וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת איילה חסון והדרת הנשים: "אולי לא הבהרתי את דבריי כראוי"

29.1.2012 / 13:10

איילה חסון אמרה בתוכניתה "הכל דיבורים" דברים שהתפרשו כתמיכה בהעברת נשים "יפות מדי" מתפקידם לצד בכירים כדי למנוע הטרדה מינית ועוררה סערה. חסון: "לא התכוונתי"

פאנל שערכה איילה חסון בתוכנית הרדיו שלה, "הכל דיבורים" ברשת ב', הביא לסערה סביבה בסוף השבוע. בתוכניתאירחה איילה חסון את יוסי לוי, יועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, חנן קריסטל הפרשן המדיני של קול ישראל, וד"ר אורית קמיר, משפטנית ופעילה פמיניסטית ממנסחי החוק למניעת הטרדה מינית. השלושה דנו בפרשת הטרדתה לכאורה של עובדת לשכת ראש הממשלה על ידי ראש הלשכה, נתן אשל.

בפתח דבריה, סיפרה חסון על מקרה שנודע לה, ובו הוחלט באחת מהלשכות המרכזיות בכנסת להרחיק מתפקידה עובדת אשר הבכיר הממונה עליה "חשק בה כמו בממתק", כך לדברי חסון, אשר שסברה כי בעשותם כך "חסכו" עובדי לשכה לאותו בכיר אפשרות להסתבכות עתידית בהטרדה מינית. חסון, קריסטל ולוי תמכו באותו מהלך, בעוד ד"ר קמיר טענה כי מדובר במקרה בוטה של הדרת נשים. את טיעוניה של קמיר שללו משתתפי הפאנל מסיבות שונות, בהן כי לא ניתן היה להעביר את אותו הבכיר מתפקידו, וכי היה מדובר ב"הגנה על הבכיר מפני עצמו" מפני האישה אשר היוותה מכשול בפניו. חסון חזרה על תמיכתה במהלך ואף השוותה אותו לפרשת ביל קלינטון-מוניקה לווינסקי. לבסוף, קטעה חסון את דבריה של קמיר שטענה כי במקרה כפי שהציגה חסון יש להעביר מפקידו את הבכיר, אך חסון קטעה אותה באומרה "סליחה, סליחה אבל אנחנו חייבים להתקדם" והורידה את קמיר מהשידור.

"כל כוונתי היתה להציף תופעה קיימת, לא הייתה שום כוונה לתמוך בתופעה הנלוזה זו ובשל רצוני לעמעם את הפרטים ייתכן והדברים לא הובהרו כראוי מבחינתי בשידור", כך אומרת הבוקר (ראשון) איילה חסון בעקבות סערה שעוררו דבריה ביום חמישי בתכנית "הכל דיבורים" ברשת ב' ובעקבות טענתה של המשפטנית ד"ר אורית קמיר, שהשתתפה בתכנית, לפיה חסון מעודדת הדרת נשים.

האזינו לקטע המדובר:

בפוסט שהעלתה ד"ר קמיר לבלוג האישי שלה לאחר הראיון היא האשימה את אנשי רשות השידור ואת חסון בראשם בבורות ועידוד הדרת נשים. "כך נחשפה לאור יום, בתכנית הדגל של רשות השידור, לא רק הבורות העמוקה של כתבים בכירים אלא גם ההדרה העמוקה והשיטתית שהם מקבלים כנורמטיבית, ונותנים לה יד בשתיקתם", כתבה קמיר."איילה חסון לא העלתה בדעתה לעשות דבר או חצי דבר לגבי אותה לשכה בה פוטרה עובדת משום שהיתה "יפה מדי" עבור הבוס שלה. היא לא חשפה, לא תקפה, לא דיווחה בלהט. זה נראה לה בסדר גמור. והכל בגלוי, מול פני האומה".

פרסומו של הפוסט עורר, כאמור, סערה וקמיר קראה לקוראיה לשלוח תלונות בנושא לאיילה חסון, למערכת התכנית "הכל דיבורים" ולהנהלת רשות השידור. "קשה לי לקבל אדם כלשהו אשר באמת ובתמים חושב שמעשה הגובל בעבירה פלילית והפוגע באזרחית רק בגלל היותה אשה יפה, הינו פתרון קביל לחוסר שליטה של נבחר ציבור בייצריו המיניים. קשה יותר אלפי מונים לקבל זאת כעמדה רשמית של כתבת בכירה בשידור ארצי", כתבה אחת המתלוננות בהעתק בתלונתה שהעלתה לרשת. קוראים אחרים שיתפו את קמיר בתלונות ששלחו ואחרים שיתפו את הפוסט ברשתות החברתיות תוך שהם קוראים להגשת תלונות נוספות.

כמה מהמתלוננים בחרו אף לפנות ישירות ליו"ר רשות השידור אמיר גילת דרך עמוד הפייסבוק שלו ושטחו בפניו את תלונותיהם. "אני מצפה להתנערות פומבית מדבריה של איילה חסון שאמרה שלגיטימי ורצוי להעביר נשים יפות מתפקידן כדי שלא יהוו 'בד אדום' אל מול מחזיקי עמדות בכירות - השעייתה של איילה עקב דברים חמורים אלה היא לא בגדר המוגזם!", כתב לגילת אחד המתלוננים. גילת לא הגיב לדברים.

, אמיר גילת בועדה לביקורת מדינה, מאי 2011. עומר מירון
לא הגיב לתלונות. אמיר גילת/עומר מירון

בשיחה עם וואלה! ברנז'ה אמרה חסון כי היא מצרה אם דבריה הובנו שלא כהלכה. "במהלך ראיון ברדיו סיפרתי סיפור על עובדת שהורחקה לתפקיד אחר בשל חשש שאותו מעביד עלול לחרוג ולהטריד אותה, לא תמכתי בגישה זו בשום פנים ואופן ואני מתנגדת ואף לוחמת למען חיזוקן של נשים ונגד הטרדתן", היא אומרת. "לצערי הרב במקרה ההוא כמו במקרים שהיו בחו"ל אי אפשר לסלק נבחר ציבור מתפקידו טרם שביצע עבירה, וזה היה המקרה. האם ניתן לעלות על הדעת שבאופן תיאורטי במצב של קלינטון היו יודעים מראש על משיכתו למוניקה לווינסקי לפני ביצוע העבירה? זו היתה הדוגמה למורכבות – לא תמיכה ולא עידוד ולא שום דבר מעבר לכך".

"כל כוונתי היתה להציף תופעה קיימת, כמו שאנחנו עושים לא פעם בתקשורת, ולא הייתה שום כוונה לתמוך בתופעה הנלוזה הזו", הוסיפה. "בשל רצוני לעמעם את הפרטים ייתכן והדברים לא הובהרו כראוי מבחינתי בשידור. רבים הבינו זאת כך ואם היו מי שהבינו זאת אחרת אני מאוד מצרה על כך זו לא הייתה כוונתי. מראש הזמנתי את ד"ר קמיר להתראיין אצלי בשל עמדותיה החדות בסוגיות של הטרדה מינית. צר לי שבדברים שפרסמה לאחר מכן, היא ציטטה משפטים שלא אמרתי בשידור וצר לי שלא השמיעה את כל הקלטת התכנית אלא רק קטע קצר שכן מי שהיה שומע את התכנית כולה – לא היה מפקפק בדעותיי הנחרצות נגד מטרידים באשר הם. אינני תומכת בהרחקת נשים ולדאבוני מקרים כאלה קיימים בשירות הציבורי".

ברשות השידור בחרו שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully