וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים ידונו בהתניית התמיכה בקולנוע בהצהרת נאמנות

אייל דץ

8.5.2010 / 22:19

הצעת החוק של ח"כ מיכאל בן ארי, לפיה קולנוענים יזכו במימון רק אם יחתמו על הצהרת נאמנות, תובא לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. שרת התרבות מתנגדת: "זה נוגד את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו"

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון מחר (ראשון) בהצעת החוק לתיקון חוק הקולנוע לפיה סרטי קולנוע יזכו לתמיכה רק במידה ויוצרי הסרט יחתמו על הצהרת נאמנות למדינת ישראל. את הצעת החוק, שזוכה לביקורת קשה מצד הקולנוענים בישראל, מוביל ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), לצד ח"כים נוספים ממפלגתו (אורי אריאל ויעקב כץ) וח"כ משה מטלון (ישראל ביתנו).

הצעת החוק מגיעה לשולחן הממשלה למרות התנגדותה הנחרצת של שרת התרבות והספורט לימור לבנת. לוואלה! תרבות נודע כי ההחלטת משרד התרבות להתנגד להצעת החוק באה בעקבות חוות דעת משפטית שהזמין המשרד ולפיה הצעת החוק לא עומדת במבחן בג"ץ."אם תתקבל הצעת החוק סביר להניח כי זו תיפסל על ידי בג"ץ כעומדת בניגוד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, בהיותה פוגעת בכבוד האדם, בחופש העיסוק שלו ובזכותו להביע את דעותיו בפומבי, אף אם אלו מרגיזות ומקוממות", נכתב בחוות הדעת המשפטית.

עוד נכתב בחוות הדעת המשפטית, כי "הפגיעה הינה חמורה במיוחד כיוון שההגבלה חלה גם על אלו שלא ביקשו או קיבלו מימון מהמדינה אלא מועסקים על-ידי מקבלי המימון (שהם בדרך כלל הבמאי או המפיק), כגון השחקנים והעורכים". כמו כן נכתב "כי לא רק חיוב המצהיר לשאת דברים העשויים להיות בניגוד לאמונתו והשקפת עולמו מהווה פגיעה אלא גם חיובו של מי שהדברים אינם נוגדים את השקפת עולמו להצהיר ולחתום על כך יוצרת תוצר לא דמוקרטי בו מותנית פרנסה בהצהרת נאמנות לשלטון".

הצעת חוק לגיטימית או מגוחכת?

ח"כ בן ארי החליט ליזום את הצעת החוק בעקבות דבריו של סכנדר קובטי, אחד משני במאי הסרט "עג'מי", ערב טקס האוסקר בו היה הסרט מועמד לפרס בקטיגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. קובטי אמר כי הוא אינו מייצג את ישראל בטקס ועורר בכך סערה שהגיעה אף לדיון בכנסת.

בשיחה עם וואלה! תרבות, אמר הערב (שבת) ח"כ בן ארי כי גם במידה והממשלה תדחה את הצעתו, הוא מתכוון להביאה לאישור הכנסת. "מדובר בחוק לגיטימי שבכל מדינה שפויה היה נחקק ביוזמת הממשלה. הרעיון הוא שמדינת ישראל לא תממן יוצרים ובמאים שהולכים אחר כך לחו"ל ומלכלכים על המדינה".

ח"כ מטלון, הנמנה כאמור על תומכי הצעת החוק, אמר לוואלה! תרבות כי לדעתו "על הממשלה לתמוך בחוק. במסגרת מאבקנו על דעת הקהל הבינלאומית לא יכול להיות שנממן במיליונים יוצרים ישראלים שייצרו יצירות אנטי ישראליות שיסייעו לאלו שרוצים ברעתנו".

ואילו מוש דנון, יו"ר איגוד המפיקים ומפיק הסרט "עג'מי", אמר בתגובה לוואלה! תרבות כי אין לו ספק שחוק הקולנוע של בן ארי לא יעבור. "ועדת השרים תוריד את החוק הזה מעל השולחן. זו הצעת חוק מגוחכת וגזענית. אני לא צריך להוכיח את הנאמנות שלי לאף אחד. אני נאמן למדינת ישראל בדרכי". לדבריו, "אמנות לא יכולה להיות השופר של השלטון. מדינה שמונעת את חופש הביטוי מהאמנים שלה פוגעת קודם כל בעצמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully