וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שולחן עבודה: מוזיקאים חושפים סקיצות שמעולם לא נשמעו

רונה קינן

8.10.2014 / 4:04

"ביקשתי ממוזיקאים שאני אוהבת לחשוף סקיצה, ולספר מה קרה לשיר מהרגע שהוקלט כרעיון גולמי ועד לשלב שבו שוחרר באופן רשמי". פרויקט "שולחן עבודה" של רונה קינן

המונח סקיצה הוא מונח שמסקרן אותי כבר הרבה זמן. מה קורה ליצירה בין השלב הראשוני שבו משרבטים אותה על דף או מקליטים על שני ערוצים בסטודיו הביתי, לבין השלב שהיא מוצגת במוזיאון או יוצאת לרדיו. ביקשתי ממוזיקאים שאני אוהבת לחשוף סקיצה של שיר שכבר הוקלט, ולספר קצת מה קרה לשיר מהרגע שהוקלט כרעיון גולמי ועד לשלב שבו שוחרר באופן רשמי. מה קובע שהיצירה הגולמית היא למעשה הסקיצה? שלומי שבן, ערן צור, נינט טייב, חוה אלברשטיין, אסף אבידן הסכימו לנסות להסיר את הערפל מן השאלה, ולחשוף גרסאות ראשוניות לשירים שלימים התווספו להם כלים, נגנים ועיבוד מיוחד.

ערן צור - "בעין הסערה"

ערן צור, בעין הסערה. שרון דרעי,
"הסקיצה הזו יפה בעיני לא פחות מאיך שהשיר יצא באלבום"/שרון דרעי

"בימי ההלחנה של 'בעין הסערה' הושפעתי מאוד משירו של ליאו פרה 'Avec le temps'. הכרתי את השיר דרך התרגום של אביב גפן ('ועם הזמן') כשהתארחתי אצלו בהופעה. כל כך אהבתי את המהלך ההרמוני של 'ועם הזמן' שחשתי שאני רוצה ליצור משהו משלי על אותו בסיס הרמוני, שמושך לכיוון טקסט המדבר על מהלך הזמן, ועל עדינות ורגישות. כשעבדתי עם דורון פלסקוב ואוהד בן ארי (המפיקים של אלבומי 'כל מה שאנושי' ) החלטנו להקל על השיר, ואז הוא נפרד מהמשקל והדרמה של הסקיצה המקורית, וקיבל את התנופה של הקצב. עד היום אינני בטוח מה עדיף, כי הסקיצה הזו יפה בעיני לא פחות מאיך שהשיר יצא באלבום. לכן חשוב לי לחשוף אותה כאן בפרויקט של רונה קינן בוואלה! תרבות".


לחצו והאזינו לסקיצה של ערן צור ל"בעין הסערה".

חוה אלברשטיין - "אהבה"

חוה אלברשטיין, עורכת אורחת.
חוויות של פרידה ומוות

בתחילת שנת 2013 שחררה חוה אלברשטיין את "אהבה", סינגל ראשון מהאלבום "ואיך אצלך" בהפקת תמיר מוסקט. "ואיך אצלך" הגיע למעמד אלבום זהב תוך שלושה שבועות מצאתו.‏ שירי האלבום עסקו, בין השאר, בחוויות של פרידה ומוות.

"אהבה
לו ידעתי לא הייתי בא
לא הייתי קם מהמיטה
לו ידעתי מה יקרה לי
בדרך הייתי בורח".


לחצו והאזינו לסקיצה של חוה אלברשטיין ל"אהבה".

שלומי שבן - "כולם אומרים"

שלומי שבן. מערכת וואלה!
"אני נשמע לעצמי מאוד מאוד ילד"/מערכת וואלה!

"הסקיצה הזאת הוקלטה באולפן קטן בשם ?דאון טאון? בדרום תל אביב. הבעלים, דני אור, שמע כמה שירים שלי ונתן לי את האולפן בחינם לצורך הקלטת אלבום. בסופו של דבר העסק הסתבך וההקלטות הפכו לסקיצות שבעזרתן השגנו חוזה בחברת תקליטים.

אסף תלמודי מתופף כאן כמיטב יכולתו, אלדד גואטה מנגן בשאר הכלים ועושה קולות, פיטר רוט מנגן בגיטרה, ואני שר ומנגן פעם ראשונה בחיים באולפן, ובכלל. התרגשתי לשמוע את השיר כך, בעיקר מפני שאני נשמע לעצמי מאוד מאוד ילד. הסקיצה לא מאוד רחוקה מההקלטה הרשמית - למעשה רוב התפקידים המרכזיים נגזרו מתוכה".


לחצו והאזינו לסקיצה של שלומי שבן ל"כולם אומרים".

נינט טייב - "כל הלבד"

נינט, נינט טייב, כל הלבד. רותם וחניש,
"את הסקיצה הזו הקלטתי בשעת לילה מאוחרת"/רותם וחניש

"את הסקיצה הזו הקלטתי בבית, במחשב, בשעת לילה מאוחרת, אחרי שיחה עם חבר יקר, אי שם בשנת 2012. הסקיצה מורכבת משלושה ערוצים סך הכל:גיטרה, שירה, B'V (קולות שניים). אני זוכרת שהקלטתי את השיר די מהר כי לא רציתי לאבד את הרגע. שמתי דיליי ופאנינג (PANINIG) על הגיטרה ועל ה-BV, את השירה השארתי נקייה יחסית כדי לא לבלבל את האויב( הפעם) ושלחתי את השיר למגירה הווירטואלית. לימים, כשהתחלתי לעבוד על האלבום הרביעי 'כל החיות ידעו' לא היה לי ספק ש'כל הלבד' יהיה חלק מקאדר השירים שאבחר להשמיע לשני מפיקי העל עידן רבינוביץ ויוסי מזרחי.

כשהתחלנו להפיק את השיר היה לי מאוד ברור איך אני רוצה לעבד אותו ובייחוד הסאונד תופים והמקצב. שלחתי את המפיקים המוכשרים לשמוע שיר של להקה אדירה בשם Cocteau Twins וביקשתי שיחזרו עם השראה ואהבה לאייטיז, וכך היה.

זכור לי במיוחד הרגע באולפן שבו ניסינו למצוא את ה-BPMהמדויק של השיר, תזוזה הכי קטנה למעלה או למטה פשוט לא היתה מדויקת. לבסוף הוכתר המלך: 90 וחצי BPM".


לחצו והאזינו לסקיצה של נינט טייב ל"כל הלבד".

אסף אבידן - "Different Pulses"

סקיצה אסף אבידן.
הסינגל הראשון מאלבום הסולו

באפריל 2012 יצא "Different Pulses", הסינגל הראשון מאלבום הסולו הראשון של אסף אבידן. סינגל שבאופן לא ממש מפתיע, בישר על קריירת סולו מצליחה. האלבום, שנשא את אותו השם, זכה למעמד אלבום זהב בישראל ויציאתו לוותה בסיבוב הופעות בחו"ל.


לחצו והאזינו לסקיצה של אסף אבידן ל"Different Pulses".

רונה קינן - "מבול"

"במסגרת העבודה על הפרויקט הזה, מצאתי גרסה עתיקה של "מבול" שלא זכרתי שקיימת בכלל. היא הוקלטה כשהייתי בת 18 ואני מודה שאני קצת נבוכה לשמוע אותה היום אבל מכיוון שאני יזמתי את הפרויקט, אסור לי להשתפן.

השיר היה באנגלית, קראו לו "Earthquake", היה לו פזמון אחר לגמרי וחלק סוגר שבו אני קוראת שיר ילדים סקוטי קודר במיוחד. כשהתחלתי לעבוד עם יזהר אשדות הוא הציע לי לכתוב פזמון חדש, לוותר על כמה תיבות מתוך השיר ובסופו של דבר גם לתרגם אותו לעברית. כך נולד "מבול". באופן מוזר אני מבינה שכשהייתי צעירה יותר שרתי נמוך יותר. עדיין לא גיליתי את הקול שלי והדבר היחיד שהיה לי נח לעשות איתו היה לשיר נמוך מאוד עם הרבה אוויר ועם הרבה דרמה".


לחצו והאזינו ל"מבול" בגרסתו הלועזית.

רונה קינן. עמית ישראלי
"לא זכרתי שהגרסה קיימת"/עמית ישראלי

רונה קינן - "Dodging Bullets"

"למרות, ואולי בגלל ההלם שבלהאזין לסקיצה שהקלטתי לפני 17 (!) שנה, החלטתי לחשוף כאן גם סקיצה חדשה, סקיצה לשיר שעדיין לא הוקלט ושיופיע באלבום הבא שלי, אם הכל ילך כמתוכנן.

לפני שנתיים התחלתי לעבוד באולפן הביתי שלי על שירים חדשים באנגלית. חיפשתי שפה חדשה ונדדתי לכיוונים קצת אלקטרוניים. חבר נתן לי ספריה של סאונדים שמיועדים לסרטים (טריקות דלת, צלחות נשברות, צופרים ומכונות כביסה), רכנתי על המחשב שעות על גבי שעות כד לייצר מהם ביט ועליו ניגנתי ושרתי את השיר. עבדתי על הסקיצה הזו כל כך הרבה זמן, עד שהיא הפכה בעיני לייצוג הרשמי של השיר ולא רק תחנת ביניים בדרך לדבר האמיתי".


לחצו והאזינו ל"Dodging Bullets".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully