וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על אף ההסתייגויות: ועדת החינוך אישרה את ביטול חוק הספרים

25.5.2016 / 11:30

לאחר דיון ארוך בוועדת החינוך, התרבות והספורט, הוחלט לבטל את חוק הספרים החל מה-31 באוגוסט. חלק מסעיפי החוק יהפכו להוראת שעה חדשה שתוקפה שנתיים. כעת תעבור ההצבעה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(בסרטון: יו"ר התאחדות המו"לים רחלי אידלמן בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS, מרץ 2016)

seperator

ביטול חוק הספרים, שאותו הגדירה שרת התרבות מירי רגב כאחת ממטרותיה המיידיות, נראה קרוב מתמיד הבוקר (רביעי) אחרי הדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. ברוב של 7 מול 4 קבעו חברי הוועדה כי החוק יבוטל ב-31 באוגוסט. כזכור, לאחר שעבר בקריאה ראשונה במליאה ביום שני, הגיעה הצעת החוק לביטול חוק הסופרים אותה יזם ח"כ יואב קיש, אשר נתמכה על ידי השרה רגב, לדיון בוועדה כבר אתמול, אולם לאחר שעתיים של דיון סוער לא התקיימה הצבעה והדיון נדחה להיום. כעת יעבור החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה.

עיקר המחלוקת נבעה מאי ההסכמה לגבי מועד ביטולו של חוק הספרים. במקור אמור היה תוקפו של החוק (שנקבע כהוראת שעה לשלוש שנים) לפוג בפברואר 2017. בתחילה ביקש משרד התרבות לבטל את החוק מיידית, במהלך הדיון אתמול הוצגה פשרה לפיה יבוטל ב-31 בדצמבר, ולאחר מכן שונתה שוב עמדת המשרד לביטול ב-31 באוגוסט. המתנגדים לביטול טענו כי הדבר עלול להעלים קשיים על חוזים שכבר נחתמו ותמחור הספרים.

על פי הנוסח שעליו הוצבע בוועדה נקבע כי:

1. בשבוע הספר הקרוב תבוטל ההגבלה על ההנחה (עד 20%) הקבועה בחוק, כאשר גובה ההנחות שיוצעו ייקבע בין המו"לים לבין חנויות הספרים.

2. סעיף 43ג', הקובע לאיזו תקופה הסעיפים בתוקף, חולק לשניים: סעיפים שתוקפם יפוג ב-31 באוגוסט, וביניהם: קיבוע המחיר, התמלוגים לסופרים והעיצומים הכספיים על הפרות החוק.

מנגד, יהפכו חלק מהסעיפים בחוק להוראת שעה חדשה לתקופה של שנתיים, שבמסגרתן תקבע הממשלה חוק חלופי קבוע. ביניהם: איסור תגמול בעבור המלצה על ספר מסוים ואיסור אפליה בתצוגה בחנויות הספרים.

יש לציין כי ספרים שייצאו לפני ה-31 באוגוסט יזכו להגנה המלאה של החוק, גם לאחר ביטולו. ספרים שייצאו לאחר מכן לא יזכו להגנה. בנוסף בוטל הסעיף שמאפשר לשרה להאריך את החוק בכתב.

עוד באותו נושא

מחלוקת בוועדת החינוך: חוק הספרים יבוטל בספטמבר או בדצמבר

לכתבה המלאה
מירי רגב על השטיח האדום בקאן, 2016. GettyImages
הטילה את מלוא השפעתה על ביטול החוק. שרת התרבות מירי רגב בפסטיבל קאן/GettyImages

חוק הספרים נכנס לתוקפו בפברואר 2014 ומאז זכה לביקורות. בין היתר נטען כי גרם לעלייה במחירי הספרים ולירידה בהיקף הקנייה. החוק, שאושר בכנסת עוד ביולי 2013, אוסר בין השאר על חנויות הספרים למכור ספרות חדשה במחיר השונה מהמחיר המומלץ לצרכן - וזאת לתקופה של עד שנה וחצי ממועד היציאה לאור (למעט בתקופות שייקבעו בחוק כמו שבוע הספר ובאתרי הרשת, שבהן מותרת הנחה של עד 10%). מרבית הגורמים בענף שתמכו בחוק ראו בו מהלך שיימנע את שחיקת המחירים בשוק הספרים בישראל, יצמצם את הפסדי המו"לים וכן יאפשר מתן תמלוגים ראויים לסופרים.

בצהרי יום שני, שעה קלה לפני פתיחת הדיון בוועדת החינוך, פורסם דו"ח הוועדה לבחינת חוק הספרים שהקימה השרה רגב ביוני 2015. הוועדה הגישה את מסקנותיה כבר בחודש ינואר, אולם רק לאחר מאבק עיקש של חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ), הוא נחשף לחברי הוועדה במלואו.

ממסקנות חברי הוועדה עולה כי מלבד יו"ר הוועדה, מנכ"ל משרד התרבות יוסי שרעבי (מינוי אישי של השרה), המליצו יתר חבריה, ובהם שני נציגי ציבור שנבחרו על ידי השרה רגב, שלא לבטל את החוק אלא להכניס בו שינויים ושיפורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully