וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הספרים: הוצאת כתר נגד עיתון הארץ - ולהיפך

אייל דץ

20.2.2010 / 20:17

עורכי ספרות המקור בהוצאת כתר תקפו את עיתון הארץ על רקע התנגדותו לחוק הספרים, ורמזו לקשריו של עורך העיתון, דב אלפון, להוצאת כנרת זמורה-ביתן. אלפון בתגובה: "זכותם לכתיבה מגושמת כל כך"

יומיים לפני שוועדת השרים מצביעה על "החוק להגנת הספרות והסופרים", מחריף המאבק בין כמה מהצדדים הבוחשים בענין. מצד אחד: הוצאת כתר ספרים והעיתון "ידיעות אחרונות". מהצד השני: הוצאת כנרת זמורה-ביתן ועיתון "הארץ".

את יריית הפתיחה בסיבוב הנוכחי שיגר "הארץ" במאמר מערכת שפורסם ביום שלישי השבוע וכותרתו "החוק להרס הספרות", שתקף את החוק מאחוריו עומד חבר הכנסת ניצן הורוביץ בתמיכת שרת התרבות לימור לבנת. המאמר טען שהוא יביא לירידה תלולה במכירות הספרים בישראל.

תגובת ההוצאות התומכות בחוק המתינה ליום שישי, עת פרסם מוסף "7 לילות" של ידיעות אחרונות מאמר בחתימת דרור משעני ושירה חדד, עורכי ספרות המקור של הוצאת כתר. השניים תקפו בחריפות את הקו שמוביל עיתון הארץ נגד חוק הספרים ורמזו כי עמדת העיתון נובעת מכך שעורך "הארץ", דב אלפון שימש בעבר העורך הראשי של הוצאת כנרת זמורה ביתן, המחזיקה בבעלותה את רשת צומת ספרים ומתנגדת בתוקף לחוק.

"יכול להיות שעיתון 'הארץ', שעורכו הראשי היה בתפקידו הקודם העורך הראשי של הוצאת הספרים כנרת זמורה-ביתן, שרשת צומת ספרים נמצאת בבעלותה, מוביל את הקמפיין נגד חוק הספרים משום שהוא תואם את העמדה העקרונית של העיתון בנוגע להתערבות המדינה בכוחות השוק", כתבו השניים במאמר. "זוהי כמובן זכותו, אבל עצוב שבמסגרת הקמפיין הזה הוא מורח את קוראיו, שרובם יודעים דבר או שניים על קריאה ותרבות הקריאה בישראל, באינפורמציה מצחיקה, ומונע מהם אינפורמציה אמיתית על הצעת החוק".

עוד כתבו השניים כי "לא טובת הספרות נמצאת לנגד עיניהם של מתנגדי החוק, אלא טובתה של רשת שיווק, שבאצטלה של עידוד הקריאה עושקת סופרים והוצאות ספרים. 'הארץ', שלא בטובתו, הפך עצמו לביטאון של רשת השיווק הזאת, והתרחק ממחויבותו ארוכת השנים לספרות העברית, לעברה ולעתידה".

אלפון: "חוק הספרים דרקוני"

תגובתו של אלפון לא איחרה לבוא. בהודעה שפרסם אלפון בעמוד הטוויטר הפעיל למדי שלו כתב עורך "הארץ", כי "מצער לקרוא את האינואנדו (אמירה שמשתמעת ממנה לשון הרע – א.ד) הגסים של דרור משעני בשבעה לילות. 'מחירי הספרים פה היו זולים מבמערב'? נו. הברית בין ידיעות לכתר מולידה דיון די רדוד".

"מאמר המערכת של 'הארץ' משקף את דעת חברי הנהלת המערכת, ובמקרה הזה אף מתבסס על עמדה ארוכת שנים של העיתון נגד כל מגבלה על חופש העיסוק ועל התחרות החופשית", מסר היום (שבת) אלפון לוואלה! תרבות, בתגובה לדבריהם של חדד ומשעני. "העובדות המופיעות בו מבוססות על דו"ח מחקר של משרד האוצר ועל נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זכותם של עיתונים אחרים לחשוב שזוהי 'טענה אידיוטית', כשם שמותר להם להסתיר מקוראיהם את המציאות גם בתחומי חיים אחרים.

"באשר לעמדה שהתפרסמה ב'ידיעות אחרונות'", הוסיף אלפון, "עמדה התואמת בדרך פלאית את האינטרסים של הוצאת ידיעות ספרים, רבים מקוני הספרים בישראל עשויים לחשוב שדווקא טענת היסוד של דרור משעני ושירה חדד, לפיה 'מחירי הספרים בישראל היו מאז ומעולם זולים ממחירי הספרים בעולם המערבי' היא-היא שמופרכת מהיסוד, ובוודאי מהווה ביסוס קלוש לקידומו של חוק דרקוני כל כך".

"מאמרם של משעני וחדד כולל משפט לולייני משהו מבחינה תחבירית, ובו הם קושרים את עמדת העיתון, אשר כאמור לא השתנתה בעניינים כגון אלה מאז קום המדינה, עם העובדה שעבדתי שלוש שנים בהוצאת כנרת זמורה-ביתן לפני שמוניתי לעורך 'הארץ'", סיכם אלפון את תגובתו. "כעורך, אני סולד מהאשמות רומזניות, אולם זכותם של משעני וחדד לאהוב כתיבה מגושמת כזאת, ואני מאחל להם לקבל הרבה כתבי-יד הנשענים על טכניקת כתיבה כשלהם".

בהוצאת כתר הגיבו לדבריו של אלפון: "אין ברית בין ידיעות לכתר. שתיהן הוצאות לאור בעברית במדינת ישראל". תגובתה של "ידיעות ספרים" לדבריו של אלפון לא נמסרה עד לפרסום הידיעה.

ביום שני: החוק עולה לוועדת השרים לענייני חקיקה

הסיבוב הנוכחי הוא רק עוד שלב במלחמת העולמות השוררת בתעשיית הספרות הישראלית, שבראשה המאבק בין הוצאות הספרים לבין שיתוף הפעולה בין כנרת זמורה-ביתן לרשת צומת ספרים, המביא לטענת הוצאות הספרים, ביניהן הוצאות כתר וידיעות ספרים, לפגיעה לא הוגנת בתחרות בשוק הספרים.

לטענת גורמים בשוק המו"לות, התערבות ידיעות אחרונות לטובת הוצאת כתר נובעת משיתוף הפעולה בין ידיעות ספרים לרשת סטימצקי, הנמצאת בבעלות קרן מרקסטון, המחזיקה גם במניות בהוצאת כתר. על מעורבות זו הצביעה כתבה שפורסמה במוסף "גלריה" מבית עיתון הארץ, בה האשימו ראשי כנרת זמורה-ביתן את סטימצקי ב"התנכלות" לספרי ההוצאה, מתוך שיתוף פעולה עם ידיעות ספרים. המאבק הגיע עד כדי הכרזה כי כנרת זמורה-ביתן לא תספק ספרים לרשת סטימצקי, אולם בין הצדדים הושגה פשרה והיחסים המסחריים חודשו.

ביום שני הקרוב יעלה חוק הגנת הספרות והספרים לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. זאת, לאחר שבשבוע שעבר נדחה הדיון בשל סיכום בין שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר לבין שרת התרבות לימור לבנת, התומכת בהצעת החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully