וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין כבוד

עינב שיף

6.4.2009 / 11:08

תלונות רבות מצד מוזיקאים שהתארחו באולפן השקוף של ערוץ 24 וזכו ליחס מזלזל הגיעו למערכת וואלה! תרבות. הסיפור המלא

בעוד ערוץ מוזיקה 24 מתכוון להאריך את האולפן השקוף עד יום העצמאות, כבר למעלה משבוע שאל מערכת וואלה! תרבות מגיעות תלונות של להקות על יחס מזלזל מצד ההפקה וחוסר סדר המביא לרגעי מבוכה רבים באולפן השקוף. "הכל מתנהל מתוך חוסר כבוד מוחלט למוזיקה", מספר סולן להקה שהוזמנה להופיע באולפן. "מתייחסים אלינו כאילו עושים לנו טובה, שלא לדבר על החוזים המבזים שכבר פורסמו. הם אומרים למוזיקאים 'אנחנו נותנים לכם במה אינסופית' ומצד שני זו החלטורה הכי גרועה שיש". אותו מוזיקאי מספר על יחס מזלזל מאנשי ההפקה, שיוצרים קשר עם הלהקות מבלי לדעת דבר עליהן. האבסורד הגיע למצב שבו להקה ששרה באנגלית, נתבקשה לבצע שיר בעברית וסירבה באופן טבעי. "זו תחתית הערימה, יש שם אנשים שאין להם מושג, בוז מוחלט", אומר אותו מוזיקאי.

בנוסף ליחס הבעייתי והמזלזל לכשרונות שאמורים לאכלס את הערוץ ולמלא אותו בתוכן, עולות טענות רבות כנגד היחס ללהקות בשידור האולפן. להקה אחת הוזמנה בתחילה לסט של ארבעים דקות, ולאחר שהגיעה לאולפן עם ציוד טכני מלא – דבר שכרוך בממון שלא בהכרח בנמצא אצל להקות ישראליות - גילתה לתדהמתה שכל הציוד נמצא במקום וכי הסט שלה קוצץ מ-40 דקות, לשיר אחד בלבד. להקה נוספת שהתארחה באולפן קיבלה הבטחה לביצוע שני שירים בלייב, אולם באמצע ההופעה היא נחתכה לטובת פרסומות. גורם אחר בתעשייה מספר על יחס משפיל ללהקות שמגיעות למקום ונאלצות להמתין מחוץ לאולפן השקוף עם כלל הקהל, כאשר איש מההפקה לא מזהה אותם, מתקשר איתם או מעניק להם יחס כלשהו.

וזה לא הסוף. זמר שהיה אמור לבצע באולפן שני שירים, נתבקש להחליפם במחרוזת בת 10 דקות כיוון שהלהיב את הקהל. אמן אחר סיפר כיצד הריצו אותו ואת להקתו להתאפר, אולם בכניסה לחדר האיפור נאלצו להמתין 25 דקות כיוון שהמאפרים לא ידעו שהם אמורים להגיע; אמן נוסף שהתארח באולפן ונתבקש לבחור שני קליפים, התאכזב לראות שמבחירותיו לא נותר אפילו קליפ אחד.

נדב לזר, בעל הבלוג "אטמי אוזניים" פרסם ביום ה' האחרון תקרית מביכה נוספת, העוסקת בלהקת קין והבל 90210. על פי לזר, הלהקה הוזמנה להופיע ביום א' שעבר אולם מספר שעות לאחר מכן ההזמנה בוטלה, כפי שקרה לא אחת מאז החל האולפן השקוף. הלהקה החליטה להגיע בכל זאת לאולפן בלילה שבין יום ב' ליום ג', עשתה קצת רעש ובסופו של דבר המשטרה הגיעה למקום ואיימה על חבריה במעצר.

"מאוד חשוב שיהיה לנו ערוץ מוזיקה נורמלי", אומר גורם בתעשייה. "כולם נרתמים לכך ועושים זאת בספק גדול כי אף אחד לא יודע איך ייראה הערוץ והתכנות שלו, אבל לא ייתכן שיתייחסו לאמנים בצורה לא נאותה. זה ממש בלגן תהומי. הבעיה היא בחלוקת העבודה שם. המפיקים מתזזים בין האולפן השקוף והבמה שבחוץ ונוצר פשוט בלאגן. אפילו נושא כמו מפרט טכני, שאמור להיסגר בין אנשי מקצוע, נעשה בצורה מבולגנת".

"סיפורים שבימים הגרועים ביותר של ערוץ 1 לא היו"

כלל המוזיקאים, אנשי יחסי הציבור והמנהלים האישיים עמם שוחחנו בנושא העדיפו שלא להתראיין ואלו שהסכימו – ביקשו לעשות זאת שלא לייחוס. העיסוק המחודש בערוץ עקב רכישתו על ידי הזכיינית קשת, הכספים הרבים המושקעים בו והקידום האגרסיבי של תכני הזכיינית, מעמידים אותו בעמדת כוח על האמנים ואנשי התעשייה, שכרגע נרתמים ללא תנאי לטובת מסע המיתוג של הערוץ.

"כל המסגרת היא אבסורדית", אומר מוזיקאי שהתארח באולפן. "זו השקה לשום דבר שלא קורה. הערוץ באופן חסר בושה במוצהר הופך להיות ערוץ פרומו לקשת, ללא פרוגרמינג. בינתיים הולכים שם סיפורים שבימים הגרועים ביותר של ערוץ 1 לא היו".

בנקודה זו חשוב לציין, שלצד האמנים המאוכזבים מיחס הערוץ, ישנם מוזיקאים רבים אשר מרוצים למדי מהיחס ואף מתעקשים להופיע בערוץ, בניגוד לעצת מנהליהם. "האמנים שלי כל כך מרוצים, שלטעמי הם מורידים מכבודם. הם מתעקשים להשתבץ שם", סיפרה אשת יחסי ציבור של מספר מוזיקאים לוואלה! תרבות. גורמים בערוץ מוזיקה 24 מוסיפים כי עשרות מוזיקאים ואנשי תעשייה מחמיאים להם על זריקת האנרגיה שהאולפן נותן לערוץ, זריקה שהיא אחת הסיבות להארכת האולפן השקוף עד יום העצמאות. בנוסף אומרים בערוץ כי בהפקה כה מסובכת ומורכבת, שבמסגרתה הופיעו מאות אמנים בשעות שידור רצופות, טבעי שיתרחשו תקלות.

לצד המחלוקת בין מוזיקאים על טיבו של האולפן השקוף והיחס לאמנים, הלייבל "עננה" של יניב דווידסון, לא היסס וסירב לשלוח את אמניו להופעה בערוץ. העילה לכך היא החוזה עליו מחתים הערוץ את האמנים ומנהליהם (אותו פרסמנו בוואלה! תרבות), המעביר למעשה את הזכויות על ההופעה באולפן השקוף, לשימוש בלתי מוגבל בזמן ובכמות. "האמנים שלנו לא מופיעים באולפן השקוף", נמסר מ"עננה", "כיוון שיש זכויות מינימיליות שאנחנו מצפים שימלאו. לדוגמה, אם האמן מבצע שיר, הזכויות צריכות להישאר של האמן ושלא יעברו לערוץ המוזיקה רק כי הם שמו מצלמה וצילמו את זה". עם זאת, לוואלה! תרבות נודע כי לאמנים מסוימים, שינו בערוץ את החוזה כך שיתאים לדרישותיהם.

"יש אמנים גדולים שמשנים להם את החוזה", אומר גורם המעורב בפרטים. "הקטנים לא יכולים לשנות מילה, אף על פי שנעשו ניסיונות". ב"עננה", המייצגת אמנים בעלי שם כמו מירי מסיקה (שדווקא כן התארחה אצל קרן פלס באולפן), אומרים בתגובה כי "מדובר באמנים שלא מתמקדים בשוק האינטרנט והסלולר כמו 'עננה'. הם רוצים שהזכויות של הסלולר יהיו בקשת. לא הגיוני ששיר שלא הולחן, עובד והופק בקשת ירוויח כסף רק עבור קשת ולא עבור האמן. למה קשת צריכה לקבל את הכסף הזה? אמנים באים, עושים שירים שלהם שהם כאילו פרומו, אבל איזה פרומו זה? אחוז אחד של רייטינג שיש בערוץ בקושי וזו לא בדיוק פלטפורמה גדולה. לנו חשובות יותר הזכויות של האמנים שלנו".

מערוץ 24 נמסר: "האולפן השקוף פועל מזה שבוע וחצי ומאז השתתפו למעלה מ-250 אמנים ושודרו כ-1000 קליפים. הערוץ הפך תוך זמן קצר ביותר לרלוונטי לאמנים ולצופים האוהבים מוזיקה ישראלית עשירה ומגוונת. אם מישהו נפגע נקודתית צר לנו. בעניין טענת עננה, אין לנו אלא להצטער על כך שכל הדרכים כשרות במסגרת משא ומתן עסקי גם אם מדובר בהכפשה שאינה במקומה במתכונת הערוץ החדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully