וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"UnReal" בישראל: הבגידות, המזימות והתככים של "הרווק עם דודו אהרון"

13.8.2015 / 18:30

תוכנית הלהיט החדשה עוררה מחדש את הדיון בנושא ההשפעה של ההפקה ב"גרסת המציאות" שמוכרות לנו תוכניות הריאליטי. הסיפורים ששמענו ממתמודדות "הרווק" לא היו מביישים את קווין ורייצ'ל ביום טוב

yes

בתוך עונת הקיץ השחונה של הטלוויזיה האמריקאית, "UnReal" של רשת לייפטיים קטפה בקלות את תואר הסדרה החמה של התקופה. הסדרה שעוסקת במה שמתרחש מאחורי הקלעים של ריאליטי שידוכים בשם "אהבת נצח" (המקבילה לתוכנית "הרווק" במציאות), הציגה את האינטריגות והמניפולציות שנבנות מאחורי המצלמות ומייצרות את המוצר הטלוויזיוני המלוקק והרומנטי שממכר מיליונים. את "UnReal" יצרה שרה גרטרוד שפירו, ששימשה כמפיקה במשך שנתיים על הסט של "הרווק". שפירו חוותה על בשרה את הלחץ העצום והמעשים המפוקפקים שהופעלו מצד מנהלי התוכנית, והסדרה שלה שופכת לא מעט מים צוננים על האשליה המלאכותית שמנסה תעשיית הריאליטי למכור לנו.

הסיפורים הסנסציוניים והמצמררים מתעשיית הריאליטי אינם ייחודיים כמובן לארה"ב. "פרשת הכדורים הפסיכיאטריים" של "האח הגדול", כמו גם תלונות חוזרות ונשנות מצד מתמודדים ב"הישרדות", העלו לתודעה בישראל את קיומו של מוסד רואה ואינו נראה בשם "ההפקה". מושכי חוטים שמניעים את סיפור העונה כרצונם במטרה למקסם עד כמה שאפשר את אחוזי הצפייה. בעקבות הדיון המחודש שהעלתה "UnReal" באשר לקשר הרופף בין מציאות לריאליטי, חזרנו לגרסה הישראלית של "הרווק" וגילינו כמה גדולה היתה הדרמה מאחורי הקלעים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני יכולה לתת לך נקודת מפנה", נזכרת נטע דנינו, זוכת העונה השנייה של "הרווק" בישראל. זה קרה בפרק ה-19 של העונה, במהלכה התחרו 13 רווקות על לבו של דודו אהרון. באותו הפרק נסעו דנינו, לפיד סידלר, נועה חיו, לירון גולן ואהרון עצמו לטורקיה. "הם הגיעו לאחת הבנות באמצע הלילה והציעו לה להיכנס לחדר של דודו. אמרו לה: 'אל תדאגי. אנחנו נערוך את זה כאילו שאת רק נוקשת על הדלת וגם שאת יושבת על הספה ולא על המיטה שלו'. עכשיו, איך זה נראה? להגיד לבנאדם בלילה ללכת לחדר של מישהו במלון? היא לא הסכימה. היא נכנסה לאטרף ובכתה והיה בלאגן גדול. בסוף הם ירדו מזה". דנינו סירבה לחשוף את זהותה של המתמודדת, שנשואה כיום ופתחה שלב חדש בחייה.

בדיוק כמו ב-"UnReal", גם בגרסה הישראלית של "הרווק" חוסר ציות של המתמודדים לגחמות ההפקה לא עבר ללא מניפולציה חדשה מצד ההפקה. "למחרת היום עשו לנו שיחה", מספרת דנינו, "אמרו לנו: 'אתן משעממות תחת. אין לנו תוכנית'. מה את כבר יכולה לעשות? זה לא שהבנאדם סוחף אותך. מאיפה את יודעת לעשות טלוויזיה? זה מוביל אותך לסיטואציות שבהן את אומרת דברים שלא היית אומרת בחיים הרגילים. הכל כדי שזה ייראה טוב בטלוויזיה".

עוד באותו נושא

ריקוד המכונה: "UnReal" מסובבת את המצלמה לצד המעניין של הריאליטי

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מה את יכולה לעשות? זה לא שהבנאדם סוחף אותך"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המילים "לא סוחף אותך" חוזרות גם בשיחות עם מתמודדות אחרות מאותה העונה. "באתי לתוכנית הזאת קודם כל בשביל החוויה", מסבירה הודיה ששון, שהיתה המודחת השביעית. בינתיים גם היא פתחה פרק חדש בחייה ובעוד חודש צפויה להתחתן עם בחיר לבה. ששון הגיעה לתוכנית לבושה בשמלת כלה בעידוד ההפקה, אבל כמו רבות מהמרואיינות בכתבה זו מצהירה שהתחרות על לבו של דודו אהרון לא היתה התמריץ העיקרי. "לא באמת ידעתי מי זה דודו אהרון. יותר התעניינתי במה שמסביב. רציתי להרגיש מה זה להיות סלב לזמן מה, פשוט ליהנות מהחיים שמסביב". בפרק ההדחה שלה נראתה ששון מבקשת מדודו עוד הזדמנות מאחר ולא זכה להכיר אותה באמת. "לא היתה לנו אינטראקציה. היו אולי פעם או פעמיים שדיברנו באמת, ועד שהיינו אמורים כבר להתקרב הלכתי אחורה".

"אני לא יכולה להגיד לך שהסיבה שנכנסתי היתה כי אמרתי: 'אה יופי, דודו אהרון זה הרווק'", ממשיכה כרמית סיאני, המודחת ה-11, את הקו של חברותיה. "נכנסתי מכל מיני סיבות. המליצו לי להיכנס ולא חשבתי על זה. אמרתי 'את יודעת הוא תימני, אני אוהבת תימנים'. אף פעם לא חשבתי שאני אכנס לתוכנית ריאליטי, ואיכשהו אלוהים סידר כל מיני דברים באותו זמן שאמרו לי להיכנס, אז אמרתי למה לא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בשמלה לבנה בעצת ההפקה. הודיה ששון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זאת תימנייה - היא יכולה להתאים לו"

"הם הגיעו לאחת הבנות באמצע הלילה והציעו לה להיכנס לחדר של דודו. אמרו לה: 'אל תדאגי. אנחנו נערוך את זה כאילו שאת רק נוקשת על הדלת וגם שאת יושבת על הספה ולא על המיטה שלו'"

אחד הרגעים המכוננים בפרק הראשון של "UnReal" הוא שלב התיוג הראשוני של המתמודדות. השבלונות שנועדו לגבש את הדעה שלנו עליהן כבר מהרגע הראשון. בחדר הבקרה של התוכנית נראתה קווין, המפיקה הראשית, מדביקה תיוגים על תמונותיהן של המתמודדות: "המרשעת", "הסליזית" וכמובן ה"חומר לחתונה". אפילו סדר הופעתן של הנשים בפרק קריטי. כשמתמודדת אפרו-אמריקנית בשם שמיקווה נבחרת להיות הראשונה שפוגשת את הרווק, קוטעת קווין את הצילומים ונוזפת בצוותה, בטענה שהאישה הראשונה לצאת מהרכב היא תמיד ה"חומר לחתונה". משהו שאישה שחורה עדיין לא יכולה להיות בתעשיית האהבה הלבנה של ארה"ב.

גם כרמית סיאני, המודחת ה-11 של עונת "הרווק" עם דודו אהרון, מפנימה שהיתה בסך הכל דמות בסיפור מתוכנן היטב וכתוב מראש. "ריאליטי זה לא מציאות. במציאות אני מישהי אחרת. לא ממש אחרת אבל יש הבדלים. הרגשתי שיותר מדי התמקדו בח' ובע' שלי מאשר בדודו אהרון הרווק". סיאני לא טועה בתחושותיה כמובן. כבר מהרגע הראשון ציירה התוכנית את סיאני כבחורה תימנייה טובה מבית טוב. אפילו אמו של דודו, ציפורה, שצפתה לכאורה בפרק הראשון בזמן אמת, החוותה את אותה דעה בדיוק עם יציאתה של סיאני מהרכב: "הנה זאת תימנייה - היא יכולה להתאים לו". גם הודיה ששון הרגישה שנפלה לטייפקאסט שלא התאים לה. "הרגשתי שהדביקו לי תווית. שהפכו אותי לילדה הטובה של הבית וללחוצת החתונה, וזה לא מה שרציתי. לא חיפשתי להיות משהו שאני לא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התמקדו בעיקר בח' וע' במקום בדודו אהרון הרווק. כרמית סיאני/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אמרו לי שאני צריכה להיכנס יותר לעניינים, להתבלט יותר. ניסו לפברק איזה ויכוח ביני לבין מישהי שכבר שכחתי איך קראו לה. ואני לא בנאדם כזה, אז כל הזמן אמרו לי שאני נבלעת"

ללימור פרג, העורכת הראשית של התוכנית, נאמר שהיא דומה לקווין. היא עצמה לא ראתה את הסדרה אבל מסבירה כיצד עובדת שיטת הדמויות. "אחרי כל ההערכות הפסיכולוגיות את נפגשת (עם המתמודדת) במשרד ועובדת. בשלב הזה היא (המתמודדת, ט.ק) עברה שלושה אודישנים והקרינה לך משהו. עשית עליה תחקיר עומק, קראת על החיים שלה ונפגשת איתה לאיזה חצי שעה-שעה. בשלב הזה את מרגישה בבטן שלך מי זאת הבחורה הזאת. מה הדמות. מה הן נקודות החולשה והחוזק". כדי לבסס את הדמויות האלה עבורנו, הצופים בבית, כל דמות קיבלה תיוג מתחת לשם שלה. התיוג של סיאני היה ענייני, אך חלק מהמתמודדות האחרות זכו לתיאורים מופשטים הרבה יותר. כך חני תנעמי, המודחת השישית, תויגה כמי ש"מעולם לא יצאה עם תימני", ולירון גולן שהגיעה למקום השני אופיינה כמי ש"לא מכירה מוזיקה מזרחית".

"כשהציעו לי את התוכנית בהתחלה אמרתי 'מי בא לטלוויזיה לחפש אהבה? נו באמת'", מסבירה פרג. "זה דודו אהרון. הבנות רוצות להיות נשואות לזמר מזרחי לוהט? היה לי המון פקפוק באמיתות של הדבר הזה. אבל זה הדהים אותי לגלות מה קורה שם. יש בריאליטי משהו גדול, בנות התאהבו בו ברמות שלא חוויתי בחיי. היו שם רגעים של שברון לב בקטע מוטרף ממש. אני לא יודעת להסביר את זה, אבל זה קורה. הריאליטי באמת חזק יותר מכל תחזית. היו דמויות בפרה (פרה פרודקשן, ט.ק) שהייתי בטוחה שהן 'וואו' והן הולכות להפציץ ודודו ימות עליהן". אבל מרגע שהמצלמה התחילה לפעול חלק מהמתמודדות כבו והתסריטים שבנתה פרג לא עבדו. "פתאום הן נחבאו אל הכלים והיו נורא מאכזבות. לא עזר כמה שניסיתי להזכיר להן שהן יפות ומדהימות ולמה בחרתי דווקא אותן. לעומת זאת, דמויות שבפרה היו נראות לי בסדר, את יודעת גם בשביל להשלים את הצוות. פתאום דווקא שם משהו פרץ. את צריכה להיות פתוחה לדבר הזה וללכת עם הבטן שלך".

"פתאום את שואלת את עצמך: מה אני עושה פה? אני אמא לילדים"

UnReal. yes
"מי בא לטלוויזיה לחפש אהבה?", שירי אפלבי מתוך UnREAL/yes

הלחץ הבלתי פוסק מצד ההפקה על המתמודדות נתן את אותותיו. במהלך קטע שנותר על רצפת חדר העריכה נראו הודיה ששון ומתמודדת נוספת מובהלות לבית החולים עם כאבי בטן עזים. "היה איזשהו שלב שאמרו לי שאני צריכה להיכנס יותר לעניינים, להתבלט יותר", מספרת ששון. "ניסו לפברק איזה ויכוח ביני לבין מישהי שכבר שכחתי איך קראו לה. ואני לא בנאדם כזה, אז כל הזמן אמרו לי שאני נבלעת. אבל זה לא עניין אותי כי לא חיפשתי להיות בראש הרשימה. חיפשתי ליהנות, להכיר משהו חדש, לטעום משהו חדש. לפני זה הייתי מרובעת ומופנמת וזאת היתה הבחירה שלי לנסות משהו שונה. מה שקרה שם היה תוצאה של העייפות והלחץ מזה שכל הזמן אמרו לי מה להגיד ומה לעשות. זה משהו שאני פחות אוהבת".

ביקשת לעזוב?

"לא ביקשתי, אבל הראיתי את זה בכל דרך, כי שתי בנות כבר ביקשו לפניי. זה היה כזה לא נעים". ששון היתה המתמודדת השניה שהחלה להפגין סימני חרדה, זה קרה מספר שבועות אחרי שלירז בן דהן, גרושה ואמא לשני ילדים, החליטה לפרוש ללא הדחה אחרי שבוע בלבד בתוכנית. "כל היום את מתעסקת בבנאדם אחד", מתארת בן דהן את השגרה האינטנסיבית שנתקלה בה על הסט. "את מתעסקת בלרצות אותו ושהוא יעוף עלייך ואת שוכחת את השגרה שלך. את לרגע שוכחת את החיים שלך. את נשאבת לזה. באיזשהו שלב פתאום אמרתי לעצמי 'רגע מה אני עושה פה? אני אמא לילדים. הילדים שלי בבית'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל היום את מתעסקת בבנאדם אחד". מתוך "UnReal"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עבור לימור פרג, בן דהן היא סמל לאכזבות שמתרחשות אחרי התכנון האינטנסיבי מאחורי הקלעים. "היא היתה מהדמויות שרציתי שתמשיך הלאה, וגם חשבתי שבאמת בלי קשר לתוכנית היא יכולה להדליק את דודו. חשבתי שיכול להיות שם משהו שיתאים לה ולו". פרג הכירה את בן דהן כמשתתפת בתוכנית אחרת של ערוץ 10, "להציל את הנישואים", בה השתתפה יחד עם מי שהיה בעלה בשעתו. "הסברתי לה לפני. אמרתי לה: 'תקשיבי זה צילומים אינטנסיביים, זה 16 שעות להיות מחוץ לבית, את לא ישנה בבית'. ניסיתי להכין אותה לקראת זה שהיא עוזבת את הילדים שלה והיא מתחברת לחוויה טוטאלית והיא הבינה את זה בראש, אבל בסוף כשהגיע המבחן היא לא הצליחה".

מה קורה למתמודדת שמגיעה לנקודת השבירה? פרג טוענת שהיא לעולם לא תגרום למתמודדת להישאר בכוח. אם חשבתם שעכשיו מגיע ה"אבל", צדקתם. "אם נבחרת להיות כאן, אז יש מחויבות הדדית", אומרת פרג. "בכל יום צילום כזה מושקעים כספים אדירים. את לא יכולה לבוא ולהגיד, 'בעצם לא בא לי'", פרג מסבירה כי היכולת להתחרט שמורה למתמודדות בכל שלב לפני הכניסה לצילומים, אבל אחריה ישנן נסיבות להתחשב בהן. "את באת מיוזמתך, את נכנסת לתהליך הזה ולכן גם היציאה צריכה להיעשות על פי חוקי הפורמט. את רוצה ללכת? תגרמי לו להדיח אותך. תגרמי שלא ירצו אותך. הנקודה היא שאת לא יכולה ללכת כי לא בא לך. אני חושבת שזה חלק מהמחויבות ההדדית שלנו אחד כלפי השני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"את רוצה ללכת? תגרמי לו להדיח אותך". לפיד סידלר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"השתמשו במידע עליי כדי לבגוד בי"

"לפעמים האותנטי לא עובר מסך", מסביר שלומי סוקר, שהחל את דרכו ככתב בידור, הפך למלהק עבור "המירוץ למיליון" והספיק להיות עורך המשנה של "רוקדים עם כוכבים" לפני שנסע להודו, עשה חשבון נפש והחליט לעזוב את התחום. "השמאלצים עובדים עלינו הכי טוב. פרק שיהיה בו בכי זה פרק שיותר יצפו בו. יפמפמו את הבכי הזה בפרומואים לפני וזה פרק שגם כנראה יותר ידברו עליו יום אחרי. פרק שיש בו המון כעס ומלחמה או ריבים או שנאה זה משהו שגם מעורר אצלנו אמוציות. את מנסה להוציא מכל דמות טעם אחר. הטוב, הרע והמכוער, זה מה שקורה שם".

המודחת ה-12 בעונת "הרווק" עם דודו אהרון, לפיד סידלר, מעידה על עצמה שהגיעה מוכנה לכללי המשחק כבר מהרגע הראשון. "אם זה בבוקר ואם זה בלילה ואם זה כשישנתי ואם זה כשאכלתי, בכל רגע הייתי לפיד של דודו". הבעיה החלה כשחן אוחנה, חברתה מהימים שלפני "הרווק" ומי שהיתה המודחת העשירית מהתוכנית, חשפה את מניעיה מול המצלמות. "אני חושבת שחן בגדה בי", היא מספרת אחרי שנתיים שבהן השתיים כבר לא בקשר. "לפני התוכנית אמרתי לה שאני נכנסת לשחק. אמרתי לה 'אני רוצה להתפתח, אני רוצה להגיע רחוק בעסקים. אל תתערבי לי, אני לא אתערב לך. את תעשי מה שאת רוצה, אני לא אבוא ואשים לך רגליים. זה סך הכל למטרה של פרנסה'. ואז היה איזה קטע שהיינו במדבר ודודו פתאום שאל אותה, 'נראה לך שלפיד מתאימה? את יכולה להגיד לא'. היא אמרה 'לא'. אז הוא שאל 'למה'? והיא אמרה, 'כי אתה לא מעניין אותה. מעניין אותה להתפתח בעסקים שלה'. היא אמרה את זה מולי אז הגנתי על עצמי. אמרתי שזה לא נכון ותמיד אפשר לשלב דברים ביחד. את מבינה? המשכתי לשחק את המשחק. אבל אז מאחורי גבי היא באה אליו עוד פעם ואמרה לו 'תשמע, לפיד לא בשבילך'. היא השתמשה במידע שנתתי לה כדי לבגוד בי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היא אמרה לו: 'לפיד לא בשבילך'". חן אוחנה/מערכת וואלה!, צילום מסך
בתחילת הפרק קיבלה לפיד סידלר זר פרחים מדודו. ההתרגשות התעצמה בגדול כשהבחינה שמדובר בזר כלניות. בחיוך ענק, מהול בצרחות של אושר, הסבירה לחברותיה ולצופים שעוד כשהייתה קטנה החליטה שתתאהב בגבר שיעניק לה זר של כלניות

אוחנה מצדה מרגישה שכל סיפור הבגידה הזה נתפר מראש על ידי ההפקה. "הם הביאו שתי חברות טובות כדי לריב על גבר אחד", היא אומרת. לדבריה הסיטואציה הייתה חשודה ברגע שההפקה תיאמה לה דייט עם דודו דווקא ביום ההולדת של סידלר. "אני חושבת שזה כבר עורר איזה משהו אצל לפיד. שדודו יבחר לקחת דווקא אותי מכולם, ולא את לפיד ביום ההולדת?". אוחנה מספרת שאהרון לקח אותה למקום שקט ומרוחק והבהיר לה שהבחירה היא בינה לבין סידלר ולכן כדאי לה להתוודות על רגשותיה. "מה שעשיתי היה קודם כל להילחם על המקום שלי. ובאמת, לאורך כל התוכנית אני ולפיד חזרנו על אותו משפט. אמרנו שאנחנו נפרגן אחת לשנייה לא משנה מה. ואם דודו באמת היה בוחר אותה אני הייתי באמת מפרגנת. זה לא בא ממקום של סתם להגיד משהו. בפיקניק עם דודו ההפקה אמרה לי לא לספר לה בכלל. אבל אני הרגשתי לא בסדר עם זה אז הייתי חייבת להגיד לה. וכל השיחות האלה במלון שהבנות באו והתחילו לנחם אותה ולבכות זה היה יותר מדי. אובר דרמה על כלום. אני חושבת שהרבה מעוזרי הפקה חיממו את כל העניין".

מעבר לריב עם סידלר, אוחנה זוכרת עד היום הכוונות ספציפיות שניתנו לה מטעם ההפקה. "תמיד הכינו אותי מראש. איך אני צריכה להתנהג ומה אני אמורה להגיד. למשל בפרק של ההחלקה על הקרח אמרו לי להיות איתו שטותניקית כזאת, לדבר איתו על נחירות בלילה. לא הבנתי מאיפה זה בא. אמרו לי: 'תהיי איתו יותר קלילה'. זה היה נראה לי הזוי. אתם מחליטים מה אני אגיד בדייט?". סידלר טוענת שההכוונה מגיעה במסווה של עצות. "הם לא מכריחים אותך להגיד דברים, אבל הם יובילו אותך לשם. הם יגידו מה כדאי לך. הם גם יגידו לך את הדברים שאת צריכה לשמוע כדי לעשות משהו. הם לא ביימו אותי, אבל הובילו אותי".

באותו יום התרחשה מניפולציה נוספת על המסך. בתחילת אותו פרק קיבלה סידלר זר פרחים מדודו. ההתרגשות התעצמה בגדול כשהבחינה שמדובר בזר כלניות. בחיוך ענק, מהול בצרחות של אושר, הסבירה לחברותיה ולצופים שעוד כשהייתה קטנה החליטה שתתאהב בגבר שיעניק לה זר של כלניות. מקורבת להפקה שנכחה באירוע מעידה שזה היה הרגע שהציב אותה בקונפליקט מוסרי מול עצמה. "הדבר הזה לא קרה 'במקרה'. מן הסתם זו מניפולציה ומן הסתם הבחורה לא היתה מודעת אליה. היא מקבלת מבחינתה את המחווה שהיא הכי מעריכה בעולם. הוא ידע להגיד בדיוק את כל מה שרצתה לשמוע. הוא לא סתם ידע. מישהו לחש לו באוזן או כיוון אותו. יש שם צוות תוכן. זה לא דוקו. מצד אחד כבנאדם הייתי מאוד נאמנה להפקה, מצד שני את רואה בנות שבאמת לא כל כך מודעות למניפולציה שנעשית. לי באופן אישי היו דילמות עם הדבר הזה".

seperator

מ"יואב גרוס הפקות" לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully