וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקטרוניקה ארס

אלון שטיאט

24.10.2008 / 1:28

"ארס אלקטרוניקה" הוא אירוע אמנות אינטראקטיבית שמקרב אלינו את העתיד. שנה הבאה גם ירושלים בתמונה. אלון שטיאט מצייר

לא מזמן חזרתי מהעתיד. אמנם בצ'רטר דחוס מאוסטריה, ולא במכונית דלוריאן מעופפת, אבל לעזאזל, הייתם צריכים להיות שם. היו שם מכונת נגינה של בועות סבון, איש באקווריום קטן שמזיע זיעה כחולה, שולחן דיגיטלי שהופך לכלי נגינה עתידני ומצלמה שמחדירה מסרים סמויים לתמונות סטילס. לתאר כזה דבר למי שלא ראה פסטיבל אמנות אינטראקטיבי מימיו, זה כמו לתאר לחבר מנומנם חלום הזוי מהלילה הקודם (אבל בשביל זה יש תמונות). ARS Electronica, הוא המקום שבו האמנות והטכנולוגיה מתמזגים. הזדמנות הצצה נדירה למוחות הכי יצירתיים ומוזרים של ימינו.

עד לפני כ- 29 שנים לינץ, העיר המארחת של הפסטיבל, היתה ידועה לפני הכל כעיר הולדתו של אדולף היטלר. אז קם ראש עיר שהחליט לשנות קארמה ולהזמין את השונה אל העיר. לשבח אותו על המקוריות שלו, לאחד בין אנשים מהעיר ומכל העולם למען מטרה משותפת - האהבה לאמנות וטכנולוגיה. המילה "ארס" דוקא לא שאובה מבית היוצר של אליעזר בן יהודה ופירושה בלטינית הוא "אמנות". מדי שנה סביב חודש ספטמבר, אני נוסע לפגוש אמנים, מדענים ומתכנתים. שבוע שלם של קרנבל הכולל הרצאות לאקדמאים, תערוכות לאמנים, מופע של TOSCA למוזיקאים וטקס זיקוקים מרהיב למי שנותר. כל שנה נבחר נושא אחד ועובר כמו סיב אופטי בין כל המרכיבים. נקודת השיא של הארוע הוא הוא טקס האוסקר של הפסטיבל, בו הזוכה המאושר הולך הביתה עם פרס כספי מכובד ופסלון "ניקת הזהב".

גלישה חופשית

הסימפוזיון שנערך השנה, עסק בנושא "A New Cultural Economy", רוצה לומר: הסרת זכויות היוצרים, שיתופיות, Open Source (אלו המילים שצריך להשחיל באלגנטיות בפסטיבל כדי להשמע בעניינים).

ג'ואי איטצו מיפן (Joi Ito), שהנחה את הדיון, העלה טענה כי המתנו כעשור עד אשר תוכן גולשים באינטרנט הפך ראוי לחיפוש ושימוש. עתה, כשהוא כבר קיים ברשת, נוצר קונפליקט בין חוקי זכויות היוצרים הישנים והנוקשים שהציבה הרשת בראשיתה ומציב המחוקק, אל מול חומרים חופשיים לשימוש כמו אלו שניתן לחפש בקריאטיב קומונס. המטרה היא לעקוף את אותן בעיות שנוצרות בעקבות חוקי זכויות היוצרים לשיתוף מידע. כיום, כאשר הציוד הבייתי מסוגל לייצר חומרים באיכות גבוהה, תוכן הגולשים מאבד מאופיו החובבני. אם כן, כיצד מדביקים את הפער בין המחוקק הזקן והמיושב, לבין דור שמעדיף לעשות רימיקס ולחדש את הישן הקיים, במקום לצרוך ולקנות עוד חדש? למי שלא שמע על Remix, Recut, Mash-up בכל מה שקשור לוידאו, הנה דוגמא מהרשת: מקיין חובר למדונה לביצוע חדש ומרגש של "ווג".

זה לא נגמר עד שהגברת לא נוסעת ברכבת

כל יום מתחיל בקפה, שטרודל וינאי ותוכניה כדי לגבש אסטרטגיה, שהרי הפסטיבל מחולק למספר מוקדים בעיר הפועלים במקביל, ככה שחייבים לבחור. בחרתי ב- ARS Electronica Animation Festival שהוא פסטיבל אנימציה שמתקיים כחלק מהפסטיבל הגדול. הסרטון הזוכה של השנה הוא "Madame Tutli Putli". סרטון אנושי וקודר על נסיעה מסויטת ברכבת לילית. יוצר הסרט, כריס לויס, סיפר כי תהליך העבודה הכולל על הסרט ערך 4 שנים של הסתגרות עם גיחות לבירה בסוף יום עבודה מפרך. האנימציה, שהעבודה עליה נמשכה שנתיים רצופות, היא של בובות שצולמו בטכניקת Stop Motionכשאת המראה האנושי הוא יצר באמצעות השתלה (קומפוזיטינג) של עיניים של שחקנים חיים שצילם בנפרד. התוצאה היא סרטון של 17 דקות של קסם והוא מצטט אמנות מראשית המאה ה-20, כמו דמויות השחמטאים, הלקוחות מתמונה של מאן ריי ומרסל דושמפ.

כמו בכל שנה, מארח הפסטיבל אוניברסיטה אחת מהעולם שעוסקת באמנות אינטראקטיבית, הפעם אלו הסטודנטים היפנים של University of Tokyo. זה גם המקום לשמוע הסברים מהאמנים שממתינים לצד העבודות שיצרו. ריטה סוזוקי חיפשה דרך משמחת למשוך את תשומת הלב של אנשים מהשגרה היומיומית שברחוב. "בועות סבון עושות אנשים שמחים יותר, ילדים כמו מבוגרים", היא מסבירה בתמימות. כך הגיעה לרעיון לייצר תיבה שמפריחה בועות סבון מול שורת מוטות נחושת ארוכים שמסודרים כמו אורגן כנסיות דקיק. במקום שבו מתפוצצת הבועה מתנגן צליל. אני מנגן לי מנגינה עם הרוח, כזאת שהיא צירוף של תוים שלא יתנגן אף פעם אותו הדבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אבירי השולחן העגול

בקטוגריית "Digital Musics" זכה בפסלון הניקה המוזהב פרויקט ה "Reactable". זהו הדור השלישי של כלי הנגינה שפותח על ידי DJ's ספרדים ועבורם. האפקטים ומעבדי הסאונד שקיימים בתוכנות מוסיקה הפכו לדסקיות גדולות. אותן אפשר להניח על משטח עגול שיודע לזהות אותן ואת מיקומן.יחד איתי קבוצה של 5 אנשים סביב השולחן, בודקים את הקשרים שבין הדיסקיות שכל אחד בוחר להניח. כל דיסקית זוהרת בגרפיקה מוקרנת ומייצרת סאונד אלקטרוני מזמזם בחלל החדר. כל סיבוב של הדיסקית מעלה ומנמיך ווליום. לא סתם בחרה ביורק לשלב את השולחן הזה בהופעה החדשה שלה, שנראה כאילו פותח במרתפי נאס"א.

דבקה

בין כל הקוד והטכנולוגיה חשוב לי לציין גם פרויקט אנלוגי לחלוטין.
קוראים לו "וירוס" והוא מתחיל בקיר ענק מלא בעיגולי-מדבקה כתומים וקטנים. המבקרים רשאים להזיז את המיקום של כל מדבקה, ככה שהיצירה הולכת ומתפשטת בכל העיר, עיגולים כתומים גולשים לרחובות וכל דקה מתעדת מצלמה קבועה בחלל תמונה מהפרויקט. בסוף שבוע הפסטיבל ניתן להכין סרט אישי של ההידבקות הזאת.

ואיך כל זה קשור אלינו?

2009 הולכת להיות שנה מרגשת במיוחד ללינץ. 65 מליון יורו הוקצו לארועי התרבות של לינץ שנבחרה ל"בירת התרבות של אירופה" לשנת 2009. כל אלו לצד יום ההולדת ה-30 לפסטיבל ARS Electronica. ב- 1872, שלח ז'ול וורן את גיבור ספרו "מסביב לעולם בשמונים יום" לסיבוב הופעות בכדור פורח.
ב-2009, לינץ יוצאת למסע דומה, רק שאת האוויר החם והבלון יחליפו סיבים אופטים ולווינים שיחברו את העיר הקטנה ללא פחות מ-20 ערים ברחבי העולם במטרה לבדוק איך יראה העתיד על פני הכדור, במקומות שבהם הוא נוצר ומתפתח לבין אלו שמביאים להכחדתו. כל מקום שנבחר יבחן זווית שונה כמו הגירה, שנויי האקלים, אנרגיה, משאבים ועוד.

החדשות המרעישות הן שירושלים היא חלק מתוך רשימת הערים המשתתפות. הפסטיבל מזמין יוצרים להגיש הצעות לפרויקטים שיוצגו ב-2009.שימו לב, הדדליין צפוף משהו: 31 באוקטובר, 2008.

*אלון שטיאט הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית ב"בצלאל", מעצב, אנימטור ומאייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully