וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמר אריק איינשטיין הלך לעולמו

איינשטיין, 74, הלך לעולמו בבית החולים איכילוב בעקבות מפרצת באבי העורקים. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. הלווייתו תתקיים בשעה 15:30 בבית העלמין טרומפלדור

עריכה: יאיר דניאל, קריינות: לירון בארי

הזמר אריק איינשיין הלך אמש (שלישי) לעולמו בגיל 74, בעקבות מפרצת באבי העורקים. מנהל בית החולים, גבי ברבש, אישר בשעה 23:06 את דבר מותו. "לפני 25 דקות הכרזנו על מותו של אריק אינשטיין", אמר. "אריק אינשטיין הגיע אלינו במצב שלה חייאה עוד מביתו ונפטר כתוצאה ממפרצת של אבי העורקים שדיממה למוות. ניסינו לנתח אותו, מנהל מחלקת ניתוחי לב ומנהל מחקלת כלי דם. הניסיונות לא צלחו. הוא הגיע במצב קשה מדי. אין מי שישיר לנו יותר. ההחייאה התחילה בבית ונמשכה כאן". הלווייתו תתקיים היום בשעה 15:30 בבית העלמין טרומפלדור בתל אביב. רחוב טרומפלדור ייסגר משעה 15:00 ועד סיום ההלוויה, וכמו כן הרחובות חברון, אידלסון, צומת בוגרשוב, פינסקר, ברוק, בר כוכבא וברנשטיין הכהן. לא תתאפשר הגעת כלי רכב לאזור. המשטרה ממליצה לציבור המנחמים להגיע בתחבורה ציבורית בשל עומסי התנועה הצפויים.

סיקור מיוחד: אריק איינשטיין הלך לעולמו

איינשטיין פונה מוקדם יותר אמש במצב קשה לבית החולים איכילוב בתל אביב, לאחר שנחשד בתחילה כי עבר אירוע לב. איינשטיין סבל מקוצר נשימה, ולאחר מכן התמוטט בביתו. אחד מבני משפחתו התקשר למד"א. הוא עבר טיפול ראשוני במקום ובאמבולנס בדרך לבית החולים בוצעה בו החייאה. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. אשתו, סימה אליהו וחבריו הרבים הגיעו להיפרד ממנו בבית החולים. לאחר פטירתו, נוצרה במהלך הלילה התקהלות ספונטנית בכיכר רבין בתל אביב, של צעירים ומבוגרים שהדליקו נרות לזיכרו.

איינשטיין, 74, נחשב לגדול הזמרים בתולדות מדינת ישראל, בזכות עבודתו לאורך השנים עם יוצרים כמו שמוליק קראוס, שלום חנוך, מיקי גבריאלוב, יוני רכטר, יצחק קלפטר, שם טוב לוי ואחרים. בשנים האחרונות האט קצב עבודתו בתחום המוזיקלי, אולם רק השבוע נודע כי הוא צפוי לכתוב טור שבועי חדש בעיתון מעריב.

איינשטיין היה מהמוזיקאים המוערכים, המצליחים, האהובים והמשפיעים בתולדות המוזיקה הישראלית. הוא היה חבר בלהקת הנח"ל, בצל ירוק, שלישיית גשר הירקון, החלונות הגבוהים וכמו כן היה חלק מחבורת לול. בין שיריו המפורסמים נמנים "אני ואתה", "למה לי לקחת ללב", "סע לאט", "יושב על הגדר", "אוהב להיות בבית", "אמא שלי", "עוף גוזל", "מה איתי", "שביר", "פסק זמן", "סן פרנסיסקו על המים", "שיר של אחרי מלחמה" ועוד רבים מספור.

אריק איינשטיין. Creative Commons, Creative Commons
אריק איינשטיין/Creative Commons, Creative Commons

איינשטיין נולד בתל אביב כאריה איינשטיין. בנעוריו היה חבר בתנועת השומר הצעיר וכן אלוף הארץ לנוער בקפיצה לגובה ובהדיפת כדור ברזל. כמו כן היה שחקן כדורסל בקבוצת הנוער של הפועל תל אביב ובשל יכולתו הטכנית הגבוהה כונה "אריות". איינשטיין נבחן ללהקת הנח"ל לקראת שירותו הצבאי והתקבל ללהקה. בין הלהיטים הגדולים שביצע במסגרת להקת הנח"ל נמנים "יא ירח" ו"רוח סתיו".

בשנת 1959 השתחרר איינשטיין מצה"ל והצטרף לתיאטרון הסאטירי "הסמבטיון" וללהקת בצל ירוק, שבה היו שותפים גם אורי זוהר, חיים טופול, אילנה רובינא, יהורם גאון, זהרירה חריפאי ואחרים. איינשטיין השתתף בתפקיד משני בתוכניתה של הלהקה "חתול בשק" ובאותה תקופה שיחק גם בהצגה בתיאטרון האהל.

בשנת 1960 הוציא איינשטיין מיני אלבום סולו ראשון, שכלל ארבעה שירים: "השעות הקטנות של הלילה", "פונדק במדבר", "היא הייתה בת 17" ו"עיר לבנה".

משנת 1964 עד 1966 היה חבר בשלישיית גשר הירקון ובה זכה להצלחה גדולה יותר. בלהקה זו היו חברים גם בני אמדורסקי ויהורם גאון, שאחרי הקלטת האלבום אהבה ראשונה התחלף בישראל גוריון. באותה תקופה גם הופיע עם אילנה רובינא בהרכב שנקרא צמד הגפרורים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אריק איינשטיין, מתוך "זו אותה האהבה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 1964 שיחק בסרטו של אפרים קישון "סאלח שבתי", שבו שר בדואט עם גאולה נוני את השיר "לי ולך". באותה שנה השתתף בפסטיבל הזמר והפזמון, שבו שר לבדו את השיר "הרחק בלילה", ועם שלישיית גשר הירקון את השיר "אותך". ב-1965 שב לבימת פסטיבל הזמר, וזכה במקום הראשון עם השיר "איילת החן". כעבור שנה זכה בפסטיבל פעם נוספת, עם השיר "ליל סתיו".

את אלבום הבכורה שלו, "שר בשבילך", הוציא איינשטיין בשנת 1966. באותה שנה הקים את להקת הליווי שלו, האיינשטיינים ובשנת 1966 חבר לשמוליק קראוס ולג'וזי כץ להקמת אחד מהרכבי הפופ הטובים בתולדות המוזיקה הישראלית: החלונות הגבוהים. איינשטיין כתב שניים משירי אלבומה היחיד של הלהקה, "כל השבוע לך" ו"אז מה".

בשנת 1967 פגש איינשטיין את שלום חנוך, ששירת אז בלהקת הנח"ל. הוא הקליט ארבעה מלחניו של חנוך: "הגר", "ריסים", "שבת המלכה" ו"פתאום בלעדיו". בשנת 1968 יצא אלבום אוסף של איינשטיין בשם "ישן וגם חדש",וכן אלבומו השני של איינשטיין, "מזל גדי". כל שירי התקליט - רבים מהם שירי ילדים - הולחנו על ידי חנוך.

בשנת 1969 הקליט יחד עם להקת הצ'רצ'ילים את מה שנחשב לאלבום הרוק העברי הראשון, "פוזי". חציו של האלבום הופק על ידי מישה סגל, ואת החצי השני הקליט איינשטיין עם הצ'רצ'ילים. נכלל בו השיר "פראג", וכן להיטים כ"ארץ ישראל", "כמה חם", "כשאת בוכה את לא יפה" ועוד.

הסרט "שבלול" בכיכובה של חבורת לול יצא בשנת 1970 והביא לאלבום רוק שיצא בעקבותיו, שנחשב עד היום לאחד המשפיעים ביותר במוזיקה הישראלית. איינשטיין וחנוך הוציאו אלבום משותף בשם "פלסטלינה". שנה לאחר מכן הוציא יחד עם מיקי גבריאלוב את האלבום "בדשא אצל אביגדור" ושירים רבים באלבום הפכו ללהיטים, ובהם "אני ואתה", "קפה טורקי", "אני אוהב לישון", "אני רואה אותה בדרך לגימנסיה" ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 1972 הופיע איינשטיין בסרט "מציצים" שביים חברו אורי זוהר, וכן בתוכנית הטלוויזיה "לול 3", שבה נכללו מערכונים ידועים כ"חידון התנ"ך". במקביל הקליט סדרת אלבומים בשם "ארץ ישראל הישנה והטובה", בה ביצע שירי מולדת מימי ראשית היישוב העברי בעיבודים מודרניים של מוזיקאים כשם טוב לוי, יוני רכטר ואבנר קנר.

בשנת 1974 הקליט את האלבום "סע לאט" שביטא את רוח התקופה שלאחר מלחמת יום הכיפורים. גבריאלוב הלחין את מרבית השירים וניגן בגיטרות באלבום ממנו מוכר הלהיט "סע לאט".

בשנת 1976 חבר איינשטיין ליוצא להקת כוורת, המוזיקאי יוני רכטר, ויחד יצרו את אלבומם המשותף הראשון, "האהבה פנים רבות לה". באותה שנה הוציא איינשטיין אלבום של שירי ילדים עם שם טוב לוי, "ילדים". בשנת 1977 הוציא את האלבום "אנשים אוהבים לשיר".

בשנת 1979 יצאו איינשטיין ושלום חנוך למסע הופעות משותף. המופע הוקלט בהיכל התרבות, ויצא על גבי האלבום "אריק איינשטיין ושלום חנוך בהופעה משותפת". לאחר מכן הקליט את האלבומים "חמוש במשקפיים" ו"יושב על הגדר.

בשנות ה-80 עבר איינשטיין תאונת דרכים בה נהרגה חברתו הקרובה ואשתו נפצעה קשה. מאז התאונה מיעט איינשטיין להיראות בציבור או להתראיין בתקשורת, וגיחותיו לעיתונות או לטלוויזיה הפכו נדירות.

בשנת 1983, לאחר שיקומו מהתאונה ובעקבותיה, הוציא איינשטיין את אלבומו השני בשיתוף יצחק קלפטר, "שביר". גם שיתוף הפעולה בין איינשטיין לגבריאלוב נמשך, עם האלבומים "אוהב להיות בבית" ו"על גבול האור".

בשנת 1988 הוציא איינשטיין את האלבום "משירי אברהם חלפי" ושנה לאחר מכן הוציא את אלבום הילדים "הייתי פעם ילד". ב-1991 יצר איינשטיין קלטת וידאו ובה שירי ילדים, שנקראה "כמו גדולים". בהמשך יצר יחד עם צבי שיסל ומוני מושונוב את הסרט הקומי "כבלים" שהפך מאז לקאלט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת האלבום "יסמין"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 1995 הוציא את האלבום "יש בי אהבה", בשיתוף שם טוב לוי. בשנת 1999 הוציא יחד עם חנוך את האלבום המשותף "מוסקט".

בשנת 2005 זכה איינשטיין בפרס אקו"ם על מפעל חיים בפזמונאות העברית. ובשנת 2006 קיבל פרס מיוחד על תרומה רבת שנים למוזיקה הישראלית בטקס פרסי עמ"י של ערוץ המוזיקה. איינשטיין כאמור לא הגיע לקבלת הפרס עקב התרחקתו המוחלטת מהתקשורת. באותה שנה, ביום הולדתו ה-67 של איינשטיין, יצא אלבומו "רגעים" ובסוף אותה שנה יצא הספר המבוסס על עשרות שעות שיחה בין עלי מוהר לאיינשטיין, "זו אותה האהבה/ביוגרפיה בראשי פרקים" בעריכת מוהר.

במסגרת חגיגות השישים למדינת ישראל נבחר איינשטיין ל"זמר השישים" בהצבעה שערכו הערוץ הראשון ורשת ג'.

(עדכון ראשון: 23:06)

גבי ברבש מנכ"ל איכילוב מודיע על מות אריק איינשטיין. יותם רונן
מנהל בית החולים איכילוב, פרופסור גבי ברבש מודיע על מותו של אריק איינשטיין, הערב/יותם רונן

בשנת 2010, היה איינשטיין האמן המושמע ביותר בתחנות הרדיו בישראל, לפי נתוני אקו"ם ושנה לאחר מכן יצא אלבום האוסף "שר יצחק קלפטר", המסכם את שיתוף הפעולה בין השניים. לכבוד חזרתו של החייל גלעד שליט מן השבי, שיחרר איינשטיין בשנת 2011 את השיר "עכשיו כשאתה כאן", שכתב והלחין גיא בוקאטי. איינשטיין אף ביצע דואט עם שלמה ארצי (שהם הקליטו בנפרד) לכבוד אלבומו של האחרון "אושר אקספרס" - שהוא ככל הנראה שירו האחרון.

רועי בר נתן משוחח עם אריק איינשטיין

אורי זהר מגיע לבית החולים איכילוב ערב מות אריק איינשטיין. יותם רונן
אורי זוהר מגיע לבית החולים, הערב/יותם רונן
דורי בן זאב  מגיע לאיכילוב בעקבות  אשפוזו במצב קשה של אריק איינשטיין , נובמבר 2013. יותם רונן
השדר וחברו של איינשטיין, דורי בן זאב, בבית החולים, הערב/יותם רונן
אזרחים מבכים על מותו של אריק איינשטיין בבית החולים איכילוב. יותם רונן
אזרחים מחוץ לבית החולים/יותם רונן
אזרחים מבכים על מותו של אריק איינשטיין בבית החולים איכילוב. יותם רונן
אזרחים מבכים על מותו של אריק איינשטיין בבית החולים איכילוב/יותם רונן
אזרחים מבכים על מותו של אריק איינשטיין בבית החולים איכילוב. יותם רונן
אזרחים מבכים על מותו של אריק איינשטיין בבית החולים איכילוב/יותם רונן
מתבשרים על מותו של הזמר אריק איינשטיין. בית החולים איכילוב, תל אביב 26.11.13. יותם רונן
חיים כהן/יותם רונן
מתבשרים על מותו של הזמר אריק איינשטיין. בית החולים איכילוב, תל אביב 26.11.13. יותם רונן
אזרחים בהתקהלות ספונטנית מחוץ לבית החולים/יותם רונן
אזרחים מדליקים נרות לאריק איינשטיין בכיכר רבין, נובמבר 2013. בן קלמר
התקהלות ספונטנית בכיכר רבין/בן קלמר
אזרחים מדליקים נרות לאריק איינשטיין בכיכר רבין, נובמבר 2013. בן קלמר
התקהלות ספונטנית בכיכר רבין/בן קלמר
אזרחים מדליקים נרות לאריק איינשטיין בכיכר רבין, נובמבר 2013. בן קלמר
התקהלות ספונטנית בכיכר רבין/בן קלמר
אזרחים מדליקים נרות לאריק איינשטיין בכיכר רבין, נובמבר 2013. בן קלמר
התקהלות ספונטנית בכיכר רבין/בן קלמר
אזרחים מדליקים נרות לאריק איינשטיין בכיכר רבין, נובמבר 2013. בן קלמר
התקהלות ספונטנית בכיכר רבין/בן קלמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully