וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: חוק הספרים בוטל

34 חברי כנסת הצביעו בעד ביטול חוק הספרים, תשעה חודשים לפני שתוקפו היה אמור לפוג גם כך. הוועדה שמינתה שרת התרבות מירי רגב המליצה שלא לבטל את החוק

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(בסרטון: יו"ר התאחדות המו"לים רחלי אידלמן בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS, מרץ 2016)

seperator

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר בקריאה שנייה ושלישית את ביטול חוק הספרים (החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל). 34 חברי כנסת הצביעו בעד ביטול החוק, 18 חברי כנסת הצביעו נגד וחבר כנסת אחד נמנע. ביטול החוק, שייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, הינו תוצאה של הצעת חוק פרטית שהגיש ח"כ יואב קיש אשר מאוחר יותר זכתה לגיבוי ולתמיכת שרת התרבות והספורט מירי רגב. במסגרת הדיון במליאת הכנסת, תקף ח"כ איציק שמולי את התנהלות משרד התרבות והספורט בקידום ביטול החוק ואת הסתרת מסקנות הוועדה המקצועית שבדקה את השלכות החוק. ח"כ תמר זנדברג סיפרה כיצד מסקנות הוועדה המקצועית סותרות את גישתה של רגב והוסיפה כי הצלחתו של ח"כ קיש היא אסון עבור שוק הסופרים והספרות. השרה רגב מצידה, טענה כי מדובר ב"חוק רע", בירכה את חברי ועדת החינוך על "יומיים של דיונים" בביטול החוק והאשימה את חברי האופוזיציה בפופוליזם.

התיקון לחוק הספרים, שמבטלו, קובע כי בשבוע הספר הקרוב תבוטל ההגבלה על ההנחה (עד 20%) הקבועה בחוק, כאשר גובה ההנחות שיוצעו ייקבע בין המו"לים לבין חנויות הספרים. עוד הוחלט כי סעיף 43ג' בחוק, הקובע לאיזו תקופה הסעיפים בתוקף, יחולק לשניים: סעיפים שתוקפם יפוג ב-31 באוגוסט, וביניהם: קיבוע המחיר, התמלוגים לסופרים והעיצומים הכספיים על הפרות החוק. כמו כן, ספרים שייצאו לפני ה-31 באוגוסט יזכו להגנה המלאה של החוק, גם לאחר ביטולו. ספרים שייצאו לאחר מכן לא יזכו להגנה. בנוסף בוטל הסעיף שמאפשר לשרה להאריך את החוק בכתב.

יש לציין כי לא כל סעיפי החוק בוטלו ולבקשת רגב, הסעיפים שעוסקים במניעת אפלייה הקשורה בחשיפת מו"לים בשטחי התצוגה בחנויות ובמניעת תמרוץ מוכרים על המו"ל המועדף על בעלי הרשת, יישארו בתוקף לתקופה של שנתיים, שבמסגרתן תקבע הממשלה חוק חלופי קבוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
seperator

חוק הספרים נכנס לתוקפו בפברואר 2014 לאחר עבודת חקיקה בת ארבע שנים ומאז זכה לביקורות. בין היתר נטען כי גרם לעלייה במחירי הספרים ולירידה בהיקף הקנייה. החוק, שאושר בכנסת עוד ביולי 2013, אוסר בין השאר על חנויות הספרים למכור ספרות חדשה במחיר השונה מהמחיר המומלץ לצרכן - וזאת לתקופה של עד שנה וחצי ממועד היציאה לאור (למעט בתקופות שייקבעו בחוק כמו שבוע הספר ובאתרי הרשת, שבהן מותרת הנחה של עד 10%). מרבית הגורמים בענף שתמכו בחוק ראו בו מהלך שיימנע את שחיקת המחירים בשוק הספרים בישראל, יצמצם את הפסדי המו"לים וכן יאפשר מתן תמלוגים ראויים לסופרים.

בשבוע שעבר, שעה קלה לפני פתיחת הדיון בוועדת החינוך, פורסם דו"ח הוועדה לבחינת חוק הספרים שהקימה השרה רגב ביוני 2015. הוועדה הגישה את מסקנותיה כבר בחודש ינואר, אולם רק לאחר מאבק עיקש של חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ), הוא נחשף לחברי הוועדה במלואו. ממסקנות חברי הוועדה עולה כי מלבד יו"ר הוועדה, מנכ"ל משרד התרבות יוסי שרעבי (מינוי אישי של השרה), המליצו יתר חבריה, ובהם שני נציגי ציבור שנבחרו על ידי השרה רגב, שלא לבטל את החוק אלא להכניס בו שינויים ושיפורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully