וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה פשוט דינמיט

עינב שיף

28.7.2009 / 9:09

השפה העברית לא הולכת למנוע מ-Fool's Gold להפוך ללהקת האינדי החמה של הרגע. היא הולכת לעזור לה. ראיון מיוחד עם הסולן לוק טופ, תל אביבי לשעבר. עינב שיף אולפן

בדרך כלל, אמני אינדי ישראלים טוענים שהעברית היא המחסום שלהם בפני הצלחה בחו"ל. עד כה, בהתחשב בכך שאף להקת אינדי לא הצליחה באמת באמצעות שימוש בשפה העברית, ניתן היה לחשוב שהם צודקים. אז זהו, שלא הכרתם את Fool`s Gold ואת הסולן לוק טופ או בשמו האמיתי, נתיב טופ, יליד תל אביב בן 29.

גם טופ החליט שהוא רוצה לעשות מוזיקה בלוס אנג'לס, בה הוא גר מגיל 3, לאחר שהוריו ראובן ואהובה, עזבו את ישראל. גם הוא שאל את עצמו כיצד יוכל להצליח בתור ישראלי לשעבר בעולם מפוצץ מלהקות שכל אחת חושבת שהיא MGMT. אז הוא החליט שהם שרים בעברית וראו איזה פלא – זה הצליח: הלהקה עומדת בפני הוצאת אלבום בכורה בספטמבר בלייבל IAMSOUND (שמריץ את פלורנס והמאשין למרקורי וגם אמנים כמו ליטל בוטס, הסאקרס, הבלק גוסטס ועוד) , סינגל הבכורה שלהם “Hotel Surprise”, שאפשר לקרוא לו בקלות "מלון הפתעה" זכה לשבחי הביקורת של פיצ'פורק והמגזין Q והלהקה חיממה הופעות של קאט פאוואר, פוג'יה ומיאגי, בילט טו ספיל ובקרוב תופיע עם מטרונומי. באלבום הבכורה שלהם משובצים השירים “Ha Dvash", “The World Is All There Is" ו-“Hyam Lo Mosech”, שממש ניתן לשמוע בהם את העברית הפסיכדלית של טופ מתערסלת במוזיקה אפריקאית, שעל פי טופ היא ההשפעה המרכזית על הלהקה.

"כשהתחלנו לשיר בעברית זה נראה לי טבעי לגמרי", הוא אומר לוואלה! תרבות בראיון מיוחד מלוס אנג'לס. "אני מקשיב להרבה מוזיקה אפריקאית וזה נשמע הרבה יותר טוב בעברית, זה נראה לי הגיוני לחלוטין לשיר בעברית. בכלל, רק לאחרונה הפכתי אזרח ארצות הברית. נולדתי בתל אביב, כל המשפחה שלי בישראל ואני מבקר מדי פעם. סבתא שלי גרה בבת ים והייתי יושב שם הרבה בחוף". ברגע הזה, טופ מחליף את האנגלית המהוקצעת בעברית קצת חלודה, עם אותו ניחוח מבטא אמריקאי מפורסם – " אני יכול לדבר מדי פעם", הוא מצחקק. "אני לא יכול לדבר הרבה, אבל יש לי את הבסיס של השפה, המשפחה שלי עוזרת כשאני כותב".

בכל כמה דקות, מדגיש טופ עד כמה חשוב לו שישמעו את המוזיקה הזו בישראל, עד כמה הוא מצפה להפיץ את אלבום הבכורה בישראל ולגבות אותו בהופעה שתסגור את המעגל. "אין לי ממש גישה למוזיקה ישראלית", הוא מספר. "הקשבתי בבית ללהקות כמו גזוז והחלונות הגבוהים, כי זה מה שההורים שלי שמעו. אני מנסה ללמוד יותר, לתקשר יותר עם מוזיקה ישראלית ששרה בעברית. בינתיים אני מכיר רק את המונוטוניקס, שהם מעולים, אבל הם לא שרים בעברית. למעשה, קשה להגיד שהם שרים בכלל".

אתה יודע, רוב הלהקות הישראליות שמגיעות לחו"ל עושות את זה באנגלית, בניגוד אליכם. עבורם, העברית היא מחסום.

"המוזיקה שלי לא רוצה להיות מיינסטרים ונגישה לכולם ובאופן הזה אני לא חושב על השפה כמחסום. אתה מוצא את הקהל שלך, הקהל ימצא אותך. אני מופתע לחלוטין עד כמה אנשים נכנסים לזה, אנשים מרגישים שזה אורגני לחלוטין ושזה אמיתי. אנשים יכולים להזדהות עם זה ובסוף היום – אתה מתקשר עם האנשים וזה מה שמשנה".

אתה חושב שהסגנון הזה יילך טוב בישראל?

"החלום שלי זה להופיע בישראל. אני אשמח אם ידאגו לזה. באמת מעניין איך זה יתקבל כאן".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

בינתיים, אתה רואה אנשים בארצות הברית שרים איתך את המילים בעברית?

"כן, זה מטורף. הם לא בהכרח יודעים מה זה אומר, אבל זה מרגש נורא כי המוזיקה מחברת אותם. זה מאד עוצמתי, זה מפוצץ את המוח וזה אחד הדברים היותר יפים שקרו לנו".

לפעמים נדמה שהעברית שלכם היא מין מכונת מזל של מילים, שכל לחיצה על כפתור מוציאה שלוש מילים ומהן אתם עושים משפט.

"אני מבין מה אתה אומר, אבל יש לי קונספט ונקודה בכל שיר, אם כי זה מאד משחרר לשיר באופן פשוט. גם לשיר כמו 'Ha Dvash' יש דימויים שהופכים את השפה שלו לחשובה".

העברית של טופ היא באמת לא גימיק, כמו שהישראליות שלו היא לא באמת לשעבר. "אני אוהב לשיר את 'מה נשתנה' בליל הסדר, כי זה החג האהוב עליי. כאילו מכריחים אותך להיות שיכור עם הארבע כוסות האלו", הוא מספר ופתאום מחליף לעברית ומתוודה על געגועיו הקשים לאבולעפיה ביפו. נקודות הציון הקטנות האלו הן שגרמו לו לא לוותר על העברית, גם כשלייבלים וויתרו על התענוג שבניסיון לקדם להקת פופ אפריקאי בעברית, שמושפעת מזמרים מאריתריאה, אתיופיה ודרום אפריקה. לא אכפת לו שיצחקו על העברית, גם לא אכפת לו, בן 29 שעובד ביום יום במשרד עורכי דין ("הכי קרוב למשפטים שהגעתי. בכל זאת, אמא יהודיה") להיכשל. רק אל תקראו לפולז גולד מוזיקת עולם.

"יש מלא מוזיקת עולם עם הקשר שלילי מאד ואני רוצה שהלהקה שלנו תהיה להקת רוק", הוא אומר. "בעינינו, מה שאנחנו עושים זה בכלל סוג של פאנק, כי אין לנו שום הכשרה בניגון המוזיקה הזו וכשאנחנו מנגנים על הבמה זה יכול כיאוטי לחלוטין ומאד אנרגטי. אני לא רוצה שיסווגו אותי".

אתה יהודי, זה כבר סיווג.

"כן, אמא שלי מאד רוצה שאתחתן עם יהודייה. בדיוק הייתה לי אחת, אבל נפרדנו. אולי אתה מכיר מישהי?"

בקושי. אגב, הלהקה היא על שם השיר של הסטון רוזס?

"לא, זה קצת ירידה על עצמנו. אנחנו עושים מוזיקה של שחורים מאפריקה כשאנחנו בעצם לבנים מאל.איי. זה בדיוק כמו זהב של שוטים, כלומר לא ממש זהב אמיתי".

אם היית יכול לבחור זמר אחד שישיר איתך בעברית, מי היית לוקח?

"את אחד מגיבורי המוזיקה האתיופית, מחמוד אחמד. הוא היה נשמע פיצוץ בעברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully