וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערי ההפקר: על "חסמב"ה דור 3"

3.10.2010 / 8:00

יוצרי "חסמב"ה דור 3" ניסו ליצור סדרה לכל המשפחה והקריבו לטובת זה כמה מיתוסים ישראלים. גם אם התוצאה מיומנת, עדיף שההורים ישלחו את ילדיהם לקרוא את ספרי הסדרה

מעניין מה יגאל מוסינזון היה חושב על הפרשנות של אנשי HOT למצבם הנוכחי של חברי חסמב"ה. מוסינזון מעולם לא חשש לאפשר לדמויות החבורה להתבגר ולהתפתח בספריו, ובוודאי היה משתעשע לגלות שב"חסמבה דור 3", הסדרה החדשה שעלתה אמש (שבת) ב-HOT 3, ירון זהבי התגרש מתמר היפה והפך לטיפוס מתבודד. אבל כמה היה מצחיק אותו לראות שמנשה התימני הפך לחובב חשפניות רוסיות? לא ברור כמה זה אחראי והוגן להשתעשע ככה עם גורל של דמויות מיתולוגיות בתרבות הישראלית, אבל בימינו הכל מותר, גם להפוך מיתולוגיה לגימיק מסחרי. איפה תימצא החבורה האמיצה שתילחם בעוולות האמיתיים?

אחרי ששמים בצד את השימוש הציני במיתוסים ישראליים ומשלימים עם הגימיק החסמבאי, מגלים שהכוונות של "חסמב"ה דור 3" הן בסך הכל חיוביות. הצהרת הכוונות הראשונה ניתנת כבר בפתיח, כשלצלילי אקורדיון ישן מוצגת היררכיה נדירה לימינו: יהודה לוי הוא רק כוכב משנה לצד עודד קוטלר. הבחירות בחסמב"ה, כמו ליהוקן של ציפי שביט ונירה רבינוביץ' לדמויות ראשיות, נובעות מרצון להתענג על הנוסטלגיה ולהאדיר את ערכי העבר, אך גם להלעיג את הריקנות של הנעורים. אם מתאמצים מגלים גם ביקורת חברתית. מצד אחד, הסדרה מהללת ומשבחת את דור המייסדים האידיאליסטי, אך יותר מכל, האופי שלה ממחיש את הפער בין הימים בהם המוצר התרבותי העיקרי של ישראל (ובוודאי המשפיע מביניהם) היה ספרים, לעומת ימים בהם מקסימום הריכוז שאפשר לדרוש מעם הספר זה חצי שעה מול מסך מרצד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם גם יגאל מוסינזון היא צוחק כשהיה רואה שמנשה התימני הפך לחובב חשפניות רוסיות? הטובים ב"חסמב"ה דור 3"/מערכת וואלה!, צילום מסך

חודשים ספורים אחרי ש"נבלות" הציגה התמודדות ייחודית של דור המייסדים עם ההזדקנות ועם הצעירים המושחתים, "חסמב"ה דור 3" מנסה לטפל בסוגיה בצורה קלילה יותר. גם הפעם הזקנים מתוסכלים וממורמרים, אבל במקום לירות בכל נער מזדמן, הם משתפים איתם פעולה ונעזרים בהם לפתור תעלומות. החסמבאים, כיום ישישים בשנות ה-70 לחייהם, כבר עייפים, כבדים ומקומטים, אבל מחזירים בעל כורחם את החבורה המיתולוגית, שמתגבשת מחדש על מנת להציל את תמר ואת לוח השידורים של HOT.

המתח הבין דורי הוא הבסיס של "חסמב"ה דור 3". כשתמר היפה שולחת אותות מצוקה במורס, איגי הצעיר לא מבין מי זה מוריס ו"למה היא עושה מיומנה בטלפון". כשמשה ירחמיאל מבקש אסימון כדי לעשות שיחה, הבדיחה היא על חשבון הדור הארכאי שידע את הטלפונים הציבוריים. כשנירה רבינוביץ' נפרדת מנכדתה ואומרת לה "כמעט ושכחתי, שלום", התסריטאים מבינים שרק אנשים בעשור הרביעי לחייהם יבינו את מהות הבדיחה. לצערם, כמו רוב הסדרות שמיועדות לכל המשפחה, גם "חסמב"ה" נופלת בין הכיסאות. סצינות המתח לא באמת מותחות, ההפוגות הקומיות משעשעות אך מגיעות לעתים רחוקות מדי, וגם הערך המוסף הכי חשוב שהסדרה יכולה לספק – מבט עדכני על החסמבאים וניתוח מודרני של הדמויות – מוצג בשטחיות מאכזבת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חסמב"ה דור 3. אוהד רומנו,
ספק עם יעמוד במבחן ה-VOD. "חסמב"ה דור 3"/אוהד רומנו

אחד המבחנים הגדולים בימינו למדידת איכות של סדרת טלוויזיה הוא מבחן ה-V.O.D (זה שבעבר כונה מבחן יום כיפור). השאלה שנשאלת היא האם הצופה יהיה מוכן להקדיש יום שלם בצפייה אינטנסיבית בסדרה, לראות פרק אחר פרק במשך שעות רצופות, להתמסר אליה באהבה ובתשוקה ולהתעמק בכל התפלפלויות הדמויות והעלילה. למרות ש"חסמב"ה דור 3" מתגלה כסדרה קטנה וחביבה, קשה לומר שהיא עומדת במבחן המאתגר הזה.

כנראה שהיוצרים ראו בדמיונם משפחה גרעינית צופה בסדרה בסלון הבית: בעוד ההורים יתמוגגו מהעיבוד המחודש וייזכרו בספרים הרכים והנעימים של מוסינזון, ילדיהם ייהנו מיהודה לוי, מבדיחות על זקנים ומרצף די שוטף של סצינות קלילות ודיאלוגים שנונים. אך, למרות הביצוע הדי מיומן של הסדרה, עדיין עדיף שההורים יהיו אחראים מספיק, וישלחו את ילדיהם לקרוא ספרים.

"חסמב"ה דור 3", שבת, 20:10, 3 HOT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully