וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני מנסה להיות כמו 'דודה לידיה' עם ילדיי, אבל זה לא עובד"

שחר פלד

8.11.2017 / 0:08

אחרי הזכייה באמי על תפקידה ב"סיפורה של שפחה", מועמדות נוספת על "הנותרים" ותפקיד מסקרן ב"התנהגות טובה", בעשור השביעי לחייה מזוהה סוף סוף אן דאוד בשמה. בשיחה עם וואלה! תרבות היא מספרת על היתרונות בפריחה מאוחרת ורק מבקשת: אל תקראו לה 'שחקנית אופי'

באדיבות HOT
על ההטרדות המיניות: "זה פוגע במקום עמוק שפשוט הורס לנשים את החיים. חייבים לרדת לשורש הבעיה ולהבין מה נמצא בלב ההתנהגות הזאת. כל העסק עם הארווי ויינשטיין ואחרים לא הפתיע את האנשים שעזרו להסתיר את זה, ואני לא מבינה את האנשים שמגוננים על התנהגות כזאת"

היא מסוג השחקניות שכשתראו את פניה מיד תגידו "היא מוכרת לי מאיפשהו", אבל בגיל 61 לשחקנית אן דאוד - שזכתה השנה לראשונה בפרס האמי על תפקידה כדודה לידיה בסדרה "סיפורה של שפחה" - לא אכפת אם אתם לא יודעים את שמה, היא מאושרת בחלקה. "מקבלים קצת פרספקטיבה אחרי שנמצאים בתחום הרבה זמן", היא אומרת בשיחה טלפונית עם וואלה! תרבות מדירתה בניו יורק. "בשנות ה-20 שלי אני חושבת שהלחץ היה מכריע אותי, לא הייתי חזקה ובטוחה מספיק בעצמי כשחקנית".

כבר שלושה עשורים שהיא על המסך, גדול כקטן, וגם בתיאטרון, אך התהילה נותרה חמקמקה. הרזומה שלה כולל עשרות הופעות בסרטים מוכרים כמו "פילדלפיה" (כאחותו של טום הנקס), "המועמד ממנצ'וריה" (לצד מריל סטריפ ודנזל וושינגטון) ו"מארלי ואני" (עם ג'ניפר אניסטון), או בסדרות טלוויזיה מ"האוס" דרך "לואי" ולא פחות מתשע דמויות שונות ב"חוק וסדר".

אבל אל תרגישו רע אם עדיין אין לכם מושג מי היא. גם בתעשייה היא נותרה עלומת שם, אפילו כשלוהקה בתור סוכנת ה-FBI האקסצנטרית רונדה לאשבר לקראת סוף העונה הראשונה של הדרמה "התנהגות טובה". מלהקת התכנית הפנתה את תשומת לבו של יוצר הסדרה צ'אד הודג' אל השחקנית. "היא שלחה לי את החומרים שלה ורק אז אמרתי 'אה, היא! מ... כל דבר בערך'. ראיתי אותה בכל כך הרבה דברים, אבל לא ידעתי את שמה", הודג' סיפר למגזין הוליווד רפורטר. העדנה המחודשת של הטלוויזיה, תור הזהב של עידן הבינג' באדיבות נטפליקס, הולו ואמזון, הביאו את דאוד למקום אותו חיפשה מזה 30 שנה. רק אל תקראו לה "שחקנית אופי".

"אנשים יתייגו אותך גם אם בראש שלך את משהו אחר לגמרי", היא טוענת. "כשאומרים 'שחקנית אופי' המסר הוא שאת לא יכולה לקבל את התפקיד הראשי או את הבחור, אלא רק את אחת מהדמויות האחרות, עם ה'אופי'. הנקודה שלי היא שכשמישהו שם לך תגית פשוט תמשיכי הלאה ואל תקחי ללב. הרי לכל הדמויות יש אופי, לא?"

אן דאוד. HOT,
יכולה לגלם נשים מורכבות ומאתגרות. אן דאוד/HOT

גם לפני שהגיעה לעשור השביעי לחייה, דאוד לא הייתה המודל הקלאסי של השחקנית ההוליוודית. "אף פעם לא הייתי הנוקאאוט המהממת ששוקלת 46 קילו, והתפיסה שמגיל 40 מתחיל מדרון חלקלק מעולם לא נגעה אלי", היא צוחקת. "למזלי ההזדמנויות גדלו משמעותית אחרי גיל 60 ואני יכולה לגלם נשים מורכבות ומאתגרות, לא רק הטייפקאסט של האמהות אלא נשים במסלול עצמאי, דווקא לרוב מתבודדות שהיו להן אכזבות גדולות בחיים".

סערת ההטרדות המיניות שמטלטלת את התעשייה שלה לא דילגה על דאוד, שמספרת שגם היא, בתחילת דרכה, חוותה מגע לא רצוי מבמאי תיאטרון. "מיהרתי להתרחק ממנו אבל אני מבינה את הנשים האלה. זה לא כמו לקבל סטירה ולהמשיך הלאה, זה פוגע במקום עמוק שפשוט הורס לנשים את החיים. חייבים לרדת לשורש הבעיה ולהבין מה נמצא בלב ההתנהגות הזאת. כל העסק עם הארווי ויינשטיין ואחרים לא הפתיע את האנשים שעזרו להסתיר את זה, ואני לא מבינה את האנשים שמגוננים על התנהגות כזאת. זה תמוה בעיניי".

כעת, עם הצלחה כפולה בטקס פרסי האמי היוקרתי -- זכייה עבור תפקידה כלידיה, האמהית והאיומה בו-זמנית, בסדרת הולו "סיפורה של שפחה", וגם מועמדות על תפקידה כשחקנית אורחת בעונה השלישית של "הנותרים" של HBO -- דאוד מבוקשת מתמיד. היא חוזרת, ובגדול, לעונה השנייה של "התנהגות טובה", עם תפקיד מורחב בתור סוכנת FBI עיקשת. "בעונה הזו הסדרה פונה לכיוון לא רגיל", לפי דאוד. "ב-FBI רונדה אף פעם לא קיבלה את היחס והכבוד שמגיע לה, או את התיקים המעניינים. והיא באובססיה למצוא את הבחור שאחריו היא מחפשת בסדרה. בעונה הזאת היא לוקחת תפנית לא צפויה שהפתיעה אותי".

עוד באותו נושא

הבטחתם יונה: הסוף של "הנותרים" דורש מאיתנו אמונה ובתמורה מעניק נחמה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בטח צחקו על המורה לידיה בעברה. דאוד ב"סיפורה של שפחה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל היא כבר בצילומים של העונה השנייה של "סיפורה של שפחה", שכנראה תשפוך יותר אור על דמותה וחייה הקודמים של לידיה ("אולי היא הייתה מורה בעברה? בטח צחקו עליה נורא ועשו לה את המוות", דאוד מנחשת), ועוד מספר תפקידים בסרטים נמצאים כבר בקנה.

"מטקס האמי (בו 'סיפורה של שפחה' זכה בשמונה פרסים, כולל סדרת הדרמה הטובה ביותר - ש"פ) חזרנו מיד לעבודה על העונה החדשה, החזרנו את הרגליים אל הקרקע, איפה שהן צריכות להיות. האיזון בין עבודה ומשפחה גם מאוד מחזיר אותי לקרקע. הילדים שלי בני 12, 19 ו-25 וזה תמיד מזכיר לי שאני לא מרכז היקום", היא מצחקקת, ומוסיפה שהיא לפעמים "מנסה" את הקשיחות של דודה לידיה בבית, אבל זה לא ממש עובד לה.

המסלול של דאוד אף פעם לא היה שגרתי. למרות לחץ מתון להמשיך את לימודי ההכנה לרפואה היא פנתה הישר אל עולם הדרמה. היא הצטיינה בלימודי המשחק והעבירה את שנותיה הראשונות כשחקנית בקבוצת תיאטרון בשיקגו, וגם במלצרות. כשעברה לניו יורק בשנות ה-80 עשתה את דרכה אל ברודוויי, ומשם אל הבלחות קטנות בסרטים ובסדרות. דווקא סרט קטן ומטריד מ-2012 בשם "ממושמעת" ("Compliance"), בו גילמה מנהלת סניף של מסעדת מזון מהיר, דחף אותה קרוב יותר לאור הזרקורים.

אן דאוד, מישל דוקרי, התנהגות טובה. HOT,
לוקחת תפנית לא צפויה. דאוד ב"התנהגות טובה" עם מישל דוקרי/HOT

כישורי המשחק של דאוד בולטים במיוחד בדמויות האחרונות שגילמה. בתור פאטי לוין, מנהיגת קבוצת הניצולים האשמים ב"הנותרים", היא הצליחה להעביר תחושה של עוצמה מפחידה גם ברגעים בהם הדמות שלה לא דיברה ותיקשרה דרך כתיבה בלבד. ב"סיפורה של שפחה", היא גילמה את דמותה הקשוחה של לידיה על כל מורכבויותיה, והצליחה לעורר חמלה מסוימת בקרב הצופים למרות האכזריות שהפגינה. התפקיד גם הביא אותה סוף סוף להחזיק בפסלון האמי הנחשק.

"נדרשו לי שבועות לעכל את זה. בהתחלה הנחתי את האמי קרוב אלי בחדר השינה אבל עכשיו הוא עבר לסלון לתצוגה מלאה לעיני כל", היא אומרת. עדיין לא רודפים אחריה גדודי פפראצי, אבל היא מרוצה ומקבלת באהבה את אלה שמזהים אותה ברחוב. "חבריי המסכנים ג'ניפר אניסטון וג'סטין ת'רו לא יכולים לזוז לשום מקום. אני שמחה שאני לא שם".

אן דאוד, התנהגות טובה. HOT,
לא מרכז היקום/HOT

העונה השנייה של "התנהגות טובה" משודרת בימי רביעי ב-HOT HBO וסלקום TV.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully