וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישל ריאק: "רגלי לא תדרוך יותר בפסטיבל ירושלים"

17.7.2011 / 21:00

מישל ריאק, מהתומכים הגדולים בקולנוע הישראלי, נפגע עד עמקי נשמתו מהטענה כי בחר שלא בתום לב להעניק פרס ל"עמק תפארת" בפסטיבל ירושלים. עכשיו הוא פותח את הפה בחזרה. בלעדי

יממה לאחר ההחלטה של הנהלת פסטיבל ירושלים 2011 לשלול מ"עמק תפארת" את הפרס לסרט הביכורים הטוב ביותר בשל העובדה שאחד מחברי חבר השופטים, מנהל מחלקת הקולנוע של ARTE, מישל ריאק, היה מעורב בהפקתו, מביע איש הטלוויזיה הצרפתי, מהאושיות החשובות בתעשיית הקולנוע האירופאית, זעם רב על הצעד הקיצוני, ומזהיר גם שיהיו לו השלכות.

"זו החלטה מגוחכת ומקוממת, שמעליבה אותי אישית", אומר ריאק בשיחה עם וואלה! תרבות. "מי שקיבלו את ההחלטה הזו הפגינו בורות וזלזול מביך. הם לא מבינים בכלל איך מקבלים החלטות בחבר השופטים. הם לא מבינים שזו לא היתה החלטה אישית שלי, אלא של כל חבר השופטים. הם גם לא מבינים שלא שפטנו כל סרט לגופו, אלא שלקחנו בחשבון את כל הסרטים כמכלול"

"אם הם חושבים שהייתי מוטה לגבי 'עמק תפארת', למה הזמינו אותי בכלל?" ריאק ממשיך. "ובכלל, זה מטופש להגיד שאני מוטה לטובת איזשהו סרט. הרי ארטה היא התומכת מספר אחת של הקולנוע הישראלי, ויש לי קשר כמעט לכל איש קולנוע ולכל סרט כאן. אני חבר של נדב לפיד, שביים את 'השוטר', ונתתי לו עצות לאורך הדרך. כנ"ל לגבי 'איש ללא סלולרי' של סאמח זועבי. ל'בוקר טוב אדון פידלמן', שזכה בפרס הראשון, נתתי פרס בתחרות פיצ'ינג, אז גם השיפוט שלי לגביהם לא הוגן? זאת החלטה מטופשת, פרובנציאלית ומביכה. פשוט בושה".

מעבר לדברים האלה, כיצד אתה מתכוון להגיב להחלטה הזו?

"פשוט מאוד. לעולם לא אבוא יותר לפסטיבל ירושלים. אני מנתק איתו מגע. יתרה מזאת: רשת ארטה כולה לעולם לא תתן יותר שמץ של תמיכה בפסטיבל הזה. הדברים אינם אמורים לגבי הקולנוע הישראלי כולו: נמשיך לתמוך בו, כי מגיע לו. אבל לפסטיבל הזה, שמאורגן בצורה כל כך פרובנציאלית, מרושלת ומעליבה, אין לי שום כוונה להתקרב בעתיד".

בנקודה זו חשוב לציין, כי ARTE היא אחד הגורמים הבלעדיים לעליית קרנו של הקולנוע הישראלי בעולם. ARTE, שריאק הוא אחד מאנשי המפתח בה, משקיעה מיליונים בקולנוע הישראלי והחלטה של אישיות כריאק להחרים פסטיבל בסדר הגודל של ירושלים, יכולה להיות מכה קשה לתעשייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצית את המהומה. הסרט "עמק תפארת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אני מבין שהיו גם תלונות בחבר השופטים לגבי איכות הסרטים שנבחרו.

"זה נכון, היו 11 סרטים, ומתוכם היו כמה ברמה חלשה מאוד. באופן כללי, הפסטיבל הזה היה קטסטרופה".

מעבר לפרשת "עמק תפארת", למה אתה מכתיר את הפסטיבל בתואר שלילי בסדר הגודל של "קטסטרופה"?

"כי הארגון שלו היה מביך ברמות שלא נתקלתי בהן בכל שנותיי במקצוע. לא הודיעו לי על שום דבר שקורה. לא הפגישו אותי כאן עם איש קולנוע אחד. לא עשו את הדברים הכי אלמנטריים. וחמור מכל: קבעו הקרנה של אחד הסרטים למועד מאוחר יותר מן הישיבה המכרעת של חבר השופטים! זה חוסר מקצועיות מדרגה ראשונה. הדרך היחידה לתקן את זה היתה לקבוע הקרנה בשבע בבוקר, ואז הייתי צריך להתייצב בסינמטק בשעה המוקדמת הזו. איך אפשר לשפוט ככה סרטים? זה לא קרה לי בשום מקום בעולם".

ידוע שריצ'רד שיקל ומייק גודרידג', שהיו חברים גם כן בחבר השופטים, תמכו ב"השוטר" והיו מאוכזבים עד מאוד מהבחירה ב"בוקר טוב, אדון פידלמן". מה דעתך על כך?

"אני סולידרי כלפי חבר השופטים וכלפי הבחירות שלו, ואני גם חושב שכמו בכל פסטיבל בעולם, ברגע שהוא קיבל החלטה, חייבים לקבל אותה כמות שהיא ולא לערער עליה. אין מה לעשות, חבר שופטים הוא סמכות עליונה וזהו. בכל מקום יודעים את זה, רק בירושלים לא. אני אבוא לחיפה, לתל אביב ולכל מקום אחר בארץ, אבל בפסטיבל ירושלים רגלי לא תדרוך יותר".

"מישל ריאק עשה דבר שלא ייעשה"

"צר לי שהאיש בכעסו מביע עמדה כזו", הגיב הערב יגאל מולד חיו, מנכ"ל סינמטק ירושלים ומנהל הפסטיבל, בשיחה עם וואלה! תרבות. "הפסטיבל הוא לא עלבון אלא גאווה גדולה לכולנו ובוודאי לקולנוע הישראלי. האיש, שיש לי ולפסטיבל הערכה גדולה כלפיו, עשה דבר שלא ייעשה. גם אם אנחנו סומכים על שיקול דעתו, יש דברים שלא ייעשו, גם אם יש ניגוד עניינים לכאורה. במערכות ציבוריות מהסוג שלנו, שנתמכות על ידי מדינת ישראל ורשויות אחרות כמו עיריית ירושלים, אנחנו חייבים לנקוט מידה מקסימלית של יושר, הגינות ומראית עין. במצב כזה, שמישל מעורב בסרט בצורה ישירה, הייתי לא רק מצפה, אלא גם ביקשתי שלא יהיה חלק מההחלטה במידה והסרט מועמד לפרס. הסתבר לי בדיעבד שלא היה כך".

"אין לי אלא להביע תקווה שזה לא יפגע בקולנוע הישראלי", המשיך מולד חיו. "גם היום אני לא מטיל דופי ביושרו של מישל, אני פשוט חושב שהוא עשה טעות. חבל שהוא לא שם את עצמו בצד. צר לי שהוא מגיב כך, אני חושב שזה בגלל כעסו".

פסטיבל ירושלים 2011: אנחנו אמרנו שמשהו כאן לא בסדר

פסטיבל ירושלים - כל הדיווחים, הביקורות והפרשנויות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully