וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי: הבתים הגנוזים ללהיטו של אהוד מנור

17.4.2014 / 0:00

בלעדי: התגלו בתים גנוזים ללהיט הילדים "מי ראה את באני" שכתב אהוד מנור. עפרה פוקס אלמנתו התרגשה למצוא כתב יד ותמונה שמתפרסמים כאן לראשונה, במלאת 9 שנים למות מנור

אהוד מנור וכלבתו באני. צילום מקורי: עפרה פוקס, רפרודוקציה: ניב אהרונסון, באדיבות המשפחה
התמונה שלא ראתה אור: אהוד מנור וכלבתו באני, גיבורת הלהיט/באדיבות המשפחה, צילום מקורי: עפרה פוקס, רפרודוקציה: ניב אהרונסון

שלושה בתים גנוזים ללהיט הילדים "מי ראה את באני" שכתב הפזמונאי הלאומי אהוד מנור נחשפים לראשונה בוואלה! תרבות, במלאת 9 שנים למותו. עפרה פוקס אלמנתו התרגשה מאוד למצוא באחרונה בקופסאות מאובקות בביתה כתב יד של מנור ובו שלושת הבתים שלא ראו אור מעולם, המהווים המשך לשיר הילדים האהוב והנוגע ללב על הכלבה באני שנעלמה. בבתים הגנוזים שכתב מנור באני שבה הביתה.

השיר העצוב "מי ראה את באני" שנכתב על ידי אהוד מנור, הולחן על ידי מתי כספי ובוצע על ידי תיקי דיין (אך זכה לביצוע מפורסם נוסף של כספי עצמו) הוא אחד מלהיטי הילדים המפורסמים ביותר של מנור שזכה להצלחה. הדבר היחיד שהעיב על ההשמעות הרבות ברדיו והפיכתו ללהיט היא העובדה שדורות של ילדים נשארו מדוכדכים מהשיר, המתאר את הכלבה באני (על שם כלבתם האמיתית של מנור ופוקס) שהלכה לאיבוד, ומסתיים לדאבונם של הילדים מבלי שתשוב הביתה ולא ידוע מה עלה בגורלה.

לאחר שנים שהשיר העלה דמעות בעיני ילדים ומבוגרים כאחד, מגיע הסוף הטוב בסמוך לציון 9 שנים למותו של אהוד מנור (שהלך לעולמו ב-12 באפריל 2005). בטקסט האבוד באני שבה הביתה. בנוסף, עפרה פוקס מצאה תמונה מרגשת בה נראה מנור מטייל עם כלבתו באני, המתפרסמת כאן לראשונה.

הנה הבתים הגנוזים של "מי ראה את באני":

ופעם אחת אחרי שנרדמתי
שמעתי קולות נביחה.
חשבתי שבטח אני רק חלמתי
אך דלת פתאום נפתחה.

כלבה עייפה ומאוד מלוכלכת
קיבלה אז חיבוק ונשיקה.
נבחה שיותר היא מכאן לא הולכת
ואז את פני ליקקה.

שאלתי אותה במשך יומיים
היכן ולאן נעלמה.
אך היא הסכלה לי ישר בעיניים
ובסוף כמו תמיד נרדמה.

כתב היד בתים גנוזים של השיר "מי ראה את באני" של אהוד מנור. ניב אהרונסון
הבתים הגנוזים שהתגלו באחרונה ללהיט הילדים "מי ראה את באני", בכתב ידו של אהוד מנור ז"ל. פרסום ראשון/ניב אהרונסון

"בתקופה זו", אומרת לוואלה! תרבות עפרה פוקס, "אני עוברת על כתבי היד של אהוד וסורקת אותם, לקראת הוצאת אוסף שירי אהבה של אהוד. להפתעתי אני פתאום מוצאת באחת הקופסאות דף שכולל את התוספת הזאת לשיר 'מי ראה את באני'. זה נורא ריגש אותי. אהוד כתב את זה כנראה הרבה שנים אחרי שכתב את הטקסט המקורי".

"אני מניחה שאהוד כתב המשך בגלל שכל הילדים שאלו אותו האם הכלבה נמצאה. זה שיר עצוב. לאורך השנים הוא הדאיג ילדים שאוהבים כלבים. כשבאתי לאחרונה להצגה 'גלי' של אורנה פורת (מחזמר לילדים משיריו של אהוד מנור – ש.ב.) בזמן השיר הזה וגם בסוף ההצגה כל הילדים שאלו מה קרה לבאני. לפני שבועיים נפגשתי עם נכדותיי מיקה ובילי, הבנות של בני ידי. באתי לדבר עם ילדי כתה ב', הם התחילו לשאול שאלות ורוב הילדים שאלו על באני".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

השיר "מי ראה את באני", ללא הבתים הגנוזים, בביצוע מלחינו מתי כספי

- על איזה רקע נכתב השיר המקורי?

"את הכלבה באני קנינו לגלי כשהיתה בת שנתיים וחצי. כשנולד ידי נסעתי איתו לבית הבראה בצהלה, ואז באה כל המשפחה לבקר אותי - אהוד וילדינו גלי וליבי. אנחנו יושבים בחוץ, שמחה גדולה, אני יומיים אחרי לידה עם התינוק הקטן. פתאום הילדות אומרות: איפה באני? זה בית מבודד עם גבעות ועצים, משהו די פראי. אהוד ושתי הבנות מחפשים ולא מוצאים. הם בוכים. זאת כלבה שהם מאוד אהבו. בסוף הולכים לחפש גם במטבח של בית ההבראה ואחרי כמה שעות שנראות כמו נצח מוצאים אותה אוכלת המבורגר במטבח של חדר האוכל. באותו לילה אהוד כתב את השיר, כי כשכאב לו משהו הוא מיד כתב. הוא העביר את השיר להלחנה של מתי כספי, הוא בוצע על ידי תיקי דיין, וברדיו ניגנו את זה הרבה".

"אגב, גם למתי היה כלב שקראו לו איגלו ואהוד כתב לו שיר נורא יפה. אהוד אהב כלבים באופן יוצא דופן. האחרון שראה את אהוד כשהוא מת היה הכלב שלנו בורגי (באני נפטרה שנים רבות לפני אהוד, ומאז היו לאהוד ועפרה כלבים רבים – ש.ב.). בורגי רץ למעלית כשלקחו את אהוד, ומאז הוא לא חזר. עצוב. 'לא נותר דבר מלבד הגעגוע', כפי שכתב אהוד בשיר 'הייתי בגן עדן' לשרית חדד".

עפרה פוקס. ניב אהרונסון
"אהוד כתב המשך בגלל שכל הילדים שאלו אותו האם הכלבה נמצאה". עפרה פוקס, אלמנתו של אהוד מנור, השבוע בביתה/ניב אהרונסון

תיקי דיין, מבצעת השיר, התרגשה לשמוע מוואלה! תרבות שנמצאו בתים גנוזים נוספים לשיר "מי ראה את באני". "כל כך הרבה ילדים ומבוגרים אמרו לי לאורך השנים: 'כל כך בכיתי', או 'אני תמיד בוכה כשאני שומע את השיר'. כשאני שרה את באני תמיד אנשים נורא עצובים", אומרת דיין. "עד היום כל זמן קצר אנשים עוצרים אותי ברחוב ואומרים לי כמה הם מטורפים על השיר. כל מי שאוהב בעלי חיים אוהב אותו..גם אני חולה על חיות. לא ייאמן שכבר עברו 9 שנים ממותו של אהוד. אני הפסקתי לעשן אחרי 40 שנים בהן הייתי מעשנת כבדה, וזה קרה במקרה ביום שבו נפטר אהוד מנור. אני זוכרת את אהוד בתור מעשן כבד של ברוודוויי. מאז שהפסקתי לעשן יכולתי לחזור לשיר, אחרי 15 שנה בהן לא שרתי בגלל הסיגריות, חזר לי הביטחון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא נותר דבר מלבד הגעגוע". אהוד מנור ז"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

השיר "מי ראה את באני", כולל הבתים הגנוזים שנמצאו בביתו של מנור, עתיד לצאת כספר הנושא את אותו שם ויכלול איורים. על כריכתו האחורית תופיע כנראה תמונה של אהוד מנור עם כלבתו באני המופיעה כאן לראשונה.

זהו צעד אחד מיני רבים של פוקס, אלמנתו של מנור, ושלושת ילדיהם, במסגרת הקדשת זמן רב להנצחתו של מנור. במסגרת כך, בקרוב תתקיים זו השנה הרביעית תחרות מלגות עם שיריו של אהוד מנור בסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין. בשנים קודמות של תחרות שירה זו תלמידי שנה ג' העניקו אינטרפרטציות מקוריות לשיריו של הפזמונאי הלאומי, מול שופטים שהינם זמרים ידועים כמו הראל סקעת ומרינה מקסמיליאן.

בנוסף, במוצאי שבת 12 ביולי, יום לפני יום הולדתו של מנור, יתקיים ערב לזכרו באמפי שוני בבנימינה. בשנה הבאה, שבה ימלאו 10 שנים למותו של מנור, מתכננת פוקס לקיים באמפי שוני פסטיבל במשך יומיים שיכלול שלושה מופעים: אחד עם שיריו הגדולים, שני עם שירי ילדים ושלישי חגיגה ברזילאית. לקראת שנת העשור אמור לצאת ספר שירי אהבה של מנור עליו שוקדת כעת פוקס. בנוסף, היא אומרת כי ברצונה לקיים שיתוף פעולה עם פסטיבל ישראל לשנת העשור למותו של מנור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully