וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצר טוען: "מיטלפונקט ובית ליסין העתיקו ממני"

בוגר מגמת תסריטאות תובע את זכויות היוצרים של המחזה "מקס ואני" שהוצג בבית לסין וטוען: הבמאי מיטפלפונקט נחשף למחזה כשהיה שופט בפסטיבל יוצרים. בית לסין: "טענה מגוחכת"

המחזאי הוותיק הלל מיטלפונקט ותיאטרון בית לסין העתיקו מחזה? את הטענה הזאת טוען רון גואטה, בוגר החוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב במגמת תסריטאות אשר הגיש כתב תביעה על סך מאות אלפי שקלים לבית המשפט המחוזי בתל אביב. גואטה טוען כי מיטלפונקט והתיאטרון העתיקו ממנו את המחזה "מקסי ואני" שהוצג בבית לסין ובויים על-ידי מיטלפונקט. ההצגה עלתה לבמות בחודש דצמבר של שנת 2011 וירדה ביולי 2013.

גואטה טוען כי את המחזה המקורי כתב כחלק מקורס בכתיבה דרמטית בו השתתף וקרא לו "אדמנטון". המחזה הועלה במסגרת פסטיבל "פותחים במה" של בית לסין, פסטיבל שנועד לחשוף כישרונות חדשים בתחום הכתיבה לתיאטרון, כאשר מי שעמד בראש חבר השופטים היה מיטלפונקט בעצמו.

יש לציין כי ההצגה "מקסי ואני" זכתה להצלחה ואף זיכתה את מיטלפונקט במועמדות בקטגוריית "מחזאי השנה" בפרסי התיאטרון לשנת 2012.

לכתב התביעה שהוגש באמצעות עורך הדין רועי הלוי, אף מצורפת חוות דעת של המומחה פרופסור שמעון לוי שקובע כי הדמיון הרב בין שתי היצירות הינו "מקרה ברור ומוכח של גניבה ספרותית". גואטה דורש למנוע ממיטלפונקט ומבית לסין לעשות שימוש נוסף במחזה זה וכמו כן דורש פיצויים מהתובעים בגין הפרת זכויותיו במשך כל הזמן שההצגה רצה, וכן סכום של 400 אלף שקלים בגין הפרת הזכויות בכלל.

מבית לסין נמסר בתגובה: "הטענות מגוחכות לחלוטין ויובהרו בבית המשפט. מעבר לכך, עיתוי הגשת התביעה, לאחר שההצגה כבר ירדה, מעורר תהיות".

בשיחה עם וואלה! תרבות, הגיב עו"ד הלוי לדברי בית לסין ואמר "לגבי עיתוי כתב התביעה – הדבר התעכב כיוון שמרשי חשש מהמערכת. הלל מיטלפונקט הינו מבכירי המחזאים וציפי פינס, מנכ"לית התיאטרון – הם הרי שולטים בשוק הזה. הוא פחד שינסו לחסל אותו מקצועית", מסביר עו"ד הלוי.

ציפי פינס. ניר פקין
"שולטת בשוק". ציפי פינס/ניר פקין

"לכן גואטה פנה אליהם וניסה לדבר איתם בכל דרך אפשרית במשך כשנה, מחוץ לבתי המשפט, באמצעות מכתבים. עורך הדין של מיטלפונקט שלח לו בהתחלה מכתב תגובה בו איים עליו בהוצאת דיבה על מנת להרתיע אותו. גואטה פנה גם לעוזי ברעם, יו"ר התיאטרון וממש בתחינה ביקש לשבת ולפתור את העניין. לא היתה התייחסות מצידם ולכן זה לקח כל כך הרבה זמן", אומר עו"ד הלוי.

בנוסף הוא אומר, "פינס ראתה את ההצגה של גואטה והיתה צריכה לדעת ישר שמדובר בהעתק. אבישי מילשטיין, היה הדרמטורג בפסטיבל בו השתתף גואטה. הוא ישב עימו על הטקסט של המחזה ומכיר אותו מא' עד ת'. הוא יכול היה לדעת שמדובר בהעתקה, אבל הוא קיבל בתפקיד במחזה 'מקסי ואני' שכתב מיטלפונקט אז כנראה שזה פחות משנה לו".

"בעניין ה'טענות ההזויות'", ממשיך עו"ד הלוי, "צריך לראות את כתב התביעה כדי להבין שההעתקה הזאת צורחת. פשוט צורחת. הנסיבות בהן היא התרחשה מזעזעות עוד יותר – מה שהזוי זה שמיטלפונקט, כשופט בפסטיבל 'פותחים במה',היה אמור לבחור את ההצגה שתיכנס לרפרטואר של בית ליסין. לא מדובר באדם שחי בחו"ל וכתב מחזה מאוד דומה לזה של גואטה. צירופי מקרים כאלה ישנם. במקרה הזה, מיטלפונקט נחשף למחזה של גואטה. לא סתם לקחנו את זה למומחה, עשינו הרבה בדיקות לפני זה. המומחה קבע חד משמעית שמדובר בהעתקה וכמו כן קבע שמיטלפונקט ישב עם הטקסט של גואטה מולו כשכתב את ההצגה עבור בית ליסין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully