וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינת התרבות: תערוכה מציוריו של גיבור התרבות יוסף באו היא מה שאתם זקוקים לו כעת

14.9.2014 / 16:41

מיהו האיש אשר סייע בהברחת אסירי מחנה העבודה פלאשוב, זייף תעודות לאלי כהן ואייכמן, עיצב את הפוסטר של "קזבלן" והציג את עבודותיו בבניין האו"ם בניו-יורק? אם אתם עדיין לא מכירים את השם יוסף באו, בואו להכיר את אחד מגיבורי התרבות העלומים שלא בצדק שלנו

מערכת וואלה!

את השם יוסף באו אתם אולי לא מכירים, אבל את העבודות שלו אתם לגמרי כן – זה האיש שעומד מאחורי הפוסטרים האיקוניים לקלאסיקות כמו "קזבלן", "סאלח שבתי" ועוד. הסיפור של באו מתחיל בשנת 1920, אז נולד. בשנת 1938 התחיל ללמוד אמנות פלסטית באוניברסיטת קראקוב, אבל מלחמת העולם השנייה קטעה את לימודיו. במשך חמש שנים, היה באו בגטו ובמחנות העבודה. בתחילה היה בגטו קרקוב, לאחר מכן במחנה ריכוז פלאשוב. משם הועבר לגרוס רוזן ובסוף היה במחנה של אוסקר שינדלר ברינליץ, בצ´כיה. בגטו ובמחנות נצטווה על-ידי הגרמנים לעבוד בתור גרפיקאי ושרטט, ובסתר צייר, כתב ותעד את כל מה שראו עיניו.

כשעלה ארצה גויס באו ליחידה סודית, עבד עם אנשי אמ"ן וזייף תעודות שיועדו לאלי כהן ואפילו לאייכמן. בהמשך פתח סטודיו לגרפיקה ואולפן לסרטים מצוירים, ועזר בכינון תעשיית הסרטים בישראל שהיתה אז ממש בחיתוליה. באו נפטר לפני עשור, כשהוא אחד מגיבורי התרבות הנשכחים-ביותר-שלא-בצדק שחיו כאן.

ציוריו של באו היו מוצגים בבניין האו"ם בניו-יורק, בפרלמנט הספרדי במדריד, במוזיאון בית המרקחת בגטו קראקוב ובמוזיאון אוסקר שינדלר בקראקוב. תערוכתו על השפה העברית הוצגה במשרד החינוך בתל אביב ובירושלים. תערוכה מיצירותיו הוצגה באתר ההנצחה הממלכתי לחללי קהילת המודיעין (מל"מ), בגלילות.

לאחר מותו התברר שיוסף באו עבד במוסד. הוא אף פעם לא סיפר על כך, ואם כל זה נשמע לכם אפילו קצת מעניין, כדאי לכם מאוד לפקוד הערב את חלל "החדר" אשר בבר ה"תדר" בתל אביב, שם תערוכה מיצירותיו של באו תוצג במהלך היום ומחר.

זאת ועוד- מותג בירה מכבי, שבשנים האחרונות נוטה לקחת אמנים שהיפסטרים אוהבים ולפזר סביבם תמיכה כזאת או אחרת, הקימם עבור יוסף באו מוזיאון וירטואלי, שיציג מעתה ועד עולם רטרוספקטיבה מקיפה של יצירותיו ויגולל את סיפור חייו שמשמשים ערבוביה של מתח, אהבת החיים, אימה ואופטימיות, כמו גם עבודותיו האייקוניות.

תערוכת יצירות של יוסף באו, 14-15.9, "תדר", תל אביב, בית רומאנו, דרך יפו 9, הכניסה חופשית.

למוזיאון הווירטואלי של יוסף באו לחצו כאן.

בי הפי נאו, דו יו נואו האו? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully