וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות יוצרים נגד פרס "היצירה הציונית" של לימור לבנת

שני גורקביץ'

6.12.2011 / 10:13

מאות אמנים, סופרים, קולנוענים ורקדנים חתמו על עצומה לביטול הפרס שיזמה השרה לבנת. טרטקובר: "הפרסים צריכים להיות לפי איכות העבודה ולא לפני תכנים אחרים"

מאות יוצרים מוחים נגד פרס היצירה העוסקת בתולדות הציונות שיזמה שרת התרבות והספורט לימור לבנת. 360 יוצרים, בהם אמנים פלסטיים, רקדנים, קולנוענים וסופרים, חתמו על עצומה הקוראת לביטול הפרס. פרט ללשכת השרה, המכתב נשלח גם לחברי ועד הנאמנים של הפרס: חיים טופול, פרופסור רות בן ישראל, פרופסור דוד אלכסנדר, ד"ר חיים פרלוק, ג'ודי אברמוביץ', ורד אביב ואורי לוי.

"אנו, יוצרים/ות ואמנים/ות הפועלים/ות בארץ מתוך בחירה חופשית ומתוך תחושת שליחות חברתית, מוחים/ות על החלטת המשרד להעניק את 'פרס היצירה בתחום הציונות'", כתבו החתומים על העצומה. "משרד התרבות קיים על מנת לתמוך ביצירה של אמנים אזרחי ישראל שבפועלם מעשירים ומקדמים את התרבות בישראל על שלל ביטוייה. הפרסים שניתנים על ידו אמורים לעודד מצוינות אמנותית ולא להעדיף או לתגמל יצירה שנמדדת בפרמטרים חוץ אומנותיים".

המעצב דוד טרטקובר, בין החותמים על העצומה, אמר לוואלה! תרבות כי "הפרסים צריכים להיות לפי איכות העבודה ולא לפני תכנים אחרים. אני קורא להימנע מלקחת חלק בפרס. כל מי שרואה את מה שמתרחש מסביב מבין שאסור לקחת בו חלק". עוד הוסיף טרטקובר כי אם יוצע לו הפרס הוא יסרב לקבלו.

חותמי העצומה הוסיפו וציינו כי הם "בוחרים לחיות ולפעול כאן, למרות תנאי החיים והיצירה הקשים ולמרות התמיכה הממסדית הדלה בתרבות. הבחירה לחיות כאן ולפעול כאן באה לידי ביטוי ביצירות שלנו ובחיים שלנו במדינת ישראל. בחירה זאת היא ביטוי לתעוזה, אמונה בבלתי אפשרי, חלוציות וחדשנות. אך כאשר המילים 'ציוני' ו'ציונות' מנוצלות ליצירת דה לגיטימציה לקולות שונים - אנחנו מתנגדים לשימוש בהן".

השרה לבנת הכריזה על ייסוד הפרס על מנת לעודד יוצרים לבטא את מה שהגדירה כערכי הציונות, ההיסטוריה של התנועה הציונות וחזרת העם היהודי למולדתו ההיסטורית. בראש חבר ועד הנאמנים של פרס היצירה הציונית עומד השחקן חיים טופול. הפרס מחולק בשישה תחומים - ספרות, מחול, קולנוע, תיאטרון, מוזיקה ואמנות פלסטית - כאשר היצירה הנבחרת בכל תחום תזכה במענק בסך 50 אלף שקלים.

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה לעצומה כי "פרס הציונות שיזמה השרה לבנת נועד לקדם ולעודד יצירות אמנות בתחומי תרבות שונים המבטאות את הנרטיב הציוני שמאחד את הציבור הישראלי ומספרות את סיפורן של הדמויות המרכזיות וגיבורי העשייה הציונית. מטרת הפרס היא לעודד יצירה ולהעשיר את התרבות הישראלית. חבל שישנם כאלה שציונות בעיניהם היא מילה כל כך גסה עד שהם מוכנים לפגוע בלמעלה ממאה וחמישים יוצרים שהגישו את מועמדותם לפרס. בניגוד לנטען בעצומה, אמת המידה הבלעדית לזכייה בפרס, תהיה איכות היצירה, כמו גם, בעשרות פרסים אחרים בהיקף מיליוני שקלים שמעניקה השרה מדי שנה בכל תחומי התרבות ולכל המגזרים".

סקר של משרד התרבות: רוב גורף בציבור לעידוד יצירה ציונית
מג'אדלה נגד לימור לבנת: "הפרס ליצירה ציונית - גזעני"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully