וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צנזורה בגל"צ: שיר של יזהר אשדות נפסל בשל תכניו

14.10.2012 / 16:06

תחנת הרדיו הצבאית פסלה לשידור את השיר "עניין של הרגל" בטענה שהוא בז לחיילי צה"ל: "שיר המציג חיילים באור דמוני". אשדות: "מדאיג שגוף שידור במדינה דמוקרטית פוסל שיר"

צנזורה בשידור חי: היום (ראשון) במהלך שידור התוכנית "ג'אם" בהגשתו של יואב קוטנר בגל"צ, נפסל לשידור השיר "עניין של הרגל" של יזהר אשדות, שהתארח בתוכנית וביצע חומרים מאלבומו החדש.

השיר נפסל לשידור בהנחייה של מפקד גל"צ, ירון דקל, בטענה שהוא "בז לחיילי צה"ל". מדובר התחנה הצבאית נמסר בשם מפקדה כי "כי אין מקום בגלי צה"ל לחגוג היום באופן מופגן שיר המגנה ובז לחיילי צה"ל ואת אלו שהקריבו חייהם למען ביטחון המדינה. האמן יזהר אשדות מוערך מאוד בגלי צה"ל, אך במקרה נקודתי זה אנו בגל"צ מאמינים כי לצד הביטוי האמנותי שניתן לאמנים, גל"צ כתחנה של החיילים ואשר משרתים בה חיילים רבים, צריכה להימנע מלחגוג שיר המציג חיילים באור דמוני".

"עניין של הרגל" נכתב על ידי אלונה קמחי, בת זוגו של אשדות, בעקבות מפגשים עם אנשי ארגון "שוברים שתיקה", ומתאר את חוויותיו של חייל בשטח. מילות השיר כוללות שורות כמו "תחילה רק תרגיל/ כת הולמת בדלת/ ילדים המומים/ משפחה מבוהלת ... הם לא איש, לא אשה/ הם רק חפץ, רק צל/ ללמוד להרוג/ זה עניין של הרגל ... רק לנו רק לנו/ אדמת ישראל/ ללמוד אכזריות/ זה עניין של הרגל".

לפי גורמים המעורבים בפרטים, החלטתו של דקל נמסרה לאשדות זמן קצר לפני העלייה לשידור, זאת למרות שהליינאפ היה מתוכנן וידוע לכל הצדדים מבעוד מועד. אשדות הסכים שלא לבצע את השיר, והופתע לגלות בעת שידור התוכנית שדוברות גלי צה"ל הוציאה לעיתונאים הודעה על פסילתו לשידור.

יזהר אשדות: "אני המום"

"לתדהמתנו, בזמן השידור החי של התוכנית, כשיזהר מנגן ושר באולפן גלי צה"ל, הנמצא קומה מתחת למשרדו של מנהל התחנה. התברר כי הנ"ל שחרר הודעה לעיתונות בה הוא מודיע על החרמת השיר לשידור בתחנה וזאת כאמור לאחר שיזהר נאות מרצונו הטוב שלא שלבצע את השיר היום בתוכנית", נמסר מההנהלה של אשדות. "מעבר לתזמון הפוגעני, כשיזהר היה 'שבוי' בשידור חי באולפן התחנה, ללא יכולת תגובה.
חמור אף יותר נוסח ההודעה שהינו משתלח ומסית ואינו עומד בשום כלל אתיקה עיתונאית, במיוחד כזו המצופה ממנהל גוף שידור מרכזי".

אשדות עצמו מסר כי "פרסום ההודעה וההצהרה כי היא מייצגת את עמדת גלי צה"ל, מעמידים בספק את האפשרות לקיים דיון מאוזן והוגן על השיר ותוכנו. מדאיג שגוף שידור במדינה דמוקרטית פוסל שיר לשמעה, אך יותר מכך, אני המום שמנהל אותו גוף בוחר לקעקע את השיר ובכך מסית כנגד יוצרי השיר ומבצעו".

מגיבה נוספת לפרשה היא חברת הכנסת זהבה גלאון (מר"צ), שמסרה ש"תמיד אהבתי להאזין לגל"צ בדרכים, וכעת אני כבר לא בטוחה שאמשיך לעשות זאת".

למרות ההחרמה הנוכחית, יש לציין כי השיר כבר הושמע בתחנה מספר פעמים: לפני כחודש בוצע בלייב על ידי אשדות בתוכנית "המילה האחרונה" של אברי גלעד וג'קי לוי, שאף ניהלו עם אשדות דיון על תוכנו של השיר, ולפני כשבועיים הושמע בגרסת האלבום בתוכניתו של רינו צרור.

את תגובתו של יואב קוטנר לא ניתן היה להשיג.

האזינו לשיר מעורר המחלוקת:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully