וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה גולשת 24: מייספייס החדשה תשנה את האופן שבו אתם גולשים

הילית וולברג

23.1.2013 / 0:04

הרשת החברתית החלוצית שהשתקמה לאחרונה בחסות ג'סטין טימברלייק נראית טוב, נשמעת טוב ובעיקר משחררת אתכם מכבלי האלגוריתם המשעמם והצר של פייסבוק - וזה נראה מבטיח

"מייספייס השיקה שירות חדש" הוא משפט שעלול לגרום לכם לרוץ ולחפש רמזים סביב כדי לבדוק שלא שוגרתם בטעות ל-2004 (סליחה, מה התאריך היום ומי ראש הממשלה?). אלא שהמשפט הזה נכתב, תתפלאו, בהתייחסו לשירות החדש שהשיקה השבוע (כן, השבוע), הרשת החברתית מייספייס (כן, כן! מייספייס).

למי שלא זוכר או שעוד לא נולד, להלן קיצור תולדות הרשת: מייספייס, שהושקה באוגוסט 2003, היתה הרשת החברתית הראשונה ששבתה את הדור הדיגיטלי בקסמיה. טום אנדרסון, המארק צוקרברג המקורי, היה החבר הראשון שהופיע לכל מי שפתח חשבון ברשת והיה הראשון לעוות את הקונספט של מושג החברות, כבר אז. העקרונות של הרשת היו מאוד דומים לעקרונות של פייסבוק בתחילת דרכה, בלי ה-Poke ובתוספת צבעונית, רועשת ומבולגנת של עמודי פרופיל עמוסים, נגנים אוטומטיים המשגרים מוזיקה בלי התראה וכאוס מרושת אחד גדול. מה שכן, הקשר לאמנים יוצרים מרחבי העולם היה אמיתי ואפשרי יותר מאי פעם. בכלל, מייספייס, עם השתכללותה, החלה לשים דגש על מוזיקה ויצירה אקספרימנטלית, ואמנים כמו לילי אלן למשל התגלו ממש שם, עוד בטרם יוטיוב הפציעה בכלל בחיינו.

לילי אלן. GettyImages
חייבת למייספייס את ראשית הדרך. לילי אלן/GettyImages

מייספייס היתה מעוז של חדשנות פורצת דרך לכל הדעות, אלא שהבלגן וחשבונות הספאם שהחלו לצוף בה גרמו לה לקרוס אל מול המתחרה החדשה, הנקייה והמאורגנת - פייסבוק. מי שטרח לבדוק את מצבה של מייספייס בשנים החולפות מאז הפכה לאגדה אורבנית, היה יכול לראות מאמץ גדול לשנות ולשפר את העיצוב, להוסיף פיצ'רים חדשים שלפייסבוק כבר יש ולנסות להחזיק את הראש מעל המים. זה היה מאמץ הישרדות מעורר חמלה ובעיקר כושל, בוודאי בעת שטוויטר ואינסטגרם הפציעו אף הן, והפכו את הסיכוי של מייספייס לחזור להיות מספר 1 בחיינו לבלתי קיים.

אבל בעולם הדיגיטלי, כמו בשואו ביז, לפעמים צריך להיעלם (או להיעצר) כדי לעשות קאמבק מוצלח. ובעת שהנוכחות באתר העבירה תחושה של נשימה אחרונה, רכישתה על ידי חברת מדיה תמורת 35 מיליון דולר היתה רמז מקדים למהפך שמייספייס צפויה לעבור.

"מייספייס החדשה" הוא השם הרשמי לשירות שהוצג בחלקו עוד בשנה שעברה בציוץ מאת לא אחר מאשר ג'סטין טימברלייק, בעל מניות בחברה החדשה. הציוץ של טימברלייק הציג וידאו ובו עיצוב עדכני ונקי למדי לרשת המבולגנת, ותצוגה אופקית מרשימה שנראית כמו הילד שהיה יכול להיות של Windows 8 ו-iTunes, אם היו עושות את הצעד. בשבוע שעבר נפתח השירות רשמית לכלל הגולשים ברשת, ולמרות הנטייה הטבעית לחשוב שמדובר בכישלון מיידי, מבט מעמיק בו מספר את ההיפך בדיוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביזנס מן. ג'סטין טימברלייק/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרשת החברתית החדשה-ישנה למדה, ניסתה, תהתה ואז ניסתה שוב, לפני שיצרה שירות שלם שהוא הכלאה של כל מה שטוב ברשתות חברתיות ביחד עם שירותי מוזיקה. לעת עתה, כשטימברלייק ואלבומו החדש הם הקלף היח"צני החזק של מייספייס, מושתתת הרשת על היותה שירות מוזיקלי דוגמת ספוטיפיי או גרובשארק. בעתיד, כפי שמעידה עסקה מתוקשרת עם חברת פנסוניק, ידובר גם על שירות בידורי שיכלול טלוויזיה ושידורי סטרימינג. כל זה בתוך מתווה של פרופילים חברתיים, קשרים ופיד המעדכן בחדשות בידור רלוונטיות לאמנים אליהם תבחרו להיקשר. וכן, ה"להיקשר" זה ה"להתחבר", "לעקוב" או "להיות במעגל של" החדש. במייספייס החדשה אינכם נמדדים במספר החברים שלכם, אלא בטיב הקשרים שלכם.

יותר מכל, מייספייס החדשה היטיבה ליצור את האלמנט החשוב מכל: עולם הדיסקאבר. ושם גם יתרונה על פני שירותי מוזיקה קיימים ובעיקר על פני רשתות חברתיות עמוסות ומסועפות. אחרי שפייסבוק הפכה לכלי פמפום פרסומות וחברים מסוימים שלכם בולטים בפיד החדשות הרבה יותר מאחרים, עולמכם הדיגיטלי שב להיות צר ומוגבל. אתם מוגבלים לדרוש לשלומם של מספר מצומצם של אנשים וחדשות אחרות חומקות מעיניכם. בטוויטר הסיפור הוא אחר. שם, לחפש בין הררי ציוצים יכול לפעמים להיות בלתי אפשרי, וההאשטג (#) הנודע מאפשר לכם אף הוא לחפש בפיד ארוך ואינסופי. לעומת אלה, מייספייס החדשה מביאה כלי גילוי חדש מרהיב ביופיו ובעיצובו ובעיקר כזה שאשכרה עובד. תוכלו לחפש דרכו אנשים, יצירות או אפילו מיקסים ולהגיע דרך אלו להשראות של אמנים אחרים, העדפות של מעריצים כמוכם ואלבומים שלא שמעתם עליהם. בשיטוט של שלושה קליקים בלבד (בדוק) אפשר להגיע למחוזות זרים לחלוטין. את כל אלו מלווה קידמה טכנולוגית המבוססת על נגן מצוין, מהיר ואיכותי שמתחשב בכל הצרכים של גולש ממוצע.

מארק צוקרברג. AP
לא היה שם ראשון. מארק צוקרברג/AP

המעגל שמייספייס מתחילה לסגור באמצעות הקאמבק המוצלח (לעת עתה) שלה הוא מעניין למדי. הסיפור שלה יכול להיות מחר הסיפור של כל רשת חברתית אחרת, שבעצימת עין יכולה להפוך לפאסה. הפרסומות הלא מבוקרות, העומס בעיניים, צמצום העולם שלכם באמצעות מיקוד אלגוריתמי - כל אלו יכולים לצאת משליטה בשניות. ואז עתידה לבוא רשת חדשה שתבקש לגאול אתכם מייסוריה של זאת הקודמת. לפעמים היא תצלח (פייסבוק), לפעמים תיכשל (גוגל +) אבל זהו מעגל החיים הדיגיטלי. בשלב הזה אין לדעת אם מייספייס החדשה תצליח להשיב לעצמה את המוניטין הישן, אבל שיטוט קל מעיד על כך שמגיע לה. בטח שיותר מלפייסבוק.

מה דעתכם - יש למייספייס סיכוי? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully