וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון עם סקיפ מקדונלד, עורך "סמוך על סול", "שובר שורות", "פארגו" ו"באפי"

15.6.2017 / 1:00

בשבוע הבא יגיע לביקור בפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים העורך בעל ידי הזהב סקיפ מקדונלד, שהיה שותף לעבודה על שלל סדרות מופת. בריאיון לוואלה! תרבות הוא מספר איך חיבר יחדיו כמה מן הפאזלים הטלוויזיוניים הגדולים אי פעם

יח"צ - חד פעמי

נהוג לומר שהקולנוע הוא ממלכתם של הבמאים ולהגיד שהטלוויזיה היא גן העדן של התסריטאים, ורק על העורכים לא מדברים באף אחד מן המקרים. סקיפ מקדונלד עובד בתחום כבר שלוש עשורים, היה שותף ליצירת כמה מן הסדרות הפולחניות של דורנו וזכה באמי ובעוד שלל פרסים – ועדיין, בכל פעם שהוא פוגש דודים רחוקים באירוע משפחתי, הם שואלים אותו מה בעצם הוא עושה, ומתקשים להבין את הסבריו.

"יש אנשים המשוכנעים כי התוצר הסופי יוצא ככה ישר מן המצלמה", הוא אומר בנימה משועשעת בראיון לקראת ביקורו בארץ בתחילת השבוע הבא. "לעורכים יכולה להיות השפעה משמעותית על התוצאה הסופית והם חלק חשוב מן התהליך, אבל רוב הקהל לא ממש מכיר בזה. אם מישהו שואל אותי מה עורך עושה, אני מסביר שאחרי הצילומים יש המון חתיכות קטנות ואני סוקר את כולן ואז חושב איך לחבר אותן כדי שיתחברו בצורה הטובה ביותר, ממש כמו בפאזל. לא פעם, ההסברים האלה עוברים לאנשים מעל הראש".

מקדונלד יגיע לארץ כאורח הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים בתל אביב. במהלך ביקורו יפגוש תלמידים לקולנוע, שרובם מן הסתם חולמים להיות במאים. הוא, לעומת זאת, רצה מגיל צעיר להיות עורך – מקצוע אותו ירש מאביו. "תמיד חלמתי ללכת בדרכו, ואף פעם לא התחרטתי על כך". אומר בעל המלאכה המשובח. "זו עבודה מעניינת, מאתגרת ודינמית, שגם איפשרה לי לשתף פעולה עם יוצרים מעניינים".

ואכן, למקדולנד היתה פריבילגיה לעבוד עם כמה מן השמות הטלוויזיונים הבולטים בדורנו – ג'וס ווידון על "באפי קוטלת הערפדים", וינס גיליגן על "שובר שורות" ו"סמוך על סול" ועם נואה האולי על "פארגו", בין השאר. בקולנוע, לעומת זאת, רשימת הקרדיטים שלו זעומה.

סקיפ מקדונלד. GettyImages
מקצוע: פותר פאזלים. סקיפ מקדונלד/GettyImages

"אני מעדיף לערוך סדרות, כי ככה קשת האפשרויות שלך גדולה בהרבה", מסביר מקדונלד. "בסרט, יש לך שעתיים לספר את כל הסיפור של הדמות. בסדרה, יש לך כמובן מרחב תמרון הרבה יותר גדול".

וממילא כל פרק של "שובר שורות" נראה כמו סרט, וטוב יותר גם מרוב הסרטים שיש היום.

"אני מסכים, ומכאן גם הגיע האתגר הכי גדול בעבודתי – הפרקים של 'שובר שורות' ניחנים באורך רוח, ומתקדמים בקצב שמאפיין אפוס קולנועי יותר מאשר סדרות טלוויזיה שהיו קודם לכן. המטרה שלי כעורך הייתה לדאוג שכל קטע וקטע בכל פרק ופרק ינוע בקצב האיטי הזה, אבל בלי שהצופה יאבד עניין לרגע".

עברו בדיוק עשרים שנה מאז התחלת לעבוד על "באפי קוטלת הערפדים". איך מלאכת העריכה הטלוויזיונית השתנה בתקופה הזו?

"השינוי הגדול הוא טכנולוגי כמובן, אבל יש לזה השלכות רחבות יותר. היום, בעידן הדיגיטלי, הרבה יותר קל לעשות ניסיונות ושינויים. פעם, אי אפשר היה לשבת בנונשלנטיות ולהגיד 'עכשיו ננסה כך ועכשיו ננסה אחרת'. בגלל זה, כיום שיתוף הפעולה שלי עם היוצרים הרבה יותר צמוד מפעם. אני יושב בחדר עריכה והם נכנסים, ואנחנו דנים בכל מיני אפשרויות והם יוצאים, ואני מנסה כל מיני דברים ואז הם חוזרים ואני מראה להם איך יצא ואנחנו ממשיכים לדון והכל מתפתח על אש קטנה. כיום, המרחב שלי הוא אינסופי. בעבר הכל היה מוגבל הרבה יותר".

זו ברכה, אבל אולי זו גם קללה, כי אם אין גבול לכמות השינויים שאפשר לעשות, אז גם אין גבול לכמות השעות שאתה יכול לבלות בחדר העריכה ולכמות ההצקות שאתה צריך לספוג, ולעומת זאת יש הפחתה משמעותית בכמות שעות השינה שלך.

"כן, זה נכון. זו אחת הצרות של העידן הדיגיטלי, שאתה יכול להכניס תיקונים ממש עד השנייה האחרונה - מה שמוביל לעבודה ללא הפסקה. למרבה מזלי, היוצרים עמם עבדתי היו אנשי חזון החלטיים. הם לקחו את הזמן להתלבט ולהרהר יחד איתי וגם לניסוי וטעייה, אבל ברגע שגיבשנו משהו, הם נסגרו על עצמם ולא גררו אותי למחול פרפקציוניסטי של הצקות אינסופיות".

אתה מרבה לדבר על מלאכת הסיפור. האם אתה קורא ספרות יפה ושואב השראה לגבי איך לספר סיפורים?

"אני קורא, כל זמן שיש לי פנאי. אני אוהב לקרוא ואני בעיקר אוהב לראות איך לסופרים שונים יש דרכים שונות לספר סיפורים. אל תבקש ממני לציין דוגמאות מסוימות – כי אני לוקח קצת מפה וקצת משם".

כמה פנאי, אגב, יש לך, והאם זה קשה לבלות את רוב היום בחדר עריכה?

"זה נכון שלפעמים אני נמצא בו שבע עשרה שעות, ובכל מקרה מינימום של שמונה שעות ביום. אז אני מנסה לנצל את המיטב מן הזמן שיש לי בחוץ. הזמן עובר מהר עם סדר יום כזה, ואתה צריך לחשוב טוב על השעות שיש לך".

עוד באותו נושא

20 שנה אחרי: איך ייתכן ש"באפי קוטלת הערפדים" עדיין רלוונטית לחיינו?

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשרים שנה והכל השתנה. מתוך "באפי קוטלת הערפדים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקדונלד מופתע מעט כשאני מספר לו עד כמה הסדרות להן היה שותף פופולריות בישראל בכלל ובקרב הקהילה שהוא עומד לפגוש בפרט. "לא תיארתי לעצמי שהן כל כך אהודות בישראל, אם כי אני יודע כמובן שהן אהובות בכל העולם. אני גם תמיד נדהם מכמות תיאוריות המעריצים שיש סביב הסדרות להן הייתי שותף, ומן העומק שלהן. אנשים סופרים כמה פעמים השתמשו במילה מסוימת או בצבע מסוים ומייחסים לכל נתון כזה משמעות. זה מדהים".

אתה עומד לפגוש סטודנטים וסטודנטיות שלבטח לא ישאלו אותך רק שאלות פילוסופיות, אלא יבקשו ממך עצות לקריירה. מה תאמר להם?

"בדרך כלל, במעמדים כאלה, שואלים אותי איפה להתחיל – והתשובה שלי היא, תתחיל איפה שאתה יכול. לא משנה באיזה תפקיד, לא משנה על מה תעבוד – סדרה, ריאליטי, שעשועונים. העיקר שתהיה על העגלה".

השווית עריכה לפאזל. אתה גם טוב בפאזלים שולחניים? אתה פותר אותם מהר?

"כן, האמת שהייתי לא רע בזה. בזמנו, באחת הסדרות שעבדתי עליהן, היינו מניחים פאזל על השולחן ומשחקים בו בהפסקות. לא פתרתי אותם בזריזות דווקא, אבל פתרתי אותם טוב. בדברים האלה, מה שחשוב זה לא לעבוד מהר אלא לעבוד טוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכמות והעומק של תיאוריות המעריצים מדהימות אותי. מתוך "שובר שורות"/מערכת וואלה!, צילום מסך
סקיפ מקדונלד. GettyImages
עידן הזהב. סקיפ מקדונלד עם פרס גילדת העורכים/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שותף מלא ליצירה. מתוך "סמוך על סול"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלישי 20.6 יתקיים בתדר אירוע מיוחד לרגל בואו של מקדונלד, בו יוקרנו קטעים מ"באפי" ותתקיים שיחה עמו. כן, בשישי 23.6 ב-16:00 בסינמטק תל אביב תתקיים עמו סדנת אמן.

"פארגו" משודרת בצמוד לארה"ב, ימי חמישי ב-22:00 ב-HOT HBO וב-VOD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully