וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחאה החברתית מזויפת ומאחוריה מסתתרים מניעים פוליטיים"

6.7.2012 / 6:00

על התקשורת: ”הכל כאן זה זיוף”. על עצמו: ”אני אמיד מאד, והכל בעבודה קשה”. שרון גל, מנחה ”לילה כלכלי”, לא מתנצל בפני איש, ומתעקש שהוא לא אויב המחאה. ראיון לוחמני

ממבט חטוף על הפידים בטוויטר ובפייסבוק, אפשר לחשוב שלמחאה החברתית יש אויב נוסף ברמה של ראש הממשלה ושר האוצר: שרון גל, הפנים והפה של "לילה כלכלי", אחת ההפתעות הגדולות בטבלאות הרייטינג ובוודאי אוויר לנשימה מחוץ לגן העדן של "הישרדות VIP" עבור ערוץ 10, כבר הכניס את עצמו לקלחת בשנה שעברה: אז, בראיון כסחני עם דפני ליף שנטשה אותו בשיאו, הוא הואשם בקטנוניות וניסיון מכוון לפגוע אישית באחת ממנהיגות המחאה.

השנה, בעוד הנתונים מראים כי התקשורת דווקא מרפה מתמיכתה במחאה החברתית, גל לא מתהפך: עם פרוץ המהומות לפני כשבועיים הוא שוב אמר את דעתו על המחאה ועל ליף ותהה מה היא עשתה בקיץ האחרון. תגובות הנגד לא אחרו לבוא ושוב, שרון גל מצא את עצמו בפינה שהוא דווקא מחבב: עם הגב לקיר ואגרופים קפוצים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"'לילה כלכלי' היא שלי. אני המצאתי אותה וזכותי להגיד מדי פעם מה שאני חושב". גל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אף אחד לא יכול ללמד אותי מזה קושי ומצוקה"

מתנצל בפני דפני ליף?

"מה פתאום. אני עומד מאחורי כל מילתה שאמרתי. לא כתבתי סטטוס נגד דפני ליף, היתה שם רק שורה אחת, שהיא תהיה על מה שהיא עשתה בשנה האחרונה, ומתן חודורוב נתן לה תשובה – שהם מקבלים כסף מתרומות".

"הסטטוס היה על כל התופעה הזו של משטרת מחשבות, על זה שאם אתה לא חושב כמו הזרם המרכזי השולט, אגב גם בתקשורת, אז אתה סופג אש מכל הכיוונים", מוסיף גל. "אותי זה לא מטריד, אני רגיל לספוג אש ואין לי בעיה עם זה. אבל משם זה התפתח לסטטוס שאומר שכן צריך להיאבק ביוקר המחייה ועל העקרונות החברתיים, אבל קרא למי שטוען שהוא מוביל אותה שלא למכור לאנשים מחאה חברתית מזויפת שמאחוריה אתם מסתירים מניעים פוליטיים".

אבל כשפרסמת את הסטטוס לא ידעת על הפרסום של חודורוב.

"הרעיון לא היה לדבר עליה, הרעיון היה להגיד – תובילו את זה נכון. אני הראשון שהיה בעד הפגנת מחירי הדלק, שיצאה ממטולה לגלילות. שם הכל התחיל בעצם. במקום שממנו אני מגיע, אף אחד לא יכול ללמד אותי מזה קושי ומצוקה. כל הקשקושים האלה, מי יכול להטיף לי בכלל. אני באתי מסופר מעמד ביניים. היתה שם שאלה – 'מה עשית מהקיץ האחרון'?".

דפני ליף נעצרה במהלך מחאת האוהלים ברוטשילד. דרור עינב
"הרעיון לא היה לדבר עליה". ליף/דרור עינב

"כשהקרן החדשה מממנת את המחאה, אתה הרי לא יכול לטעות"

מה הסיפור הזה של עונות השנה? זה כמו שתשאל למה יוצאים למלחמות בקיץ – זה פשוט יותר קל.

"קשקוש. כמו שבספרד וביוון יוצאים לרחובות גם בחורף, כי קשה. אני יודע שהכי כיף זה לרדת לשורה התחתונה ולהפוך את זה לעניין אישי ורדוד, אבל המציאות הרבה יותר מורכבת. אני מתחבר למחאה, לניפוץ המונופולים, לשוויון הזדמנויות, להורדת מחירי הנדל"ן, לזה ששני הילדים שלי יגדלו פה בסביבה טובה. אני רוצה כלכלה יותר צודקת. אנחנו משק קטן עם מספר משפחות ששולטות כאן, אבל אני לא מוכן להיסחף אחרי אמירות נבובות שאין מאחוריהן כלום ואחרי אופנות חולפות".

אבל גם אם אתה חושב ככה, למה להגיד את זה בתוכנית חדשותית, במיוחד כזו שחרתה על דגלה לעזור לאזרח הפשוט.

"לילה כלכלי היא לא תוכנית חדשותית. התוכנית אישית. היא שלי. אני המצאתי אותה וזכותי להגיד מדי פעם מה שאני חושב. אני לא מתבייש בזה. קוראים לה 'לילה כלכלי עם שרון גל'. אני לא צריך להיות אובייקטיבי. הרי כל העיתונות כאן היא לא אובייקטיבית. הכל כאן זה זיוף. זאת תקשורת שנשלטת על ידי זרם מאוד מאוד מרכזי, ששולט כאן כבר הרבה מאוד שנים ולהם מותר להגיד מה שהם רוצים".

מי זה הם?

"הם זה הם, תחשוב לבד מי שולט בתקשורת. כשהם אומרים את האמירות שלהם, הכל עובר חלק. התקשורת הישראלית היא משהו מאוד מאוד חד גוני. ברגע שאתה לא חושב כמוהם, אתה הופך להיות מישהו שאפשר לבטל את הדברים שלו בצורה לא עניינית. אם זה מאבק חברתי, שיהיה חברתי. אל תובילו אנשים בתרמית. אל תגידו לאנשים שזה על הדיור והקוטג', כשהמניעים הם פוליטיים לגמרי".

"כשהקרן החדשה מממנת את המחאה, אתה הרי לא יכול לטעות בזהות של הקרן", הוא יורה. "הכספים שלהם הולכים ל'בצלם' – מכפישנו הגרועים ביותר, ולעוד ארגונים מאד קיצוניים. אם זה החיבור וזאת המטרה שלשמה חברו להם אלדד יניב ונעמי חזן, הכל בסדר – רק תגידו את זה. אפשר לדבר על מחירי הדירות מבלי לדבר על הכיבוש? זה כאילו לייצר משהו שכל משפחה שניה בישראל תוכל להזדהות איתו, כדי להוביל בסוף לרעיון לגמרי פוליטי".

זה מה שהוציא 400,000 איש לרחוב?

"בשנה שעברה זה היה תמים ושונה. גם איציק שמולי היה בתוך העניין. אין מה להשוות. לאט לאט המסך עולה".

אם היינו מזקקים את הסיבות למחאה, אתה מסכים איתן?

"בוודאי. רק שאני לא רוצה אותה כמו שהיא. אני רק מבקש – אל תמכרו משהו שהוא לא המוצר שאתם מתכוונים אליו".

ובהתעקשות שלך בזה, אין אלמנט פופוליסטי?

"להיפך, יכולתי להגיד מה שאותו זרם שולט רוצה לשמוע. זה היה פופוליזם".

יצחק תשובה בועידת הנשיא 2009. אורי לנץ
"לא חבר שלו". תשובה/אורי לנץ

"לילה כלכלי" התחילה כתוכנית שמדברת לאנשים שמבינים בכלכלה, והפכה להיות כזו שפונה לאזרח הקטן.

"נכון, התוכנית עברה אבולוציה".

לגיטימי, אבל אם כבר אזרח קטן – למה להראות לו דירות במגדלי Yoo ב-5 מיליון דולר?

"הכל שאלה של מינון. בוא לא נהיה צבועים. הלב של התוכנית הוא היותה תוכנית שימושית. אני רוצה שמי שיראה אותה ירגיש הוא הבין משהו על שוק הנדל"ן, על שוק ההון, שלא יקנה את הסיפורים שמספרים לו בבנק, שאם הוא ישים את הכסף בחשבון 15 שנה, הוא יהיה עשיר. וכמו שאתה מכין תבשיל, צריכים להיות המרכיבים הבסיסיים והתבלינים. כמה בתים כאלה ראית אצלנו, פעם בחודש, פעם בחודשיים? השאיפה שלנו היא כל הזמן ללכת למיינסטרים. עשינו גם בתים בחיפה במיליון שקל. וחוץ מזה, לראות משהו שהוא יפה זה לא בהכרח דבר רע".

הפרשנים בתוכנית מקבלים שכר?

"לא".

בכלל, בשנת 2012 – יש עדיין צורך בתוכנית כלכלית?

"ברור. תראה את המספרים. אנשים מרגישים שבתוכנית מתעסקים בכלכלה שאפשר להתחבר אליה. אני מרגיש את זה בתגובות ברחוב. שגם ברמת אביב וגם בסביון וגם באופקים וגם בטירת כרמל מתחברים לזה – אז אני מרגיש שאני עושה את עבודתי נאמנה".

מה אתה חושב על המתחרים של חדשות 2, "תוכנית חיסכון"?
"זו השעה שאני הכי עסוק בה, ולכן אני בקושי רואה אותה. אני מאוד שמח שיש עוד תוכנית כלכלית".

לא מקנא בהם?

"על מה?"

יותר סקופים, יותר רייטינג, אכסניה יציבה יותר.

"אני מאוד מרוצה ממה שיש לי. ובכלל, אנחנו לא מערכת עיתונאית עם 65 תחקירנים ועיתונאים. כל אחד צריך לדעת את הגבולות שלו. אני בגישה שאומרת אל תנסה לעשות מה שאתה לא יכול. אם ייפול לנו סיפור טוב לידיים ברור שנעשה אותו, אבל אנחנו לא מערכת עיתונאית שיכולה להגיד שאחת המטרות שלה היא להביא סקופים על בסיס שבועי או חודשי".

איך שיתוף הפעולה בינכם לבין חברת החדשות?

"יש מעט מאוד ממנו. ברור שסיפור טוב יעבור קודם כל למהדורה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זו השעה שאני הכי עסוק בה, ולכן אני בקושי רואה אותה". תוכנית חיסכון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כל הטייקונים חטפו אצלנו. כולל תשובה"

אחת הטענות כלפיכם היא שאתם רכים מדי עם הטייקונים. קיבלת פעם הוראה או אפילו רמז לא לגעת במישהו?

"כל הטייקונים חטפו אצלנו. כולל תשובה. מי שמכיר אותי יודע שהשיקולים שלי תמיד יהיו שיקולים עניינים. מי שמכיר אותי בערוץ יודע שהוא אפילו לא יכול לחשוב על להגיד לי דבר כזה. אנחנו תוכנית עצמאית, נקייה. אין התערבות בתכנים, ואין הנחות לאף אחד. מצד שני אין לנו קטע של לחפש בכוח, כי בסופו של דבר מדובר במעסיקים גדולים במשק שמעסיקים אלפי משפחות. אבל אנחנו לא מאתרגים איש".

נשמעה עליכם גם ביקורת דומה לזו המושמעת על תוכניות הבוקר – ריבוי תוכן שיווקי, ומפגש אינטרסים סבוך מדי.

"חד וחלק, לא. לא בבית ספרי. כל השיקולים האלה של פרסום וחסויות לא מעניינים אותי. 'לילה כלכלי' היא פינה נקייה שאין בה שום דבר שקשור לאינטרסים או תוכן שיווקי. התלבטתי 20 פעמים אם לראיין את שלמה מעוז על המיזם החדש שלו. ובסוף החלטתי שכן, כי חשבתי שיש כאן עניין לציבור. ובתוך התוכנית אחרי זה הפרשנים גם ביקרו אותו".

אם כבר, מה אתה חושב על פרשת פיטורי מעוז ודבריו על בנק לאומי?

"זכותו של אדם לומר את דעתו. כפי שאמרתי בעבר, זו היתה טעות גדולה מאד מצד "אקסנלס נשואה" לפטר אותו. אתה לא מפטר אדם על הבעת דעה. מה נהיינו פה".

למה לא עוסקים בנושאי מדיה כמעט בתוכנית? פעם עסקתם בכך יותר.

"אנחנו לא תוכנית של הברנז'ה אלא תוכנית של העם. זה לא מעניין את שושנה כהן מחדרה. היא רוצה לדעת את האמת והיא תקבל אותה אצלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אתה לא מפטר אדם על הבעת דעה. מה נהיינו פה". מעוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אין לי חברים טייקונים, והם יודעים שכשצריך - אני מכה בהם"

אתה פעיל בפייסבוק גם עצמאית, לא דרך "לילה כלכלי"?

"לא. אני רוצה שכל התנועה תנותב לתוכנית. אני מאד מזדהה איתה והכל מבחינתי אישי בה".

אתה עשיר?

"אני אמיד מאד. וכל מה שעשיתי זה מעבודה קשה, את דרכי התחלתי ב' כשהציעו לי 800 שקל לחודש. מאז עברו 17 שנה".

מה דעתך על פרשת סיון כהן.

"לא נוח לי להתייחס לנושא"
.
מה אתה חושב על ארגון העיתונאים?

"מה זה, יש דבר כזה?"

נו, ברצינות.

"אני רציני".

מדובר בארגון שנלחם על זכויות העובדים בענף התקשורת, ושאת הקמתו הובילו בין היתר אנשים כמו דרור פויר.

"אה, כותב הנאומים הידוע".

אני מבין שלא הצטרפת.

"מה פתאום. צריך קצת להבין את המציאות שאנו חיים בה ובתוך המציאות הזו לשרוד. בעולם של חוזים אישיים אין הרבה מה לעשות".

גם אם זה נכון, אתה לא יכול לשאוף למציאות בה יש סולידריות שמגנה על עובדים?

"אם מחר בא מנכ"ל ערוץ 10 ומפטר את שרון גל, מה יכול לעזור לי ארגון העיתונאים?".

אולי להשיג לך תנאי פרישה טובים יותר?

"אני צריך את דרור פויר בשביל תנאי פרישה טובים יותר?".

אולי אתה לא, אבל התחקירנית שמרוויחה 5,500 שקל לחודש כן.

"תשמע, התקשורת היא עולם אכזרי. גם אותה תחקירנית לא תרוויח תמיד 5,500 שקל לחודש".

אתה חבר של יצחק תשובה?

"אתה מדבר על החתונה של בנו, אלעד, בה הייתי. תראה, אני לא מרגיש צורך להצטדק, אבל לא הייתי העיתונאי היחיד שם, היו שם פרשנים כלכליים בכירים מכל כלי התקשורת. אני חייב להבין, כשכתב פוליטי הולך לאירועים של פוליטיקאים אליהם הוא מוזמן, זה נחשב שהוא חבר שלהם? זה הרי שטויות".

לא, אבל יש על זה ביקורת.

"למה צריכה להיות ביקורת? כשאני הולך, אני מתחכך באנשים שאני צריך להכיר מהברנז'ה העסקית. אין לי חברים טייקונים, והם יודעים שכשצריך - אני מכה בהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הכל בסדר – רק תגידו את זה". יניב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הייתי מעדיף להתרחב לא בנסיבות של סגירת 'שישי'"

כפי שפורסם בוואלה! ברנז'ה, ערוץ 10 צפוי לעלות החודש את גרסת המגזין המורחבת של התכנית "לילה כלכלי" שתשודר בימי חמישי. אל המגזין הצטרפו שלושה מעובדי מערכת "השבוע", שעל ביטולה החליט דירקטוריון הערוץ בתחילת החודש. אחת המטרות בפיתוח גרסת המגזין של התוכנית הייתה עמידה במחויבויות רגולטוריות בשידורי סוגה עילית. לפני כשנה החליטה ועדת הטלוויזיה של מועצת הרשות השנייה שלא להכיר ב"לילה כלכלי" כתכנית תעודה, זאת כיוון שאין בה הפרדה ברורה בין נושאי אקטואליה לנושאי מגזין. החלטה דומה התקבלה אז גם בנוגע ל"תוכנית חיסכון" המשודרת בערוץ 2. עתה הגישו בערוץ 10 בקשה מחודשת לרשות השנייה להכיר בתכנית כתעודה.

מאז עלתה "לילה כלכלי" לאוויר במרץ 2009 היא מסבה לערוץ 10 שביעות רצון. בתוך שנה הכפילה התכנית, בהגשת שרון גל, את הרייטינג הממוצע של רצועת השידור שלה בלייט-נייט מ-2.4% לממוצע חודשי של כ-5%. החודש הגיעה התכנית לשיא של ממוצע שבועי שעמד על 9.4%, הממוצע הגבוה ביותר מאז עלייתה לשידור.

אתם התוכנית היחידה בערוץ שמתרחבת, בזמן שעשרות אנשים מפוטרים. איך זה מרגיש?

"אני מאד שמח שאנחנו מתרחבים וצר לי מאד שזה בנסיבות האלה. הייתי מעדיף להתרחב לא בנסיבות של סגירת 'שישי'. אני מאד שמח שהמגזין הזה עולה, אבל ברור שזה לא קל. מדובר בחברים שלי. זו תקופה מאוד עצובה. אני חושב שאנשים שמושכים בחוטים לא מבינים שמדובר פה בעשרות משפחות ובמעגלים חברתיים נרחבים. כל אחד שהולך הביתה זה צורב וצורם".

בטאלנטים לא נוגעים. כל מי שהולך הביתה זה מפיקים ועורכים.

"זה לא מדויק. בסוף, כשאתה מסתכל על מצבת כוח האדם הכוללת בכל השכבות זזו אנשים, בין אם מרצונם, ובין אם לא".

איך תהיה התוכנית החדשה?

"החלק הראשון יהיה החלק הרגיל, היותר חדשותי - רק יותר קצר, ואז נלך ל-3-4 כתבות מגזיניות שיספקו טיפה יותר עומק ממה שאפשר לדחוס במשך השבוע בחצי שעה. מה שכן, עדיין נשמור על המסגרת הקלילה של התוכנית, ועל אייטמים לא ארוכים מדי".

תן דוגמא.

"נשלח שלושה זוגות לאותו פרויקט במטרה לראות כמה צריך להתמקח וכמה אפשר להוריד במחיר של דירה שעולה מיליון וחצי שקלים. בנוסף, לקראת סוף התוכנית יהיה פאנל פרשנים מורחב שיענו לשאלות גולשים. תהיה לנו גם פינה חדשה בה אנשים שרוצים לקנות משהו, נניח רכב או מלתחה, ישתפו את המומחים במצבם הכלכלי ויקבלו עצות בשידור".

לכמה רייטינג אתה מצפה, אחרי הכל מדובר עדיין באותה שעת שידור בעלת תקרת זכוכית מוגדרת מאד. לייט נייט.

"הממוצע של התוכנית עומד היום על 9.4% ואני חושב שאפשר להגיע למספרים יותר גבוהים. יש שם קהל גדול. כשהתחלנו אמרתי שאנחנו נהיה החזקים ברצועה, ולא האמינו לי. תן לי דו ספרתי קבוע, ואני קונה, למרות שאני מציאותי ואני יודע שמדובר בתקופה לא קלה. זה גם תלוי מי ישובץ לפנינו".

תגובות

דוברת הארגון החברתי החדש של דפני ליף, מרב יכין, מסרה בתגובה לדברים: "דפני ליף אינה הולכת לפוליטיקה והיא לא מזוהה מפלגתית. בימים אלה, היא מקימה ארגון א-מפלגתי כלל חברתי שעוסק בערכי הסולידריות, השוויון ואיחוי השסעים בחברה כולה. עיקר עניינה הוא להעצים את כוחם של האזרחים במדינת ישראל ולפעול למען שינוי סדרי העדיפויות החברתיים אצל ציבור מקבלי ההחלטות. זה הדגש ולא דפני כפרסונה או כל מי שמנסה להפוך את הדיון לאישי ולא רלוונטי".

עו"ד גליה שמילוביץ, המפקחת על חשבון הנאמנות מסרה בתגובה לדברים: "דפני מעולם לא קיבלה תרומה מהקרן החדשה לישראל. אף לא שקל אחד. כל אמירה אחרת מחייבת את האומר בהוכחות. דפני ליף לא מסתירה דבר ובטח שלא את התומכים בה שאינם כוללים את הקרן החדשה".

אלדד יניב מסר בתגובה לדברים: "שכבה דקה של משפחות הון שולטת בכוח, בעושר, במשאבים ובשלטון ומאיימת על המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. לטייקונים האלה מסייעים משת?פים כמו שרון גל. בקרוב, יסגרו הטייקונים והשלטון את ערוץ 10 ושרון גל ימצא את עצמו זרוק ברחוב. רק אז הוא יבין שצריך לעמוד איתנו ברחובות נגדם. כששרון גל יחטוף את הכאפה של החיים שלו וייזרק לרחוב, תחזור אליו צלילות דעתו, הוא יתפכח ויעמוד איתנו ברחובות במאבק להצלת ישראל. שרון גל יקבל בקרוב נשיכה מהטייקונים, יתבייש שהיה משרתם ואנחנו נקבל אותו בחיבוק".

מהקרן החדשה לישראל נמסר: "הקרן החדשה לישראל פועלת בתחום הצדק החברתי למעלה מ- 30 שנה, הרבה לפני שהחלה המחאה החברתית בקיץ שעבר והרבה לפני שמר שרון גל הפך לעיתונאי. במסגרת זו תומכת הקרן בעשרות ארגונים, שפעילותם נוגעת לבעיות החברתיות והכלכליות הבוערות ביותר בישראל, כגון: צמצום פערים בין עשירים לעניים, הגנה על זכויות עובדים והעסקה הוגנת, שוויון, הזכות לחיים בכבוד הכוללת דיור הוגן, חינוך, בריאות ורווחה ועוד נושאים רבים אחרים . כל ניסיון לערער על הלגיטימיות של המחאה החברתית הוא זה שפוגע במחאה ובמטרותיה הצודקות. הקרן גאה לתמוך ולקחת חלק בפעולות מסויימות של מחאה החברתית הנוכחית בפריפריה ובמרכז, ותמשיך לפעול למען חברה ישראלית שוויונית וצודקת יותר גם בעתיד".

טרם התקבלה תגובות ארגון העיתונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully