וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' מיכה אולמן - חתן פרס ישראל בפיסול

נעמה טלמור ועינב שיף

2.3.2009 / 21:42

פרופ' אולמן שיצר את פסל ה'ספריה' הידוע בברלין ופיסל למעלה מ-40 פסלים בארץ וברחבי העולם הוא חתן פרס ישראל לפיסול לשנת תשס"ט. "הוא אינו רק פסל, אלא גם הוגה ופילוסוף"

פרופ' מיכה אולמן הוא חתן פרס ישראל לפיסול לשנת תשס"ט, כך הכריזה היום (שני) שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר. הוועדה לבחירת חתני פרס ישראל נימקה את החלטתה בדבר זכייתו כי "פרופ' אולמן אינו רק פסל, הוא הוגה ופילוסוף בתחום השפה הפלסטית, כיהודי וכישראלי, דיבורו האוניברסאלי אף הוא נוצק בתוך פסלי המקום והסביבה. פסליו ובעיקר פסלו 'הספריה' בכיכר בבל בברלין הוא הצעה ייחודית לשפת הפיסול ולתפיסה של אנדרטה ולנושא ההנצחה. פרופ' אולמן העמיד דורות של תלמידים בארץ ומחוצה לה".

"זו שמחה גדולה מאד", אמר פרופסור אולמן לוואלה! תרבות. "הפרס הוא מאד מרגש כי זו סוג של הכרה וכל אמן זקוק להכרה. אני מודה שלא ציפיתי לזה, אבל גם אם לא הייתי מקבל את הפרס, הייתי ממשיך לעבוד"

פרופ' מיכה אולמן יליד תל אביב הטביע את חותמו מאז שנות ה-70 על עולם הפיסול הישראלי. לטענת הוועדה "הוא מטעין לתוך שפת פיסול מינימליסטית, רציונליסטית ומודרניסטית ערכים הומניסטיים, יהודיים, ישראליים ואוניברסאליים". אולמן נולד ב-1939, סיים את בית ספר היסודי וזכה במלגת הצטיינות. בשלב זה החליט להמשיך את לימודיו בבית-הספר החקלאי הכפר הירוק . "כבר בבית הספר היה הצייר של המחזור", מספרים מכריו. אולמן שירת בנח"ל, ועם שחרורו החל את לימודיו באקדמיה לאומנויות 'בצלאל'.

בשנת 1965 למד אולמן במחלקה לתחריט ולימודי רישום ב'סנטרל סקול' בלונדון. שם נחשף לראשונה להשפעות מן העולם הרחב כמו אמנות המזרח הרחוק, אמנות מופשטת, פופ ארט, דאדא ואמנות מושגית.

אולמן הציג תערוכת יחיד ראשונה כבר בגיל 30, בהמשך עבד כמאייר במוסף סופשבוע במעריב והחל ללמד בתור מרצה ב'בצלאל'. ב-1977 החל מרד הסטודנטים בכוונה לפתוח את האקדמיה למגמות חדשות, לפתוח את מסגרות החינוך הנוקשות והכוחניות ולשתף את התלמידים באחריות הלימודית. המשבר הסתיים ב-1978 בפיטורי מחצית ממורי המחלקה לאמנות, ביניהם אולמן, באותם ימים מרצה בכיר.

ב-1994 זכה אולמן בתחרות בינלאומית להקמת האנדרטה לזכר שריפת הספרים בכיכר בבל בברלין . במשך השנים הוקמו כ-40 פסלים סביבתיים בארצות שונות, בעיקר בארץ ובגרמניה וכן בפולין, פינלנד, צרפת, איטליה, אוסטרליה, יפן וקוריאה. כיום אפשר לחזות במערכת או ברשת של פסלים המבוססת על שפת סימנים, שהלכה ונטוותה ברבות השנים וקיימה קשרים והקשרים בין הפסלים והמקומות. במערכת זו יש לירושלים מקום מרכזי.

בימים אלה נבנה פסל חדש של אולמן בגן הפסלים במוזיאון ישראל בירושלים בשם "יום השוויון", כמו כן עומד אולמן בראש 'קרן עדי' ששמה לה למטרה לבדוק ולפתח את הקשרים בין אמנות ועיצוב ליהדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully