעים מעוררי חלחלה בעבר, אבל נדמה שסופה העגום של אנליס הוא הקיצוני שבהם. הסוכנת הארעית שהפעיל פיליפ התאהבה באיש שהיתה אמורה לרגל אחריו, יוסף ראנה הפקסיטני, וכאשר סיפרה לאהובה את האמת על אודותיה בשעה שהיו ביחד במיטה, הוא חנק אותה למוות בחמת זעם. זו היתה התגלמות אחת מני רבות של המוטיב המרכזי העונה הזו: וידויים וגילויי אמת. במקרה של אנליס התוצאות היו הרות אסון.

האקט הזה, שהשאיר את גופתה העירומה בתוך חדר במלון לרגלי יוסף אובד העצות, הוביל לפיליפ שהציע את עזרתו בהיפטרות מהגופה. המטרה: הכנסתה אל תוך מזוודה כדי להבריח אותה. האמצעים: באגביות תכליתית גייסו פיליפ ואליזבת את יוסף לעמול איתם על קיפול גופתה של אנליס, כולל שבירת גופה, כדי שתתאים למידות המזוודה. עם כל קול פיצוח מחליא של עצמותיה ניתן היה לחוש כיצד ניעורה ביוסף ההבנה של עומק הבוץ שהוא מצוי בו.

הדקות האלה מייצגות רגעים קשים אחרים בסדרה כולה וספציפית בעונה הזו, כשהמטען מאחורי הדמויות - כולל אנליס עצמה - גדול בהרבה. רגעים כמו טיפול השיניים המחתרתי שפיליפ נאלץ לבצע באשתו וכמובן הצתתו באש של הפעיל בעד האפרטהייד; הצרחות שלו בהחלט שקולות לאותן עצמות מתפצפצות. הם ואחרים ממחישים את הקיצוניות שאליה מגיעות פעולות המרגלים חדשות לבקרים, ואת המחיר הנפשי שללא ספק נגבה מהם.

האמריקנים, אנליס. FX, צילום מסך
אנליס מספרת את האמת רגעים ספורים לפני מותה. "האמריקנים"/צילום מסך, FX

פיליפ מוריד את הפאה בפני מרתה

לנוכח משימות כמו עם אנליס ברור מדוע מעשיו של פיליפ מייסרים אותו לעתים כה קרובות. השקר המתמיד שהוא חי בו, המשימות שהופכות קשות יותר ויותר. בעונה הנוכחית הוא נאלץ לפתות את קימי, נערה צעירה רגישה ואומללה שלא רחוקה בגילה מבתו, כי המרכז בברית המועצות סבר שזו דרך נוחה להשתיל ציתות בחפצי אביה סוכן ה-CIA.

תמונת המראה הזו לפייג', בתו שהמרכז לוחץ עליו לגייס לשורותיו, הגיעה במקביל לגילוי שבנו נמצא בלחימה באפגניסטן, ולכך שהציתות ששתלה מרתה במשרדו של הסוכן גד ב-FBI נחשף. כבר מראשית ימי הסדרה נדמה היה שגורלה של מרתה נחרץ. הרי היא בסך הכל כלי משחק שנועד להשיג עבור פיליפ ואליזבת את מה שהם צריכים, כך שהסבירות שמרתה תהיה הראשונה לגלות את שקריו של פיליפ היתה גבוהה, ובכך תהפוך לא רק למיותרת אלא למסוכנת.

אבל באופן מדהים ומאוד נוגע ללב, עתות המצוקה האלו גרמו לכך שגילינו כי מתחת לשכבות השקר של פיליפ קיימת הרבה אמת. אמת שהוא זקוק לה כמו אוויר לנשימה בעולמו המזויף ובנפשו המסוכסכת כל כך. במקום להעתיק את מקומה של מרתה או לדאוג לחיסולה, הוא עושה את ההפך - מתקרב אליה, בוטח בה, חושף בפניה את עצמו האמיתי.

אנחנו לא יודעים בדיוק עד כמה, לא ראינו מה קרה אחרי שפיליפ הסיר את הפאה, אבל הגם שהווידוי שלו לא מניב את אותו גורל ביש כמו של אנליס אחרי הווידוי שלה, אנחנו יודעים שגם לפיליפ זה לא עזר לו במיוחד. "אני מרגיש חרא כל הזמן", אמר בפירוש ליוסף בפרק האחרון של העונה. הוא הלך לכנסי סמינר העזרה העצמית בתקווה לשיפור, הוא שכב לבדו במיטה בבית בלי לטרוח ליידע את בנו שחזר. והוא כמעט סיפר על הקושי שלו לאשתו, בלי יכולת ממשית לנסח את הדברים, ואז רונלד רייגן נכנס לדבריו.

עוד באותו נושא

קופצים למים: פתיחת העונה השלישית של "האמריקנים" הניחה היטב את היסודות

לכתבה המלאה
האמריקנים (סדרה). FX,
מרתה, מיי דיר. "האמריקנים"/FX

פייג' מכריחה את הוריה לגלות לה את האמת

היו דברים שהובילו לרגע זה - מצד אחד הלחץ הבלתי פוסק מצד גבריאל, המפעיל של פיליפ ואליזבת, ומצד שני החשד הבלתי פוסק של פייג' נקיית הכפיים שהיה נוכח שם כבר מאז העונה הראשונה. ולמרות שכל זה אמור היה לקרות ומדובר בשיאם של תהליכים שהחלו מזמן, דרישתה של פייג' לאמת לא היתה מפתיעה פחות, וכך גם ההיעתרות של הוריה.

הגילוי הזה הוביל להמון רגעי משנה שהוסיפו עוד ועוד לכוחו מאז ועד סוף העונה. כל חקירה קטנה של פייג', המפקפקת כעת בכל דבר בחייה, תורמת לסערה הזו. דורשת מהוריה לדבר רוסית, שואלת על מקרים מהעבר כמו הטיול המשפחתי שעשו פעם באמצע הלילה, שואלת מי הם בני משפחתה המורחבת, מפקפקת אם הם אכן הוריה ואם אחיה באמת אחיה.

כל דבר בחייה נאלץ להיבחן בעיניים חדשות. הפעם הראשונה שבה זה קרה היתה גם טעונה בהכי הרבה עוצמה. מעט אחרי שהוריה סיפרו לה את האמת הגיע השכן הנחמד, בן בית קבוע אצלם וחבר משפחה אמיתי, סוכן ה-FBI סטן בימן. הוא פשוט נעתר להזמנה שלהם לארוחת הערב. המבט שפייג' נתנה בכל המחזה האבסורדי הזה קיפל בתוכו את התדהמה ואת הסוד האדיר שכעת עליה עצמה לשמור אפילו מהנרי - כפי שהוריה שוב ושוב מקפידים להגיע לה. כובד המשא הזה מוביל אותה לבסוף לקרוס ולהתוודות ברגעים האחרונים של העונה.

האמריקנים (סדרה). FX,
דורשת את האמת. פייג', "האמריקנים"/FX

אליזבת מאלצת את בטי הזקנה להתאבד

"האמריקנים" נוטה מדי פעם להעמיק בפירוט של הרגעים הברוטליים ביותר שלה, וזה ללא ספק אחד מהבולטים בעונה הזו. בלי האימה של קיפול גופת אדם או הצתתו, מדובר באחד השיאים הרגשיים של העונה השלישית, וכזה שהקרין על המון דברים במקביל. ככל שאליזבת המשיכה לשוחח עם הקשישה הכל כך נחמדה והבלתי קרואה שהיתה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון, ככל שהיא ענתה לה בכנות נדירה, כך התחוור שהיא לא עומדת לצאת משם בחיים.

אליזבת ללא ספק ראתה בבטי משהו מאמה, שכמוה היתה חולה וכמוה איבדה את בעלה במלחמת העולם השנייה. אבל כפי שניתן להבין מעצם שמה של הקשישה, בטי הציבה בפני אליזבת מראה שהציגה את כל האמיתות שהיא בוודאי דוחקת לקרביה. יופיה של הכנות הזו היה רק צד אחד של המטבע. "יש לך ילדים?" שאלה בטי, וכשאליזבת ענתה כן, אמרה לה הקשישה, נאבקת על נשימתה, "וזה מה שאת עושה". כאשר אליזבת הסבירה לה שהיא עושה את זה כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, אמרה לה בטי את מה שאליזבת בוודאי חושדת בו כל הזמן: "זה מה שאנשים רשעים אומרים כשהם עושים דברים מרושעים". מספר שבועות אחרי כן רונלד רייגן יישא את הנאום שבו כינה את רוסיה "אימפריית הרשע", ויפריע לשיחתם של פיליפ ואליזבת, בשעה שבתם מספרת את האמת על אודותיהם לכומר טים.

האמריקנים (סדרה). FX,
אליזבת' ובטי. "האמריקנים"/FX

שני פרקי סיום העונה השלישית של "האמריקנים" זמינים לזמן מוגבל ב-yes VOD

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully