וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאי שיצא נגד האיסלאם נרצח בהולנד

רויטרס

2.11.2004 / 16:38

תיאו ואן גוך, קרוב משפחה של הצייר הידוע, ביים סרט המבקר את הדת האיסלאמית על יחסה לנשים. בעקבות הסרט הוא קיבל איומים על חייו. החשוד ברצח הוא צעיר בעל אזרחות מרוקאית

במאי סרטים הולנדי, תיאו ואן-גוך, בן 47, שקיבל איומים על חייו לאחר שביים סרט אשר ביקר את היחס לנשים באיסלאם, נרצח היום באמסטרדם. החשוד ברצח, צעיר בן 26 בעל אזרחות כפולה, הולנדית ומרוקאית, נעצר לאחר חילופי ירי עם המשטרה, אשר ממנו נפגעו הוא ואנשי המשטרה.

התקשורת ההולנדית מדווחת, כי הרוצח ירה בואן גוך ודקר אותו, ואז השאיר פתק על גופתו. עדי ראייה טענו, כי לתוקף הייתה "חזות ערבית". עדת ראייה הגרה בשכונה שמעה שש יריות, וראתה אדם מסתיר אקדח. היא אמרה, כי האדם עזב את המקום במתינות, דיבר עם מישהו שעמד בקצה הפארק ואז רץ. "הוא הלך באיטיות, כאילו הוא מנסה להראות רגוע", אמרה, ותיארה אותו כבעל זקן ארוך ולבוש מוסלמי. "הוא היה ערבי, או מישהו המחופש לערבי" הוסיפה.

עד ראייה נוסף סיפר, כי הרוצח הגיע רכוב על אופניים, וירה בואן גוך כשזה יצא ממכונית. "הוא נפל אחורנית, על שביל האופניים, ופשוט שכב שם. הרוצח עמד לצידו וחיכה. חיכה בכדי לוודא שהוא מת".

סרטו של הבמאי, "כניעה" ("submission") עלה לאקרנים בחודש אוגוסט, וסיפר את סיפורה של צעירה מוסלמית אשר נדחפת בכוח לנישואים אלימים, נאנסת על ידי קרוב משפחה, ואז נענשת באכזריות בעוון ניאוף. התסריט נכתב ע"י פוליטיקאית הולנדית ימנית, אייאן הירסי-עלי, אשר התכחשה לאיסלאם, הדת לה נולדה, וגינתה תכופות את המנהגים האיסלאמיים ואת העובדה שמשפחות מוסלמיות לא אימצו את התרבות ההולנדית. הסרט גרם לזעם בקהילה המוסלמית בהולנד. מאז, סבל ואן גוך מאיומים על חייו ואובטח על ידי המשטרה. ואן גוך כתב בנוסף גם טורים בנושא האיסלאם, אשר התפרסמו באתר האינטרנט שלו ובעיתון הולנדי.

הבמאי הוא נין אחי הצייר ההולנדי המפורסם, וינסנט ואן גוך, שגם שמו היה תיאו. בראיון שנתן לתחנת רדיו לא מזמן, ואן גוך פטר את השאלות על האיומים על חייו, ואמר כי "זהו לא דבר שצריך לדאוג לגביו".

ראש ממשלת הולנד, פיטר בולקננד, קרא לעם ההולנדי להשאר רגוע. "דבר לא ידוע בעניין המניע" אמר בהצהרה. "אני רוצה לקרוא לכולם, שלא יקפצו למסקנות מרחיקות לכת. העובדות צריכות תחילה להישקל בזהירות, לכן יש לתת לחוקרים לעשות את עבודתם". ראש הממשלה שיבח את ואן גוך כחסיד של חופש הביטוי, בעל "דעות גלויות". "יהיה זה בלתי קביל אם חילוקי דעות גרמו לרצח האכזרי הזה", הוסיף.

הרצח של ואן גוך מעלה זכרונות מההתנקשות בחייו של הפוליטיקאי ההולנדי פים פורטאון ב-2002, מנהיג ימני קיצוני, אשר נרצח כמה ימים לפני הבחירות. בדצמבר היה אמור לצאת סרטו הבא של ואן גוך "06-05", על רציחתו של פורטאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully